Het moet maar eens afgelopen zijn met die automobilisten die in de file denken enorme winst te boeken door voor te piepen via een parkeerplaats of tankstation. Het gedrag is op zich niet verboden, maar het wekt ergernis bij andere automobilisten en de winst is per saldo minimaal. Bovendien kan het de files alleen maar verergeren. Rijkswaterstaat heeft een nieuw wapen ingezet tegen de sluipers.
Op de A4 van Amsterdam naar Delft is bij wijze van proef sinds twee dagen een anti-sluipsysteem geïnstalleerd rond het Shell-tankstation bij Hoogmade. Het idee komt uit de koker van de Verkeersinformatiedienst (VID). Het systeem werkt als een soort mini-trajectcontrole. Van de automobilisten die willen tanken of parkeren wordt vastgelegd wanneer zij het tankstation of parkeerplaats oprijden. Wanneer dezelfde automobilist binnen 3 minuten alweer de snelweg op wil, zal bij de oprit een stoplicht op rood springen. Door rood rijden is immers wel verboden. Op die manier wordt ontmoedigd om de sluiproute te nemen. Als de proef slaagt, zal worden bepaald of het systeem ook elders kan worden toegepast.
Er is voor de locatie op de A4 gekozen vanwege het feit dat de A4 ter hoogte van het tankstation versmalt van drie naar twee rijstroken. Tijdens de spits veroorzaakt dat consequent files. Aangezien de afrit en oprit van de parkeerplaats en tankstation relatief lang zijn, kunnen veel automobilisten de verleiding niet weerstaan om te proberen een stuk van de file af te snijden. Hierdoor begint de file niet meer bij de wegversmalling, maar juist bij de oprit na het tankstation.
Met dank aan Mike voor de tip
Jan zegt
Mooi is dat, heb je netjes je tank weer vol gegooid, kopje koffie omdat je toch nog wel ff in de file staat. Je hebt je helemaal voorbereid op het slakkegange ritje naar je volgende afspraak.. STA JE 3 MIN VOOR ZO’N KLOTE STOPLICHT OMDAT IEMAND FF SNEL OM HET TANKSTATION HEEN RACED OM 2 SEC TIJDSWINST TE HEBBEN. Ben je mooik klaar mee…
Henry zegt
Volgens mij staat nergens dat je 3 minuten moet wachten. Het stoplicht gaat op rood als je binnen 3 minuten de parkeerplaats/tankstation verlaat.
Ik denk echter wel dat dit echt een stoplicht wordt tijdens de spits.
Wel weer een leuk initiatief.
Golfke zegt
En weer doet onze regering er een regeltje bij….. het wordt voor de burger steeds leuker om hier te leven!
Maar goed, ben benieuwd of dit werkt want het verkeer wat gebruik heeft gemaakt van het tankstation wordt nu ook opgehouden.
Duell zegt
Ik weet niet of dit nu de beste oplossing is, maar het is zeker een irritant fenomeen. Net zo erg als die mensen die tijdens de file denken over de vluchtstrook te mogen rijden.
Hugo zegt
Afritje meepakken doe ik nog wel eens. Is toch ook openbare weg, mag je toch rijden?
Jan zegt
ok, misschien geen 3 minuten, maar je moet wel wachten ivm iemand anders z’n “gepruts”..
norbert zegt
het is absoluut een irritant fenomeen, ik heb tot dusver de verleiding weerstaan om daar via het tankstation ‘om te rijden’. Maar draaien we het probleem nu niet om? Welk planningswonder stopt en een op/afrit en een tankstation en een rijbaan versmalling bij elkaar? Dat is toch vragen om om dit soort opstoppingen en dus ‘creatieve’ omrijders.
Jan zegt
Bullshit stel iemand rijdt binnen 3 min. weg daardoor springt het stoplicht op rood. En er komt dan iemand daar achter aan die wel netjes 3 min. heeft gewacht die is dan hierdoor ook de klos! oprotten met dat plan!
Lout zegt
Ik heb een hele tijd van mijn woonplaats in Vosselaar (dicht bij Turnhout)(BE) naar Antwerpen moeten rijden. Dit is een van de meest rampzalige trajecten van België omdat je met een beetje pech anderhalf tot 2 uur over een kleine 30km snelweg doet.
Er is een punt waar er 2 snelwegen samenkomen in Ranst; de E313 van Hasselt naar Antwerpen & de E34 van Eindhoven naar Antwerpen.
Vanaf dat punt is het ongeveer een kleine 2km tot het tankstation, waarbij ik over die 2km (indien het file is) 9 v/d 10 keer over de pechstrook richting het tankstation rij. Waarna ik door het tankstation heen rijd. Dit scheelt me ongeveer 10 minuten. Als ik echt haast heb rij ik door over de pechstrook tot aan de rotonde van Wommelgem (ongeveer 3km) waarna ik de afrit pak om de rotonde op te rijden om vervolgens de snelweg weer op te gaan.
Dit alles samen scheelt me vaak 20-30 minuten aanschuiven in die verschikkelijke K*Tfiles.
Ik weet dat er mensen zijn die zich eraan ergeren, maar als ze zelf liever als een schaap in de file aan staan te schuiven moeten ze dat zelf weten. Zolang deze mogelijkheid bestaat zal ik het blijven doen. Sorry!
rikkon zegt
Stoere bink, die Lout.
koendp zegt
Typisch weer een geval van symtoombestrijding. Ipv het probleem aan te pakken, nl de versmalling oplossen gaat men de bestuurders aanpakken.
Goed gedaan hoor VID, wat zijn jullie toch slim!
Rem zegt
Ik ben het met Jan eens!
Je hebt van die mensen die inderdaad snel willen afsnijden, als ik dan netjes getankt heb, moet ik daarna wachten op die persoon bij het stoplicht!! :-( Nu is het maar een klein iets, maar met de file/doseerlichten heb je al genoeg om voor te stoppen en remmen. NU moet je dan ook nog eens voor een persoon wachten die niet goed nadenkt! EEN FILE IS EEN FILE ….. meer kunnen we er niet van maken! Je schiet er niets mee op om nog even snel een parkeerplaats te pakken, het scheelt je 1 á 2 minuten.
Nee … hoop dat dit niet doorgaat!
Vincentvld zegt
Tsja, elk plaatsje wat je opschuift moet een ander wachten. Bovendien moet je een keer opnieuw invoegen, wat de file alleen maar vertraagd. En als je dit eenmaal weet zul je dit ook niet meer doen, dus de kans is klein dat je na een tijd nog staat te wachten op andere weggebruikers. Ofwel, goed idee. Misschien niet de beste oplossing, maar wat is dan een betere manier?
Laurens zegt
@lout
Als ik dezelfde woon-werk route ga rijden zal ik dit zeker toepassen.
Maar serieus, dit doe je dagelijks, ik neem aan niet als enige, en daar wordt je niet voor bekeurd?
Belgen zijn echt anders dan Nederlanders. Toen Fortis van de overheid werd, haalde in België iedereen het geld van de rekening, de Nederlanders stortten het er juist weer op. Reden, de Belgen wantrouwen de overheid, de Nederlanders niet.
Om die reden krijgen wij wel nog 50 miljard van jullie (helaas geen BEF’jes).
Antoon zegt
Mooi dat we met zijn allen het probleem weer omdraaien. ALS WE DAT SOORT DINGEN NIET DOEN HOEFT ER OOK GEEN AMBTELIJKE COMMISSIE/ ORGANISATIE NAAR TE KIJKEN!
Feit is dat mensen zich er aan ergeren ( ik ook ) en dat er een oplossing wordt gezocht. Ik lees wel kritiek, maar niemand heeft een andere oplossing aangedragen/ gaat die aandragen want azijn pissen is makkelijker. Typisch Nederlands.
Lout zegt
@ Laurens
Ik heb dit een jaar lang gedaan toen ik in Antwerpen werkte, nu ben ik werkzaam in Eersel dus sta ik (gelukkig) nooit meer in de file.
Ik deed dit bijna dagelijks ja, en er is nooit iemand geweest die er moeilijk over heeft gedaan. Het is zelfs zo dat mensen het pas durven als je voorbij komt rijden,… dan rijden ze vlug achter je aan!
Mocht ik toch een keer gepakt worden, dan had ik een verhaaltje klaar dat ik waanzinnig moest schijten dus dat ik daarom snel naar het tankstation moest. En dan maar hopen dat ze het door de vingers zien :-p
FFFBBB zegt
Aaah op zich.. opzich wel leuk gevonden.. maar weet niet of het nou echt zo nodig is..
Lout zegt
@ Laurens
Ik ben trouwens een Nederbelg ;-)
RemcoZ zegt
@ Lout
Wat is de wereld toch lekker overzichtelijk, he? Het klootjesvolk staat in de file en meneer Lout is zo slim om er langs te rijden. Als je iedere dag in de file staat kun je twee dingen doen; dichterbij je werk gaan wonen of het accepteren.
Maar goed, als jij jezelf beter voelt dan de rest dan is jouw asociale manier van doen natuurlijk ook een oplossing. Wat mij betreft mogen ze je rijbewijs invorderen.
jeewee zegt
Grappig dat ze deze ‘oplossing’ plaatsen op een plek waar je voor hetzelfde geld wél de afrit volgt, tot de rotonde en dan alsnog de oprit richting Den Haag weer pakt. Kost relatief gezien ietsie meer tijd, maar je vermijdt de ’trajectcontrole’ die ze nu bij het tankstation hebben geplaatst. Ik had er, toen ik dit gisteren aangekondigd zag, eigenlijk de hoop dat ze auto’s die de vluchtstrook gebruikten om én sneller bij de afrit te zijn én via het tankstation rijden te flitsen. Dan krijg je de sanctie vanzelf thuis. Deze methode veroorzaakt alleen maar extra overlast voor hen die het wel netjes doen. Typisch Nederlands, de meerderheid is de dupe van een kleine groep die alleen maar aan zichzelf denkt…..
Majinstar zegt
Ik weet niet waarover je praat, maar op dat punt is de winst maximaal. Het scheelt enorm in tijd en afstand. Maar ja moeten ze maar meerdere wegen aanleggen dan ben je van het probleem af. Van een 3 naar 2 baan krijg je altijd file. Wordt tijd dat ze daarover gaan nadenken.
Ik zal het altijd blijven doen en als ze me een acceptgiro versturen betaal ik hem mooi niet. Reden: ik moest een noodstop maken voor 2 sec.
RubenBaeten zegt
Ze weten dus donders goed dat die versmalling een groot probleem is, maar in plaats van daar wat aan te doen… Zucht.
donkeyKONG zegt
Misschien heeft Lout de oplossing wel gevonden.
Als we massaal schijt zouden hebben aan domme nieuwe wetjes en regeltjes kwamen ze er niet.
Azijnpissen kunnen we idd als de beste, maar dat is voornamelijk omdat we makke schaapjes zijn, die hun frustratie anders niet meer kwijkomen.
Keer op keer horen we mooie verhalen voordat we gaan stemmen,keer op keer blijft daar na de formatie niets van over en keer op keer slikken we het als zoete koek.
En kom nu niet aan met Wilders en Verdonk svp, dat zijn ook gewoon VVD-ers en die gaan geen ene reet verbeteren als ze de kans krijgen.
Laurens zegt
@Majinstar
Dat was toch ook het excuus van die broodstelende daklozen? Verhoog mijn uitkering en ik steel ook niet. Altijd de schuld aan een ander geven.
Sorcerer zegt
Lout: je kunt ook gewoon wat later weggaan van je werk… scheelt je anderhalf uur rijden en een bulk brandstof.
Dat ook andere mensen de klos zijn kan wel voordeel hebben voor dit systeem: de lul die zorgt voor de opstopping staat wel mooi te kijk, vooral als ze er nog een matrixbord bij zetten met automatische tekst met je kenteken: “Niet zo snel, 88-XB-BK!”
Sorcerer zegt
Ruben: volgens mij kunnen ze niet zo veel doen aan die versmalling ivm meerdere viaducten die dan gesloopt/herbouwd zouden moeten worden, maar dat weet ik niet zeker. Toch zouden ze daar eens mee moeten beginnen, want het scheelt een hoop ergernis op die A4…
Desnoods bouwen ze 2 rijstroken die anders lopen dan de hoofdrijstroken en na de versmalling weer op de hoofdweg uitkomen…
RemcoZ zegt
@ Donkey KONG
Toen je schreef over azijnpissen, had je het toen over je eigen bijdrage?
Heerlijk natuurlijk om tegen de overheid aan te schoppen, maar een beetje realiteitszin is ook wel aardig. Uiteindelijk doen we het allemaal zelf; met de auto naar ons werk gaan, niet verhuizen om dichterbij ons werk te wonen, en allemaal tijdens de spits van en naar ons werk rijden. En dan verontwaardigd zijn dat de overheid de files niet oplost…
Jandepandaman zegt
Tja, ik snap het stoplicht in de maatregel niet zo- Als je toch zo’n vooruitstrevende intelligente trajectcontrole hebt, zet er dan gewoon een echt forse prent op. Wil je dergelijk gedrag vertonen en de kosten dragen, dan ga je je gang maar en betaalt vervolgens gewoon lekker fors. Verder niet over zeuren, maar betalen. En geen stoplichten zodat mensen die wel braaf van de pomp-voorzieningen of de koffie gebruik gemaakt hebben, niet ook worden gehinderd door de misbruikers die voor hen staan.
Laurens zegt
@Ruben Baeten
Heb je de discussie over de A4 bij Leiden een beetje gemist? De overheid wil die weg al heel lang verbreden. De stukken waar het kan zijn al gedaan. De milieu vrienden houden de ontbrekende stukken tegen met futiele rechtzaken.
Types zoals @Star en @Kong verzieken het voor de rest. Dankzij hen hebben we trajectcontroles, verkeersdrempels, pollers en ga zo maar door. En die types durven dan nog te kankeren op de overheid. Bedankt.
Lout zegt
@ RemcoZ
Ik voel me zeker niet beter dan de rest van het volk,… het verschil is dat ik geen kuddedier ben. En daarom ben ik steeds op zoek om op de meest efficiente manier gebruik te maken van het wegennet!
@ Sorcerer
Het probleem zit hem niet zo zeer in het naar huis rijden,… eerder in het ’s morgens vroeger uit mn bed komen ;-)
Justin zegt
Allemaal moeilijke scanapparatuur gaan installeren, kentekens scannen, stoplichten plaatsen etc. Waarom niet veel makkelijker? Je rijdt het tankstation terrein op en als je eraf wilt staan er slagbomen. Te openen met een muntje dat gratis is te verkrijgen bij…. de kassa van het tankstation! Naar het toilet geweest? Krijg je een muntje. Wat gekocht in de winkel? Krijg je een muntje. Getankt? Krijg je een muntje…. zo ontzettend simpel. Als je niet in de rij voor de kassa hebt gestaan, kom je het terrein niet af. Dat is ook superaantrekkelijk voor de pomphouder, want tanken zonder te betalen is ook meteen niet meer mogelijk! Soms kan het leven zo simpel zijn….
Laurens zegt
@Jandepandaman
De trajectcontrole meet de tijd tussen twee punten. Als je daar tussen stapvoets gaat rijden doe je er waarschijnlijk 3 minuten over. Heb je de snelheid niet overtreden. Vandaar een rood licht, daar doorheen rijden is wel een overtreding.
Zo’n stoplicht zouden ze bij sommige weggebruikers op de inrit moeten zetten!
RemcoZ zegt
@ Lout,
Het is natuurlijk je goed recht om zo optimaal mogelijk gebruik te willen maken van het wegennet, dat doe ik ook. Alleen maakt de vluchtstrook geen onderdeel uit van het wegennet… In ieder geval niet van dat deel dat bedoeld is om te berijden.
gently zegt
Klagen, klagen, klagen.. Maar actie ondernemen? Ho maar.. Typisch Nederlandsch.
Lout zegt
@ RemcoZ
Nood breekt wet,… en in mijn geval schijt ik iedere ochtend bijna heel mn auto onder ;-)
Frank deH zegt
@ Lout
Misschien zijn er goede redenen om de pech/vluchtstrook vrij te houden? En volgens mij is het niet om gefrustreerde kereltjes doorgang te geven omdat ze te lang in de file moeten staan.
Laurens zegt
@Lout
Kenmerk van kuddedieren is dat ze veel schijten.
In jou geval zou ik een zakje stront van jezelf verzamelen, dat ’s nachts warm houden in je bedje en dan zodra je aangehouden wordt het in je onderbroek laten lopen. Anders kom je niet geloofwaardig over.
RubenBaeten zegt
@Laurens: Niet gemist, maar ik kom daar idd zelden ;-)
Evil_Homer zegt
Mogen ze ook op de a2 doen bij het tankstation het haasje tussen weert en eindhoven
klaaspindakaas zegt
@Lout
aangezien de rest van de weggebruikers zulke kuddedieren zijn moet je oppassen met je actie. Je zegt zelf al dat ze je volgen als jij over de vluchtstrook gaat. Stel dat de vluchtstrook straks ook helemaal vol staat. En jij scheit je hele auto vol terwijl je op de vlucthstrook in de file staat…op het moment dat je scheit tot het dak komt en je geen adem meer kunt halen denk je: had ik die vluchtstrook maar vrij gehouden, dan konden de ambulancebroeders me nu redden…
jeewee zegt
@ Majinstar: de afrit Hoogmade is tevens de afrit voor de benzinepomp. De afrit splitst zich; linksaf terrein pompstation op, rechtdoor blijven rijden naar Leiden-Noord/Leiderdorp/Hoogmade. Volg je de afrit, dan kom je op een ‘circuit’ met tig rotondes, waardoor je heel eenvoudig de oprit naar Den Haag/Rotterdam kunt nemen, om je weg te vervolgen. Dan passeer je uiteindelijk ook die slimbo’s die voor het rode licht bij het tankstation staan ;)
Rutger zegt
Goed voor de business van Shell. Ik moest altijd van Amsterdam naar Rotterdam voor avondcolleges en ging standaard bij deze afrit eraf om mijn avondeten en drinken te kopen en eventueel naar het toilet. Daar was je altijd wel even mee bezig maar het totale tijdverlies was minimaal tov van in de file staan.
Verder wel een goede regeling. Door bestuurders zoals Lout zou ik het liefst een Hummer rijden en deze lui zo de vangrail in rijden. Arrogante **kels die zichzelf belangrijker vinden dan de overige weggebruikers. Die 10 minuten van jouw dagelijkse leven zijn natuurlijk nooit belangrijker dan de 10minuten per auto die je op deze manier inhaalt. Grootheidswaanzin om te denken dat niemand er moeilijk over doet omdat ze hun auto er niet voor gooien!
Overigens is er op de A4 zo’n zelfde situatie bij de afrit Leiden en het voormalige Shell tankstation. Hier rijden ook steeds vaker auto parallel aan de file.
Rutger zegt
@Ruben en Laurens, niet alleen de milieulobby maar ook JVC!!! Niets meer kopen van die gasten!
Wij hebben ooit eens gekeken naar een nieuwbouw huis in Leiderdorp (’t Heerlijk Recht’). De verkoper had standaard twee opmerkingen over de locatie langs de A4. Er komt tijdelijk een geluidswal en op korte termijn gaat de A4 ondergronds en verdiept worden. De huizen staan er inmiddels maar de A4 lijkt nog lang niet op de schop te gaan op dat stuk.
jeewee zegt
@ Evil_Homer: En het BP-tankstation op de A1 richting Almere. Ook het Shellstation/brugrestaurant op de A4 wordt als ‘shortcut’ bij file gebruikt.
Mijns inziens zouden ze beter een ‘fysieke’ controle kunnen doen bij iedereen die géén stop maakt: aanhouden, papieren controleren, goed gesprek. Geen boete, maar wel verdampt je ’tijdwinst’.
donkeyKONG zegt
ff voor de goede orde….ja ik pis ook azijn:)
en ik heb het over we, pleit mezelf nergens van vrij.
En en dit is het belangrijkst….ik wissel niet eens van baan als ik in de file sta.
Omdat ik begrijp dat die file er staat omdat we allemaal als eerste willen aankomen.
Majinstar zegt
@t Laurens. Stelen doen ze toch altijd, maar een file omzeilen hoeft niet als er ook geen file is. Ik snap ook niet waarom er in Nederland zoveel snelwegen 2 baans zijn.
@t Jeewee: Je bent een superheld en ik zal het proberen.
Laurens zegt
Misschien tijd voor een tussenstand. De meerderheid hier vindt het omrijden via een tankstation asociaal. Maar mag straks wel voor dat rode stoplicht staan wachten omdat een minderheid er anders over denkt.
Nogmaals, zo zijn de verkeersdrempels, de trajectcontroles, de flitskasten, de pollers, de bloemenbakken in woonwijken, de maximum snelheden en ga zo maar er ook gekomen.
Een minderheid van imbecielen verziekt het voor de rest. Ik ben wel een voorstander van een puntenrijbewijs, om de ik noem maar geen namen, vul het zelf in, voor enige tijd automobiel technisch achter slot en grendel te zetten.
Lout zegt
@ Klaaspindakaas
Of ik doe gewoon m’n deur open! ;-)
Majinstar zegt
Als het ergernis opwekt bij andere automobilisten moeten ze maar de andere kant op kijken of gewoon meedoen. En zo’n puntenrijbewijs is echt nuttig voor de 30 auto’s die het proberen, daarmee los je dit file probleem van 3 naar 2 baans meteen op. ?
Koen zegt
Gedrag is uitermate asociaal. Het wekt veel ergernis bij de andere bestuurders en de winst is minimaal. Daarom vind ik het ook goed dat men er een systeem tegen probeert uit te werken …
Waarom niet werken met een soort jeton systeem? Als je tankt, iets koopt in de shop of naar het WC gaat, krijg je een jeton, waarmee je een slagboom kan openen bij het buitenrijden. Doe je geen van die 3 dingen kan je gewoonweg niet door :-)
Majinstar zegt
Ik ben kleurenblind dus rood zal ik niet zo snel herkennen.
Laurens zegt
@star
ik snap ook niet hoe jij op je scootertje vanuit zuid-oost helemaal bij dat pompstation terecht kan komen zonder dat een medelander je allang van de weg gerost heeft omdat je net een handtasje uit een auto gejat hebt ;-)
Endlezz zegt
Bizar die maatregel… drie minuten is wel lang trouwens. In Duitsland stop ik soms wel korter dan 3 minuten om iets te kopen of te plassen (’s nachts dan). En de grap is dat de mensen die het tankstation gebruiken om tijd te winnen waarschijnlijk ook even graag een nutteloos rood licht negeren, dus enkel de brave mensen die echt stonden te tanken zijn gekloot. Tenzij ze er nog een flitspaal zetten natuurlijk, of van die metalen tandjes die uit de grond komen en die je banden aan stukken scheuren als je erover rijdt ;)
Lout zegt
@ Koen
Repost: Zie Justin!!
Laurens zegt
He Lout,
heb jij ook de weg binnendoor van Eersel naar Tilburg, via Duizel, Vessem, Diessen, Hilvarenbeek enzo verziekt met je gekut op de wegen. Die ligt sinds kort ook vol met verkeersdrempels en noem het maar op.
Bedankt Lout.
Koen zegt
@Lout
Excuses, had ik niet gezien …
Lout zegt
@ Laurens
Haha,… sorry dan moet ik je teleur stellen! Ik kom enkel in m’n vrije tijd in Chillburg en dan rij ik via Baarle-Hertog/Nassau!
Laurens zegt
@lout
Ik weet niet wat voor werk je in Eersel doet, maar de laatste keer dat ik over het industrieterrein reed was het onkruid wel gewied. Ga in België verkeersdrempels aanleggen alsjeblieft.
Erwin zegt
Dan is het dus nog maar een kwestie van tijd eer ze het boetesysteem er aan koppelen.
PATRON zegt
ik rij er elke dag langs.. en jah vandaag bij rood licht gestaan, niet eens 3 minuten mja. Ik heb nog steeds winst gehad op de file..
Wat ik ook niet begrijp is dat ze voor sluipers een systeem bedenken, terwijl ze beter een systeem kunnen bedenken om die knelpunt daar te verhelpen zodat je geen sluipers meer hebt..
Jandepandaman zegt
@ Ondermeer Laurens-
Toch begrijp ik het nog steeds niet dat ze stoplichten nodig hebben om mensen te kunnen pakken die daar te snel rijden- Bij trajectcontrole kom je ook niet langs stoplichten? Je wordt bij gewone trajectcontroles gepakt als je te snel van de ene lus met camera bij de andere lus met camera bent gereden, eventueel aangevuld met ergens halverwege nog een extra meter met camera om te checken dat je absolute snelheid niet alsnog te hoog is.
Wel… Wat maakt het dan uit of je via het benzinestation gaat? Zolang ze dan die trajectcontrole dusdanig instellen dat je over die zijroute alsnog niet sneller of zelfs wat langzamer rijdt dan de file er naast doet, kunnen ze je dan toch gewoon de rekening sturen? Stel variabele matrixborden op via de sluiproute met daarop de snelheid die je daar mag rijden als je door rijdt —“U mag hier op dit moment maximaal…: 0,3 kilometer per uur rijden”. Ga je tanken, koffie halen, pinkeln, roken, bellen of wat dan ook, dan heb je geen probleem. En anders heb je ruzie met de bindende snelheden van de matrixborden- Klaar-uit. Waarom niet gewoon zo simpel?
Laurens zegt
@jan
omdat je dan geen regel overtreedt! Op de hoofdweg gaat de ene baan soms ook sneller dan de andere. Wat doe je dan. Die allemaal een bekeuring geven?
Als je de toegestane snelheid via het pompstation/parkeerplaats niet overschrijdt, zit je tot nu toe ok. Maar alleen als je niet tankt enzo ben je sneller dan 3 minuten.
Begrijp je het echt niet?
Eelke zegt
Het gaat niet over te snel rijden, het gaat erom dat die lui die denken af te kunnen steken zoveel vertraging te bezorgen dat het niet meer interessant is om via het tankstation langs de file te rijden. De aanname is dat die lui dan toch niet *zo* dom zijn dat ze het blijven doen, maar ermee ophouden. Daarom werkt dit ook beter dan rekeningen die drie weken later op de mat zit; lik op stuk beleid. Jij denkt slim te zijn? Dan jij *nu* de tijdswinst die je wilde pakken inleveren. Als dit werkt (en het is een proef, dus dat moet nog blijken) hebben mensen die gewoon netjes gebruik maken van het tankstation er minimaal last van, omdat dat licht bijna nooit op rood staat, omdat de afstekers snel hun lesje leren. En als je dan een keer wel op dat licht moet wachten, dan weet je aan welke knuppel je het te danken hebt dat je daar staat: die vooraan.
MFX zegt
@Justin,
Het is ook een rustplaats, dus als je dan na 200km rijden een file ziet en denkt “laat ik ff m´n benen strekken” moet je dus verplicht iets in de shop kopen.
Is ook niet eerlijk toch?
Majinstar zegt
@t Laurens: Je snapt wel meer niet. ;)
Justin zegt
@MFX: ik heb toch nooit gezegd dat je iets moest kopen? Sterker nog, ik heb meerdere keren gezegd ‘KRIJG je een muntje’. Je zal hem dus alleen even moeten ophalen. Kan je meteen even je benen strekken….
Laurens zegt
@Star
Ja, dat van die hond achter in die Volvo met de vrouw van, dat scenario had zelfs ik niet kunnen bedenken, dat je daar rabies van krijgt bedoel ik dan ;-)
Marvin zegt
ipv. geld uit geven aan dit soort dure systemen, kunnen ze misschien ook wel een keer heel de a4 verbreden naar 3 baans.. scheelt tenminste ook nog file!
toen met de aanleg van die betuwe lijn hebben ze helaas zitten slapen, ze hadden toen het aqauduct meteen kunnen verbreden voor het wegverkeer! alle machines stonden er al!
onzin dit..
MFX zegt
@Justin,
Helemaal goed!!!
MFX zegt
Net als bij Woerden, elke dag een paar km file omdat het een strook smaller wordt NAAST de oprit, terwijl er een mega groenstrook van minstens 50 meter breed ligt.
VRAAG: wat voor studie heb je nodig om dit uit te denken,de zelfde als die
meester bruggen(schommel)bouwer uit Rotterdam?
Als je zo de commentaren leest stroopt het verkeer overal op waar er een rijbaan verdwijnt. lekker slim bedacht hè? maar ja, ik heb niet “gestudeerd” ;)
Rene zegt
Volgens mij is het probleem niet dat mensen over het tankstation rijden maar het feit dat ze toch weer die file in moeten en daardoor voor nog meer file zorgen. Kortom: het heeft geen enkele zin. Het levert alleen maar meer file en meer irritatie op.
Zoals Lout de weg gebruikt is uitermate slim…………. zucht………….. Als jij een keer in de vangrail hangt en de ambulance kan niet bij jou komen omdat er weer een stelletje eikels vonden dat ze geen kuddedier waren dan begrijp je het misschien…….
wimbers zegt
lekker hollands weer inderdaad.
een versmalling signaleren als probleem, dan niet de versmalling oplossen, maar het symptoom veroorzaakt door de versmalling.
heren:
Het probleem achter iedere file is dat er meer vraag naar asfalt dan aanbod is. wat proberen jullie al jaren tevergeefs: de vraag verminderen.
Dat lukt echter niet. Wat is dan de meest logische keuze?
het aanbod verbeteren… dus…. geen versmallingen maken.. als er een oprit bij een weg komt, de weg breder laten etc… zo moeilijk is het niet..
bram zegt
ze kunnen beter ipv dat stoplicht een flitspaal neer zetten, en dan van iedereen die binnen 3minuten langs komt een ‘foto’ maken en een bonnetje thuis sturen!!!!
MFX zegt
@wimbers,
Juist, precies zoals je zegt.
Dan heb jij zeker niet “gestudeerd” ;)
Rutger zegt
hmmm Wimbers dat klinkt inderdaad wel als een doordacht concept en heel simpel. Ik ga er voor het gemak toch maar even vanuit dat je niet op dat stuk van de A4 rijdt en dat je niet uit de buurt komt.
Als het aan de overheid ligt lag die verbreding er namelijk allang. Er ligt daar een versmalling omdat op het driebaans stuk de juridische procedures reeds enkele jaren zijn afgelopen. Op het tweebaans gedeelte lopen nog altijd procedures. Dat heeft met inspraak en rechten van de burgers te maken.
Je vraag en aanbod verhaal snijdt ook weinig hout. De vraag naar snelweg mobiliteit lijkt redelijk prijsinelastisch. In deze situatie is het aanbod vergroten echt niet de enige en zeker niet de meest simpele oplossing. Wat wel een heel simpele oplossing is maar geen leuke is een exponentiële prijsstijging doorvoeren voor het gebruik van de snelweg. Dat is een zeer eenvoudig door te voeren mechanisme en heeft voor de overheid ook nog eens de prettige bijkomstigheid dat het heel veel extra inkomsten oplevert bij een prijsinelastische vraag.
Als je in de buurt van het knelpunt woonde had je ook geweten dat het geen wegversmalling is maar dat het driebaansgedeelte een relatief kort gedeelte is van de A4 tussen Nieuw-Vennep en Leiden en een verbreding is. Voordat het driebaansstuk vrij werd gegeven was er andere file op de A4. Deze file stond bij de splitsing A4/A44 bij de Nieuw-Vennep. Deze file is vrijwel verdwenen in de huidige situatie. Daar staat tegenover dat the bottleneck nu op is geschoven.
De oplossing voor het huidige knelpunt is waarschijnlijk nog veel eenvoudiger dan je denkt. Op het driebaansstuk de linkerbaan weer afsluiten zodat de file weer op de A4 bij Nieuw-Vennep komt te staan. ;-)
marz zegt
Probleem, Oorzaak, Klacht.
En wat lossen we nu op……
Zorg gewoon dat de oorzaak van de file verdwijnt. Spitsstrookje erbij bv
Laurens zegt
Een observatie op hetzelfde stuk weg, het lijkt erop alsof iedereen op het 3-baans stuk extra gas geeft tot men weer boven op elkaar rijdt. Zodra dan de wegversmalling ontstaat, kan het bijna niet anders of er ontstaat een file. Terwijl de aanvoer naar het 3-baans stuk juist weer 2-baans was en er nauwelijks verkeer af of bijkomt. Op zich zou de weg bij de versmalling naar 2-baans redelijk voldoende capaciteit kunnen hebben.
Persoonlijk hoop ik dat we de individuele autobestuurder in de toekomst kunnen uitschakelen. Die stuurt met voor hemzelf wel gunstig lijkende acties uiteindelijk de boel voor iedereen in de soep, wat dan weer leidt tot meer individuele acties die voordeel lijken te hebben maar voor het collectief ongunstig zijn en ga zo maar door.
Beetje extreem voorbeeld hiervan: stel ik word een beetje bedreigd, dan kan ik deze persoon doodschieten, dat verminderd mijn persoonlijk bedreigd zijn maar kan door de publiciteit die aan de moord gegeven wordt de rest van mijn omgeving wel een heel onveilig gevoel geven. Terwijl ik maar een beetje bedreigd werd.
Veel mensen begrijpen dit van nature, ze sluiten rustig aan in een file, luisteren een muziekje of bellen met iemand, rijden rustig verder en zodra de file oplost ook weer rustig door. Dit geeft een rustig verkeersbeeld dat uiteindelijk leidt tot minder files. De doorgewinterde filerijder houdt zich rustig want je druk maken leidt tot niets behalve meer ongelukken wat dan weer meer files geeft.
Los daarvan is het aanleggen van extra rijbanen wel nodig om de groei in het verkeer op te vangen. Anders staan we rustig stil van ’s ochtends tot ’s avonds.
De roadpricing met forse tarieven in de spits zorgt ervoor dat degenen die de extra wegen nodig hebben deze ook gaan betalen. Want buiten de spits is dat allemaal overbodige wegcapaciteit.
Helaas voor een aantal hier hebben de gestudeerden dit min of meer (denk ik) ook wel zo uitgedacht, en dat zijn degenen die de boel ontwerpen en zo. Had je maar beter je best moeten doen op school ;-)
Simpson zegt
Als we er nou in plaats van een stoplicht nou eens een paintball mitrailleur van maken?
dat iedereen kan zien dat het een voordringende aso betreft?
En dan op een matrixbord: deze file werd mede mogelijk gemaakt door die meneer in die blauwe passat……nu met gele stippen
sorry voor de welwillende blauwe passatrijders, ik nam zomaar een ‘willekeurig’ voorbeeld :P
Tripple zegt
daar op de a4 rijdt er 20 man per miuut door die afrit bij de shell
wat dan allemaal rood krijgen
Gert zegt
Misschien kunnen ze beter een stoplicht op t ritsvak neerzetten. De gemiddele automobilist kan voor geen ene meter ritsen, en vaak is dat nou juist de oorzaak van de file… En probeer mensen eens te leren om niet zo snel mogelijk van de ene file naar de andere te rijden. Hou je snelheid eens constant, zul je zien dat de doorstroming een stuk beter gaat…
Fieldmarshall zegt
Dit was zeker de goedkoopste oplossing… Mensenkl*terij
mashell zegt
“En probeer mensen eens te leren om niet zo snel mogelijk van de ene file naar de andere te rijden. Hou je snelheid eens constant”
Dat betekent dus eens file, altijd file?
Gert zegt
” “En probeer mensen eens te leren om niet zo snel mogelijk van de ene file naar de andere te rijden. Hou je snelheid eens constant”
Dat betekent dus eens file, altijd file? ”
Uh ja de file-binnen-de-file zeg maar :) De meeste files die ik ken zijn een hele rits korte files met daar tussenin een kilometer waarin mensen even extra gasgeven (“eindelijke uit die klotefile”…) om vervolgens dubbel zo hard in de ankers te gaan. Wat vervolgens weer een stukje extra file veroorzaakt.
binkie zegt
Mmja.. ik ga nogal eens uit de file om mijn cabrio even open of dicht te doen op de parkeerplaats.. duurt max 1 minuut.. en dan moet ik dus meteen voor een verkeerslicht gaan wachten? Met misschien een hele rij boze mensen achter me? En wat als mensen alleen restjes ontbijt (sandwichverpakking bijvoorbeeld.. mn wagen ligt er vol mee) willen weggooien? Alsof je altijd probeert af te snijden als je even een parkeerplaats op gaat.. Ja hoor, iedereen heeft per definitie kwade bedoelingen..
Zoveelste domme betuttelplan dus..
Nick zegt
Dat ze verdomme maar eens een OPLOSSING zoeken voor het file probleem als alleen maar file’s creëren en geld verneuken om nog meer regels te verzinnen!!!
Blehh wordt scheid ziek van het nederlandse verkeer….
Nick zegt
-edit-
Als ze die tijd en moeite nou eens stoppen in een oplossing te zoeken voor het file probleem; zodra er geen file’s meer zijn hebben de mensen die tankstations en andere “sluiproutes” (zoals ik) gebruiken daar ook geen baat meer bij en zijn ze van dat probleem ook weer af.
ben ik blij dat ik in amerika woon en 7 baans snelwegen heb…
Hanja May Wegge zegt
Zal ws al in de reacties staan maar…: Sluiproute is het probleem niet, enkel een gevolg. Een gevolg van 3 naar 2 stroken. Misschien moeten ze daar iets aan doen ipv 300.000 euro in een paar camera’s steken, beheren, administratie, spook-ambtenaren betalen, etc.
Marcos zegt
Ik sta er elke dag in de file. En ik heb nog niemand gezien die stopt voor dat rode licht…
Jammer, maar weer een flop. Gewoon de file oplossen, dan is het probleem ook opgelost.
ilse zegt
iemand die over de vluchtstrook naar een tankstation rijdt om daar de file af te snijden… gaat toch echt niet stoppen voor een rood stoplicht??
zet er gewoon elke dag een aantal agenten neer die op de parkeerplaats bonnen uitschrijven… en dan niet boetes van 70 euro maar forse boetes… doe dat een half jaar lang op verschillende punten waar het vaak gebeurd… kost een paar centen aan politie maar met die forse boetes heb je die er ook zo uit…
Pim Brussee zegt
Het fileprobleem is vooralsnog niet op te lossen. Enerzijds is het (rij)gedrag van de mens daar debet aan, en anderzijds is het aanbod voertuigen op bepaalde knelpunten groter dan de infrastructuur toelaat.
Over het (rij)gedrag nog het volgende. Dit gedrag wordt voornamelijk gevoed door irritatie.
Het volgende onderzoek bevestigd dat;
We hebben verschillende personen in een simulator het volgende voorgeschoteld.
Tijdens de (virtuele) rit reed het voertuig voor hun +/- 15km/pu langzamer dan toegestaan.
Dit duurde minuten lang. Op een gegeven moment begon men zich te ergeren, en probeerde men op gevaarlijke wijze het voorgaande voertuig in te halen.
Met had dus kennelijk haast in de simulator, terwijl ze nergens naartoe hoefde.
Als je dit al in een simulator weet te bewerkstelligen, snap je meteen hoe files enz ontstaan.
Mercedes zegt
De overheid en de ov-bedrijven moeten met een algehele oplossing komen en niet zulke korte termijn toepassingen.
De Randstad is geen geschikte plek meer om normaal van je vervoermiddel gebruik te kunnen maken door onder meer gebrek aan ruimte.
De oplossing = een zeer hoge opwaardering van het openbaar vervoer.
Positive= Vlak landschap dus met zeer geringe middelen (geld) kan je als je over enige kunde en moed beschikt een prachtige ov-netwerk realiseren.
Negative= Jarenlang ontbreekt het de beleidsmakers aan kunde en moed om een prachtig netwerk te realiseren.
Joerek zegt
Vandaag daar gereden. Heb even staan kijken. Echt iedereen rijdt daar door rood. Elke minuut wel iemand, vrachtwagens, busjes, auto’s etc.. allemaal omrijders.
Wat een apparatuur hangt er overal, zal allemaal wel handen vol klauwen hebben gekost.
Vorig jaar toen ik er veel reed moet ik toegeven ook wel eens zo om te rijden. Dat kan op 3 manieren, of echt door tankstation heen, of om het tankstation heen via parkeerplaats of bovenlangs, rotonde rond en gelijk weer naar beneden. Maakt allemaal niet zoveel uit, wat mensen dus nu gaan doen is gewoon via rotonde. De diehards gaan gewoon door rood.
Paar keer al getest met collega’s waarmee ik in de file reed. De een reed gewoon door, de ander ging tanken. Diegene die ging tanken haalde de file zelfs gewoon nog in daar! Winst was gewoon minuten en al paar keer gehad. Dus, zelfs 3 minuten voor rood staan loont nog steeds…
R zegt
eigenlijk moet er gewoon bovenop de snelweg een tekst staan dat wie via de pompstation rijd maar een paar minuten eerder is. GEEN UREN