Het bedroevende uitzicht van Nederlandsch “zomerweer” leent zich niet voor een ochtend stevig toeren. Zojuist al het autonieuws tot mij genomen, wat een perfecte inspiratiebron is voor een ochtend; Dromen en Filosoferen. Wapen uzelf met een kop koffie en reis mee op de denkbeeldige snelweg van toekomstmuziek.
Want de toekomst in de autowereld ziet er altijd zoveel rooskleuriger uit dan het heden. Daarom heeft de autobranche ook zo’n grote verzameling fans, zij is namelijk altijd vernieuwend, biedt altijd uitdagingen en nieuwe grenzen. Een beetje zoals mijn vriendin gedurende de eerste maanden van onze relatie.
Want het “Wauw” effect van een V10 diesel van VW, een paar jaar terug, is ook verdwenen. Het doet ons, auto-fanaten, de broek niet meer bollen. Neen, het heden is saai. Wellicht dat alleen de Veyron of iets anders in de “Vrijwillige kamikaze”- categorie doet onze mond nog open gaan van verbazing.
Neen, wij geven de voorkeur aan het afspeuren van internet, het geilen op geruchten, het lezen van de laatste nieuwtjes. Wij laten ons gek maken met “impressies”, een foto van een achterlicht, een kiekje van een versnellingspook – of iets anders nietszeggend. Direct filosoferen we er op los hoe het totaalplaatje er uit ziet. En dan krijgen we deze te zien, lezen we een rij-impressie, zien we het geval op Top Gear – en zijn we alles behalve voldaan.
Direct moet de niet te stillen honger weer aangevoerd worden met nieuw autovlees. Sneller, practischer, hoger, kleiner, groter, zuiniger, gestroomlijnder of juist niet. Het doet er niet toe. Het is polygamie op het meest extreme niveau. Wij zijn autofreaks, testosteron stroomt direct ingespoten door onze aderen. Niet te temmen fanaten. Godverdomme wat een mooie hobby.
Hm, misschien toch nog maar er even op uit. *gritst sleutels van z’n bureau”
jela zegt
hehe, lachen zeg. Goed gevonden en eigenlijk heb je wel gelijk
JD zegt
“Godverdomme wat een mooie hobby.”
Hehe dat is erg mooi verwoord ;)
trekveer zegt
Top stuk!!!
Racer X zegt
Doe je Porsche de groeten.
Marten zegt
*glimlach*
vr6 rijder zegt
[zit op werk en ziet hele dag auto’s voorbij razen]
[baalt dat hij geen Porsche heeft]
[golfjes rijden ook erg lekker]
JLJ zegt
Een beetje regen en wat lagere temperatuur is juist uitermate geschikt voor een beetje toeren over’s lands stillere wegen. Geen fietsers en (weinig) motorrijders namelijk!
Wat_een_gezeik zegt
volkomen gelijk
vinox zegt
Daar kan ik me zeer goed in vinden HJ!
cupra4 zegt
[Wil wallpaper van plaatje bij artikel zodat er nog wat te dromen overblijft]
[graag 1400×1050]
Bruine zegt
dat is de nagel op de kop :D
D.D.B. zegt
Goed stuk!
q-oekje zegt
ik bracht vandaag mijn vriendin naar school
iedereen die keek dat vind ik de kick van auto rijden
het is echt een top hobby die we met z’n allen delen
naa mijn vriendin gebracht te hebben vol gas een extra blok om
heerlijk
dan thuis gekomen de nieuwste nieuwtjes lezen over wat in de toekomst de nieuwe boliede moet worden heerlijk
tekkie zegt
leuk stukje
L-Fred zegt
Hmmm, nu wil ik ook de weg weer op…
Julian zegt
@cupra4
http://www.carwalls.com/cars/3-Porsche%20wallpapers.html?pag=50&t=4
C30CDIAMG zegt
@ q-oekje
ja, op de basisschool vinden kinderen al snel een auto mooi :P
q-oekje zegt
jah ik kan begrijpen als je jouwn vriendin naar het rusthuis brengt
ze er weinig van zien met die geraniums voor de ruiten
auid R8 zegt
haha
goed stuk
SugarFree zegt
Origineel geschreven, Vaesen.
De naam ‘Autojunk’ is daarom zeer goed gekozen.
Alleen jammer van die doodswens, aan het eind van je stukkie. Tsja, je bewijst maar weer eens dat verslavingen meer kapot maken dan je lief is ;)
lotte zegt
Wat ben je toch een gevoelsmens Vaesen… ;-)
Leuke column! Meer!
Citrofiel zegt
Het klopt nog ook….
Klassiekerrally zegt
Heel herkenbaar. Alleen ’t vloeken op ’t eind had van mij niet gehoeven.
(nee, ik ben niet roomser dan de paus, maar vind ’t gewoon niet erg sterk)
dekster zegt
Prachtige verwoording meneer Vaesen ;)
jasper zegt
haha lol @q-oekje;-)
Rick dos zegt
“Want de toekomst in de autowereld ziet er altijd zoveel rooskleuriger uit dan het heden. Daarom heeft de autobranche ook zo’n grote verzameling fans, zij is namelijk altijd vernieuwend, biedt altijd uitdagingen en nieuwe grenzen.”
Vind je? Ik ben die mening tegenwoordig helemaal niet toegedaan. Het is allemaal zo voorspelbaar geworden, het is niet zo vernieuwend meer. Men durft niet meer en als men wel durft dan zijn wij als consument er kritisch over en is het te vroeg voor ons om het te kunnen apprecieren. Ik had het in een vorige topic al opgebracht; welke auto heeft tegenwoordig nog de zogenaamde x-factor of passie die we vroeger nog wel zagen?
Mijn eigen conclusie:
Het is een combinatie van vele factoren. De grootste is het succes van een ander bedrijf copieren (een beetje als hoe het gegaan was met boybands, een groep had succes en alle platenmaatschappijen kopieerde het), hierop inhakend ook dat accountants meer macht hebben gekregen dan vroeger, maar natuurlijk ligt de schuld ook bij onszelf (de consument) zolang wij kopen zal een fabrikant ook niet zijn strategie etc. wijzigen.
Waarom wij de consument? Beantwoordt dan eens deze vraag: Waarom al die retro auto’s? Omdat we in “hokjesdenken” blijven steken. Het is namelijk een hele goedkope manier voor een fabrikant om succesen te boeken tegenwoordig. Zie bijv. de MINI of 500. En waarom? Zijn we dan zo nostalgisch in ons denken? Was vroeger alles inderdaad ook beter? Wellicht, maar iemand die achteruit kijkt, kijkt niet naar voren. Het gevolg hiervan is dat we stagneren in onze vooruitgang. Sta open voor vernieuwing voordat je vastgeroest zit in het verleden.
Maar ook niet alleen op het gebied van retro auto’s, ook de onwaarschijnlijke stomme PK race. Waarom? (en nu hoor ik alle boy racers roepen: meer is beter! Maar natuurlijk voor jou is dat nu nog wel het geval) Maar dit is toch ondertussen ook al zo voorspelbaar als een Audi geworden? De ene heeft 400 pk dan heeft de andere daarop ook 400pk of 450 pk.
Ik persoonlijk wil weer ECHTE vooruitgang. Ik hoef niet een auto te zien die 400km/u kan en waar je 1,8 milj. voor moet betalen. Als ik 1,8 milj. wil betalen voor een auto, dan wil ik dat zo’n auto bijv. me komt ophalen en zich zelf parkeert (om maar wat te noemen). Ik hoef niet bij een bar te staan om te kunnen roepen die van mij kan 400km/u! Waarop mijn gesprekspartner dan roept: die van mij kost een kwart van wat jij er voor betaald hebt, een top van 330 km/u heeft en waar je veel meer fun mee kan beleven. En uiteindelijk kan iedereen ons bijhouden in de file…..
Daarom ook een advies van mij aan de autofabrikanten: Luister niet naar de consument, want die zijn namelijk dom. Laat een consument niet de leidende factor zijn in je beslissing, want een consument denkt dat ie slim is, maar feitelijk weten de meeste niet waar ze het over hebben…
lincoln zegt
@ rick dos .. zo .. ben je wakker jongen ..
wel prettig om te lezen trouwens ……. smart ass
Rick dos zegt
@lincoln
Huh? wat?
Smart ass? Moi?! Nee hoor, ik weet het alleen altijd beter….. ;) :P
evo zegt
“Want de toekomst in de autowereld ziet er altijd zoveel rooskleuriger uit dan het heden”
Het is voor autoliefhebbers spannend om in de toekomst te kijken, maar of die toekomst er voor ook rooskleuriger uit ziet? Ik zie met name auto’s die steeds meer op elkaar lijken, lelijke Chinese hokken en hybride, Bluemotion, Edrive en al die andere milieushit! Drie serieuze ontwikkelingen die mij absoluut niet rooskleuriger laten denken.
Verder leuke column!
@Rick Dos;
“Wellicht, maar iemand die achteruit kijkt, kijkt niet naar voren. Het gevolg hiervan is dat we stagneren in onze vooruitgang. Sta open voor vernieuwing voordat je vastgeroest zit in het verleden.”
De opkomst van de retro-auto is te danken aan het perfect opvullen van latente behoeften van klanten. Zou je 10 jaar geleden als bijv. ICT-er een keuze hebben kunnen maken tussen een Peugeot 206/306 of een MINI, dan zou in eerste instantie het gros voor de Peug zijn gegaan. Maar toen die nieuwe BMW-MINI er kwam was het toch eigenlijk wel een erg leuk, lekker rijdend en hip karretje. Sommige mensen verkiezen nog steeds een praktische auto, maar anderen nemen de ongemakken van een MINI toch voor lief. En hoezo zijn retro-auto’s niet vernieuwend. Een MINI of Fiat 500 kun je nu niet echt bestempelen als antieke auto’s. Let wel dat het begrip ‘retro’ alleen op het design van de auto slaat.
“ook de onwaarschijnlijke stomme PK race”
Heeft deze ontwikkeling eigenlijk niet alleen betrekking op de ‘Duitse drie’? Autolanden als Zweden, Italië en Frankrijk lijken zich hier niet al te veel van aan te trekken. Goed, Ferrari’s en Lamborghini’s worden ook steeds sterker, maar daar zijn het nu eenmaal sportwagens voor.
“Luister niet naar de consument, want die zijn namelijk dom. Laat een consument niet de leidende factor zijn in je beslissing”
Luisteren fabrikanten echt alleen maar naar de consument? In een periode waarin milieu steeds meer aandacht krijgt, en grote auto’s door de overheid (onterecht?) zwaar belast worden, komt BMW met de X5 aan zetten en Kia met de Sorento. Je zou toch zeggen dat deze milieuvervuilende en financieel totaal niet aantrekkelijke containers niet goed kunnen gaan lopen. Ze werden echter een hit, en andere merken volgden.
En heeft de consument echt het volgende geroepen: “ik wil een coupé maar dan met vier deuren”? Mercedes kwam met de CLS. Mensen stonden er totaal niet bij stil dat sedans ook op die manier vormgegeven konden worden. Is dus ook een actie die een autofabrikant zelf ondernomen heeft. De CLS werd een hit en andere fabrikanten volgen, omdat je nu eenmaal niet telkens met nieuwe en andere creaties kunt komen. Niet elke nieuwe vinding in de automotive sector blijkt een (ja hoor, hebben we deze heerlijke marketingterm weer) latente behoefte te zijn…