Auto’s met een verhaal, wij houden ervan.
Als er één merk is dat twee gezichten heeft, dan is het Skoda wel. Het merk komt origineel uit Tsjechië, waar het stond voor goedkoop, maar nogal ‘oostblokkerig’. Geen schande voor de lokale kopers in die tijd, maar sindsdien heeft het merk nogal een metamorfose achter de rug. Het heet tegenwoordig nog wel Skoda, maar de basis en techniek van de auto’s heeft niks meer te maken met het Skoda van weleer, het komt allemaal bij Volkswagen vandaan. Dat is geen schande, integendeel zelfs. Door de steeds duurder wordende Volkswagens is Skoda een goed(koper) alternatief. Eenvoudig, betaalbaar, vol met handigheidjes: Simply Clever.
Die Tsjechische roots blijven het belangrijkste voor Skoda. Het merk bestaat immers al sinds 1895. Toen heette het Laurin & Klement, wat nu een luxe label is voor het merk. Niet geheel onverwacht heten de oprichters van het toenmalige auto- en fietsenmerk Václav Laurin en Václav Klement. L&K voegden zich samen met machinefabrikant Skoda om in Pilsen auto’s te bouwen. Goedkoop en degelijk, waar Skoda daarna altijd voor heeft gestaan. Bijna elke Janski Modaal van Tsjechië moest een Skoda kunnen kopen. Of het daardoor een cool merk was? Niet echt. Al is de algehele designtaal van de jaren ’50 en ’60 gewoon mooi, de Skoda’s van weleer pasten daar gewoon in, verder niks bijzonders. Ook wat betreft techniek is het gewoon degelijk, gewoon wat je verwacht. Nothing more, nothing less.
In de jaren ’80 kenden we Skoda van auto’s als de Favorit en Felicia (als Fun trouwens wel een coole auto), ook niet bepaald hoogtepunten qua coolheid. Nog steeds waren het vooral financiële motieven die men naar de Skoda-dealer deed rennen. Verandering was geboden. In 1991 nam VAG een aanzienlijk deel van Skoda over en kwam met de Octavia op de proppen. Een wat meer serieuze sedan, de Tsjechische VW Golf. Vanaf toen werd Skoda een aanzienlijke speler op de markt, nu kun je bijna niet meer om het merk heen. En toch, als we de Octavia RS even niet meetellen, zijn het nog steeds enkel praktische en financiële motieven die ervoor zorgen dat men Skoda wil rijden. Dat had heel anders kunnen zijn. Eén van de eerste wapenfeiten van het VAG-regime was bijna een tweedeurs coupé geweest.
Een Vergeten Concept is het niet. In de gelijknamige rubriek is er een paar jaar geleden al een special gemaakt over de Skoda Tudor. De naam Tudor heeft overigens iets weg van een Tsjechisch kruid wat voor genot en welzijn staat. Het was echter gewoon een knipoog naar een Skoda uit de jaren ’50, die ook Tudor heette, wat stond voor two-door. Zo simpel kan het zijn. De Tudor Concept ziet er vandaag de dag uit als een Superb van de eerste generatie. Niet geheel verrassend is die auto grotendeels gebaseerd op de Tudor, designtechnisch dan. Qua basis was dat vrij duidelijk gewoon een VW Passat.
De Tudor was een vingeroefening. Wel een vrij goed doordachte vingeroefening. Er zitten gewoon buitenspiegels, normale koplampen en deurgrepen op en zelfs een volwaardig interieur is over nagedacht. Toen al werd gedacht dat de Tudor per direct de dealers in kon. Nu denken we dat ze dat gewoon hadden moeten doen. Maar Skoda hield voet bij stuk: het blijft een concept. Wie verliefd werd op het snoetje moest maar een Superb kopen.
De Skoda Tudor is vanaf nu te aanschouwen in het officiële Skoda Museum in Mlada Boleslav, ter ere daarvan heeft Skoda een verhaal gedeeld over de bijzondere concept. De auto is in 2002 tentoongesteld in India, om ook daar te laten zien aan de lokale potentiële kopers. Daar is de auto gestolen tijdens het transport, waardoor de enige echte Tudor bijna verloren is gegaan. Skoda heeft de auto echter een paar maanden later teruggevonden in een stationsdepot. Wel enigszins beschadigd, dus de auto moest in Tsjechië weer compleet herbouwd worden. Dat hebben ze gedaan en het resultaat is de Tudor in zijn voormalige glorie.
Zdeněk Cibulka, één van de hoofdontwerpers van de Tudor, is blij dat de auto plaats mag nemen in het museum. Hij is apetrots op hoe hij zo’n goede auto heeft kunnen ontwerpen, zo lang geleden. Wij sluiten ons daar volledig bij aan. De Tudor was misschien geen commercieel succes geweest, maar een coole auto was het wel. Wie hem wilt zien moet even naar Praag rijden, waar Mlada Boleslav dichtbij ligt.
UPDATE: lezer Remko zette de Tudor al eens op de foto in het museum.
michaelb75 zegt
Hebben ze er 17 jaar over gedaan om de auto te herbouwen na die diefstal schade?
wildewesten zegt
@michaelb75: wat is daar raar aan? Je doet net alsof skoda massaproductie is..
michaelb75 zegt
@wildewesten: dat is waar, het aantal coupes die ze recent gebouwd hebben is vast op één hand te tellen.
sanderp zegt
@michaelb75: Skoda kodiaq GT voor dr chinese markt is een suv-“coupé”
potver7 zegt
@michaelb75: waarschijnlijk hebben ze het 16,5 jaar lang niet de moeite gevonden om ‘m te herstellen
nore zegt
Octavia’s werden in 1959 al verkocht.
danone zegt
Net zo’n tof concept als de Rover 75 Coupé. Dat was ook zo’n prachtige conceptcar!
wouteraerox zegt
Ik vind deze oprecht heel fraai! Ben erg benieuwd hoe ‘ie het gedaan zou hebben qua verkoopaantallen. Een Skoda Tudor vol opties, of een relatief kale e46 318i coupe? Het front vind ik erg goed vormgegeven, evenals de Bentley continental-achtige heupen.
wouteraerox zegt
@wouteraerox: hmm.. bij nader inzien is de daklijn van een continental toch anders. Anyway, stijlvolle no-nonsense coupe met mooie lijnen.
alfablog zegt
Veel mooier dan de huidige modellen.
eklasse zegt
Zou Volvo hem destijds gestolen hebben als inspiratiebron voor hun Polestar1 ?
pindakoning zegt
Achterkant heeft wat weg van een Bitter (wat een vreemd merk was dat eigenlijk)
refher zegt
Beetje raar verhaal. Kom een paar keer per jaar in het Skoda Museum en deze auto is er altijd. Ik zal zo wat foto’s uit 2015 uploaden. Misschien voor een update.
flatsixx zegt
Was de sedan gebaseerd op de Jetta?
rubend zegt
@flatsixx: Nee, de basis van de Superb was de Passat 3BG. Alle hierna volgende Superb’s zijn volgens mij ook op Passat’s gebaseerd.
rolov zegt
Schuin opzij heeft hij wat van de bentley. De heupen.
fromtheg zegt
Schoonheid. Clean ontwerp met mooie lijnen. Dan is hedendaags design toch behoorlijk druk met alle vouwen en lijnen.
mashell zegt
@fromtheg: er kan nu meer met de staalpersen dus gaan designers er mee aan de haal. Zag ook met ledjes, toen die nieuw waren werden ze ingezet als was het kermisverlichting. Stabiliseert wel weer.
Robert zegt
Begrijp me niet verkeerd, maar, ehh… wát een lekker kontje!
Off topic: het is ‘Škoda’, niet Skoda. Met een ‘haček’ op de S.
ghost zegt
Mooie wagen!
lincoln zegt
Gaaf hoor ..
En bij jetcars staan er rijen MB CLK’s te wachten op een klant ..
gandini zegt
@lincoln: Goed om te weten, miaschien heeft een zeker iemand uit. Noord Korea nog interesse.
rufctr01 zegt
Dit is een mooie Skoda!
troljedemoeder zegt
Poor man’s A5.
JaxDryke zegt
@troljedemoeder: wat een hersenloze reactie. Zou het misschien kunnen dat sommige mensen de Audi A5 niet mooi vinden (zoals ik)?
sudbina zegt
Alsof Skoda en Volvo een huwelijk gesloten hebben en dit hun gezamenlijke liefdes baby is.
Ik vinnem eigenlijk best mooi.