En nu zoeken waar deze terecht mag gaan komen.
De regio Rotterdam krijgt groen licht om een nieuwe oeververbinding te maken. Dit meldt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat vannacht aan de Tweede Kamer. In een poging de verkeersdruk bij de A16 bij Rotterdam te verminderen heeft de minister de portemonnee getrokken, waardoor meer dan de helft van het benodigde bedrag beschikbaar wordt gesteld.
Tegelijkertijd wordt duidelijk dat een van de mogelijkheden in het water valt. Een nieuwe brug tussen Rotterdam-West en Sluisjesdijk valt daarmee af. Zodoende moet er een verbinding komen tussen Feijenoord en Kralingen of tussen Ridderkerk en Krimpen aan den IJssel. De gemeente Rotterdam heeft overigens al laten weten de voorkeur te geven aan de verbinding met Feijenoord. Op deze brug is namelijk ook ruimte voor een busbaan.
Met de belofte van het geldbedrag geeft de minister de mogelijkheid om de volgende stap in het plan te beginnen. Uit deze verkenningsfase, die tot 2 jaar kan duren, moet vervolgens blijken welke optie de voorkeur krijgt. Het geldbedrag van 480 miljoen euro dat de minister heeft toegezegd, wordt voor 200 miljoen betaald door het Rijk. De overige 280 miljoen euro wordt betaald door regionale gemeenten, zoals de metropoolregio Rotterdam Den Haag, de provincie Zuid-Holland en Rotterdam zelf.
De reden dat er nu al naar een nieuw aquaduct in de regio Rotterdam wordt gekeken is vrij simpel. Zoals gezegd is de verkeersdruk op de A16 momenteel al torenhoog, maar daarbij is de voorspelling dat er de komende jaren nog veel meer mensen in de omgeving gaan wonen. Tegen 2040 moeten er dusdanig veel woningen zijn bijgekomen dat het verkeer niet meer fatsoenlijk doorstromen kan.
Beeld: Rijkswaterstaat
Rick-dos zegt
Twee jaar voor een verkenningsperiode en maar één dag om er achter te komen dat de brug duurder uit valt dan geraamd in de verkenningsperiode…
faalhaas zegt
@Rick-dos: Als een ongeduldige kleuter met 25 gulden in zn broekzak voor de etalage van de Bart Smit. Het moet op!
maotje zegt
@Rick-dos: er komt meer bij kijken dan je denkt bij zo’n verkenningsperiode.
potver7 zegt
Ook leuk dat de minister even bepaalt dat de regio toestemming geeft voor een oeververbinding die grotendeels door de regio moet worden betaald…
dees zegt
@potver7: Uh is normaal. Dit is geen normale weg door een wijk maar een brug die aangesloten word op het nationale snelweg netwerk. Hier heb je toestemming voor nodig. En de nationale overheid betaald mee.
2wheeler zegt
Ridderkerk-Krimpen a.u.b! Een extra toestroom de Krimpenerwaard in is geen overbodige luxe..
Arnoud zegt
@2wheeler:
Inderdaad! Die stomme Algra brug ontlasten aub.
2wheeler zegt
@Original_Arnoud: ja dat is echt bizar, zelfs op zaterdagmiddag 13:00 is daar filevorming in de zomer… en als alternatief kan men een autoboot pakken, is toch niet meer van deze tijd?
erwinlagcher1977 zegt
@2wheeler: dat zou de bereikbaarheid voor ons in de Krimpenerwaard alleen maar vergroten. Graag vandaag nog beginnen met bouwen.
racerx zegt
Mooi, maar maak eerst eens effe de A27 volledig driebaans, incl een nieuwe brug bij Gorinchem.
stephane8200 zegt
@racerx: en dan ook de A20 tussen Nieuwerkerk en Gouda gelijk 3 baans maken.
kenner zegt
@stephane8200: en dan ook de gehele (!) A15 3baans, Cora, lees je mee?;
dawwg zegt
@kenner: A7 ook 3 baans a.u.b, hoeven alleen maar wat spits-kruisborden weggehaald te worden …
peug206 zegt
@dawwg: dan ken jij maar een klein stukje van de a7…
schuiftrompet zegt
Gewoon allemaal wegblijven uit die overdrukke stad…
lekbak zegt
Ze kunnen beter een derde van dit bedrag gebruiken om bedrijven te stimuleren naar rustigere gebieden te gaan. Daar waar meer werkeloosheid is en waar de infrastructuur niet aangepast hoeft te worden.
Maar als de brug wel komt, doe deze dan lekker zo ver mogelijk buiten het centrum. Dat is al druk zat.
reactief zegt
@lekbak: Klopt. Las gister nog dat veel nieuwe werknemers in de randstad daar geen huis kunnen betalen… En dus er dus rondom gaan wonen. Om gezellig in de file aan te sluiten.
Het zou dus inderdaad slim zijn om bedrijven te stimuleren in buitengebied te vestigen. Want krimpgemeentes kisten ook geld.
bmw2coupeeigenaar zegt
@reactief: Probleem geldt idem voor leraren op scholen in de Randstad. Met een schamele 40k per jaar kunnen zij vaak niet meer dan 5% van de huizen in de grootste steden kopen. Aldus het fd.
2wheeler zegt
@bmw2coupeeigenaar: als je alleen woont kan ik me er iets bij voorstellen, met tweeverdieners waarvan er één klaarblijkelijk 40K binnen harkt is het prima wonen in de randstad. Of je was sarcastisch en dan lul ik een beetje in de ruimte, kan ook!
Boomer zegt
@lekbak: Bedrijven willen dat helemaal niet.
lekbak zegt
@airc: Dan is het dus zaak om ervoor te zorgen dat bedrijven het wel willen. Wat trouwens gewoon een kwestie is van prestige, ze willen persee op een locatie met een goede reputatie. Domweg vergunningen weigeren en bestemmingsplan aanpassen is dus voldoende.
Wat overigens niet snel zal gebeuren want dan raakt de gemeente in kwestie inkomsten kwijt door gebrek aan groei binnen die gemeente. Maar voor het landsbelang is het goed om te spreiden.
stephane8200 zegt
Lijkt me een prima plan.
Kan iemand me helpen met identificeren van de brug boven het artikel? Het lijkt de Brienenoord maar de omgeving klopt dan niet.
lekbak zegt
@stephane8200: Het is wel degelijk de brienenoord hoor, daar twijfel ik niet aan. Onderlangs het zuiddiepje met dat kleine haventje ernaast. Aan de noord kant is waar nu alphatron zit goed te zien met de bocht van Esch verderop. Maar ik denk dat het een hele oude foto is.
desjonnies zegt
@lekbak:
Het is een oude foto, als je op zuid kijkt zie je de beroemde kraaiennesten – die verlichtingspalen- nog staan, die zijn helaas al jaren geleden vervangen door normale lantaarnpalen. Wij driftten toen al over die rotonde daar beneden, een oude Opel Commodore een Datsun, een Simca Rallye, geweldig leuke tijd onze gezamelijke werkplaats lag 3 straten verderop.
lekbak zegt
@desjonnies: Dit zou wel eens uit de tijd kunnen zijn toen ze net de tweede brug ernaast hebben gelegd. De weg is nog niet eens helemaal klaar, op de linker kant zie je dat ze nog bezig zijn met het wegdek. De auto’s rijden alleen op de rechterkant van de weg. Waarschijnlijk een foto van ver voordat ik ter wereld kwam. Die kraaiennesten zien er trouwens wel geinig uit. Jammer dat ze zoiets veranderen…
stephane8200 zegt
@lekbak: ik zie het nu ook na jullie uitleg. Autostrada zie ik niet en andere herkenningspunten ook niet maar ik woon ‘pas’ 20 jaar in Rotterdam. Zal inderdaad een oudere foto zijn.
marinepower zegt
@lekbak: het is inderdaad een minder recente foto, want ons nieuwe kantoor is ook nog niet te zien langs de Schaardijk, terwijl dat er toch al een X aantal jaren staat.
desjonnies zegt
@stephane8200:
Wel, linksboven oud ijsselmonde, het eiland Brienenoord, rechtsonder de Ringdijk richting Boele Bolnes, ooit een beroemde scheepswerf en het oude havenhoofd met het pontje dat ooit fietsers overzette is ook nog te zien.
Aan de overkant een oud spaarbekken van het watertoren terrein.
stephane8200 zegt
@desjonnies: fietspad miste ik ook al. Heb ooit naar een (overigens heel mooi) huis aan IJsselmondse hoofd gekeken. Probeerde me ook daarop te orienteren maar zag het niet.
jupke zegt
En over het verbreden van de A67 praten ze al jaren! Maar dat is buiten de randstad dus niet belangrijk genoeg!
desjonnies zegt
@jupke:
Och, de aansluiting van de A4 vanuit Den Haag naar de Beneluxtunnel heeft 40 jaar geduurd, dus eerst zien en dan geloven!
tttijn zegt
Huh meer asfalt is toch helemaal niet de oplossing? Ik snap er nu niks meer van. Sarcasm off.
lekbak zegt
@tttijn: Ook zonder sarcasme is het niet de oplossing. Men moet proberen minder bewegingen te realiseren. Minder ver woonwerk verkeer, grote bedrijven uit de stadscentra en meer bedrijven uit de buurt inhuren. Daar is echt heel, heel veel verbetering mogelijk. Daarmee los je niet alleen het verkeers probleem op maar ook de woningnood in de steden en het achterblijven van enkele buitengebieden. Het enige nadeel is de prestige…
christophec zegt
Ridderkerk – Krimpen graag, ben klaar met elke dag in de file staan voor die klote brug…
daiko zegt
Begin eens met de hoofdader A1 helemaal tot aan de grens 3-4 baans 130 km/h maken zonder die achterlijke spitsstroken.
mashell zegt
@daiko: die hoofdader is niet half zo druk als de boel rond Rotterdam. Eigenlijk zijn de twee rijstroken voor de A1 tussen Deventer en de grens voldoende qua drukte. Overigens is het bij Deventer wel een chaos met vreemde snelheidslimieten (100 bij spitstrook open waar geen hond zich aan houdt, 120 bij daarbuiten en 130 vanaf ergens tussen Voorst en Deventer als het tussen 19 en 7u is. En de constructie het de verdwijnende rijstrook links net wanneer er van rechts ingevoegd wordt is niet handig.
Boomer zegt
@daiko: A1 is geen hoofdader, dat zijn de A2 en de A4
mashell zegt
@airc:A5 is geen hoofdader, dat is een binnenlandse snelweg. De hoofdaderen zijn A1, A2 en A12. De snelwegen die we primair voor export naar het buitenland gaan.
tvr1974 zegt
Als ze handig zijn creëren ze een aansluiting Krimpen – Ridderkerk en leggen ze naast de N210 (of ipv de N210) een nieuwe snelweg aan Rotterdam – Utrecht. Dan worden gelijk de snelwegen A20 – A12 en A 15 – A 27 ontlast… Ja bepaalde delen zul je ondergronds moeten maken maar dan heb je bijna een kaars rechte weg (langs Bergambacht, Schoonhoven, Lopik en dan connectie op A2) die behoorlijk wat km’s zal schelen tov de alternatieven en daarmee tijdswinst en dus ook winst voor milieu want minder km’s uitstoot, minder reistijd, enz.. Dus zsm mee beginnen.
lekbak zegt
@tvr1974: Vervolgens is Utrecht veel dichterbij en gaan mensen uit utrecht in rotterdam werken en andersom. Gaan bedrijven zoals schildersbedrijven uit utrecht woningen uit rotterdam schilderen en andersom. Dat is de reden dat meer asfalt niet de oplossing is. Soms is het domweg nodig op kleine schaal. Maar verbindingen tussen grote steden is echt nooit een oplossing, en al helemaal niet voor het milieu. Het is kortzichtig en vernielt het land alleen maar.
lekbak zegt
@tvr1974: Vervolgens is Utrecht veel dichterbij en gaan mensen uit utrecht in rotterdam werken en andersom. Gaan bedrijven zoals schildersbedrijven uit utrecht woningen uit rotterdam schilderen en andersom. Dat is de reden dat meer asfalt niet de oplossing is. Soms is het domweg nodig op kleine schaal. Maar verbindingen tussen grote steden is echt nooit een oplossing, en al helemaal niet voor het milieu. Het is kortzichtig en vernielt het land alleen maar.
evdw zegt
Ze kunnen beter eens wat doen om de bevolkingsgroei om te zetten in een bevolkingskrimp, dit is dwijlen met de kraan open en je loopt altijd achter de feiten aan. Er zijn weinig mensen gebaat bij nog meer mensen.
lekbak zegt
@evdw: Begin bij jezelf zou ik zeggen…
evdw zegt
@lekbak: Al gedaan. Er hoeft wat mij betreft niemand afgemaakt te worden maar gewoon minder geboortes. Dan zet je groei vanzelf om in krimp.
2wheeler zegt
@evdw: wat een oplossing man?
evdw zegt
@2wheeler: Wat is er tegen, en heb jij een betere?
2wheeler zegt
@evdw: haha, ik dacht dat je aan het grappen was maar je bent serieus? Mensen demotiveren om kinderen te krijgen zodat de mensen die nu al rondrijden in de toekomst minder lang in de file staan? Dat is jouw idee toch? Even checken of ik je goed begrijp.
evdw zegt
@2wheeler: Nee niet helemaal, zo snel gaat dat niet. Het idee is meer, zodat de mensen die straks gaan rondrijden niet, of minder lang, in de file staan.
En niet alleen dat, ook minder vervuiling, CO2 uitstoot, afval, energieverbruik, etc, etc.
lekbak zegt
@evdw: Er worden minder dan 2 kinderen per gezin geboren momenteel. Maar er worden zoveel asielzoekers en oostblokkers binnen gelaten dat de bevolking alsnog groeit. Daarmee stoppen lijkt mij stap één, om heel veel verschillende redenen.
evdw zegt
@lekbak: Eens.
Het aantal kinderen ligt zo rond de 1,6 per vrouw in Nederland dus dat is prima.
RobTWo zegt
De maastunnel weer openen?
maotje zegt
Aquaduct?? Wat heeft een aquaduct dr nou mee te maken?
fconderkantlat zegt
geen slecht idee voor de drechtstedenaren om thv krimpen aan den ijssel meteen een snelweg regelrecht richting gouda en alphen richting amsterdam te laten leggen, scheelt verdomde veel tijd en kilometers!
arianazizi zegt
Ze moeten wel een nieuwe uitbreiding realiseren, vooral met de komst van de nieuwe rijksweg A16, die rechtstreeks vanaf The Hague Airport zal aansluiten op de A16/Brienenoordbrug zal dit een enorme belasting met zich meebrengen voor de Brienenoord.
Maar ja, zoals onderzoek al heeft uitgewezen zal meer asfalt niet leiden tot minder verkeersdrukte, integendeel zelfs mensen zullen denken ”oh meer asfalt dus meer ruimte voor mij en mn waggie” en zullen er dus juist meer mensen de auto pakken.
Ik ruik een kilometerheffinkje…..