Ken je dat verhaal nog van de vervalste Gullwings? Mercedes nam de meestervervalsers in dienst, die nu voor twintigduizend euro onderzoeken of je Mercedes echt is.
Als het om de Mercedes-Benz 300 SL ging, moest je bij Kienle zijn. Dat gold in ieder geval jarenlang, totdat het bedrijf in opspraak kwam: het zou replica’s hebben verkocht als echte 300 SL’s. Als je weet dat een Gullwing riant meer dan een miljoen kost, kun je je voorstellen dat dit goede handel is. Vooropgesteld: de Duitse autoriteiten wilden Kienle keihard aanpakken, maar het is nooit tot een veroordeling gekomen. Het is dus niet met zekerheid te zeggen of Kienle daadwerkelijk auto’s heeft vervalst. Het bedrijf had echter de schijn tegen. De goede naam van het bedrijf was in een oogwenk geruïneerd en binnen de kortste keren was Kienle failliet.
Het balletje ging rollen door een 300 SL Roadster uit 1961 in Phantasie Gelb. Die auto stond op de Salon van Genève van 1961 en was decennialang niet geregistreerd, totdat de auto voor 1,6 miljoen euro verkocht werd. De nieuwe eigenaar wilde de auto in Duitsland registreren, maar ontdekte dat er al een auto rondreed met datzelfde chassisnummer. Die auto was in 2019 verkocht door Kienle; eveneens Phantasie Gelb, maar dan dus gecombineerd met een Phantasie Chassisnummer. Je snapt: dit zette de autoriteiten aan het denken.
Niet van het echt te onderscheiden
Het zette echter ook Mercedes-Benz aan het denken. De Gullwing viert dit jaar zijn zeventigste verjaardag en Kienle was een van de grootste namen als het gaat om de restauratie en verkoop van dit model. Ook had het bedrijf bergen onderdelen, van topkwaliteit bovendien; als je een Gullwing kunt bouwen die niet van echt te onderscheiden is, zullen de onderdelen dat ongetwijfeld ook niet zijn. Daarom nam Mercedes-Benz Heritage GmbH op 1 februari van dit jaar de rokende puinhopen van de gewezen 300 SL-specialist over. “Mercedes-Benz Heritage GmbH neemt ervaren specialisten aan, biedt hen perspectief en verzekert zo ook waardevolle expertise voor de toekomst,” liet het persbericht destijds weten. “Daarnaast is Mercedes-Benz Classic verantwoordelijk voor de uitgebreide voorraad reserveonderdelen en gespecialiseerde werkuitrusting voor complexe werkzaamheden aan exclusieve Mercedes-Benz klassiekers. Met deze stappen bouwt de volledige dochteronderneming van Mercedes-Benz AG haar positie als toonaangevend expertisecentrum voor klassieke voertuigen van het merk Mercedes-Benz verder uit.” Door de overname heeft Mercedes nu meer gereedschappen, reserveonderdelen en kennis om aan de klassieke SL te werken.
Zwart op wit
De activiteiten van Kienle zijn nu dus geïntegreerd in het Mercedes-Benz Classic Center in Fellbach (vlakbij Stuttgart), dat recent compleet verbouwd werd. Toen we er onlangs waren, werden we ook gewezen op een nieuwe activiteit. “Eigenaren van klassieke iconen van ons merk willen zekerheid over de echtheid van hun auto,” aldus de woordvoerder. “Daarom hebben we een nieuwe service, waarbij we onderzoek doen naar de echtheid van een auto. We bekijken uiteraard chassisnummers en onderdeelnummers, maar we doen ook forensisch onderzoek. Daarbij onderzoeken we dan de ouderdom van materialen, maar bijvoorbeeld ook van de laklagen. Natuurlijk kunnen delen van een auto nieuwer zijn, als er bijvoorbeeld schade is geweest, maar bij een auto uit de jaren vijftig of zestig zou je op z’n minst aanzienlijke delen moeten hebben waaraan je die leeftijd af kunt lezen. In principe kunnen we het voor iedere auto doen, maar vanwege de kosten zijn het natuurlijk vooral klanten met een 300 SL of auto’s als een SSK die hier interesse in hebben.”
Een aanzienlijk deel van de SL-specialisten van Mercedes is echter afkomstig van Kienle. Ergo: de mensen die je auto misschien wel vervalsten, onderzoeken nu de echtheid ervan. De woordvoerder: “We kennen de verdenkingen tegen Kienle, maar het was ook een bedrijf met een ongekende expertise. Overigens zijn de klanten voor deze dienst juist met name eigenaren van een auto die boven iedere twijfel verheven is die dat zwart op wit willen hebben. We hebben er momenteel een wachtlijst voor.”
Zou jij het aandurven, twintig ruggen neertellen en het risico lopen dat je ontdekt dat je auto een nepper is?
ghost zegt
Mercedes zag Ferrari Classiche hetzelfde doen en dacht Ka-Tjing??
Eerlijk toegegeven het verhaal van Kienle blijft vaag en heb altijd het vermoeden gehad dat Mercedes er ook zelf geen onschuld in had want waarom zou je alles anders alles sussen en niet verder onderzoeken? Grap is dan weer dat Ferrari ook van dit soort praktijken uitvoert maar ook VIN’s van Enzo’s hergebruikt…
Robert zegt
Hergebruik van VIN nummers is van alle tijden, met name bij fabrikanten met exclusieve auto’s in kleine oplagen; dat scheelt weer in de afdracht t.b.v. wettelijke registratie en omzetbelasting. Zo schijnen er aanzienlijk meer Spykers rond te rijden dan officieel geregistreerd – vooral crashtest-modellen, pre=productie exemplaren en total loss gereden auto’s werden zo door de fabriek weer opnieuw de openbare weg op gebracht.
O plaat zegt
De oude Grieken hadden deze denkoefening 2000 jaar geleden al gemaakt met het schip van Theseus. Hoeveel planken mag je veranderen van een schip tot het een ander schip is? Tenzij je een roestig wrak koopt zit er in 90% van de klassiekers nieuwe onderdelen. In mijn mustang zitten 2 nieuwe panelen en is alles van de remmen en ophanging nieuw. En zelfs in mijn jaren 80 VW bus zitten twee nieuwe panelen. Zolang het frame en de chassis nummer echt zijn zie ik het als een “echte”, dit is vooral een goede manier voor Mercedes-Benz om meer geld uit klanten hun zakken te halen.