Een merk uit een land dat niet bekend staat om een grote auto-industrie: dat hebben we gezien voordat Izera uit Polen hun eerste troeven presenteerde.
Normaliter doen we even een leuk verhaal ter introductie, maar vandaag gaan we gewoon direct de titel van dit stuk uitleggen. Zo rond het einde van 2018 mochten we een nieuw merk genaamd Vinfast verwelkomen. Dat het een ‘BMW-killer’ is, dat het best knappe bakken zijn, of het wat is geworden (op zich leuk om eens naar te kijken, trouwens) staat vandaag even buiten beschouwing. De afkomst van Vinfast is waarom we dat merk herinneren: ze komen uit Vietnam. Het is het enige automerk ter wereld uit Vietnam.
Nog zo’n land
Goed, het merk van vandaag is niet het enige merk uit hun land. Het gaat om Polen. Bekende auto’s uit Polen? Daewoo heeft een Poolse divisie gehad, net zoals Fiat onder de naam Polski Fiat (en kwam bijvoorbeeld met de Polski Fiat 125P en 126P). Al deze merken hebben echter iets gemeen met een grote autofabrikant: Fabryka Samochodów Osobowych (personenautofabriek, zo obvious kan het zijn), beter bekend als FSO. Geniale auto’s als onderstaande Polonez rolden uit de fabriek van FSO.
Laatste in zijn soort
Oké, zo geniaal was de FSO Polonez nou ook weer niet, maar het was wel een relatief goedkope manier voor Poolse gezinnen om een product uit eigen land te rijden. Polen is en was immers niet het rijkste land op aarde. FSO ging echter een tijdje geleden kopje onder en sindsdien zijn er geen Poolse automerken meer. Tot nu dan: het nieuwe merk Izera gaat proberen Polen weer op de kaart te zetten. Een land wat geen auto’s bouwt en ineens met toch best goed smoelende wagens komt: het deed ons wel weer een beetje denken aan Vinfast.
Recht door zee
Toch zijn beide nieuwe auto’s van Izera uit ander hout gesneden. Het gaat om een C-segment hatchback en een kleine SUV die allebei nog geen naam hebben. Normaliter zou je twee compleet bizarre futuristische auto’s vinden, zonder spiegels en deurgrepen en allerlei gekke specificaties die het toch niet gaan halen. Ga dat maar eens aan de man krijgen en nog belangrijker: ga dat maar eens kunnen betalen. Nee, Izera is opgezet met de Poolse Janski Modaalski in het achterhoofd. Polen is immers één van die landen die moeite heeft met de klimaatdoelen, want een EV voor de deur zetten is simpelweg te duur daar voor de eerdergenoemde meneer Modaalski.
Toch moet het gezegd worden, als de auto’s zoals op de foto’s eruit komen te zien, is het een stap in de goede richting. Een modern interieur met niet al te veel poespas. En een recht-toe-recht-aan-exterieur met leuke LED-lampjes. Niet slecht!
Weinig bekend
Geniet vooral van de plaatjes, want de specificaties worden nog niet echt specifiek bekend gemaakt. Op de website van Izera spreekt het merk van twee modelvarianten, eentje met nadruk op prijs en eentje met nadruk op prestaties. Het rijbereik kan oplopen tot 400 km WLTP. Wederom niet slecht, mits de prijs ernaar is natuurlijk. Sprinttijden voor zowel de hatchback als de SUV liggen ‘onder de 8 seconden’.
Ook qua veiligheid zit het wel snor: ESC (stabiliteitscontrole), Forward Collision Warning, dodehoeksensor en verkeersbordherkenning. Zoals bij alles: mits schappelijk geprijsd alles wat je nodig hebt zonder poespas.
Een elektrische auto ziet er in grote lijnen hetzelfde uit als een auto met een verbrandingsmotor, maar onderhuids werkt de techniek van een elektrische auto toch echt heel anders.
Binnenkort
Het gaat nog even duren (enkele jaren) voordat er Izera’s uit de Poolse fabriek gaan rollen, naar verluidt een jaar of 2023. Het is een gevalletje ‘eerst zien dan geloven’, helemaal omdat 400 km WLTP over 1-2 jaar al ondermaats kan zijn.
Een auto die veelal op Polen gericht is dus, wat Izera gaat doen met de export van hun tweetal is niet bekend. Zou jij het overwegen, een onbekende voor de deur in plaats van een Tesla of Volkswagen ID.3?
lekbak zegt
Als ze nou eens niet een suv hadden gemaakt maar een auto waarbij er nog enige kans op efficiëntie is dan was het wat mij betreft wel wat geweest. Liever een zak geld naar Polen exporteren dan naar China. Want dat zal het alternatief zijn voor deze auto’s.
goodvibrations zegt
Zou voor mij een goed alternatief zijn voor de MG die met Chinese subsidie Europa probeert te veroveren.. Maar elektrisch vooralsnog liever ID4..
alfabeta zegt
Niet bestaande auto vergelijken met een model van bijna een jaar oud.
Ik hoef ook geen mg ev. Maar er is nog geen europees alternatief.
cossiekiller zegt
Ik val hier al in herhaling. Maar ook hier, liever mijn geld naar Polen dan naar China.
potver7 zegt
@cossiekiller: zit wel wat in, maar je kunt je afvragen waar de technologie voor deze auto’s vandaan komt. Redelijk grote kans dat dit met Chinees geld, en/of Chinese kennis wordt opgezet.
polak zegt
Toch even een kleine correctie hoor. Een samochód is een automobiel. Mooi oud Hollandsch woord ook
thjvanvlerken zegt
Polen bouwt zeker wel auto’s..
leonardodiecabrio zegt
@thjvanvlerken: vooral met gestolen onderdelen
bernoulli zegt
Van die terreinwagens toch? Honker?
flyerbunch zegt
Ziet er niet slecht uit.. Hopelijk blijft het niet bij concept Cars.
alfabeta zegt
Als je dit wilt presenteren in 2023 en verkopen in 2024, dan wens ik je veel succes. Vermoedelijk blijft het bij plannen.
bakkerst zegt
Niet het enige Poolse automerk trouwens, Arrinera timmert ook al een aantal jaar aan de weg, en dat heeft een best aardige wagen opgeleverd, de Hussarya waar ook niet de minste namen uit de industrie aan hebben bij gedragen:
http://www.arrinera.com/
JanC zegt
“Het enige merk uit Vietnam”. Nou niet bepaald. Alleen klinken ze niet allemaal zo sexy als Vinfast (ik denk aan Thanh Xuan).
JanC zegt
Polski Fiat was trouwens geen “divisie” van Fiat. Je had twee min of meer onafhankelijke firma’s (FSM en FSO) die beide een model maakten met de merknaam Polski Fiat. FSO deed de 125P, FSM de 126. FSO werd later Daewoo (en nog later weer terug FSO), FSM werd in 1992 overgenomen door Fiat en omgenoemd tot Fiat Polska. Ook voor de Tweede Wereldoorlog was er al een Polski Fiat. Ook in Polen waren er wel meer automerken actief, zoals Mikrus.