Dat bewijst deze Century maar al te goed.
Tuning is niet voor iedereen weggelegd. Persoonlijk ben ik een fan van milde tuning. Eenvoudige ingrepen die de auto beter maken. Een fabrikant moet altijd een compromis sluiten met het ontwikkelen van een auto. Een duidelijk voorbeeld is de BMW 1 Serie, die nu dankzij betere vering en dempers eigenlijk gewoon prettiger rijdt dan voorheen, ondanks het missen van @jaapiyo-aandrijving.
Voordat we afdwalen, terug naar tuning. Er zijn diverse soorten tuners. De ‘beste’ zijn vaak de merktuners met fabriekssteun. Denk bijvoorbeeld aan AC Schnitzer. het is niet altijd ieders smaak, maar de kwaliteit is onomstreden. Hetzelfde geldt natuurlijk voor Manthey, Brabus en Roush. Hetzelfde geldt voor TOM’s, alhoewel deze briljante tuner niet bij iedereen bekend is. Bij voldoende animo kunnen we er een uitgebreid artikel over schrijven.
TOM’s staat voor Tachi Oiwa Motorsports en net als AC Schnitzer doen ze aan racen en tunen, in dit geval met producten van Toyota. Hun laatste wapenfeit is deze Century. De Toyota Century is een uberchique limousine die het niet van de daken schreeuwt. Deze auto koop je als Japanner omdat je waanzinnig rijk bent, niet omdat je wil uitstralen dat je waanzinnig rijk bent. Mocht je rijk én sportief zijn, heeft TOM’s de oplossing voor je.
De Century is namelijk erg behoudend vorm gegeven. Een bewuste keuze, voor eveneens behoudende (rijke) Japanners. Maar bij TOM’s weten ze het geheel wat meer cachet te geven dankzij een compleet nieuwe bodykit met voorbumper, sideskirts en achterbumper. Ook zien we twee dubbele uitlaten en enorme 21-inch velgen. Ook staat de Century nu wat lager op zijn poten. TOM’s is overigens niet de eerste met een sportieve Century, speciaal voor Akio Toyoda (de baas van Toyota) heeft Gazoo Racing een Century GRMN gebouwd.
In technisch opzicht heeft TOM’s dit keer niet zoveel gedaan. Als uitgangspunt werd gekozen voor een hybride. Let wel, een 5.0 V8 met 375 pk en een elektromotor met 224 pk. Het maximale systeemvermogen bedraagt 430 pk. In principe meer dan voldoende. Bij TOM’s hebben ze vooral gekeken om de motor wat sportiever alleen te laten voelen. Dus de gaspedaalreactie bijvoorbeeld is een stuk directer, waardoor je de auto in het dagelijks verkeert als sportiever en sneller ervaart. Er worden slechts 36 stuks van gebouwd. De prijs is ook bekend, omgerekend zo’n 230.000 euro.
davido89 zegt
Ik ken TOM’s nog van de TOM’s Castrol Supra uit GT4. Ik zou het zeker op prijs stellen als er een artikel verschijnt over TOM’s of een andere Japanse Tuner (mugen, spoon, amuse, blitz, hks, Mine’s, Nismo, etc.)
toyotafortuner zegt
Zo dan! Dik ding!
baklava zegt
Gaaf! Zou een leuke toevoeging zijn voor de Nederlandse wegen.
alassad zegt
Hoeveel kost een normale century dan in Japan?
sudbina zegt
@alassad: vanaf ongeveer €160.000,- (¥19,600,000)
grasvreter zegt
Wat rij jij dan? Oh een toyota sedan, hybride trouwens.
Ah okay, beetje saai maar prima toch.
Nou..
Dutchdriftking zegt
Hij is geniaal, maar niet zo mooi.
Gulli zegt
@dutchdriftking: dat zei een collega laatst nog over mij
Dutchdriftking zegt
@gulli: story of my life…..
raoufff zegt
Stukken gaver dan de zoveelste AMG, M of RS meuk!!
lompey zegt
Wat een geil hok
theblazerunner zegt
Helaas schreeuwend duur.
v12powerr zegt
De Century degradeert de S-Klasse naar een massaproduct.
mopar zegt
@v12powerr: Een S-klasse is een massaproduct. Een duur massaproduct maar toch.
FieRo zegt
Ik mis 1 meter taartschep voor en 4x 1 meter uitlaat achter… beetje jacuzzi dit ;)
mopar zegt
Op die velgen na best goed te pruimen. Zet een een setje putdeksel (style) velgen onder en je hebt een ultieme yakuza bak.
red5 zegt
Kom maar op met een TOM’s special! En ook één over hun racehistorie.
robbie123 zegt
Ik rij een Century maar dan de 12 cilinder. De beste wagen die ik ooit gehad hebt. Alles valt in het niet, ook de duren Audi’s, Mercedessen, BMW’s, Bentleys en Rolls Royse.