Niet meer wisselen en het hele jaar door rijden op hetzelfde rubber met de vierseizoenenband. De band is bezig met een opmars in Nederland.
Het is altijd weer afwachten hoe de winters gaan uitpakken in ons land. Blijft het milde met temperaturen rond het vriespunt, of kunnen we echt dagen met sneeuw krijgen? Als je veel kilometers maakt is het wisselen naar winterbanden wel aan te raden. Want onder de zeven graden Celsius zijn de winterbanden in het voordeel ten opzichte van zomerbanden. Maar niet iedereen heeft de behoefte om tweemaal in het jaar te wisselen van zomer naar winterbanden en andersom.
Het alternatief is een vierseizoenenband waar je het hele jaar op kunt rijden. Volgens BOVAG is deze band in opmars. Dat zegt Tom Huyskens van de BOVAG tegenover de NOS. Beschikte in 2015 nog slechts vier procent van het Nederlandse wagenpark over dit type band. Inmiddels is een op de vijf auto’s uitgerust met deze variant.
Huyskens zegt verder dat de verwachting is dat het aantal auto’s op vierseizoenenbanden verder zal toenemen. Met name de automobilist die weinig kilometers maakt staat op het rubber. Logisch, want als je maar een paar duizend kilometer per jaar maakt wil je ook niet tientallen euro’s spenderen om telkens banden te wisselen en stallen bij de garage.
Het voordeel van een vierseizoenenband is dat je er legaal mee door bijvoorbeeld Oostenrijk en Duitsland kunt rijden in de winter. Want in die landen zijn winterbanden onder winterse omstandigheden verplicht. In een situatie met sneeuw ben je echter qua veiligheid altijd beter uit met winterbanden. Voor de wintersport is rijden op winterbanden dan ook prettiger dan vierseizoenenbanden.
Doe in elk geval niet wat toch jaarlijks voorkomt: wisselen naar winterbanden en hier tot diep in de zomer mee doorrijden. Het komt elk jaar weer voor dat er auto’s in juli of augustus met 25 graden of meer nog op winterbanden rijden. Niet alleen slijt de band enorm snel, het is ook nog eens onveilig omdat je minder grip en een langere remweg hebt.
mashell zegt
Nederland compromisland! De vierseizoenenband past net zo goed bij Nederland als Mark Rutte en Heineken…
harrie zegt
We hebben ook compromis weersomstandigheden.
Joseppe zegt
Inderdaad voor die pakweg 20 dagen dat het echt glad is en sneeuwt is een vier seizoenen band beter dan de winter band.
henkp1 zegt
Flauw. Nederlandse politiek is juist gebaseerd op compromissen. Daar kan je alleen maar blij om zijn.
Heineken is geen compromis, dat is gewoon een premium pils dat over de hele wereld wordt gedronken. Kan je als rechtgeaarde Nederlander ook alleen maar blij mee zijn.
melkkoe zegt
Doorrijden op winterbanden in de zomer gaat prima. Waarom zou ik in de zomer (wanneer er altijd voldoende zicht is) harder moeten kunnen remmen dan in de winter?
Zeker met de lage snelheden in NL is dat gewoon onzin
Freewarefreak zegt
Eerlijk? Ik deed dat ook altijd. Ik reed 365 dagen per jaar op winterbanden. Alleen jammer dat ze van 30 graden zo hard slijten.. iedere 2 jaar zijn ze dan wel kaal. Maar goed dat compenseerde ik door een 16 inch velg te nemen en dan zo smal mogelijk. Dan zijn ze niet zo duur als 19 inchers van 235 breed.
cheatah zegt
@Freewarefreak: het gaat toch niet om het geld? Dit gedrag is gewoon dom – excuse my french. Als je al zo weinig verstand van auto’s hebt (wat doe je hier?) dan ga ten minste op 4 seizoens banden
tinnemans zegt
@melkkoe; Winterbanden slijten veel sneller en hebben echt veel minder grip bij hogere temperaturen. Je doet jezelf geen plezier.
wimof zegt
Tot je wagen begint te schuiven en met een kleine 20 km/h ergens tegenaan knalt, dan zal je anders piepen.
Robert zegt
@melkkoe: ik ken een taxibedrijf (groepsvervoer) in de regio Arnhem, die z’n busjes ook het hele jaar rond op winterbanden laat rondrijden, want ‘veiliger’ 🥲
cheatah zegt
@RRRobert: het is niet veiliger. Het is dom
n54coupe zegt
Omdat de persoon voor je waar jij met 100km/u aan het bumperkleven bent wel op zomerbanden rijdt, en 10 meter eerder stil staat bij een noodstop. Tel daarbij jouw reactietijd op, en voila. Daar gaat je allsecure premie.
freekwe zegt
Kan dit uit ervaring bevestigen. Hoeft niet eens bumperkleven te zijn.
karhengst zegt
Voorrang nemende fietsers bij een rotonde?
Kind wat in de woonwijk achter een auto vandaan komt?
Niet spiegelende idioten op de snelweg?
Genoeg scenario’s te bedenken waar een meter of 5 aan remweg het verschil maken tussen met de schrik vrijkomen of blikschade / letsel.
cheatah zegt
@melkkoe: jij hebt het echt niet begrepen. In de zomer zijn winterbanden zo zacht, dat ze slechter remmen dan in de winter. Veel fundamenteler: wat doe jij hier op Autoblog, als je de grip van zomerbanden niet kunt waarderen? Ik bedoel iedereen met een beetje ervaring snapt toch dat zomerbanden 10x prettiger en sportiever rijden dan winterbanden. Slijtage en verbruik gaan sowieso flink achteruit. Dan liever 4-seizoens banden – maar ook dat blijft een compromis
Dutchdriftking zegt
vier seizoenen banden zie ik persoonlijk als “alle seizoenen nét niet” banden… Zolang je niet n de winter de grens over gaat zijn zomerbanden dan ook dikke prima. Bij die ene sneeuwdag thuiswerken of gewoon anticiperen en de tijd nemen.
harrie zegt
Exact, bij drie sneeuwvlokje staat toch heel nederland direct vast. Waarom zou je dan in de monsterfile aansluiten?
Edge zegt
Als het gesneeuwd heeft ben ik in het heuvelachtige Zuid-Limburg toch maar wat blij met mij vierseizoenenbanden. Zolang het vlak is kom je met zomerbanden een heel eind, ook in de winter, maar zodra je een heuvel op of af moet merk je direct de meerwaarde van de winter- of vierseizoenenband.
berlinetta zegt
In Zuid-limburg kun je dat inderdaad zeker nodig hebben. Een vriend van me woonde vroeger op de Kollenberg in Sittard en daar kwam ik zelfs met een FWD-auto op winterbanden niet omhoog toen er een pak sneeuw lag.
cheatah zegt
@dutchdriftking: jij hebt het ook niet begrepen. Dat alles kan weten wij allemaal. Je kan ook met houten wielen rijden maar dat maakt het ook niet beter. Ik ga toch ook niet in Skischoenen Marathon lopen? Ga eens met je zomerbanden bij -10 hard remmen of flink door de bocht
Dutchdriftking zegt
@cheatah: En hoe vaak is het -10? in Nederland? Daarom zeg ik : “Zolang je niet n de winter de grens over gaat zijn zomerbanden dan ook dikke prima. Bij die ene sneeuwdag thuiswerken of gewoon anticiperen en de tijd nemen.”
Dus als de omstandigheden in Nederland er om vragen dan blijf je thuis of anticipeer je, ga je op wintersport, of ben je ook bij 20cm sneeuw verplicht de weg op te gaan, dan uiteraard winterbanden. Toen ik op mijn vorige auto nog winterbanden had monteerde ik deze zelf. Het ene jaar niet. het andere jaar voor een weekje wintersport, weer een ander jaar voor twee dagen sneeuw. Meer dan 500km binnen Nederland per jaar deed ik er echt niet op. Vandaar dat ik het nu prima zonder red.
Foramen zegt
Ik vind een vierseizoenenband fijn als winterband zodat je niet bij de eerste zonnestraal hoeft te wisselen naar je zomerbanden.
cheatah zegt
@foramen: sterke reactie. Bedankt
tvr1974 zegt
Misschien kan het er ook mee te maken hebben dat veel SUV’s standaard op all-weather banden afgeleverd worden en dat dit op dit moment de meest verkochte auto’s zijn? NB ik rij zelf ook op all-weather banden en moet zeggen dat bevalt prima.. en IDD op een SUV. Geen gerommel met banden wisselen is IDD wel lekker en aangezien ik 4wd heb werkt het prima in ons land. Als je in Oostenrijk / / Zwitserland oid woont dan zou ik misschien winterbanden erbij nemen maar hier ? Nee dit werkt prima afgelopen winter gemerkt
Freewarefreak zegt
En terecht.. ik heb ze ook. Vredestein QuadroTrac 4 seasons. Met modder en sneeuw logootje dus ook goedgekeurd. Prima band voor Nederland, we wonen hier niet in de alpen.
berlinetta zegt
Die banden heb ik ook. Ben er ook tevreden over. Geen gedoe met wisselen en ik heb ook geen banden in de schuur liggen.
volvo-s60-adept zegt
@Freewarefreak: exact, uitstekende banden, ook in de sneeuw afgelopen jaar. De brandweer hier laat de dienstautootjes standaard op deze banden afleveren. En als er nou één branche níet van de compromissen is…
baf07 zegt
@Freewarefreak: hoppa, ik heb dezelfde overstap gemaakt dit najaar. 4X4 heeft wel geholpen met het laatste zetje
tinnemans zegt
Ik rij al een paar jaar alleen op zomerbanden; ik rij in de winter vrij weinig en die paar koude dagen kan ik de auto wel laten staan.
wimof zegt
Op mijn T4 heb ik Michelin Cross-Climate banden staan, slijtvast-luidruchtiger naarmate ze ouder worden en verder noch mossel noch vis, juist gemakkelijker.
jje003 zegt
Zomer- en Winterbanden presteren vooral aan de extreme kant van hun range. In Nederland hebben we nauwelijks te maken met +35 of -18 met veel sneeuw. Dus waarom zou je twee sets kopen terwijl ons klimaat heel gematigd is?! Daarnaast gaat de gemiddelde chauffeur echt niks merken van een remweg die een meter langer is.
mashell zegt
Zomerbanden voeren meer water af dus zijn gunstiger bij veel regen. En met winterbanden ligt het verbruik toch een stukje hoger (bij mijn wagen wel 20 tot 30%). In Nederland is de zomerband eigenlijk gewoon de beste keuze. Maar ja, je moet soms wel de grens over.
AscariGT zegt
De term zomerband moet je niet te letterlijk opvatten. Zomerbanden zijn de beste keuze in de lente, zomer en herfst. Niet alleen als de mussen van het dak afvallen bij 35+.
gasterplancke zegt
Omdat ik ze nog even wilde oprijden tot voor kort doorgereden op Michelin Alpin winterbanden. Gingen er af met 5 en 3 mm. Werkelijk geen centje pijn.
karhengst zegt
Ik heb ze m’n vader aanbevolen. Niet alleen is het voor weinigrijders weinig kosteneffectief om twee sets banden te hebben en dus te moeten wisselen, ook zit je met de levensduur van je banden door uitdroging.
cheatah zegt
@karhengst: klopt
chrisvis zegt
Had er van fabriek af op een Hyundai i40 liggen. Ze waren in elk seizoen even slecht. Toen ze versleten waren een gewone regenband onder gelegd en dit deed wonderen voor de baanligging.
vpowert zegt
All-season banden passen veel beter bij Nederland dan winterbanden want het zijn in feite ‘mild-winter’ banden. Op nat en droog wegdek remt een all-season band beter dan een winterband. Die enkele dag sneeuw presteert de winterband weer beter, maar 90% van de tijd heb je nat en droog en slechts heel af en toe sneeuw.
Tyrerviews deed een leuke test: https://www.tyrereviews.com/Article/Summer-All-Season-and-Winter-Tyres-Tested-at-0c-15c.htm
Op basis daarvan doe ik in de zomer zomerbanden en in de winter all-season banden.
erwin86 zegt
Dit ben ik ook sterk aan het overwegen. Voor de zomer wil ik sowieso zomerbanden houden, maar voor de winter neig ik steeds meer naar een goede all-season. Het Nederlandse winterweer is eigenlijk perfect voor een all-season, precies om de redenen die je noemt. Alleen met sneeuw zal een winterband nog wat beter zijn, maar die paar keer per jaar (hooguit) red je je dan ook wel met een all-season, die presteert dan al vele malen beter dan een zomerband.
randy zegt
Ik heb op mijn DS4 thp 200 voor de winter 4 seizoenbanden. Deze zaten op de auto toen ik deze kocht. Echter maken deze maxis banden erg veel lawaai. Voor de winter acceptabel, maar voor de zomer heb ik toch een extra wielset bij gekocht met zomerbanden. Hier komen komend jaar fijne michelin pilot sport bandjes op.
Variomatic zegt
Ik mis de aandacht die herfstbanden verdienen!!!
sportabgasanlage zegt
In mijn maat bestaan volgens mij niet eens all-season banden… 265/35/R20 met N-code
cheatah zegt
Mensen die wenig rijden in een land als Nederland – vooruit. Niet alleen hoef je niet te wisselen, ook worden je zomer- en vooral winterbanden niet poreus, als ze al een aantal jaren er op zijn, omdat je een setje banden dubbel zo snel slijt dan twee – logisch. Voor mij geen alternatief, 4-seizoens banden zijn altijd slechter dan zomer- of winterbanden in de respective omstandigheden, dus ga ik het voorlopig niet doen. En voor winterbanden in de zomer zou je wat mij betreft vanwege nutteloos brandstofverbruik en slijtage en bekeuring moeten krijgen
lightisride zegt
Winterbanden zijn in NL onzin. Bijna nooit beter dan zomerbanden. Alleen die heel enkele keer dat het heel hard sneeuwt. Dan kan je sowieso beter de weg niet op.
Wel heel vaak slechter, boven de 7 graden een merkbaar langere remweg bijvoorbeeld. En helemaal in de regen. Dan gebeuren het meeste ongelukken en loop je veel meer risico met winterbanden.
het is in de winter maar zelden koud genoeg om er een klein voordeel aan te hebben.
in alle mix omstandigheden (en handig als je naar Duitsland wil in de winter), zijn 4-seasons veel beter dan winterbanden. In de regen vaak ook beter dan zomerbanden.
Alleen op de Ring vielen ze me een beetje tegen. In het droog hebben ze soms minder grip dan zomerbanden, maar dat heb je maar heel zelden echt nodig.
henkp1 zegt
Zomerbanden bestaan bijna niet. Wat dikwijls zomerbanden wordt genoemd, zijn al allround banden. De vier seizoenen band is een allroundband in het kwadraat ofzo.
Maar prima. Winterbanden zijn in Nederland overbodig, muv Zuid Limburg dan.