En met deze titel heb je meteen het antwoord op de gecombineerde lezersvraag van afgelopen week; welke auto komt de Autoblog Garage per direct opvullen? Inderdaad, een Jaguar XJ8.
Soms komen er momenten in je leven die je niet helemaal vooraf voorzien had. Zo ook in mijn geval. Na een verhuizing naar Spanje, is ondergetekende weer terug in Nederland. Misschien voor twee maanden, misschien voor een jaar, misschien wel voor altijd. Niemand die het weet. Vraag er maar niet naar verder.
Naast alle perikelen die bij zo’n internationale verhuizing horen (hoe krijg ik mijn elektrische fiets van Spanje naar Nederland bijvoorbeeld) zijn er ook zaken die direct geregeld moeten worden en dus niet kunnen wachten.
Welke auto ga ik bijvoorbeeld kopen om me hier van A naar B te verplaatsen. De Porsches staan namelijk op Spaans kenteken en blijven daar.
Eindelijk een Jaguar in de Autoblog Garage
Zoals ik al aangaf in de Lezersvraag van afgelopen dinsdag, ben ik er eens ‘rustig’ voor gaan zitten. Want dat ik snel een auto nodig had voor in de Autoblog Garage, betekende niet dat ik daarom maar voor de geijkte opties zou gaan. Nee, kom op zeg, een Toyota Yaris Verso kan altijd nog. Ik wilde iets leuks.
En er zijn gelukkig zat leuke opties. Helaas zijn dat meestal niet de verstandigste keuzes, zeg ik met gevoel voor understatement. Een ouwe Jeep Cherokee bijvoorbeeld. Enorm leuk, maar niet het toonbeeld van betrouwbaarheid. Of een occasion Citroën C6. Van hetzelfde laken een pak.
Maar omdat vast stond dat ik een gok ging wagen, heb ik eindelijk gedaan wat ik al zeker 10 jaar wilde doen. Ik ben op zoek gegaan naar een Jaguar XJ van de X350 serie. Slim? Niet bepaald. Maar leuk? Dat zeker!
Wordt het een XJ6 of toch een XJ8
Het handige van snel een auto nodig hebben, is dat je niet zo heel kieskeurig kunt zijn. Daarmee heb je veel sneller een auto onder je billen. Of dat slim is, laat ik opnieuw even in het midden (want nee), maar het zet wel zoden aan de dijk.
De enige voorwaarde die ik stelde is dat de aanschafprijs niet al te hoog moest zijn, zodat ik geld overhield voor de noodzakelijke reparaties en dat er een sluitende onderhoudshistorie bij moest zitten. En dan is het prijsschieten. Want ze zijn niet duur om te kopen, die XJ’s.
Het liefst had ik een XJ6 gehad. De 6-pitter is sterk genoeg voor de relatief lichte aluminium auto en verbruikt net even iets minder brandstof. Alleen waren die er niet in het door mij gestelde budget van €weinig, of ze waren echt extreem gaar. Maar er waren wel voldoende XJ8’en te krijgen. Dus… de Autoblog Garage zou een 8-pitter rijker worden.
Een V8 had ik nog nooit gehad
En wat schetste mijn verbazing, er stond er eentje met de 3,5 liter V8 te koop, vlakbij mijn nieuwe Nederlandse woonplaats. Veel kilometers (275.000), maar goede bak en motor en volgens de verkoper was de luchtvering goed, was hij aantoonbaar goed onderhouden en had hij geen noemenswaardige problemen.
Dus meteen bij thuiskomst in Nederland een proefritje gemaakt, nogmaals gevraagd of de eerder genoemde mankementen echt niet aanwezig waren en de gok gewaagd. Ik heb voor een habbekrats een Jaguar XJ8 gekocht.
En nogmaals, de verkoper zei dat hij goed was. Dat staat op digitaal papier zelfs. Maar mocht dit onverhoopt toch niet het geval zijn, zal ik er een mooi extra artikel aan wijden hier op Autoblog. Vanzelfsprekend met naam en toenaam van de verkopende partij. Zo ben ik dan ook wel weer… (knipoog emoji)
Hoe bevalt de Jaguar XJ8?
En dan het rijden. Da’s in 1 woord hartstikke leuk. En dat zijn inderdaad 2 woorden. Want na bijna een week doet hij het nog steeds en dat is best prettig. En als hij de eerste week doorkomt, lukken de komende 12 maanden meestal ook wel, weet ik uit ervaring. Heb vaker van dit soort ‘slimme’ autokeuzes gemaakt namelijk.
Natuurlijk is hij niet nieuw. Sterker, hij is 19 jaar oud en wordt dus als youngtimer gereden. Dat scheelt toch weer in de onderhoudskosten, die er zeker aan zitten te komen. Als eerste moet ik namelijk nieuwe banden hebben, nu zit er een aantal winterbanden onder (3 stuks) en die moeten vervangen worden door 4 gloednieuwe zomerbanden. En mocht je het je afvragen, de vierde band is de reserveband. Ik weet het, zeg maar niks…
De vraag is, ga ik dan voor kwaliteit, of voor goedkope Chinese troep? Ik neig naar het eerste, maar ik wil de XJ8 aan de andere kant wel voor zo weinig mogelijk geld rijdend houden. Is ook een soort van sport. Veel geld spenderen doe ik wel aan auto’s voor de lange termijn… Misschien weet jij als lezer nog wel een gulden middenweg voor welke banden ik moet gaan.
Wat ik ook graag zou willen weten is of er ergens in het land een betrouwbare Jaguar specialist zit, waar ik de XJ8 naartoe kan brengen voor het laten nakijken van het koelsysteem. Ik denk dat daar een lek in zit, want op dag 4 moest ik de koelvloeistof al bijvullen. Over een paar dagen weet ik het dus zeker of het kapot is, mocht het lampje weer gaan branden.
De koets is niet smetteloos, verre van zelfs, maar er zit vrijwel geen corrosie op. Best knap na 19 jaar in Nederland rondrijden. En het verbruik valt ook behoorlijk mee, mits je je inhoudt met de rechtervoet. Gemiddeld zit ik op 1 op 11,2 nu, waarbij ik vrijwel geen snelwegkilometers heb gemaakt, voornamelijk stad en provinciale weg. Lekker 80 cruisen en geen haast hebben.
Al met al weet ik dat ik een enorme gok heb genomen, maar vooralsnog ziet het ernaar uit dat ik alleen de probleempjes ervaar waar ik vooraf al op had gerekend. Daar til ik dus niet te zwaar aan en pas als het echt moet, ga ik daar wat aan laten doen.
Laten we hopen dat ik er over een maand nog zo over denk…
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
pivavar zegt
Heinkenszand
rulefollower zegt
Abcoude ligt toch niet in de buurt van Heinkenszand?
pivavar zegt
Hangt er vanaf wat je ‘in de buurt’ vindt. Maar het ligt wel ‘ergens in het land’ en dat werd gevraagd.
nicolasr zegt
Goed speurwerk Sherlock! Daar heb ik hem inderdaad vandaan! En oh ja, hij doet het nog steeds. Heb er inmiddels al bijna 3000 -vrijwel- probleemloze kilometers mee gereden.
bord4kop zegt
Gefeliciteerd!
Een Jaguar is en blijft speciaal om te rijden. En heel leuk :)
Maar het kan ook kostbaar worden.
Een goede jaguar garage:
https://www.jaguarpartseurope.com/
Ramon is zo’n type specialist die je een -stuk van- een onderdeel geeft en dan exact kan vertellen welk type, jaartal, en ook wat het verschil is met, voor onze ogen precies hetzelfde, maar kennelijk toch nét een andere versie…
PS: Laat je niet misleiden door het uiterlijk van de website (en de garage)…
DeWitteCondor zegt
Leuk! Garage Stouten in Amsterdam Noord is wel een goede. Daar ging ik altijd met de XF S. Eerlijke prijzen en heel veel kennis.
flyerbunch zegt
Congrats!
Richmond zegt
Mooi model, maar heb de R versie altijd mooier gevonden met de dikkere bumpers. Maar veel plezier met deze gewaagde en daarmee erg leuke keuze. Ik ben benieuwd naar je artikelen, die door Willem natuurlijk op een hoog niveau staan.
SpiderIV zegt
Belangrijkste qua veiligheid banden, remmen, stuurinrichting en schokdempers. Kortom nooit bezuinigen op banden is mijn mening. Bovendien waar heb je het uiteindelijk qua centen over op de totale kosten.
Robert zegt
Dit.dus. Het prijsverschil tussen een setje A-merk banden en goedkoop Chinees spul is het prijskaartje wat je aan je eigen veiligheid hangt. En als je het omrekent naar afschrijving per km valt dat reuze mee.
kniesoor zegt
Een heerensociëteit op wielen, felicidades, mooi heur ! 👌
Zou Wanli banden en vergelijkbare zooi laten voor wat het is (zooi dus) en voor een acceptabele middenmoot banden gaan. Even wat testen voor de maat en het type wat er onder de Jàààg zit opzoeken en doorspitten en dan kijken welke voor een geschikte prijs te krijgen zijn. Ik gebruik reifen.com als instrument voor prijsonderzoek. De prijzen in Nederlandje – incl. montage – liggen iets hoger dan in Deutschland maar de prijsverhoudingen zijn wél vergelijkbaar. Ik vermoed, dat je bij Hankook of Goodyear uit zal komen.
mark383 zegt
Gave bak, gefeliciteerd!
Toen je schreef dat je een potentiële money pit had gekocht had ik erger verwacht, de X350 staat redelijk goed bekend (Ford techniek). Maar elke 19 jaar oude auto met wat kilometers is natuurlijk een potentiële money pit.
Qua banden kan ik je Hankook’s aanraden. Echt super fijne banden voor een redelijke prijs. Worden ook vaak goed getest. Tip: als je binnen de marges blijft, kan je best een beetje sjoemelen met de voorgeschreven maat, zodat je op een wat meer gangbare maat uitkomt (goedkoper).
PS: Is dit een SWB of een LWB? Of is er bij de X350 geen verschillende uitvoering?
Johanneke zegt
Banden moet je gewoon niet nieuw kopen, dan valt het allemaal reuze mee. Ik heb in de buurt in Nijmegen 2 zaken vlak bij elkaar zitten. Turkse mannen die je voor 50 euro per stuk inclusief balanceren en monteren banden verkopen. Nog nooit wat te klagen gehad, wat ik doe:
Vraag om banden in een bepaalde maat, en of ze A-merk hebben. Zo niet dan een enigszins bekend merk, zoals Toyo ofzo. Heb een lijstje van internet geplukt met merken die je moet mijden.
Dan krijg je de banden te zien, ik controleer de DOT code, want ik wil niet dat ze al 5 jaar oud zijn ofzo.
Als het klopt dan spreek je een prijs af, bijvoorbeeld 200 euro cash inclusief balanceren en monteren. Oude banden vragen ze vaak 5 euro ofzo voor om achter te laten, maar die breng ik dan zelf naar de stort.
Toen ik mijn huidige auto kocht heb ik 200 euro van de prijs afgeluld omdat de achterbanden glad waren (wist de verkopende partij ook, particulier) en de koplampen dof. Voor 100 euro 2 Vredestein banden van ik dacht maart 2021 eronder laten zetten, dit was in september 2022. 4 tientjes voor koplampen poetsen en klaar.
Johanneke zegt
Oja en mega vette wagen man. Ik zou zoiets niet rijdend kunnen houden (iets met een gezin), maar voor iedereen die het wel kan, geniet! Geniet!
schreute01 zegt
Eindelijk een echte wagen in de Autoblog-garage na al die Duitse meuk. Hulde!
Breng ‘m een keer naar G&G in Heinkenszand. Daar had ik mijn XJR en XK8 in onderhoud. Een shiteind rijden naar Zeeland maar dat is in je XJ toch een feestje.
bierbuik zegt
Vredestein maakt goede banden voor een lagere prijs dan de meeste ‘a-merken’.
Rij al jaren de Sportrac 5, momenteel de Wintrac
jlwdp zegt
Heb ook een aantal positieve ervaringen met de prijs/kwaliteit van Vredestein-rubber… voor deze XJ8 zou ik opteren voor de Ultrac Satin.
sabrerator zegt
Eindelijk eens een stijlvolle wagen in de Autoblog garage.
Zelf ga ik altijd naar Jag Parts & Cars in Gorinchem.
Laat je ook daar niet afschrikken door het uiterlijk van site en bedrijf.
Een goeie Jaguar-specialist ziet er uit alsof er drie tegelijk geëxplodeerd zijn in de werkplaats.
Ben zelf ook nog aan het kijken geweest voor een mooie X350 met een 2.7d, maar heb besloten te investeren in de S-Type en ga daar nu nog een paar jaar mee door.
Had ik toch geld over voor een leuke Rover 200 BRM erbij.,
Veel fijne kilometers en ik denk dat een setje Hankooks een mooi compromis zijn.
Overigens rij ik mijn auto met iets smallere banden (215 ipv 235) met dezelfde omtrek en dat scheelt tientjes per band.
kuip zegt
Ik hou wel van dit soort auto’s, gaaf! Betreft banden kijk eens bij Booij banden in Culemborg, nagenoeg nieuwe A merk banden voor een fractie van de prijs.
nicolasr zegt
Goeie tip! Ik heb er over een uurtje een afspraak voor zo goed als nieuwe Michelin voor 85 euro per stuk!
Dank!
kuip zegt
Graag gedaan! 👍🏻
nautique206 zegt
Zeer slechte ervaring mee. Voor en achter verschillende banden en DOT codes vond de quattro niet fijn, wielsloten met lucht vastgezet zodat ik ze daarna kon uitboren. Voor mij nooit meer gebruikte banden. Pak gewoon een aanbieding bij een bandenfitter voor een A-merk.
kuip zegt
Dat is heel spijtig, ikzelf heb dat gelukkig niet gehad. Banden die ik daar kocht hadden allemaal een profieldiepte van 8mm. DOT code verschilde ook niet. En wielbouten werden netjes met een momentsleutel aangedraaid.
Dat je voor en achter verschillende (merk?) banden had ben je natuurlijk zelf bij met de aanschaf.
4WD lijkt me idd gevoelig voor verschil in banden en profieldiepte.
tiemegommer zegt
J&F Cars (Jaguar en Fisker) in Tilburg kunnen alles maken. Mijn XJR en vaders Quattroporte zitten daar in het onderhoud en altijd goed geholpen
stefanvts16v zegt
Qua banden zou ik je Hankook aanraden, A-merk banden voor een B-merk prijs.
Destijds scheelde het bij mij 4 tientjes per band (195/40/16) vergeleken met de Pirelli P Zero Nero en vervolgens waren de Hankooks qua grip ook nog eens een stuk beter op nat wegdek.
alcantara zegt
“Gemiddeld zit ik op 1 op 11,2 nu, waarbij ik vrijwel geen snelwegkilometers heb gemaakt, voornamelijk stad en provinciale weg. Lekker 80 cruisen en geen haast hebben.” Maar als je geen haast hebt, heb je ook geen vermogen nodig en voldoet zelfs 3-cilinder. Dus wat heb je dan aan een V8 die vooral heel veel meer zuipt tijdens ‘cruisen’ als je dat voornamelijk doet?
monsieurleloure zegt
@ Alcantara,
Juist een V8 is gemaakt om heerlijk te cruisen, toerenteller komt niet boven de 2000 toeren tijdens optrekken en je komt evengoed lekker vooruit.
Lekkerder dan een amechtig 3 cilindertje.
kniesoor zegt
@alcantara: XJ’s met een 3-cilinder zijn schaars 🙂
racerx zegt
Heb een set Maxxis Victra Sport 5 onder mijn F11 liggen. Voldoen prima en kwamen uitstekend uit meerdere tests, goede prijs ook nog eens. In de regen nog steeds bovengemiddeld veel grip en ze bevallen gewoon goed. De tijden dat ik per sé de duurste A merk banden onder mn auto moest hebben liggen al ver achter me.
kennone zegt
Die roestloze koets is volgensmij te danken aan de aluminium koets :)
nicolasr zegt
Daarom schreef ik ook corrosie in plaats van roest. Want ze kunnen wel degelijk corroderen. 😉
anthwan zegt
Klinkt weer als een leuk project!!, ben benieuwd.
Jaaaag zegt
In Bilthoven zit http://www.Jagpoint.nl, gespecialiseerd in ouwe Jags.
drom zegt
Volgens mij vandaag hier zien staan! Afslagje N201..?
nicolasr zegt
Klopt! Daar wonen mijn ouders! Was je op de fiets, of woon je daar ook en ben je gewoon de buurman? ;-)
drom zegt
Mooie plek hoor, woon zelf ietsje verderop, in het dorp naar het zuiden. En erg mooie wagen! Anders was ie me ook niet opgevallen :-)
berrychello zegt
Dan wonen we vlak bij elkaar denk ik. Ik zal mn ogen ook eens open houden voor de Jag!
stekkerkoning zegt
Stijlvoller wordt het niet, alleen daarom is het een beste wagen. Subtiel tegenwicht aan al dat Duitse geweld in de bloggersgarage.
pignon zegt
Prachtig! Deze keus begrijp ik heel goed. Paar jaar geleden wezen kijken naar een 2,7D. Maar toch een C6 met dezelfde motor gekocht. En later weer verkocht. Net als de Jaguar te klein voor mij met kinderen die ca 2m lang zijn. Dus die C6 is afgevinkt. Wie weet wanneer ik de XJ op de stoep het staan
berrychello zegt
Je moet die kinderen niet teveel verwennen hoor. Als ze zo lang zijn is het tijd dan ze op eigen benen gaan staan ;)
crashingduke zegt
Gaaf dit. Ik ben erg benieuwd hoe deze bevalt. Ik overweeg het model af en toe als opvolger van mijn Daimler Six. Laat even weten als je ‘m op Marktplaats zet ;-). Qua garages heb ik vooral slechte ervaringen met de diverse specialisten, sommige zijn hier al voorbij gekomen, maar bij Stadhouder in Den Haag en Exco in Veldhoven zijn problemen opgelost, die eerder niet opgelost konden worden.
stigspielberg zegt
Klasse, Nicolas! Op en top klassieke Jaguar. Gefeliciteerd.
Wat er ook gebeurt, ik hoop dat de onderhoudskosten laag blijven, je weet dat het niet uitmaakt, want “it’s OK, because he’s got a Jaaag” (aldus de heer Jeremy C.). 😅
nicolasr zegt
Zo is het. Het maakt allemaal niet uit, het is een Jaaaaaaaaaaag! ;-)
stigspielberg zegt
Trouwens: de Autoblog Garage ziet er erg lekker uit als je het lijstje zo bekijkt. #Petrolheads are gonna #petrolhead.