Ah, nog even genieten dames en heren. Een limo met atmosferische V8 en achterwielaandrijving: het kan nog anno 2022!
Het was ongeveer 2010 dat auto’s nog ‘leuk’ waren. Motoren die gewoon goed en dik waren, in plaats van downsize-torretjes met turbo’s en allerlei maatregelen om de uitstoot te beperken. Begrijp ons niet verkeerd, vooruitgang is belangrijk (en zelfs erg interessant), maar puur qua emotie is zo’n ouderwets motor verreweg het leukst.
Maar ja, je mag al blij zijn als de fabrikant in kwestie nog een V8 toepast. Of beter, als het iets meer is dan een 2.0 viercilinder ben je spekkoper en zit je al zo’n beetje op het maximale qua beleving dat je tegenkomt, enkele uitzonderingen daargelaten. Die uitzonderingen zijn zonder uitzondering heel erg prijzig en dat is in dit geval niet zo!
Limo met atmosferische V8!
Het nieuws van vandaag is namelijk de introductie van de Chrysler 300C. De 300C ook een tijdje leverbaar geweest in ons land. In 2011 werd deze vervangen door de tweede generatie, die bij ons – zeer misplaatst – Lancia Thema genoemd werd.
In de VS kon je de auto ook als kalere en eenvoudigere 300 krijgen, inderdaad zonder C. Er was ook een sportievere 300S. De tofste was de SRT, de auto van autowasstraathouder Walter White in de documentaire Breaking Bad. Dit model werd in 2015 van de Amerikaanse markt gehaald.
Motor
Nu, in het allerlaatste modeljaar van de Chrysler, keert de motor weer terug in de nieuwe Chrysler 300C. Inderdaad, de C, keert ook weer terug. Het is een soort passend afscheid voor de vierdeurs muscle car. Stiekem hadden we gehoopt op een 300C met Hellcat-motor, maar deze is ook niet verkeerd. Onder de kap ligt de atmosferische 6.4 V8 uit de Challenger Scat Pack.
Dat betekent dat de motor goed is voor 485 stampende pk’s en 644 boomontwortelende Newtonmeters. Deze ietwat verouderde motor is gekoppeld aan een moderne achttraps automaat van ZF. Alleen de achterwielen worden aangedreven. Om wielspin tegen te gaan is er een sperdifferentieel.
Prestaties
De prestaties zijn in vergelijking met een BMW M5 niet bijzonder, maar de 300C gaat behoorlijk ‘van kiet’. Van 0-96 km/u duurt slechts 4,3 seconden en de topsnelheid is begrensd op 257 km/u. Om de boel weer tot stilstand te kunnen brengen, zijn er flinke Brembo-remklauwen met vier zuigers. Uiteraard zijn deze rood geverfd.
Dan zijn er twee dingen ‘actief’ bij deze limousine met atmosferische V8. Ten eerste de demping om zo aan te kunnen passen aan een rustige dan wel wilde rit. Ten tweede is er een actieve uitlaat. Een V8 zonder turbo’s klinkt nogal luid, dus wellicht dat je deze nóg luider wil laten klinken.
Uitrusting limo met atmosferische V8
Verder heeft Chrysler best zijn best erop gedaan. De 20 inch velgen zijn gesmeed, maar helaas voorzien van ‘performance allweather’-banden. Dat is net zo iets als een ‘smakelijk light-product’ of een ‘gematigde FvD’er’.
Je krijgt verder gave sportkuipen, een dikke audioinstallatie, chic pianohout-inleg en de nodige veiligheidsfuncties. Geen verkeerde uitrusting voor 55.000 dollar/euro (ongeveer gelijk op het moment). Je kunt kiezen uit drie kleuren: zwart, wit en rood. Neem de rode.
En de prijs?
Deze limo met atmosferische V8 is tevens een beetje een verdrietig moment. Er worden er namelijk maar 2.000 van gebouwd voor de Amerikaanse markt en 200 voor de vriendelijke Canadezen. Daarna is het over en uit voor de 300C. Dat niet alleen, ook de gewone 300 gaat aan het einde van dit modeljaar (dus volgende zomer) uit productie.
Daarna heeft Chrysler nog maar één model (de Pacifica minivan) in het gamma. De treurigheid van het merk straalt ook af op de presentatie. Zelfs Tupperware-sets en Kirby stofzuigers worden met meer glamour aan de man gebracht:
Meer lezen: Dit zijn de 15 leukste niet-Duitse sportsedans!
potver7 zegt
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is 55k in de VS een flinke bom duiten voor een gedateerd model als deze, toch? Gelukkig is het ontwerp in de basis redelijk tijdloos, maar dit is zo overduidelijk de tigste facelift dat er van die ooit zo krachtige uitstraling nauwelijks nog iets over is. Voor die prijs kon het nog wel eens een uitdaging worden om deze limited edition uit te verkopen…
B00G1E zegt
nogal ja, een charger scatpack met idem motor denk ik? Is er vanaf 47k.
Robert zegt
“Deze ietwat verouderde motor… “
Och, da’s mooi in lijn met de rest van de auto, want die stamt nog uit de tijd dat de auto onder de vlag van ‘Daimler-Chrysler’ werd ontwikkeld en gebouwd – uit een mengelmoes van platform elementen van de Mercedes W140 en W210.
willeme zegt
@RRRobert:
Dat is een broodje aap-verhaal dat een beetje zijn eigen leven is gaan leiden. Het is niet helemaal incorrect, maar ook niet helemaal correct.
Als ik mij niet vergis:
Chrysler had het LX-platform (waar het platform op staat) al bijna klaar voordat Daimler en Chrysler samen gingen. Dat platform heeft an sich niets te maken met Mercedes. Ook het ontwerp van de 300 stond al vast.
Mercedes en Chrysler werkten wel samen qua onderdelen. Zo zijn er delen van de ophanging die afkomstig zijn van voornamelijk de W220 S-Klasse en een beetje van de W210 E-Klasse. Ook de transmissie, locatie van de accu en voornamelijk veel electronica (denk aan veiligheidssystemen). Toen Daimler en Chrysler uit elkaar gingen, bleef Chrysler gebruik maken van de Benz-onderdelen. Echter, vanaf de tweede generatie (dat is dus deze) werden alle onderdelen van Daimler overboord gegooid.
Het doet echter niets af aan het feit dat het een verouderde auto is, natuurlijk ;-)
potver7 zegt
Wielophanging van de tweede serie is nog steeds een mengelmoesje van W220 en W211 (volgens Wikipedia althans), dus ze hebben niet álle Daimler-onderdelen gedumpt.
Die ophangingen zijn 20-25 jaar geleden ontworpen, en zijn blijbaar zo goed dat je er nog steeds 485pk en 644Nm op los kunt laten. Niet slecht…
waterisnat zegt
Aparte keuzes van Chrysler en aparte keuze van de redactie om mee te gaan in het zo simplistische npo66 frame van de extremistische FvD.
Dutchdriftking zegt
De 300c als wagon vond ik altijd erg gaaf.
B00G1E zegt
Dat was de dodge magnum volgens mij
/edit lees dat ie 300 touring in de EU heette
tortuga zegt
Je kon hier enkel de dodge als SRT krijgen (België) als ik me niet vergis en de 300c met max een V6. Mijn vader heeft de 300M gehad, deze was ook al een mengelmoes van Mercedes w210. Was een leuke auto enkel jammer dat het voortraktie was met die 252pk…
rwdftw zegt
Blijkbaar doen de yanks aan dino-recycling want 18 jaar later is het model er dus nog steeds.
Er is een reden dat je hem hier al 11 jaar niet meer kan kopen Chrysler.
tortuga zegt
Aan alle milieu junkies… dit is economisch
Jagris zegt
Het wordt tijd voor chrysler om eens een vernieuwingsslag te maken. Het hele gamma is en oogt verouderd. Deze chrysler vind ik nog steeds mooi, maar om hem nu nieuw te noemen… dit is amper een facelift en het interieur kan zo uit 2010 zijn gekomen. Wel mooi dat het nog kan zo’n dikke v8 erin.
Jagris zegt
Sorry, niet goed gelezen dat het een uitzwaaimodel is. Ik schrok al.