Er komt een nieuw kwalificatieformat volgend jaar. Hoezee!
Vroeger was het leven zo enorm simpel. Er was namelijk maar één manier om te kwalificeren. Er was een sessie van een uur. Daarin had je de mogelijkheid om zo snel mogelijk rondjes te rijden. De gene met de snelste rondetijd stond vooraan en Gaston Mazzacane kon uiteindelijk achteraan starten. Supersimpel.
Maar het leverde ook enorm saaie televisie op. De eerste drie kwartier waren perfect om je roes van de vrijdagmiddagborrel uit te slapen. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Sindsdien is de F1 bezig geweest om het een beetje spannender en leuker te maken voor de kijker. We hebben nu al een tijdje hetzelfde format met Q1, Q2 en Q3.
Nieuw kwalificatieformat
Dat gaat volgend jaar hoogstwaarschijnlijk anders worden, aldus The Race. Althans, in 2023 is Formule 1 voornemens om twee trials te starten. Tijdens twee GP-weekenden wordt er namelijk een een trial gestart. De F1-stakeholders willen dan bekijken of een wijzigingen in het format qua kwalificeren doorgevoerd kan worden voor komende kampioenschappen.
Ook de invulling ervan is duidelijk. In de eerste kwalificatiesessie is het dan verplicht voor de coureurs om op de hardste compound te rijden. Tijdens de tweede kwalificatiesessie is het verplicht om de medium band te gebruiken. In de derde kwalifiactiesessie moeten de coureurs ten slotte strijden om pole op de meest zachte compound.
Minder banden
De doelstelling van een nieuw kwalificatieformat is dat met minder banden gebruikt. Het is namelijk de bedoeling dat de teams van 13 setjes naar 11 setjes per coureur per weekend gaan. Op deze wijze zullen de teams meer harde banden meenemen en minder zachte banden.
Met name in de kwalifiactiesessies gaan de zachte banden er snel doorheen. Zeker bij de rijders die net op de grens zitten van wel of niet doorgaan naar de volgende sessie. Als het regent, staat het de teams vrij om de banden te kiezen. Er zijn vier setjes regenbanden en drie setjes intermediates, precies zoals dat nu ook al het geval is.
Sinds de invoering van de sprintrace zijn de stakeholders van de F1 erg tevreden met dit soort experimenten. Voorheen werden dit soort veranderingen gewoon doorgevoerd. Juist met dit soort live-experimenten kan men alle voor- en nadelen afwegen en kom je dingen tegen die anders wellicht aan de aandacht ontsnappen.
Meer lezen? Dit is de stand na de GP van Emilia-Romagna 2022!
Dan is het woord nu aan u waarde lezer! Gaat een nieuw kwalificatieformat helpen om het spannender te maken? Of kunnen ze beter iets anders verzinnen? Laat het weten, in de comments!
sportevo zegt
Vroeger hadden ze 2 kwalificatie sessies. 1 op vrijdag en 1 op zaterdag van beide een uur lang.
De tijden op vrijdag neergezet bleven zaterdag staan. Uiteindelijk bepaalde je snelste tijd over die 2 sessies je startpositie.
rwdftw zegt
Ergens klopt het niet. Het is ten eerste Pirelli die de banden meeneemt, niet de teams. Ten tweede was het vroeger zo dat teams konden aangeven welke banden ze wilden, maar dat is sinds corona ook overboord. Pirelli besluit nu wat ze meenemen en iedereen moet het er maar mee doen.
Als je nu naar de sessies kijkt zie je bijna iedereen altijd op “rood” naar buiten gaan. Dat zou tot gevolg kunnen hebben dat er nagelnieuwe setjes geel en wit terug gaan naar Pirelli, welke daarna worden vernietigd. Vroeger werden er in Q2 gele sets gebruikt maar dat hoeft nu ook niet meer.
Artificieel worden de teams nu gedwongen om ook de gele en witte banden te gebruiken. Je kan er ook voor kiezen om wat minder geel en wit mee te nemen, wat het probleem ook oplost.
harrie zegt
Blijft toch mooi hoe Jos met die jankende V8 over het circuit ramt.
Robert zegt
@harrie: in een verder hopeloos inferieure Simtek, die over de baan drift en glibbert alsof het net nog had geregend. Volgens mij ging na Monaco dat seizoen de stekker uit het team.
JMWPvG zegt
Vroeger had je een kwalificatie, waar iedereen èen voor èen de snelste ronde kon zetten. Dat had ook wel iets. Maar ik daar geen voorstander voor. Q2 en Q3 is gewoon spannend. Terwijl je al van te voren weet, wie er bij Q1 eruit gaat.
okdoei zegt
Betekent dus dat de mindere teams veel minder kans hebben om naar Q2 of Q3 te gaan.
De betere teams krijgen het makkelijker omdat de mindere teams toch op dezelfde band aan t kwalificeren zijn in de sessie.
Lijkt me niet dat dit het spannender maakt noch “milieuvriendelijker”.
Als ze zo nodig milieuvriendelijk willen zijn, moeten ze eens goed kijken naar de kalender.
Dit jaar:
– midden oosten 2 races
– naar Australië voor 1 race
– dan naar EU voor 1 race
– dan naar Amerikaanse continent voor 1 race
– dan weer terug naar EU voor 2 races.
– dan weer 1 race midden-oosten
– om vervolgens naar Canada te gaan voor 1 race.
– dan gaan ze weer terug naar EU voor flink wat races.
– dan naar Azië voor 2 races
– dan weeer naar het Amerikaanse continent (3e x) voor 3 races
– en dan weeer naar het midden oosten.
Hoe de neuk gaan 2 sets banden minder per weekend een deuk slaan in die CO2 footprint van de F1?
Ik hou van deze sport, maar hou alsjeblieft op met zulk soort onzin voor de bühne wat het minder leuk maakt en ga verbeteren waar het er echt toe doet.
Dus races indelen per continent.
Dan maak je stappen.
rwdftw zegt
@okdoei :
De reden van die vreemde kalender wordt prachtig uitgelegd door Aiden Millward : https://www.youtube.com/watch?v=vttvf3rjcd4
mashell zegt
Wat nut races per continent te clusteren als de teams tussen de races door toch terug naar Europa vliegen?
potver7 zegt
Als ze het aantal gebruikte banden willen terugdringen, kunnen ze toch net zo goed de compounds harder maken? Ik zie het probleem niet zo.
Of gewoon twee setjes minder meenemen, laat de teams maar lekker uitrekenen wanneer ze het meest hebben aan de zachte banden. Ik snap niet zo goed waarom dat in regeltjes moet worden gegoten.
Overigens is dit natuurlijk geen nieuw kwalificatieformat, maar een aanpassing in het bandenreglement dat voor de meeste kijkers niet eens zichtbaar is.
flyerbunch zegt
Off-topic: vandaag is het alweer 28j geleden dat Senna naar de eeuwige racegoden ging.
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/83000/ter-nagedachtenis-aan-ayrton-senna-s-fatale-ongeluk-vandaag-27-jaar-geleden.html
pomoek zegt
tja, prima, wellicht dat er dan af en toe een Williams of een Aston Martin naar Q2 kan doorgaan. De co2 winst is natuurlijk minimaal.
gregorius zegt
Prima, ook wel eens leuk. 3 tijden, gemiddelden uitrekenen en karren.
Wat je wel gaat krijgen is dat je dan een sessie hebt van zeg 10 minuten. Als men dan ziet dat je in de 2e sessie van hetzelfde setje toch niet meer sneller bent, dan ga je ook vanzelf weer krijgen dat rijders tot het laatste moment gaan wachten voor de tijd. DAN ga je weer krijgen dat sommige het verneuken en daar weer over gaan klagen. Kortom: ik kan niet wachten.
Ik kon ook heerlijk genieten van het laatste experiment: waar steeds iemand afviel. Dat ging ook nog wel eens fout met de team (leuk als er na 2 minuten iemand afvalt, maar het kost 4-5 minuten voordat je naar buiten kan met een nieuw setje banden om een poging te wagen).