Zo, die kunnen er weer een tijdje tegenaan. Citroën heeft een nieuw logo!
Vandaag komt de BMW XM uit. Daarom is het juist bijzonder dat Citroën, die al in 1990 een XM had, vandaag met superheet nieuws komt. Citroën heeft namelijk een nieuw logo! Nou ja, logo, wij zeggen logo.
Bij Citroën – toch het bastion voor excentriekelingen – hebben de rode broeken nu ook gewonnen. Citroen heeft namelijk een nieuwe ‘Brand Identity‘. Complete kwats natuurlijk. Je kunt natuurlijk wel een identiteit nastreven, maar je zult ‘m moeten verdienen door het publiek.
Nu is het moment niet slecht uitgekozen. Veel automerken hebben onlangs hun logo opgefrist. Nu is dat sowieso nooit een slecht idee, een logo opfrissen is net zo handig als je modellijn vernieuwen. Zeker met een nieuwe era van elektrificatie op komst, is het wel handig dat iedereen ziet dat jij een milieuvriendelijke Citroën met nieuw logo hebt!
Nieuwe logo Citroën toch niet supernieuw
Helemaal nieuw is het Citroën-logo natuurlijk niet. Het blijft altijd een interpretatie van het origineel dat alweer sinds 1919 dienst doet. De ‘double chevron’ is afgeleid van een tandwiel. Met rechte vertanding maken tandwielen een enorm kabaal, maar met deze schuine vertanding juist niet. Handig!
Het logo is overigens ook in deze vorm niet compleet nieuw. Al een paar jaar geleden konden we het aanschouwen op de Citroen 19-19 concept in, hoe toevallig, 2019! Check maar op bovenstaande foto.
Het is ook zeker niet de eerste keer dat de eigenwijze Fransen hun logo vernieuwen. In de afgelopen 103 jaar hebben ze het 9 keer eerder de gedaan. Dit is vernieuwing nummer 10.
Toepassing
Het is nog eventjes de vraag hoe Citroën het logo gaat toepassen. Het huidige logo is meer dan een logo. De complete grille is namelijk onderdeel van het logo en vice versa, zoals bij de Citroën C5 X (gallery onder). Dus het lijkt erop dat we het nieuwe logo kunnen verwelkomen op de nieuwe modellen, waar men bij het ontwerp rekening houdt met het nieuwe logo.
Zoals je kunt zien gebruikt Citroen 2 kleuren voor zijn logo. De ene is rood, dat wordt gebruikt voor briefpapier en digitale toepassingen. Maar we zien ook ‘Monte Carlo Blue’-logo’s.
Dat zal wellicht voor reclamezuilen en andere uitingen gebruikt worden. Dat laatste is overigens niet bevestigd door Citroën. Wel dat de kleur Monte Carlo Blue leverbaar zal worden voor toekomstige modellen. Hopelijk wel allemaal met topvering!
Meer lezen? Dit zijn 13 belangrijke modellen uit Citroëns 100-jarige bestaan!
fanboy zegt
Ah misschien maakte dit het iets makkelijker om de strijdbijl met Polestar te begraven.
pvg100 zegt
Ging dat niet over het DS logo?
fanboy zegt
Nee over deze chevrons
Busso zegt
nou ik kan niet wachten op de revival van die zwaan over een jaar of 10!
flyerbunch zegt
Ze gaan weer naar het begin zo lijkt het met hun logo. Headerfoto doet me wel denken aan Flodder in garage Neuteboom.. ‘en hoe willen de heren betalen? Polaroid!’
mustang750supersnake zegt
man wat was tatiana toch lekker!😋
Svenska II zegt
‘Maar buurman, wat doet u nu?’ Hahaha, goud
mc96 zegt
Hahaha, dat was een BX Sport. dit is een BX Gti 16v 😀
Loek zegt
Tsja, nieuw is dus eigenlijk stokoud. Eigenlijk jammer als dit betekent dat de grille nu een ‘generieke’ cirkel als logo krijgt, vond het juist altijd wel gaaf hoe de Double Chevron altijd doorliep in een chroomstrip in de grille.
karhengst zegt
Hier kan men natuurlijk mooi de sensoren in verstoppen. Maar verder was het inderdaad een erg mooie oplossing voor de grille, heb het altijd een mooi element van de eerste DS3 gevonden en de reden waarom de facelifts en het nieuwe model zo merkloos ogen.
dvaerden zegt
Langs de andere kant is de klassieke grille bij de EV’s ook steeds meer aan het verdwijnen omdat ze er geen praktisch nut meer hebben. Dus als dat de richting is die Citroën ook uit wil, wordt dat met het nieuwe logo wel een stukje makkelijker natuurlijk.
sntial zegt
Om de 6 jaar logo veranderen #onzekerheid
sportabgasanlage zegt
Mooie korporaalstrepen. Kunnen zo op een uniform.
gregorius zegt
Vond de het logo zo in de grill, van die C5 juist wel mooi.
Verder zie ik ook hoe oud ik ben: het 1985 logo hoort voor mij. Toen mijn ma een AX11 had, mijn pa een BX19 op gas, 2 ZX en, weer een BX, ergens nog een AX14 en vervolgens een Xantia 2.0.
Hij was een echte dandy door zijn auto’s zo vaak te vervangen. Al moest ie eerlijk toegeven dat ze werden vervangen omdat ze altijd van ellende uit elkaar vielen. En maar bij Citroen blijven.
Maar ja, omdat hij altijd van die ondingen had (mn moeder ging naar een Honda Civic 3rd gen, toen al 10 jaar oud, dat ding ging NIET kapot, jammer genoeg) kreeg ik een passies en droom voor wel mooie auto’s en die dromen komen nu uit.
Dus, ehm, bedankt Citroen voor de reeks slechte auto’s uit de jaren 90
mashell zegt
Na 100 jaar weer terug bij het paasei…
Jochen zegt
Grandioos. Miljoenen lichter na het zoveelste design en de invoering ervan.
En dan concluderen dat het origineel niet te overtreffen viel ;-)
Robert zegt
Altijd fijn als er weer een reden is om zo’n BX als header foto te plaatsen. Ik heb prachtige herinneringen aan die wagen.
Svenska II zegt
Van alle logo wijzigingen vind ik deze wel het meest geslaagd. Mooi!