Het artikel dat je liever niet wil lezen. Er is wéér een nieuw record qua brandstofprijs
Het houdt niet op, niet vanzelf. De brandstofprijzen zijn weer eens ongekend aan het stijgen. Het zal jullie vast wel zijn opgevallen dat zelfs de locaties die voorheen goedkoop waren, dat nu niet meer zijn.
We hebben namelijk een verrassing voor je: die brandstofprijs schiet door het dak. Sterker nog, United Consumers meldt dat er vandaag een nieuw record gebroken is. In hoeverre je daar blij mee kunt zijn is een tweede natuurlijk.
Nieuw record brandstofprijs
De gemiddelde landelijke adviesprijs van benzine is afgelopen zaterdag opgelopen tot 2,158 euro per liter. Dan kun je misschien denken: dan ga ik maar diesel rijden! Ha! Dan ben je ook in financieel opzicht het bokje, want de advies literprijs voor diesel is 1,846 euro per liter. Dat is een stijging van 28 procent ten opzichte van vorig jaar rond dezelfde periode.
De redenen voor de stijgingen zijn legio. Eerst was het omdat de OPEC-landen kunstmatig de productie laag hield vanwege de lage vraag. Dat kwam door de eerste Covid-19-lockdowns. Dat deed de prijs stijgen. Nu stijgt de vraag, maar is de productie relatief laag. Dat niet alleen, de niet al te gezellige sfeer op de grens tussen Oekraïne en Rusland drijven de prijs nog verder op.
Geen daling verwacht
De prijzen zullen niet snel gaan dalen, is de verwachting. Naast het feit dat er mogelijke sancties vanuit de EU komen richting Rusland, zijn er namelijk meer dingen die meespelen. Zo is de dollar meer waard aan het worden ten opzichte van de euro.
Hierdoor is het voor Europa om olie te kopen: dat wordt altijd afgerekend in dollars. Ten slotte is er nog een flinke inflatie, dus genoeg redenenom aan te nemen dat brandstof nog wel eventjes duur blijft.
Met dank aan Niek voor de tip!
Robert zegt
Prijsvergelijk met lokale prijzen voor benzine, met Duitsland (vorige week donderdag):
Euro 95 E10 € 1,92 vs. € 1,67
Euro 95 E5 € -,– vs. € 1,74
Euro 98 E5 € 2,11 vs. € 1,81
Tank je, zoals ik, altijd E5 (omdat E10 geen optie is voor je auto), dan is het prijsverschil liefst 30 tot 36 cent de liter, afhankelijk van welk octaangetal je prefereert. En zelfs met E5 scheelt dit nog een kwartje per liter, maar dat is soms ook wel een paar centen minder. Tank je in de ochtenduren, ben je in Duitsland overigens gauw 8 tot 11 cent per liter duurder uit.
Diesel scheelt over het algemeen minder, gemiddeld genomen 8 tot 12 cent per liter.
dutchneon zegt
Er word zoveel belastinggeld binnengeharkt met de brandstof… kunnen we beter nog een keer de verdubbelaar op gooien. Nee wacht, laten we het gewoon x3 doen. En dan de rest van de belastingen afschaffen…
Kunnen we allemaal stoppen met werken want kan niet meer uit om naar de klant/zaak te gaan.
B00G1E zegt
Hmm ik merk er in de VS weinig van dat de dollar meer waard is geworden tov de euro? Prijs is hier in 3 dagen ook van $3.02 naar $3.20 gegaan. Maar het had dus nog veel erger kunnen zijn begrijp ik.
supertjeduc zegt
Zaterdag nog 2,05 E5 getankt , was voor de motor dus een liter of tien , geweldig veel lol gehad voor een paar tientjes
bernoulli zegt
Kees Flodder had gelijk in Amerika!
Hubert zegt
Gisteren tank volgegooid voor 1,929/liter.
Gaat hard als er 70 liter in gaat en loopt 1 op 10 als het meezit.
Maar het is autorijden, en zolang je er van geniet kun je het als hobby zien. En hobby’s mogen geld kosten.
maotje zegt
@Hubert: mee eens. Maar toch houd het wel een x ergens op.
kennone zegt
Vorige week voor €1,46 Ron100 V-Power getankt in Oostenrijk. Toch vreemd om te zien dat bij een land wat geen zee heeft en dus het moeilijkste is om al het brandstof naartoe te transporteren ze er wel een normaal prijskaartje aan kunnen hangen..
berlinetta zegt
Waarschijnlijk betalen ze daar voor andere dingen weer meer dan hier in NL. Hier kan de prijs van brandstof ook drastisch omlaag als we dat willen, maar dan gaan andere kosten weer omhoog. De overheidsbegroting moet uiteindelijk wel rondkomen.
tortuga zegt
@kennone: Oostenrijk taxeert minder op hun brandstoffen
jarnobakker zegt
Mijn auto lust het liefst e98 . hij heeft een tank van 70 liter . verbruik ongeveer 1 op 7…. Waar kan ik een hypotheek krijgen voor de benzine?😥
DeWitteCondor zegt
Het is echt niet grappig meer. 125 euro verder en was niet eens een volle tank.
Vaker geroepen maar overweeg meer en meer een hybride aan te schaffen. Ik vind alleen die levensduur van accu’s (en wat het kost om te vervangen) zo’n gok. @ autoblog redactie, kunnen jullie daar niet eens een artikel aan wijden? Levensduur van accu’s in PHEVs en EVs in het algemeen?
Ik zou wel in de markt zijn voor een phev van zeg 5-6 jaar oud met een kleine ton op de teller maar durf het momenteel nog niet aan.
fanboy zegt
@DeWitteCondor: Er zit nogal verschil in per merk. Met Toyota zit je altijd goed. Er zijn zelfs Priussen met originele accu’s na 600.000km tot zelfs een miljoen.
Mitsubishi Outlander gaat al iets sneller achteruit in rijbereik en het had al niet zoveel.
Zelf heb ik een 4 jaar oude EV en die zit nog boven de 95% (lijkt op 98%) capaciteit na 110.000km. Ik zie geen reden waarom ik deze niet naar 12 jaar en 400.000km zou kunnen rijden. Dan zal het geen 95% meer zijn, maar alsnog zeer bruikbare auto.
Overigens, als er een defect is, is het vaak hooguit 1 of 2 cellen. Die bedrijfjes voor geringe kosten vervangen. En voor PHEVs zie je wel vaker 2e hands complete accu’s voor 1000 a 2000 euro. Dus dat valt allemaal wel mee.
Maar in de praktijk gebeurt er weinig.
HelldogBE zegt
Zo’n PHEV van 6 jaar oud met een realistische range van 15km, waarna hij begint te zuipen maakt vast het verschil niet… De extra waarde zit al vervat in een hoge tweedehandsprijs.
Kan je beter meteen om naar een full electric, tenzij je erg enorm veel lokaal rondrijdt en meerdere keren per dag kan stekkeren. (vb. BMW I3 of I3 REX als je toch nog een beetje back-up wil op benzine)
gilettelubbers zegt
Zijn er al mensen die niet meer met de auto naar het werk kunnen ivm de torenhoge brandstofprijzen? Dit staat natuurlijk totaal niet meer in verhouding met de gebruikelijke €0,19,- ‘vergoeding’ per km die al 15 jaar niet verhoogd is.
berlinetta zegt
Mijn vriendin is wel serieus aan het kijken voor werk dichterbij in de buurt en dit is wel een vd redenen die mee spelen. We hebben eens uitgerekend wat deze recente prijsstijgingen haar ieder jaar extra kosten en nu werkt ze bijna 2 weken per jaar om dat te kunnen betalen.
nooffence zegt
Ik was al dichterbij gaan werken en de vrouw des huizes ook binnenkort. Die redde de kosten met 100 kmh en een a segmenter op 1 op 20/25 niet eens met 0,19
mrrobot zegt
Overheid is gonna overhead…
sapperdeflap zegt
Gaan we nu serieus elke dag vertellen dat de prijzen weer iets hoger zijn?
willeme zegt
@sapperdeflap: Als het een record is? Ja.
sapperdeflap zegt
@willeme: tenzij er tussentijds een stevige dip is geweest… nogal wiedes? Ik heb overigens vandaag mijn persoonlijk record van totaal aantal keren dat ik in mijn leven naar de wc ben geweest wederom verbroken.
Variomatic zegt
Mooi toch? Straks geen files meer..
Who_carez zegt
Ben ik toch blij dat ik eigenlijk heel veel met de fiets doe. Als ik bedenk wat de Cupra verbruikt en de Type-r alleen maar 102 octaan lust, wil ik niet weten wat dat zou kosten als ik elke dag 35km woon/werk verkeer zou rijden. En ik krijg nog fietsvergoeding waar ik dan benzinne van kan kopen voor in het weekeind :-D
Maar toch echt wel absurde prijzen. Zoals met alles tegenwoordig.
fanboy zegt
@Who_carez: Ja fiets blijft het goedkoopst. Maar met een Hyundai Ioniq 35 km en weer terug rijden kost nog steeds maar iets van 2 euro ofzo.
rogier_hentenaar zegt
Dat we dit zo belangrijk vinden. Men vergeet dat de maandelijkse afschrijving van een nieuw aangeschafte middenklasser vaak hoger is dan de brandstofkosten.
maotje zegt
@rogier_hentenaar: niet iedereen rijd in een nieuw aangeschafte auto.
berlinetta zegt
Laten nieuw aangeschafte middenklassers nou bijzonder zeldzaam zijn in NL. Heel weinig mensen kopen hier nieuw.
dree16v zegt
Ik vind wel dat de benzine duur kost financieel gezien qua geld
bernoulli zegt
Wie had dat gedacht. Dat de benzineprijs per liter nog eens meer zou zijn dan de prijs voor ruitensproeiervloeistof per liter.
Richmond zegt
@bernoulli: bij BMW rekenen wij 2,73 ex de BTW voor een liter ruiten schoon. Dus een liter E5 aan de snelweg is nog steeds goedkoper
bernoulli zegt
Ik tank nooit bij de BMW.
Turbo S zegt
@benja01: zeker premium ruitensproeier vloeistof.
maotje zegt
@benja01: bij bmw rekenen ze overal een flinke marge winst overheen.
rob5nismo zegt
1 ding kan al wel heel snel eraf halen het kwartje van kok
kniesoor zegt
2,039 de liter voor Euro95 betaald vandaag voor m’n oude otootje. Gelukkig loopt-ie 1:15.
pier zegt
Heb nog steeds nergens last van, tank altijd voor €50,-
VeniVidiVici zegt
@pier: Verschil is zeker dat je vroeger wel op je werk aan kwam en nu niet meer haha
meneerbergsma zegt
Hier in het dorp kost een literje 1.92. Welke zieke geest gaat dan tanken aan de snelweg voor 2.15? Alleen zij die tanken net een pasje van de baas houden de prijs toren hoog
diehard zegt
Ik tank al sinds april vorig jaar niet meer in Nederland. Woon 30km van de grens en heb 6x 25 liter jerrycans die ik meeneem. In 1 tankbeurt tank ik dus zo’n 210 liter E5 waar ik vervolgens één maand mee kan doen. Ik bespaar dus iedere maand ruim €60 aan brandstof, das het zeker waard.
nicolasr zegt
1 litertje diesel kost bij de Repsol aan de rand van de stad 1,27 euro. Dus voor 129 euro en 70 cent kan die Cayenne gewoon weer 1300 kilometer blaozen.
Nóg een reden waarom het hier voor een Nederlander beter is dan in het thuisland! 😉
VeniVidiVici zegt
Volgens mij zitten de Belgische bezoekers hier smakelijk te lachen
boomhauwer zegt
@venividivici: het is even erg bij ons.
nooffence zegt
Nou… shell express belgie 1.625 nederland 1.96+
dotternetta zegt
Gniffelt op z’n elektrisch (woon-werk) motorscooter: verbruik 2 cent/km (eigenlijk 4 cent/km maar laad op het werk) en krijg 19 cent van de baas.
autogeak zegt
Er valt vrij weinig te gniffelen als je op een elektrische scooter rond rijdt.