Je moet het maar durven.
Met enkele regelmaat krijgen we auto’s op de radar waarvan onze nekharen overeind gaan staan. Niet omdat ze nu zo dramatisch zijn – dit is soms wel het geval – maar omdat we gealarmeerd worden door allerlei opvallende kenmerken. De Audi “RS6” in kwestie behoort zonder meer tot deze categorie. De Avant zet namelijk alles op alles om gezien te worden als een extreme RS6, terwijl hij dat allerminst van zichzelf kan zeggen.
Eigenlijk begint het allemaal bij het exterieur van de “RS6”. Wat in werkelijkheid een A6 BiTDI is, wordt dankzij de uiterst brede en naar verluidt zeer zeldzame bodykit van Prior Design omgetoverd tot een waar slagschip. Flink uitgedikte wielkasten, een aansprekende voorbumper en een aangepaste achterbumper met een in het oog springende diffuser weten voldoende aandacht te trekken. Reken daarbij de set 21″ velgen van Motec en geen leek heeft door dat het in werkelijkheid om een doorsnee A6 gaat. Ironisch, want een leasegrijze RS6 zonder extra opsmuk is nu juist de perfecte subtiele gezinsauto.
Valt het origineel dan zo zwaar tegen? Niet helemaal. Onderhuids is het zoals gezegd een A6 BiTDI en dat is absoluut geen trage slee. Destijds was dit zelfs de krachtigste diesel die Audi in de A6 leverde. De BiTDI heeft een dubbelgeblazen drieliter V6, die volgens de verkoper 313 pk originele pk’s produceert. In combinatie met de quattro vierwielaandrijving en de achttrapsautomaat is het een fatsoenlijke wagen, maar voor de eigenaar was het duidelijk niet voldoende. Afgezien van de RS6-imiterende bodykit gaf hij de auto namelijk ook nog een V8-geluidsmodule om de achtcilinder in de latere RS6 na te bootsen. Daarbij heeft de auto het S-Line interieur en het Black Line-pakket.
Het grote voordeel van deze imitatie-RS6 is het verbruik; als het je niet kan deren dat het geen échte RS6 is, dan zit het wel snor met deze wagen. Volgens de verkoper loopt de auto namelijk 1 op 15, al is dat zéér discutabel. Desalniettemin zal hij toch een stuk minder peut verbruiken dan dat de RS6 dagelijks op dient te slobberen. Overigens is ook de prijs een aantal treden lager. Voor 34.995 euro kun je het apparaat op de kop tikken.
lincoln zegt
Tis maar een logootje hoor ..
Alleen straatarme sloebers zullen er wel weer “schande” van spreken ..
En die zijn dan ook nog armer dan recsept eisers ..
gasskaas zegt
@lincoln: Het is maar een logotje zeker waar. En excuses ik ben zeker geen straat arme sloeber. Maar heb geen rs6 geld contant liggen. Ik had alleen net dat rs6 logotje weg gelaten. Dat maakt het voor mij net als die nep Louis Vuitton tassen.
maarteno zegt
@gasskaas: exact. Ligt bij mij ook wel beetje de grens tussen kunst en kitch. Dat je hem rs6 opbouwt ok of zelfs gewoon mooi. Maar zet er dan inderdaad geen logo op. Das eigenlijk het enige wat het fout maakt. Njah en de V8 simulator….maar goed dat vind ik net zo fout als wat BMW doet met geluid vd motor simuleren over de audio installatie.
Sir_Vmax zegt
@maartenoosterbaan: kunstmatig uitlaatgeluid maken veel meer merken zich ‘schuldig’ aan. Bij BMW is het systeem gewoon bekender. Ik vind het een goede oplossing.
lincoln zegt
@gasskaas:
Ik heb een tas van Dirk ..
En idd een nepper ..
dirkiii zegt
@lincoln: had je hem maar bij moeten kopen
hadees_ahmed zegt
De logo is eral lang af, want fotos zijn van toen de auto ingevoerd werd.@lincoln:
lincoln zegt
@hadees_ahmed:
Kijk maar wat je doet ..
Ik had em helemaal volgeplakt met elk logo wat ik vinden kon ..
herbert zegt
@lincoln: de grootste pauper ben jij hier, wat een armoede in die hersenpan van jou.
reactief zegt
Mooi vind ik het niet.
Maar met wat flinke tuning kan je het een RS6 aardig moeilijk maken hoor!
alcantara zegt
Alleen de kenners weten, het gewone volk denkt dat je echt in een RS6 rijdt. En daar is het bij dit auto’s (en figuren die het kopen) vaak meer om te doen dan om de daadwerkelijke performance. Bovendien is alles boven de 300pk snel zat om lekker mee te komen in het verkeer. Gewoon een voordelige manier om status af te dwingen, zoals heel veel Mercedes/Volvo rijders ook proberen te doen met AMG/R pakketten. Alleen hebben die niet eens 150pk.
Boomer zegt
@alcantara: wat is er mis met een AMG pakket? Meestal zijn dat net wat sportievere accenten. Niemand gaat denken dat je een echte AMG hebt want het verschil hoor je wel. De naam is wellicht wat sneu idd. Maar wat het is, namelijk een kleine verfijning van het uiterlijk, vind ik prima. Geld overigens ook voor s-line m-line etc.
herbert zegt
@alcantara: die pakketten zijn origineel leverbaar, maar je moet er dan niet een A45 AGM logo of M3 logo opplakken.
elemento zegt
@alcantara: idd veel mensen weten het niet. Kenners zien aan de remschrijven etc.
kniesoor zegt
Zoals bij de meeste van dit soort auto’s : één blik op de remmerij en het sprookje is over.
lincoln zegt
@amghans:
Remmengluurder ..
Onze taal woord van het jaar ..
rob5nismo zegt
@lincoln: ik stem voor het is ook een mooier woord als laadpaalklever
leovreenen zegt
@rob5nismo: mooier dan… Haha ik kan het niet laten.. Maar kben het met je eens
marinepower zegt
@amghans: de echte schijven fluisteraars en ferrode snuivers laten zich echt niet bedotten!!
2wheeler zegt
RS6 badge eraf en prima toch. Ik vind een RS6 ook mooier dan een standaard A6. Het is het plakken van een logootje wat ik niet zo goed kan hebben…
Barryyy zegt
@2wheeler: jij snapt ‘m. Op foto’s ziet de auto er verder best geslaagd uit. Misschien heb ik gewoon slechte smaak dan….
thomcarspotter zegt
@2wheeler: zeker als het logootje niet helemaal op de juiste plek zit. daar kan ik dus echt niet tegen.
ukbob zegt
@thomcarspotter: dat!
Ik vind t verder heel knap hoe deze conversie is gedaan (prima als het je ding is..)
Ipv een RS6 voor mij liever een dikke A6 in de juiste kleurstelling, dit donkere kleurtje maar dan met een mooie caramel kleur interieur ofzo. En liever een V6 benzine dan…
johnhert zegt
@thomcarspotter: Jou wacht nog een zwaar leven na de middelbare school…
sudbina zegt
Ik vind hem eigenlijk best geslaagd. Ligt wat te laag, de diffusor te overdreven en de velgen een maatje te groot, maar verder mooie bak.
nasty zegt
@sudbina: ligt perfect. Heb je al gezien hoe een standaard rs6 ligt? Je kan er bijna een voetbal onderdoor schoppen.
kevinsimon_post zegt
Wielkasten zijn niet opgeklopt?
lekkerlinksrijden zegt
@kevinsimon_post: hebben ze al met de slagroom gedaan
Dutchdriftking zegt
Tja, het logo kan natuurlijk niet. Feit is wel dat deze BiTDI na een kuurtje van JD dik 900nm heeft dus hij zal weinig langzamer zijn dan een echte.
lekbak zegt
@dutchdriftking: Een echte heeft nog steeds een derde meer vermogen dus die gaat zeker harder…
Dutchdriftking zegt
@lekbak: 900nm op tussensprints? Dat ga je echt niet redden met 150pk extra tov een gekietelde bi-TDI. Uiteraard is er ook veel meer vermogen uit de RS6 te halen. Hoe dan ook, de bumpers voor de looks snap ik, imitatie 3dsm wielen is al fout, RS logo’s op een diesel plakken is net zo fout als een M-badge op een 316i.
lekbak zegt
@dutchdriftking: Koppel is niks, koppel zorgt niet voor snelheid en koppel zorgt niet voor acceleratie. Het is vermogen wat daar voor zorgt. Daarom trek je ook door in de toeren, voor extra vermogen.
Bij een tussensprint zorgt het koppel van de diesel wellicht voor genoeg vermogen om de rs heel eventjes voor te blijven als die laatste in een hele hoge versnelling staat. Maar met de snelle automaten van tegenwoordig is die rs zo weer bij. En dan is het weer puur topvermogen wat telt.
R8Banana zegt
@lekbak:
Zowel de BiTDI als de RS6 hebben exact dezelfde bak erin zitten.
Als de BiTDI een Stage 3 kuur van JD heeft met 450pk/900nm is hij op 100-200 ongeveer even snel als de RS6 in stock uitvoering.
herbert zegt
@lekbak: duidelijk nooit met een a6 gereden met deze motor, kameraad van mij heeft eentje stage 3 jd tuning.
dik 450pk en 900nm, in de tussensprints kan een echte RS6 niet bijblijven en over de algehele linie is hij maar marginaal sneller.
1 op 15 is trouwens lachwekkend, met veel pijn en moeite is 1 op 12 haalbaar als je echt rustig rijdt.
lekbak zegt
@herbert: Koppel is niks, het is een loze kreet. Dat is net zo zwart-wit als ik het nu schrijf. Het is letterlijk nutteloos om te benoemen. Je hebt namelijk het toerental nodig waarbij dat koppel vrij komt om te bepalen of je hard kunt gaan of niet. En koppel met toerental is vermogen. En dat vermogen zorgt dus voor de snelheid.
Die diesel gaat dus hard vanwege die 450pk en de toerentallen waarbij het verdere vermogen vrij komt. Niet door het koppel. Vergeet koppel.
Overigens ben ik het nog steeds niet met je eens. Die rs is zo verdomde snel dat die echt niet onder doet voor die diesel. Ga je appels met appels vergelijken en net zoveel geld in je rs stoppen aan tuning dan in de diesel dan is die diesel helemaal nergens meer.
herbert zegt
@lekbak: duidelijk geen kennis van zaken, koppel is niks zeg je, nou ervaar dat maar eens in de praktijk.
Giga koppel bij hele lage toerental is juist heel erg veel snelheid, waarom is een elektrische auto zo snel denk je?
lekbak zegt
@herbert: Lees je eens in zou ik zeggen. Koppel word verkeerd gebruikt. Een ev is snel door het vermogen wat heel snel beschikbaar is. Als je jezelf inleest kom je daar achter, maar pas als je het echt snapt.
herbert zegt
@lekbak: jij snapt het dus echt niet.
lekbak zegt
@herbert: Lees je nou eens in dan. Niet om het gelijk van mij, maar je doet jezelf tekort. Er zijn hier op autoblog maar heel, heel weinig die het snappen (inclusief de redacteuren).
Begin met wat koppel eigenlijk is, en wat vermogen is. Geloof me, koppel is niet er toe doet.
R8Banana zegt
@lekbak: ik heb de BiTDI met stage 3 en dus 450pk/900nm gereden. Nu heb ik een RS6 die inmiddels stage 2 heeft met 735pk/920nm.
Ook mijn RS6 heb ik eerst stock gereden met 560pk/700nm. Op 0-100 is de RS sneller. Op 100-200 doen de BiTDI met stage 3 en de stock RS niet voor elkaar onder. Boven de 200 is de RS sneller.
De RS heeft standaard wel 110pk meer maar heeft ook 200nm trekkracht minder. Dat is precies de reden waarom de BiTDI met stage 3 op de tussensprints tussen 100-200 vrijwel identiek zijn.
herbert zegt
@rs6blackpanther: dank voor uw bevestiging.
lekbak zegt
@rs6blackpanther: Dan heeft de diesel dus een gunstigere vertraging dan de rs. Het is namelijk gewoon natuurkunde dat meer vermogen zorgt voor meer acceleratie. Mits er een andere factor is natuurlijk (gewicht, weerstanden of vertanding verschil).
R8Banana zegt
@lekbak: cijfertjes als in PK’s en NM’s zeggen allang niets meer.
Als ik een RS6 van mijn C7 facelift model met 1000pk/1100nm vergelijk met mijn 735pk/920nm dan zijn ze op 0-200 gelijk en even snel. Beide 9,5 seconden.
Op de sprint van 200-300 zit het grote verschil. Bij mij duurt dat zo’n 20 seconden terwel de RS6 met 1000pk dat in 10 sec doet.
Zo zie je maar dat met ruim 265pk/180nm meer vermogen je dus op 0-200 niet sneller bent. Dat extra vermogen gaat pas boven de 200km/h tellen.
audia6bit zegt
@herbert: sterker nog ik rij 1op 16 als ik normaal 120 /130 rij. Ik zou je zo een foto kunnen sturen van het gebruik. En idd 450pk kanon. En klopt wat black panther zegt. In de 100/200 heeft de RS6 stock moeite mee om weg te komen. Gisteren nog een ritje gemaakt naar Roermond ! Kan je wel zeggen dat het echt echt hard gaat . Maar als ik hem intrap dan lust ie ook wel een slok hoor. Maar je kunt het rustig en zuinig rijden net als een 2.0 tdi die ik ook gehad hebt
herbert zegt
@audia6bit: kan de boordcomputer idd zeggen, maar in de praktijk ga je dat nooit halen, ik de ken de a6bit erg goed.
audia6bit zegt
@herbert: het kan zo zijn dat je de bit erg goed kent ik merk het wel in mijn portemonnee als ik 120 rij dat ik met een halve tank gewoon 400 km rij en dan nog niet ineens in mijn reserve zit . Dus zal de boordcomputer wel correct zijn !
herbert zegt
@audia6bit: nou oké het zal zo zijn dan, netjes!
Dutchdriftking zegt
@lekbak: Tja, en wat heb je nodig om die toeren te bereiken? Precies, koppel!
lekbak zegt
@dutchdriftking: Laat ik het eens anders proberen. Wat je uiteindelijk nodig hebt is energie. Vermogen is energie, kw is de eenheid.
Dit vermogen kan je omzetten in kracht (zware dingen verplaatsen) of snelheid of een beetje van beide.
Dan nu de energiebron van de auto: De motor. Als je x koppel hebt zegt dit niks over de geleverde energie. Je wilt weten bij welk toerental dit vrij komt. Koppel is heel simpel gezegd de kracht van de knal in je cilinder (komt veel meer bij kijken maar dat doet er nu ff niet toe). Heb je die knal 2000 keer per minuut heb je minder resultaat dan als je die 4000 keer per minuut hebt. Klinkt logisch toch? Koppel zonder toeren erbij zegt niks. Maar nu komt de grap. Koppel keer toeren is vermogen. Benoem je het koppel dus met het toerental dan benoem je vermogen. Benoem je het koppel zonder de toeren dan weet je nog niks. Alles draait om vermogen.
Ik heb een scheepsdiesel met een enorm koppel (als een flinke vrachtwagen). Maar die draait maar 750rpm en levert dan maar 135pk. Zet je die in een auto gaat dit echt niet hard hoor!
Dutchdriftking zegt
@lekbak: klopt tot op zekere hoogte, echter wanneer je met een tussensprint lage toeren draait, en dan op het gas gaat, juist dan is zo’n diesel verdomd snel, deze hoeft niet terug te schakelen, en blijft trekken. Dit is het enorme voordeel van deze diesel TOV de benzine. Natuurlijk zal op top vermogen (topsnelheid) en in de staande start de RS6 sneller zijn.
lekbak zegt
@dutchdriftking: En dat is dus het fabeltje wat ik probeer te doorbreken. Het klopt niet deels wat ik schrijf maar het klopt helemaal.
Een motor die 900nm levert bij 2000rpm levert op dat moment zo’n 255pk. 900nm bij 3000rpm is zo’n 385pk. Maar 640nm bij 3000rpm is al meer dan 280pk. Hij zal dus beter accelereren met 640nm bij 3000rpm dan 900nm bij 2000rpm omdat het vermogen hoger ligt. De rs6 in kwestie heeft vanaf zo’n 4800rpm al meer dan 450pk en zal vanaf dat toerental dus harder trekken dan de diesel op welk toerental dan ook.
Waarom wil men dan “koppel” hebben? Omdat je op het betreffende toerental meer vermogen hebt als je een hoger koppel hebt. Je zult dus harder accelereren dan een auto met minder koppel die op hetzelfde toerental draait (en die dezelfde versnellingsbak en eindvertraging heeft). Maar een benzinemotor draait eigenlijk altijd meer toeren en heeft daardoor minder koppel nodig om net zo hard op te trekken. En om maximaal te gaan moeten zowel een diesel als benzine terugschakelen (automaten doen dit niet voor niks ALTIJD). Het gevolg is dat de auto met het meeste vermogen dus wint en niet die met het meeste koppel.
Met een handbak ben je minder geneigd terug te schakelen en dan voelt (en is op dat moment) een diesel sneller omdat die meer vermogen heeft bij lage toeren, totdat de benzinemotor op toeren is en daar zijn hogere topvermogen aan kan spreken. En dit laatste is de oorzaak van het fabeltje dat koppel beter is dan vermogen.
herbert zegt
@dutchdriftking: Klopt inderdaad , mijn beste kameraad heeft een A6 met deze motor en stage 3 jd tuning, goed voor 450pk en 900nm, grotere intercooler/geen roetfilters etc etc, bizar hoe snel dat ding is, een echte RS6 is niet veel sneller, op de tussensprints verliest die het gewoon dik. Een RS6 badge erop plakken is gewoon pauper zoals bij deze.
cpp1 zegt
Aan de wielkasten is niets gedaan. Ze hebben alleen een paar dikkere zijskirts en bumpers gemonteerd. Dit lijkt dus in de verste verte niet op een rs6. Dit is gewoon een lelijk gesjonnyficeerd rothok.
mashell zegt
Perfect voor de plofkrakers, nu hun woon-werk afstand steeds groter wordt een diesel steeds handiger. Hoef je tenminste niet te tanken als je op de terugweg naar Utrecht achtervolgt wordt. En hiermee hebben ze toch nog de vertrouwde uitstraling.
red5 zegt
@mashell: Dit zou een goede auto voor de politie zijn. Die hebben toch deze TDI versie gekocht als antwoord op de RS plofkrakers?
dirkv zegt
Even die RS6 badges en die geluidsmodulle er af halen en het is een toffe bak.
Mooie kleur ook!
bmwfreak038 zegt
Niets is niet op zn plek.. Deze mag gerust op mn oprit.
tge1 zegt
Och, mijn buurman zal het verschil toch niet zien. Daar doe je het dan wel weer voor.
Thomas20vt zegt
Wel slim gedaan… Met schade ingevoerd, beetje korting op de BPM en vervolgens hiermee een dik bumpersetje erop knallen :)
leandro zegt
@thomas20vt: wel raar dat hij in bijna 7 jaar maar 129k gereden heeft. Als ik dan aan de artikelen denk met teruggedraaide Duitse tellerstanden…..
weetikveel zegt
@leandro: in het buitenland ligt het omslagpunt voor diesel wel vaak een stuk lager dan hier.
tjorque zegt
Ik had bij Audi al afgehaakt…
fouadski zegt
@tjorque: en toch reageren?
kareljansen zegt
@tjorque: had??
allesmetturbo zegt
Rs6 badge eraf en je hebt een lekker dik aangeklede diesel
vetnek zegt
Stage 3 tunen naar ca. 450pk en 900nm koppel. RS6 badge d’r af en gáán!
Yzord zegt
@vetnek: Anita mag niet meer mee?
kennone zegt
@vetnek: ook graag dat v8 geluid er af dan. Poets dan gewoon je voorruit wat vaker en maak dat geluid lekker zelf..
dolledries zegt
Kenteken op eerste foto’s weggepoetst, en latere niet
grrrrommmmm zegt
@rachid ik vind het mooi hoor! ?
EdGaR zegt
Grappig dat het interieur er alweer erg gedateerd uitziet ten opzichte van de nieuwere generatie Audi’s. Volkomen logisch maar vind het nu echt opvallen.
theflowinside zegt
Badges eraf, max 20 inch wielen.. Top auto.
jeanclaude zegt
Er rijden ‘undercover’ echt enorm veel van die bitdi’s in NL rond. Zag laatst op verschillende occassions sites die vooral uit Duitsland importeren, dat die dingen als warme broodjes gaan.
elemento zegt
Als de rs6 logo weg was dan vind ik het nog mooi. Biturbo stage 3 met 400 plus pk gaat ook wel af
Polo90 zegt
Ding komt uit Hoogeveen, of uit de buurt iniedergeval. Zie hem meerdere keren per week rijden. Als je niet naar de remschijven kijkt en je hoort hem rijden dan begin je wel te twijfelen, want met die Prior kit en de uitlaat, klinkt hij als een RS6! De eerste keer dat ik hem zag rijden dacht ik toch echt dat het een RS6 was. Mede door het geluid. Pas toen ik hem stil zag staan en er goed naar keek werd vrij snel duidelijk dat het een nepperd was.