Begin je dag met een dansje? Begin je dag met een file, vooral in Zuid-Holland was het raak.
Onderdeel van een werkdag met woon-werkverkeer is file. Die kans is bijna honderd procent als je in de Randstad woont en gebruik moet maken van de snelwegen. Of je nu in de ochtend naar je werk gaat of aan het einde van de dag weer huiswaarts keert. Soms maakt het tijdstip niet eens uit, halverwege de middag zie je de matrixborden al knipperen van een afstandje.
Daarmee lijken werkgevers weinig te hebben geleerd van corona, toen we allemaal verplicht moesten thuiswerken. In 2020 waren de snelwegen soms legendarisch leeg. Daar is nu weinig van over. Veel werkgevers verplichten werknemers juist weer om terug naar kantoor te keren. Het liefst op dinsdag en donderdag, lekker gezellig klef in de file met z’n allen.
Zuid-Holland
Uit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat Zuid-Holland de kroon spant als het gaat om verkeersopstoppingen. Men telde er namelijk 107.891 tot op heden. Een stijging van 14 procent in vergelijking met 2023. En het jaar is nog niet voorbij. Files kwamen niet alleen vaker voor, maar duurde ook langer. In vergelijking met 2022 (69.084) is het verschil helemaal groot. Het zit dus niet tussen je oren als je denkt dat je dit jaar verschrikkelijk vaak met files maken hebt gehad in Zuid-Holland.
290 miljoen kilometer file
De iconische beelden van een snelweg in Los Angeles met Thanksgiving is er niets bij. Inmiddels kunnen zulke treurige beelden van ellenlange files ook in Nederland gemaakt worden. Zeker als je alles bij elkaar optelt. In 2024 stond er maar liefst 290 miljoen kilometer aan file met een gemiddelde lengte van 2,7 km per file.
Werkzaamheden, ongevallen, stilstaande voertuigen zijn allemaal belangrijke oorzaken van al die files. Op nummer één staat echter gewoon de drukte. Er rijden meer en meer auto’s in Nederland en al die drukte zorgt voor files. Zo simpel is het. In ruim 100.000 gevallen van de files was drukte de voornaamste reden. (via omroepwest)
Robert zegt
Vooral in Zuid-Holland? Ook in Gelderland is de filedruk met gemiddeld 14% toegenomen. De A1/A28 bij Hoevelaken, de A2 tussen Deil en Vught, de A12 tussen Duitse grens en Arnhem, aansluitend de A12/A50 bij Arnhem-Noord (Waterberg-Grijsoord v.v.), en de A50 bij Ewijk, en noordelijker, tussen Apeldoorn en Schaarsbergen, het loopt de spuigaten uit. Tel daarbij op dat het aanpakken van de eerste twee knooppunten op de lange baan is geschoven én het feit dat het doortrekken van de A15 plus het verbreden van de A12 tussen Duiven en de Duitse grens nog wel een jaartje of zes tot acht gaat duren voor dat dit allemaal klaar is, dan snap je de frustratie van veel inwoners van deze provincie wel.
Ook is ‘uitwijken naar het OV’ geen optie voor velen (meer), omdat vooral in de buitengebieden (lees: alle regio’s buiten de steden met meer dan 80.000 inwoners) het OV vakkundig is uitgekleed (want: niet meer winstgevend) of zelfs complet weggesaneerd. Thuiswerken wordt door steeds meer werkgevers ontmoedigd en de door het Rijk en de provincie opgelegde woningbouw doelstellingen zorgen er allen maar voor dat het nog veel drukker gaat worden…
En waar ik ‘Gelderland’ heb ingevuld, kun je volgens mij nog wel meer provincies invullen.
Maar goed, we hebben nu een populistisch-conservatief kabinet vol betweters die 20 jaar lang vanaf de zijlijn hebben lopen roeptoeteren hoe slecht alles wel niet was, nu staan ze zelf aan het roer en is er in een half jaar nog werkelijk niks concreet gebeurd, anders dan oude wetgeving afzeiken of zelfs intrekken, zonder dat er enige alternatieven voor in de plaats zijn gekomen. (dixit Rutte:) Wat is dit toch een gaaf land!
Johanneke zegt
Rond Duiven zijn de files in november en december +200% door alle debielen die naar die kut intratuin gaan. Allemaal uren in de file om lichtjes te zien en veel te dure troep te kopen.
Laatst hoorde ik via via dat iemand 5 kwartier in de file heeft gestaan voordat ze echt de auto geparkeerd hadden. En toen is ze na 15 minuten weer gegaan omdat ze overprikkeld was. Ik weet niet of ik wil dat dit waar is. Aan de ene kant wel want grappig, aan de andere kant niet want hoe kan je zo zijn.
Rokende Wielen zegt
In het verleden ging ik nog wel eens kijken bij Intratuin in Duiven in die periode. Met de kleine op stap op maandag en dan in die mooie ouderwetse draaimolen. Daarna kon die zich vergapen aan het lampjes-festijn en al die huisjes. De kleine is inmiddels een puber, die trok het afgelopen zaterdagmiddag niet meer bij diezelfde Intratuin door al dat volk. Al die geuren, al die geluiden, al die lichten, al die prijzen. Als lemmingen werd er gelopen, een lange optocht. Zodra Intratuin daar start met die Kerstshow opbouwen kom ik daar niet meer. Ook niet bij die andere bedrijven daar. Hotel Van der Valk heeft inmiddels slagbomen…
potver7 zegt
Hoezo is dit de schuld van werkgevers?
Iedereen die dacht dat na corona alles anders zou worden, had vooral last van utopisch wensdenken.
jaso013 zegt
Minimaliseren / terugdraaien van het thuiswerken is wel degelijk de werkgever aan te rekenen. Nee niet alle beroepen kunnen vanuit huis maar heel erg veel wel. Ben flexibel en denk mee met de werknemer. Volgens mij hebben we tijdens de pandemie goed kunnen zien dat het echt wel anders kon. Helaas is verandering iets heel moeilijks er vervallen we al snel weer in de oude patronen. Vooral de flexibiliteit is bij sommige werkgevers ver te zoeken, wil pietje het liefste 4 dagen naar kantoor? Dan moet dat een optie zijn. Wil pietje het liefste 1 dag naar kantoor dan zou dat ook moeten kunnen. Veruim werktijden en blijf niet zo star aan die 9/5 vasthouden. Zo is er best wel heel veel mogelijk denk ik.
berlinetta zegt
Waarom zou het niet de schuld zijn van werkgevers? Zij verlangen toch juist van hun personeel dat ze weer terugkomen naar kantoor?
gallardogt zegt
Die werkgevers suggereren zo dat het geen bullshitbanen zijn.
leefvrij zegt
Je verwacht het niet, maar de file wordt veroorzaakt door te veel auto’s.
leefvrij zegt
Toen ik nog met de auto naar kantoor ging, werkte ik thuis tot 9.30 en daarna vertrok ik naar kantoor.
Jarenlang met een scooter naar kantoor gegaan en nu op de fiets (35km retour). Nooit meer last van files.
Robert zegt
Nee. Files worden veroorzaakt door het gegeven dat de (werkende) bevolking groeit, maar noch het wegennet noch het OV daarbij meegroeit. Tel daarbij op dat mensen steeds verder (moeten) reizen omdat ‘verhuizen naar je werk’ zelden meer een optie is, dan is die groei in files volledig verklaarbaar.
Ik heb inmiddels een werkcarrière van ruim 30 jaar erop zitten, en herinner me dat in tijden van een economische crisis, dit leidde tot een werkloosheidsgroei van krap 4% (zoals nu) naar 6 of 7%, en dat je dat ook gelijk merkte aan minder drukte op de weg en concreet in de afname van die files.
jaso013 zegt
Meer asfalt is nooit een goede optie. Slechts tijdelijk. Kijk naar andere landen en grote steden. Je kunt 10 banen neerleggen… die staan in de spits op allemaal vol en buiten de spits nagenoeg leeg. De winst zal dus op andere vlakken behaald moeten worden. En dat kan echt heel makkelijk.
Robert zegt
“Meer asfalt is nooit een goede optie.” Wat stel je dan voor: euthanasie voor een ieder na vijf jaar pensioen genoten te hebben?
Onze bevolking groeit en die blijft, de vergrijzing ten spijt, nog wel even groeien.Ik won in een regio waar alle woonkernen substantieel groter zijn geworden. En die groei gaat, als het aan onze overheid ligt, nog wel even door (want woningtekort). Alleen is de capaciteit van het wegennet niet meegegroeid. En de aanname dat de wegen buiten de spit om leeg zijn, is een punt wat we ook al enkele jaren geleden zijn gepasseerd.
Er wordt vaak geopperd dat je ‘makkelijk buiten de spits kunt reizen’, maar als je het de mensen vraagt die dat voorstellen, dan moet dat vooral van ‘anderen’ komen, want werk, school, studie, sportvereniging, allemaal zijn ze er niet op ingericht.
Hetzelfde kun je ook zeggen van rekeningrijden. Veel mensen hebben niet de keuze, om alternatieven te zoeken (want geen OV, bijvoorbeeld, of qua reisafstand) en die worden dus dubbel gepakt met zo’n systeem, t.o.v. de mensen die in grote steden wonen, of zij die wel het geluk hebben in dezelfde plaats te werken als waar ze wonen.
jaso013 zegt
De oplossing ligt bij de grote bedrijven en bij de overheid die zaken moet stimuleren en/of verplichten. Waarom moet iedereen van 9/5 op kantoor zijn? Daar zit een groot gedeelte van de files. Ja, het OV moet en kan beter dat is waar. Rijstroken bij leggen is verleggen van het probleem. Flexibiliteit bij de werkgevers moet groeien. Flexibele tijden en flexibel thuiswerken.
Als die keuzes er ziin volgt de werknemer vanzelf.
Mij persoonlijk raakt het in die zin niet. Ik kan niet thuiswerken en als ik moet reizen kan ik altijd buiten de spits. Dat is mijn geluk. Velen hebben dat geluk nog niet. Daar kan dus verandering in komen. De tijd van de pandemie heeft dat laten zien.
Rokende Wielen zegt
Het typen of uitspreken van “de winst zal op andere vlakken behaald moeten worden” kan echt heel makkelijk. Maar je ziet in de praktijk dat zoiets dus niet makkelijk gaat.
Waar ik werk is vergaderen via Teams heel normaal. Twee locaties op 25km afstand van elkaar en vroeger (15 jaar geleden) werd er heen en weer gereisd voor een overleg tussen die locaties. Er is een keer een hoop geld geïnvesteerd in een video conferentie ruimte op beide locaties. In het begin was die amper in gebruik. Dat sloeg later wel aan want het scheelde reistijd. Toen kwam Zoom/FaceTime/Hangout al een beetje op en met Teams (verplicht MS365 gebruik bij ons) werden we qua logistiek efficiënter. Dat bleek de toko overeind te houden tijdens corona. Massaal via teams werd er vergaderd. Nu kom ik regelmatig op een locatie en dan is er een teams-overleg en zie dat de ene helft thuis zit en de andere helft zit verspreid over bel-plekken van beide locaties. Alle vergaderruimtes zijn uitgerust met tv’s en Logitech apparatuur voor beeld en geluid.
Ondertussen vergaderen we nog meer achter elkaar door omdat de techniek dit logistiek mogelijk maakt. Overigens pas ik ervoor om te reizen naar een kantoor locatie om er dan daar achter te komen dat ik alleen maar teams-vergaderingen heb.
Volgens mij zit het echt in het hoofd van menig manager dat men massaal op de weg zit om de neus in het echt te laten zien, ipv via de webcam…
berlinetta zegt
Hoewel ik van mening ben dat werkgevers inderdaad niks geleerd heb, is het te kort door de bocht om te zeggen dat zij ook graag willen dat iedereen op dinsdag en donderdag komt. Dat is in mijn ogen eerder een gevolg van alle basisscholen die in het hele land op woensdagmiddag en vrijdagmiddag dicht zijn, waardoor alle papa’s en mama’s juist ook op die dagen vrij zijn. Dan blijven er weinig opties over voor de kantoordagen.
Mijn oplossing: spreek per regio af op welke middagen de basisscholen dicht zijn. Bijv. de ene regio op dinsdagmiddag en donderdagmiddag en de aanliggende regio’s weer op andere dagen. Dan past mama of papa ook de vrije dag daarop aan. Ik denk dat je daarmee al heel wat kan winnen.
cavin zegt
Ik durf er geld op in te zetten dat de filedruk al een heel stuk minder wordt als ze niet voor elke scheet die matrixborden aanzetten
sanderz28 zegt
Die werken automatisch. Als er een x aantal auto’s met lagere snelheid rijden dan reageert dat systeem daarop. Alleen pijlen en kruizen zijn handmatig.
cloverleaf zegt
Het is zeker niet alleen maar se schuld van de werkgevers. Je hoeft maar een heel klein percentage van de auto’s van de weg te halen om file’s te doen verdwijnen! En dat gebeurd dus ook massaal, op maandag en vrijdag…. Als we allemaal op precies dezelfde dagen gaan thuiswerken heeft het natuurlijk nog weinig zin!
mashell zegt
Dat zijn de dagen die aansluiten op het weekend, gewoon rationeel dat je dan even geen reistijd wilt en die dagen thuis werkt. Het wordt ook een self-fulfilling prophecy, als de meesten die dagen thuis werken heeft het voor de rest ook geen zin die dagen naar kantoor te komen.
luchtgekoeld zegt
Verplicht naar kantoor want binding met het bedrijf, teamvorming met je collega’s, voelen wat er speelt. Pfff, ik tracht zo WEINIG mogelijk naar kantoor te gaan en kan veel meer werk verzetten door thuis te werken en heb dan ook nauwelijks last van het onderwerp waar het hier over gaat.
mashell zegt
Haha. Ik ga vrijwillig naar kantoor. Veel minder saai en dan thuis. Thuis is om te ontspannen, kantoor is om te werken.
718s zegt
Bij sommige banen moet je gewoon aanwezig zijn, maar er zijn ook zat banen dat alles via een vpn, cloud, thuis/remote werken kan.
Werkgevers snappen er niks van. Lekker die leaseautoos laten rijden, beetje brandstof en electra wegstoken en maar in de kakfile staan….
Ik ben al 15 jr ondernemer, ik sta nooit meer in de file, lees nooit. ik spreek niet af voor 10 uur op locatie, en als het na 1500 uur is spreken we gewoon af via teams. En als het een koffie/praatje prut afspraak is dan al helemaal niet in of rondom spits tijd.
Maarja, werkgevers denken vaak alleen aan hun eigen status en portemonnee en denken niet na over dat ze hun lemmingen een beetje ruimte moeten geven en slimmer moeten inzetten. ipv 1,5 uur heen 1,5 uur terug kan je ze ook via teams 2 of 3 klanten laten spreken.