Er wordt in Nederland wel eens geklaagd over de politie die te laat of überhaupt niet komt opdagen na ellendige voorvallen. Nu weten we echter waarom dit het geval is.
In 2015 is de poltie begonnen met het inbouwen van mooie nieuwe navigatie-units in haar ‘Streifenwagens’. Voor het einde van het jaar moet deze nieuwe apparatuur ingebouwd zijn in álle 2.000 auto’s van de sterke arm der wet. Nieuwerwetse techniek voor de mannen en vrouwen in blauw is goed nieuws zou je zeggen. Maar helaas, de nieuwe systemen zuigen.
Bestuurslid Leen Spoor van politievakbond ANPV meldt aan het AD dat de nieuwe tech zeven grote gebreken in zich heeft die met spoed moeten worden hersteld. En dat terwijl vijf jaar geleden het huwelijk tussen politie en navigatiesystemen nog zo mooi begon.
Bovenaan de lijst van klachten staat dat de navigatie automatisch uitschakelt zodra de platte petten volgens het systeem de bestemming hebben bereikt. Een overijverige agent die in zijn enthousiasme om boeven in de kraag te pakken iets te ver doorrijdt, ziet het adres waar zojuist een Feyenoord supporter over de railing is gekieperd niet meer in zijn scherm. En probeer zo’n stadion dan nog maar eens terug te vinden. Dat de gebrekkige navi’s voor koddige doch gevaarlijke situaties kunnen blijkt uit het relaas van een Rotterdamse brigadier:
“Collega’s die op weg waren naar een reanimatie, kwamen niet op de plaats van bestemming. Ze vloekten: ‘Dat kleresysteem leidt me ergens anders naartoe.’ Gelukkig was de ambulance al wel ter plaatse, anders was het heel ernstig geweest.”
Kennelijk is de stroggel met het nieuwe systeem zo echt dat menig dienstklopper zijn eigen databundel op de smartphone verstookt om maar op tijd op de plaats van bestemming aan te komen.
Andere problemen van het systeem zijn onder andere de slechte bouwkwaliteit en een gebrekkige koppeling met de meldkamer. Dit laatste leidt er regelmatig toe dat auto’s urenlang niet verbonden zijn met de meldkamer, met name na dienstwissels.
De korpsleiding van de Nationale Politie geeft inmiddels aan bekend te zijn met de klachten. Woordvoerder Robbert Salome geeft aan dat er gewerkt wordt aan verbetering. Begin volgend jaar zouden de wensen van zijn manschappen waar mogelijk moeten zijn ingewilligd.
Gulli zegt
Komt dit ook uit die prachtige aanbesteding bij PON voort? Die moesten de auto rijklaar afleveren toch?
potver7 zegt
@gulli: Lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien de navigatie-units achteraf ingebouwd worden.
Gulli zegt
@potver7: het idee van de aanbesteding toentertijd was dat de leverancier het hele traject kon uitvoeren. Van inkopen van de auto’s naar inbouwen van alle apparatuur tot en met het plakken van het allerlaatste stickertje aan toe. De auto moest bij aflevering meteen als dienstauto te gebruiken zijn. Aangezien PON de enige was die al deze zaken zelf kon uitvoeren of regelen kregen zij de order.
potver7 zegt
@gulli: Dat PON de boel inbouwt wil niet zeggen dat het navigatiesysteem ook bij PON vandaan komt natuurlijk. Sowieso zijn ze pas vorig jaar begonnen met de inbouw van dit systeem, dus de kwaliteit ervan heeft niet zoveel met die aanbesteding van een paar jaar geleden te maken.
Gulli zegt
@potver7: hmm, daar heb jij dan weer gelijk in.
potjak zegt
@potver7: Pon heeft zich (als enige) ingeschreven voor de aanbesteding en won deze (staat nog steeds ter discussie) waardoor men vanaf 2011 als leverancier alle 25 politieregio’s van Nederland mag gaan voorzien van voertuigen, inclusief alle ombouwwerkzaamheden zoals het installeren van zwaailichten, communicatie-en navigatieapparatuur en de bestickering.
potjak zegt
@potjak: @potjak: de reactie van @gulli was net nog niet zichtbaar.
goodolddays zegt
Leuke foto van de navigatie in Bonds DB5…
baap zegt
Eerst de Tourans, nu de navigatiesystemen. Wat is het volgende? Een klappertjespistool?
lekbak zegt
Een navigatiesysteem, iets wat al vele jaren zelfs op de meest goedkope apparaatjes goed werkt en de politie krijgt het weer eens niet voor elkaar. Bijvoorbeeld dat automatisch uitschakelen bij bestemming zou toch niet meer dan een paar uur werk moeten zijn om te fixen. Vervolgens kan je in een week tijd een update doorvoeren bij alle auto’s. Waarom wachten tot volgend jaar?
lincoln zegt
@lekbak:
Uitstel afstel ..
Kan je ze mooi een “nieuw” systeem verkopen na 3 maanden ..
Rob zegt
@lincoln:
Er moet eerst “onderzoek” gedaan worden.
potver7 zegt
Het heeft er alle schijn van dat dit systeem er met een heleboel haastige spoed doorheen gedrukt is, en dus niet of nauwelijks getest. Op NOS.nl staat ook een artikeltje met een aantal kwalen, en me dunkt dat een groot deel daarvan al bij een testperiode van een week of 2-3 boven moeten komen drijven.
schreute01 zegt
Ze hoeven niet eens hun databundel te verstoken: gewoon een gratis off-line app op je dienstmobieltje en klaar. In elk geval bruikbaar tot het probleem voor tientallen miljoenen is opgelost.
Robert zegt
@schreute01: het zou me niets verbazen als dat ook al wel gebeurt. Het communicatiesysteem C2000 was in de beginjaren ook zó brak, dat veel ‘straatwerk’ werd gestuurd van en naar de mobiele telefoons die de dienstdoende agenten op zak hadden.
Overheid + ICT = Fail. Gegarandeerde uitkomst.
LaLancia zegt
Wat een puinhoop bij de politie zeg. Wanneer gaan daar eens koppen rollen?
0517andries zegt
Bij men werk als taxichauffeur rijden we rond met een oldskool TomTom en die doen het zelfs goed…
potver7 zegt
@0517andries: Agenten hebben een nieuwerwets telefoontje met een routeplanner erop. Werkt ook, maar er mist een belangrijke feature: namelijk dat de centrale het adres van de melding naar het apparaat kan doorsturen. Want bij een noodgeval wil je geen kostbare minuten willen verliezen door het moeten intikken van het adres.
taxman zegt
De kans om het salaris van de bovenbaas van politie nog maar eens tegen het licht te houden!
lincoln zegt
Opnames voor police academy deel 28 ..
e1000bmw zegt
Een beetje diender kent het stratenboek van z’n gebied toch wel (globaal) uit z’n hoofd…?
mashell zegt
@e1000bmw523i: natuurlijk niet. Uit de provincies worden de agenten massaal naar de grote steden gestuurd, zogenaamd om het vak te leren maar in de praktijk natuurlijk omdat het een zooitje is met de handhaving in de steden.
lincoln zegt
O,ja ..
En dat eeuwige verhaaltje dat de politie naar een reanimatie moest !!
Noem een shoarmatent nou eens gewoon een shoarmatent ..
Erik zegt
@lincoln: die shoarma tent, die staat wel in hun eigen harde schijf opgeslagen, daar hebben ze geen navigatie voor nodig.
Erik zegt
@lincoln: en die vinden ze ook wel zonder navigatiesysteem……
Erik zegt
@erik2907: hmmmm, schijnbaar gaat er iets niet goed met de app voor iOS10. De ene keer zie ik mijn bericht wel, de andere keer niet.
desjonnies zegt
We zijn het kwijt.
Ik weet niet hoe het komt.
Waarschijnlijk omdat de politiek doelstellingen stelt die onnozel blijken te zijn.
Maar openbaar verover
Gezondheidszorg.
Het lukt ons niet meer.
één nationaal politie gedrocht maken met verschillende culturen die elkaar tegen staan en tegenwerken.
En alles van één leverancier, zodat als het fout gaat, alles op zijn reet ligt.
Is serieus over nagedacht.
lekbak zegt
@desjonnies: er is heel goed over nagedacht en het heeft redenen dat ze dit hebben gedaan.
De mannen die zulke beslissingen maken krijgen meer macht als ze een grotere organisatie besturen, en zij die daardoor hun baan verliezen (op dat niveau) krijgen een flinke goedgedaanbonus mee. Vandaar dat zij samenvoegingen altijd stimuleren. De bestuurders verdienen eraan.
Hetzelfde gaat op bij de aanbestedingen. Er zijn mensen die hier nòg meer aan kunnen verdienen (pon bijvoorbeeld) en daardoor zijn de steekpenningen lucratiever.
Omdat bestuurders in onze maatschappij niet worden gestraft als ze iets fout doen zal dit ook niet ophouden. Ze straffen de organisatie en laten de bestuurders oprotten. Nadat die er al aan verdient hebben natuurlijk! Echte verantwoordelijken bestaan altijd uit vlees en bloed.
rschnabe zegt
Ahhhh wat erg zeg….??
Dutchdriftking zegt
Ik neem aan dat men tot het vinden van een oplossing Google Maps of een soort gelijke aanbieder gebruikt?
susp1cious zegt
Het is kenmerkend voor een organisatie als de politie om dit soort projectmatigheden uit te laten voeren door lijnmanagers. Als dit soort dingen geleid worden buiten het lijnmanagement om door mensen die ervaring hebben om dit projectmatig in goede banen te leiden, dan zouden deze problemen niet of minder bestaan. Maar aangezien het belangrijker gevonden wordt om een vriendje op de juiste plek te krijgen dan de juiste persoon, krijg je dit soort taferelen. Het wordt natuurlijk uiteraard allemaal met de mantel der liefde bedekt.
dwersbongel zegt
Tja die dingen zullen ook wel uit een aanbesteding komen. Als die dan niet goed is opgesteld en er wordt voor de goedkoopste gekozen (wat niet perse nodig is) heb je dit gestuntel.
mclovin zegt
Snap niet dat de overheid altijd maar iets nieuws moet laten ontwikkelen voor veel geld en wat achteraf niet blijkt te werken terwijl de kant en klare oplossing voor het oprapen liggen. Bij mij op het werk worden gewoon nieuwe TomToms gebruikt en ja die pakken heel af en toe ook wel eens de verkeerde straat als het adres ergens in het midden van twee straten ligt, maar over het algemeen werken die dingen top.
timberleek zegt
@mclovin:
Die bieden niet de gevraagde mogelijkheden. Een daarvan is dat de centrale bij de melding de locatie naar het systeem pushed ipv opzeggen en invoeren. Dat is veel sneller en vookomt fouten.
Overigens bestaat die functionaliteit wel gewoon in on-star achtige systemen. Dat hadden ze waarschijnlijk goed aan kunnen passen, maar die systemen kostte waarschijnlijk 3 cent meer
mclovin zegt
@timberleek: Dat kan zeer zeker wel. Bij ons op het werk worden adressen ook gewoon vanuit de centrale naar de TomTom ‘gepusht’. Het is zelfs mogelijk om opmerkingen m.b.t. de bereikbaarheid mee te sturen.
timberleek zegt
@mclovin:
Oh dat heb ik nog niet eerder gezien bij tomtom. Das wel geniaal. Dan is dat argument idd waardeloos
mrmiyagi1982 zegt
Ik heb een tom tom en die werkt perfect zijn niet duur. En zijn simpel te updaten. Waarom hebben de politie weer ingewikkelde systemen…. ongelofelijk dat zoiets simpels weer heel moeilijk moet zijn. Driedubbele zucht….
timberleek zegt
@mrmiyagi1982:
Jouw tomtom kan alleen niet worden ingesteld door de centrale. Een belangrijke eigenschap. Bespaart een hoop tijd en fouten
Erik zegt
Wat is er mis als je op de plaats van bestemming bent en de navigatie uitgaat?
Waarom rij je te ver door als je er bent?
En waarom gaat de navigatie uit als je moet omrijden wegens een wegopbreking?
Snap het geschreven artikel niet zo goed.
O ja, snap wel dat ze midden door de stad gaan als ze de kortste route instellen, kwestie van de snelste route instellen. O wacht even, dan kan dat ook door de stad zijn.
Neem eens een voorbeeld aan de Londense taxichauffeur. Die dient iedere straat, hoek, museum enzo. te kennen uit zijn hoofd voor het geval dat de navigatie uitvalt!
sracert zegt
Ah, een aanbesteding incl. corrupt meerwerk van it f@ck systeem voor rekening v/d belastingbetaler. Maakt niks uit, poen genoeg in Den Haag!
mrmiyagi1982 zegt
@timberleek…. kijk eens naar de kop van dit topic…. dat werkt juist allemaal niet naar behoren.