Een hybride Panamera of hybride Cayenne is nog redelijk voorspelbaar, maar er gaan nu ook geluiden rond over een hybride versie van de 911. Nee, zo zult u als purist denken, dat kan toch helemaal niet? Jawel, dat kan dus wel. Porsche wil het benzineverbruik (en de CO2 uitstoot) flink verminderen en dan moet je nou eenmaal naar de hele range kijken…
Porsche heeft in het verleden vooral gekeken naar het vermogen van de motoren, maar met de recente regelgeving voor emissie-standaarden is de prioriteit aan het verschuiven. Michael Leiters, bij Porsche verantwoordelijk voor de hybride ontwikkelingen, sprak met het Duitse AutomobilWoche en liet weten dat er wordt gekeken naar de mogelijkheden voor een 911 met directe injectie en hybride technologie (via motorauthority).
cl600 zegt
of we nu willen of niet, de verbrandingsmotor loopt gewoon op een doodlopende weg. en misschien dat tie over 10 jaar tegen de lamp aanloopt ( betwijfel ik maargoed ) of over 50 jaar. gebeuren gaat het zoiezo. tegen die tijd is een hybride motor en een elektro motor al gewoon normaal, en ook zeker krachtig genoeg om een porsche aan te drijven zoals ik dit geval, of ander speelgoed.
Ton zegt
Niks mis mee toch?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/16/hybride-toyota-wint-24-uurs-race
Porsche Fan zegt
Nou ja dat had Ferdinand porsche ook wel gedaan dan denk ik
Hij had al lang zuinige autos laten rond rijden :D
Emmanuel zegt
En waarom zouden hybride en sportiviteit niet samen kunnen gaan? Je hoeft niet eens ergens aan te merken dat je met een hybride onderweg bent. Alleszins liever deze oplossing van een Porsche op mazout. Dát zou pas heiligschennis zijn.
ZOEF zegt
Als je remenergierecuperatie hybride wil noemen, dan worden alle auto’s hybride, want remenergierecuperatie kan tot 20% brandstofverbruik schelen (fuck CO2 maar zuinige auto’s hebben we allemaal graag natuurlijk.)
Nietrijker zegt
waarom zou een 911 heilig zijn? is gewoon een uitgeklopte kever hoor…
ml zegt
goed werk,.. wan tik ben de Prius al behoorlijk zat. Het is ook maar net hoe je het straks verkoopt.
en Laten we aub! niet naar puristen luisteren, zij houden alleen de innovatie en vooruitgang tegen.
Chief_S5 zegt
Lijkt me helemaal geen slecht plan als de verbrandingsmotoren helemaal worden vervangen, maar moeten we dan in die tijd gaan geilen op het (eventuele) geluid van een Hybride?? :P Nee, geef dan maar gewoon een Benzine+hybride. :)
Lexus LS zegt
idd! En tsja, ‘als er 1 schaap over de dam is…’
Lexus LS zegt
o ja, hybride is juist de combinatie tussen benzinemotor en elektromotor, dus benzine+hybride is dubbelop ;)
En dus het geluid van de hybride, is alleen als de elektromotor werkt bij de lagere snelheden (en bij acceleratie, maar dan hoor je ook de benzinemotor)
sebastiaan zegt
Ik lees net dat Autoweek al heeft meegereden in een prototype van de toekomstige hybride-Cayenne.
autoblogger zegt
@sebastiaan: er is een clubje autohoernalisten op bezoek bij porsche, zie ook:
http://www.carmagazine.co.uk/news.php?sid=895&page=1
H.J. Vaesen zegt
En zo zie je dat de mening van menig autoliefhebber al is bijgesteld. Had dit tien jaar geleden geroepen en we hadden hier heel wat CAPSLOCK reacties gehad.
Koen zegt
wat denk je dan van een hydride carrera gt?
Racer X zegt
Wat is Porsche van plan? 2 cilinders van het boxerblok afhakken om er een elektromotor voor in de plaats te zetten?
En voor je het weet rijden er alleen nog maar zoemende scootmobile’s rond.
Ik begrijp best dat er een vervanger voor de conventionele verbrandingsmotor moet worden gevonden, maar een elektromotor? Bah… Het oor wil ook wat.
Racer X zegt
Oh ja, ik ben geen purist of iemand die ontwikkelingen tegen wil houden. Ik houd gewoon van het geluid dat een verbrandingsmotor voortbrengt. Als er een betaalbare auto met waterstofmotor op de markt komt, zal ik de eerste zijn die er een koopt.
Chief_S5 zegt
@ Lexus LS= Hybride=voor mij alleen elektromotor in die reactie. :P
Jonas zegt
Als de specs hetzelfde blijven mogen er van mij trappers inzitten…
TimMR2 zegt
Het enige nadeel van een elektromotor is het geluid.
voor de rest heeft het eigenlijk alleen maar voordelen ten opzichte van de verbrandingsmotor.
Bij toerental van 0 is het koppel het grootst, dus het koppel is het grootst bij het wegrijden bij het laagst mogelijk toeren, een elektromotor heeft altijd evenveel vermogen etc., in principe zou een hybride nogal goede prestaties kunnen neerzetten. (kijk naar de GT500 supra die hier laatst op de site stond)
H.J. Vaesen zegt
Op zich heeft het ‘geluid’ van een hybride ook wel iets. Beetje spacey, een RX400h die optrekt, puur elektronisch, heeft wel iets. Vaesen keurmerk!
Rick dos zegt
@H.J. Vaesen
You beat me to it! But exactly.
“Toyota Prius hybride?! Getver! Je rijdt toch geen hybride!” “Laat die geitenwollensokken dragende personen er maar inrijden!”
En nu is de toon ineens “helemaal geen probleem toch” etc. etc.
Wat men dus eigenlijk zegt is, dat we voortaan maar wat beter naar de geitenwollensokken personen moeten gaan luisteren, want hun denkwijze loopt ongeveer 10 jaar voor op die van jullie.
Mij uitgezonderd want ik vind het nog steeds BELACHELIJK! Dat doe je niet in een 911!
JH zegt
Gewoon 50kW electromotor op de vooras, en je hebt bijna vierwielaandrijving. Achterin is echt geen plaats in de 11’er.
Vandaar dat het gisteren zo slecht was om te parkeren bij Porsche…veel te veel journalisten ;)
TDI zegt
Bovenstaand artikel is naar Autoblog.nl-gewoonte op niets gebaseerd en pure speculatie. De Cayenne en Panamera, dàt zijn de hybride Porsches voor de komende jaren. Lijkt me trouwens nogal moeilijk om een elektromotor met accu in een 911 onder te brengen.
phantom zegt
Slaat nergens op voor een sportauto, het heet toch niet voor niets SPORTauto
DRU zegt
@ Vaesen – you tha man H.J. Ik denk er bijna elke dag over als ik op straat loop. Gaan we straks nog geilen op het geluid van een sportwagen? Als we op waterstof gaan rijden dan hebben we nog hoop. We kunnen dan een nog betere differentiatie bieden tussen limo’s en sporty’s. Dan kunnen de ferrari’s op waterstof brullen en de S klassen electrisch zoemen met de andere technieken.
Trouwens, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat mijn kleinzoon straks een Ferrari motor van nu hoort en hij dan geen stijve krijgt zoals zijn opa.
Ik hoop dat ik een moderne opa wordt…
Emmanuel zegt
@DRU:
De efficiëntste manier om op waterstof te rijden is door middel van een brandstofcel. Dan heb je elektromotoren die dus geen of nauwelijks geluid maken.
Waterstof injecteren in een benzinemotor gaat ook (zie BMW 7series hydrogen / Mazda RX-8), maar dan verbruik je ongeveer 3 keer zoveel waterstof per 100km.
En laat de opslag van waterstof nu net het grote probleem zijn.
H.J. Vaesen zegt
@ Ricky
Beetje kortzichtig, want als je een 911 zo gaat beoordelen dan mogen alle andere snufjes er ook uit. Een 911 met Navi? Een 911 met Electrische Ramen?
Onzin, 90% van de personen die zo’n appparaat kopen zijn geen ‘puristen’ zoals jij. Porsche zal ongetwijfeld ook pure benzine motoren blijven leveren maar als dit in het gamma wordt opgenomen, prima. Ik zou er nog één kopen ook. De GS450h is geweldig om te rijden, sneller dan een RS4 in tussensprints.
M.M.M zegt
Dit gaat echt te ver !!!
Mark zegt
Ze kunnen iig – zoals BMW nu doet – de remenergie opslaan en gebruiken voor elektrische meuk in de auto. BMW boekt met Efficient Dynamics een mooie vooruitgang!
Tombnolz zegt
En als je er stevig gas mee geeft, speelt er een bandje met het geluid van een 911 met benzinemotor af door de speakers!
Rick dos zegt
@Vaesen
Je beschuldigt iemand van iets waar je jezelf ook schuldig aan maakt.
Kortzichtig? Ik heb het over de motor en jij begint over accesoires…..
Dat 90% van de klanten het alleen maar doet om status dat weet mijn bescheidde grote neus ook wel.
Waar het mij om gaat, is dat als ik aan een sportauto denk, dan hoort daar ook een navenante geluid van de motor bij. En dat krijg je op deze manier niet
Laat me raden, je zou het ook niet erg vinden om er een diesel in te lepelen?
dude zegt
@H.J.Vaesen, wat zit jij te lullen over tussensprints? Telkens als ik hier iets lees van je, ben je bezig dat de Lexus beter is in tussensprints. Doe jij niets anders dan de papieren vergelijkingstests te bekijken van de verschillende merken??? Geloof me, een beetje treffelijke automobilist, trekt je GS450h er zo uit, zelf in je leuke tussensprint. Gewoon even terugschakelen, en die lelijke ouwe wijvenlexus is weggeblazen. Gisteren stond er zo’n nieuwe LS600h of zoiets naast me. Die dacht héél even de grote jan uit te kunnen hangen met zijn voiture, maar moest toch opgeven, hij deed toch zo zijn best het arm schaap.
Om nu terug te komen op bovenstaande column: destijds huilden wij, Porsche liefhebbers allemaal over het verdwijnen van de luchgekoelde motoren, maar vandaag zijn we daar allemaal relatief gewoon aan geraakt. Dit zal ook wel zo zijn met deze Hybride systeempjes. Ik twijfel echter wel serieus aan de mogelijkheden van hybride motoren, maar das de fout van die domme Toyota’s alias Lexussen. Ik ben echt niet te vinden voor die dure Japanse rommel. Als je kan kiezen tussen een Bose, teac, Denon of B&O ga je toch geen domme Sony kopen.
ronnie zegt
jongens, er zijn al sportwagens op de markt, die ferarri’s en porsches het snot voor de ogen trekken, en dan ook nog eens honderden kilometers ver komen op ”een volle tank”, dus de electrische auto is gewoon de toekomst,
en voor de ongelovigen hier het bewijs.
http://nl.youtube.com/watch?v=BqqtJpfZElQ
fit4fun zegt
“Puristen”…dat zijn toch mensen die anno 2013 nog steeds mekkeren over de luchtgekoelde motoren? :-)