De Hummer is oud en heeft inmiddels een baggerimago, dus het Amerikaanse leger was de afgelopen tijd naarstig op zoek naar een andere manier om bermbommen te ontwijken. In juni gingen ze een contract van $1,05 miljard aan met het bedrijf Oshkosh Defense uit Oshkosh, Wisconsin, voor een lading nieuwe linke offroaders. En dit is dan het apparaat in kwestie: de M-ATV.
Deze ultieme asobak is voorzien van een 370 pk sterke Caterpillar dieselmotor, gekoppeld aan een transmissie van Allison. De wielen zijn onafhankelijk opgehangen volgens het TAK-4 principe (?) en hebben een veerweg van 40 cm. De banden kunnen met een druk op de knop opgepompt worden. De M-ATV weegt een niet geringe 11.340 kg en heeft een laadcapaciteit van 1814 kg. Aan boord is er plaats voor vier passagiers plus één schutter.
De eerste zeven exemplaren rijden reeds rond in Afghanistan. De komende tijd zullen er nog veel volgen, want in totaal heeft het Amerikaanse leger 2.244 Oshkosh M-ATV’s besteld. Het is vast teveel om te hopen dat er weer een autofabrikant opstaat die de merkrechten opkoopt en er een straatversie van gaat maken, maar het zou natuurlijk wel heel erg stoer zijn. (via jalopnik)
CLK63amg BS zegt
mooi speelgoed hoor goed voor de zandbak
Sauerpraum zegt
Dik spul!
SiemAudi zegt
geen walvispenis leer?:(
Bart_V zegt
@SiemAudi: haha lol :P
die Caterpillar zal ook wel lekker zuipen goed zo Amerika hoe help je jezelf naar de klote
als ze nou eens ophouden om oorlogje te spelen en gewoon alles terug halen hebben ze veel meer geld over om dat eens
goed te besteden
ondanks dat is het wel een geinig dingetje
rogue zegt
Nee, maar wel Blauwe Vinvis vulva leer.
super zegt
wordt geleverd met bijbehorende olieraffinaderij?
Franqie zegt
@super: Die maken ze gelukkig zelf ook:
@cardesigner@USA: Ze maken zelfs hybrides:
http://www.hybrid-vehicle.org/hybrid-truck-hemtt.html
super zegt
@Franqie:
tja van petrodollars steunt het midden oosten allerlei vagen islamitische clubjes, dus als het amerikaanse leger flink veel brandstof verbruikt kunnen ze zichzelf mooi bezighouden.
cardesigner@USA zegt
@super, moet het leger des legers dan in hybrides gaan rijden?
Die naam Oshkosh klinkt een beetje als een babykledingmerk… Maar wel stoere bak.
super zegt
@cardesigner@USA:
nee, maar logistiek is het niet zo handig als er achter elke oshkosh een tankwagen moet rijden, ook niet goed voor je gevechtskracht. Oshkosh zal wel een indiaanse naam zijn.
SiemAudi zegt
@rogue
Eigenlijk wel beter ja
Dimitri zegt
Tsja, hij is wel stoer, maar mist de uitstraling die de H1 wel had.
Dit zal dus ook geen ‘succes’ worden zoals de Hummers.
cardesigner@USA zegt
@Bart_V, ja en dan wordt het hele midden oosten en Afghanistan een nog ergere teringzooi en krijg jij elke zondag een raket op je kop. En die motor, die is gewoon betrouwbaar en daarom een goede keuze.
jack zegt
Op de één of andere manier doet deze wagen me hieraan denken.
bruine zegt
@ dimitri:
dat weet ik zo nog niet, mij maakt het niet uit of het nu een Hummer is of een Oshkosh die met metrailleur op het dak op mij af komt gestormt. Ik zal er zeker niet trager voor weglopen :D
Dimitri zegt
@bruine
Ik bedoel voor particulier te verkopen om over de weg te scheuren, niet hoe hard Afghanen hiervoor wegrennen.
oniwo zegt
Wel dit wordt dus de volgende pooierbak met 22″ chromen velgen en veel blingbling.
Wolfsburger zegt
V Vormige bodem hoop ik ook? Om explosies vanaf de grond te “deflecten”.
EJS zegt
jammer, hij heeft niet de uitstraling van de hummer, die er in de legeruitvoering echt serieus goed uitzag.. Maarja, als het nuttig is voor het leger en die maffe amerikanen er het geld voor over hebben..
de sjonnies zegt
Oshkosh bestaat al sinds 1910 en zijn specialist in het maken van echte grote off-road trucks (voor boorplatforms)
crash tenders voor vliegvelden en meer zwaar spul.
Dit ding zal de Hummer zwaar de baas zijn
Mr. V8 zegt
Gewoon echt heel erg dik!!!
Hupke zegt
Euhm, ik weet niet wat een gevechts klare hummvee weegt maar, een dikke 11 ton zal het niet zijn en dan maar een 370 pk (waarschijnlijk wel de nodige Nmtjes maar toch)
Laue zegt
Waar is de chrome grill and 22 spinah rims. And fooehrty inch fletskreen in the trunk. Sony hooked u up. way tight.
sorry ik liet me ff gaan.
jack zegt
@hupke,
de motoren van caterpillar liggen normaal gesproken in vrachtwagens, en die wegen wel iets meer als 11 ton. Dus ben maar niet bang dat het niet zal rijden.
marcel_norbart zegt
Oh heerlijk; straks een heleboel 2de hands ex-leger Hummers op de markt. Da’s smullen!!!
Daemon zegt
Hebben de Fransen niet ook zo iets [maar dan leuker]?
Klassiekerrally zegt
@ de sjonnies: je was me voor. Oshkosh staat voor mij gelijk aan dikke stoere brandweerwagens voor vliegvelden. Mooi spul!
Maar ze maken veel meer verrekte stoer spul:
http://www.oshkoshdefense.com/defense/products~matv~home.cfm
Larrs zegt
Ziet er wel uit als goede vervanger van de Hummer H1 of Hummvee.
Alleen deze lijkt wel op een kleine vrachtwagen. De Hummvee is slank in vergelijking met de Oshkosh.
Stephano Nunez zegt
is deze niet gewoon dik 2 keer groter dan een hummer h1 ?
juniejr zegt
Hoe kan zo’n wagen in godsnaam zo veel wegen? Het zal toch niet alleen de armour plating zijn die zoveel weegt..
Wolfsburger zegt
Lekker hoor!
Dit vind ik mooi spul”:
http://www.emercedesbenz.com/Images/May07/22_Armored_Mercedes_Benz_Actros_Truck.jpg
http://spbcar.ru/news/en/i/2008-06-25/mercedes_benz_zetros_450_opt.jpg
Lekker no nonsense maar toch dik. Dit soort karren zien er soms een beetje over de top uit.
Oxymoron zegt
1814 kilo laadvermogen voor 5 man met bepakking? Dat wordt afslanken voor die jongens.
Esprit_de_Flandre zegt
Straatversie? Laat maar zitten. Voor je het weet komen ze met een O2 en O3 SUT, allemaal flauwe afkooksels van het origineel en geen zak waard.
Esprit_de_Flandre zegt
Deze staat me wel aan. Qua looks, niet qua functie :s
Esprit_de_Flandre zegt
Oh ja, tis een Sandcat, ook van Oshkosh.
Fietsblogger zegt
leuke order $1,05 miljard, dit bedrag tellen zo weer bij de staatsschuld op.
Franqie zegt
Jammer dat mijn comment dan weer in de spamfilter blijft hangen…
OT: Oshkosh maakt altijd wel vet spul!
Citrofiel zegt
Dit ding ziet er echt giga uit. Meer een truck, waar de Humvee nog een grote auto leek. Komen ze qua maatvoering wel overeen? Of is er nu rekening gehouden met de groeiende omvang van Amerikanen? ;)
Simpson zegt
1814 kg laadvermogen en plaats voor vier passagiers plus één schutter…
ik wist dat de gemiddelde amerikaan zwaar was, maar dit slaat alles
Simpson zegt
ik moet toch eens eerst de reacties lezen, die oxymoron maakt al net zulke goeie grappen als ik :mrgreen:
Ralph zegt
doet me denken aan Canyeneroooo!
Marc zegt
Oshkosh heerste enorm…
Ze behoren allemaal tot de meest stoere vrachtauto’s ooit gebouwd. Die dingen hebben een reputatie waar zelfs Mack voor moet buigen en waarvan merken als Scania en Volvo het spontaan in hun broek doen. Enige wat hier in NL ooit in de buurt kwam was FTF maar die maken helaas allang geen vrachtauto’s meer :(
BmwMPower zegt
Deze zie ik nog niet zo snel een imago opbouwen.
De Humvee, is een stoer ding, imago en straalt kracht uit.
Cantago zegt
één woord: Lelijk! Maarja, legervoertuigen zijn er niet om mooi te zijn;)
K zegt
Tijdje met meetwerk op Schiphol gestaan, kom je daar voor t eerst en hebben ze een rampenoefening met materieel..
Komen er ineens 5 van die crashtenders langsjagen… wat een klereherrie, maar oooooo zo WRAAWRRR… zo moeten de civiele brandweerwagens ook worden, dat scheelt een hoop dooien en uitgefikte branden…. trust me.. it will!