De ware Citrofiel zal het gebouw kunnen herkennen.
Je ziet ze weleens vaker in grote steden: experience centers. Nog niet zo langs was ik met mijn schoonvader in het Citroen Experience center aan de Champs Elysees. Je koopt er geen auto’s, maar je kijkt vooral naar alle bijzondere voertuigen, concepts en andere curiosa om vervolgens bij de giftshop aan het einde helemaal los te gaan op modelauto’s van de Citroen C6 en een naar kaas ruikend colbert met de Double Chevron erop.
In Nederland hebben we nu ook zo’n experience center. Er zit wederom een Citroën-tintje aan, want de meesten zullen het historische pand direct herkennen als het Citroen Noordgebouw. Het kenmerkende pand werd destijds door Jan Wils ontworpen, toevallig ook de architect die het Olympisch Stadion had getekend. Daar zit een vrij eenvoudige verklaring achter. Citroen Nederland wilde een multifunctionele locatie voor al haar activiteiten. De gemeenteraad van Amsterdam was bang dat het een lelijk, grijs en vierkant gebouw ging worden. Wie beter dan de ontwerper van het Olympisch Stadion kon het gebouw ontwerpen dat naast het Olympisch Stadion kwam te staan?
Gelukkig is het gebouw weer in gebruik. Over twee dagen worden de deuren van ‘Move’ geopend. Het is de eerste mobiliteitsexperience van Nederland. Er wordt aandacht gegeven aan historische issues omtrent mobiliteit, maar misschien nog wel belangrijker, de visie op de toekomst. Dus, om een goed idee te geven: zowel de Witkar als de Sedric zijn aanwezig. De Witkar was de eerste deelauto van Amsterdam en de Sedric is de eerste autonome auto van de Volkswagen Group. Daarmee komen we direct bij de initiatiefnemers van Move, namelijk Pon, onder andere importeur van alle Volkswagen producten.
Maar de portfolio is veel groter, want ook Gazelle, Shuttel, Greenwheels en Caterpillar vallen onder de Pon-paraplu. Naast interessante vraagstukken omtrent mobiliteit, komt de autoliefhebber ook aan zijn trekken. Er staan namelijk de nodige gave, dure en exclusieve auto’s van merken als Bentley en Lamborghini. Ook het 1500 pk sterke W16-blok uit de Bugatti Chiron is er in al zijn glorie te aanschouwen. Absoluut de moeite waard voor de autoliefhebber om te komen kijken. Zoals gezegd: de toegang is kosteloos. Gratis tickets kun je hier boeken. Anders kun je altijd video met @Wouter bekijken.
arengee zegt
Ik heb vorige week de preview mogen doen en het is erg interessant. Ook Lamborghini en Porsche staan er, o.a. met de Formule-E. Daarnaast was ik geobsedeerd door een Audi concept, maar kan er nergens iets over terugvinden. De Skoda SUV en Seat E-steps waren ook erg gaaf. Echt de mooite waard!
MartijnGizmo zegt
@arengee: Het is de AI:CON die daar staat: https://nieuws.audi.nl/audi-aicon-concept-car-autonome-topklasse/
caprio zegt
Zonde dat het niet meer van Citroën is. Pon met zijn vele geld koopt overal de mooiste plekjes op.
Robert zegt
@caprio: ik denk dat de ware Citrofiel waarschijnlijk wel zal gruwen van het feit dat dit toch wel iconische gebouw tegenwoordig de aanwezigheid van Pon en VAG belichaamt…
donvincenzo zegt
@rrrobert: Met de historische kennis valt het nogal tegen kennelijk. Er wordt nu gedaan of dit het Citroën-pand naast het Olympisch stadion was. Terwijl het één van de panden was. Er waren er twee: pand Noord en pand Zuid, beide ontworpen door Jan Wils. Het pand waarover dit stukje gaat is pand zuid, dat stat dus fout vermeld. Pand noord is al eerder gerenoveerd tot kantoren en horeca. Daar zit nu o.a. Under Armour en Colliers International in.
Rob zegt
@caprio:
Och och och, altijd dat duivelse PON weer… Tis ook nooit goed.
Weet je wat pas zonde is? Een pand als dit dat staat te verpieteren.
caprio zegt
@Rob: alles was beter geweest als herbestemming, kunstenaars collectief, architectenbureau, Citroën experience centre. Maar nu is het in handen van het grootkapitaal en concurrent gevallen met veelal eigen producten die er gratis te aanschouwen zijn, laat me niet lachen.
Rob zegt
@caprio: @caprio:
Citroen had het gebouw prima in eigen beheer kunnen houden. Blijkbaar vonden ze dat niet nodig. Blijkbaar vonden ze het wel nodig om het gebouw te verkopen aan het grootkapitaal wat vastgoedbedrijf Bouwinvest heet.
Maar goed, blijkbaar weegt je afschuw richting (waarschijnlijk huurder) PON zwaarder, dan de liefde voor een iconisch stukje architectuur. Ik ben in ieder geval blij dat het pand in al zijn glorie hersteld is en weer een functie heeft.
caprio zegt
@Rob: ik ben ook blij dat het hersteld is, heel mooi zelfs. En inderdaad heel jammer dat Citroën of liever gezegd de PSA groep zulke prachtige panden weg doet in Europa. Ze zouden op de Unesco lijst moeten en misschien staan ze er ook wel op. Het onderhoud en de gebruikskosten zijn van dit soort panden uitzonderlijk hoog. Dus daarvoor zijn maar twee soorten gebruikers voor te verzinnen, grootkapitaal als luxe uithangbord of semi overheidsinstelling.
toniominestrone zegt
@caprio: het grootkapitaal is degene die het nog kan bekostigen, kunstenaarscollectief?laat me niet lachen die verpauperen alleen maar de gebouwen.
Rob zegt
@caprio:
Nog een fraai stukje architectuur waar Citroen geen belang meer bij had: (Brussel)
http://www.flanderstoday.eu/sites/default/files/webimages/ft372-news_citroen.jpg
Rob zegt
@caprio:
Nog eentje waar alleen nog de letters op de gevel aan Citroen doen herinneren: (Lyon)
https://gannet39.com/wp-content/uploads/2019/02/20170523_164154_001-1024×768.jpg
Misschien moet u eens een brief aan Citroen sturen. Waarom zij haar mooie gebouwen blijkbaar niet meer willen gebruiken.
sonnybonds zegt
@caprio: geeft ook aan hoe het met citroen gesteld is….
T16 zegt
Werkelijk prachtig pand, top architectuur van Jan Wils op een top locatie.
Wens ze succes met deze gigantische investering.
Kanttekening: het samenvoegen van woorden uit twee talen is minder fraai
mobiliteitsexperience = mobiliteits ervaring.
viezefreddyw zegt
@T16: Sowieso is al dat ge-engels van tegenwoordig van veel mensen gewoon triest. Al die Engelse woorden in Nederlandse zinnen. Gewoon vervelend.
vetnek zegt
@viezefreddyw: true
viezefreddyw zegt
@vetnek: Ik mag jouw humor wel.
vbarchetta zegt
@vetnek: nice!
alassad zegt
@viezefreddyw: lighten up. De wereld is groter dan onze landsgrenzen.
jpsienen zegt
@alassad: Regilio
Crosscabouter zegt
@viezefreddyw: zo had BNR laatst een Mobility week….. De gruwel!
jupke zegt
Weer een gebouw waar die verschrikkelijke firma PON inzit!?
vbarchetta zegt
Is dit ex Citroen gebouw ook gebruikt als de Citroën dealer van de Flodder buurman Neuteboom..? Buurman wat doet u nu..?
toniominestrone zegt
@vbarchetta: jazeker!
BaRa zegt
Het is dus een PON experience center? Dat ze er dan gewoon voor uitkomen en het in de naam zetten.
Rob zegt
@bara:
Aldus de website:
“Move is een initiatief van Pon, de grootste mobiliteitsgroep van Nederland en bekend van o.a. Swapfiets, Gazelle, Volkswagen, en Greenwheels.”
Tevreden?
BaRa zegt
@rob: Neen. “In de name zetten.” PON Mobility Center, bvb.
raoufff zegt
Ik mis de toekomstige versie van de Witkar namelijk de Wietkar! Ach ja, de hoge pieten van PON zullen er zich vast thuis voelen daar in yuppendorp Amsterdam. Mooi ingeklemd tussen de Wallen en de Snuifas.
kniesoor zegt
Fraaie architectuur, dat pand. Mooi, dat zoiets behouden blijft.
stupendo zegt
Eind jaren negentig ontmoette ik een jonge Fransman waar ik regelmatig mee ging sporten. Hij bleek te wonen in één van de twee appartementen welke zich bevinden in dit gebouw. (Zie foto 15 helemaal links op de hoek met allebei een balkon). Hij bleek een soort vervangende sociale dienstplicht te vervullen en was via Citroen bij Citroen NL terechtgekomen. Op een gegeven moment gaf ie een feestje waar ie mij ook voor uitnodigde. Toen ik binnenkwam was het stampvol met voornamelijk jonge Franse vrouwen, waarvan het gros gewoon berelekker was. Ik kende alleen de jonge Fransman maar ik werd netjes voorgesteld aan een aantal mensen. Het ene meisje was nog mooier dan het andere en tot mijn verbazing zoenden ze ook allemaal direct bij het handje geven. Dát was voor mij al een openbaring want in Nederland geven de vrouwen je alleen maar een hand als ze je voor het eerst ontmoetten maar het werd nog gekker. Ze kwamen uit een Franse regio waar ze niet twee zoenen gaven maar zelfs vier! Zuipen konden ze trouwens ook allemaal dus je kunt je voorstellen dat ik mij daar de koning te rijk voelde en het een erg leuk feestje is geworden. Enfin, het autogerelateerde feit: hij reed een Saxo.
Dutchdriftking zegt
Toegang is gratis, maar je betaald wel een vermogen aan parkeergeld gok ik? Rij ik liever naar Leusden of Hessing.