Het bloemetje heeft er eigenlijk niets mee te maken. Deze iX wel want de BMW Group heeft iets te vieren.
Als we over elke overhandiging van een nieuwe auto zouden schrijven zou Autoblog er heel anders uitzien. Met heel veel bloemen, lachende dames en heren en een auto. Een beetje zoals de kerstkaart van je oma, minus lachende dames en heren en een auto. Afijn. De BMW Group heeft iets te vieren en daar speelt deze iX een rol bij.
Met de overhandiging van deze iX aan de kopers, viert de BMW Group het feit dat ze de miljoenste geëlektrificeerde auto afleveren. Geëlektrificeerde is hier ook het sleutelwoord. Want het duurt nog wel even voordat BMW de miljoen haalt als het gaat om volledig elektrische auto’s.
Het stel nam de sleutels van de iX in ontvangst in BMW Welt. Om er een feestje van te maken gaf de Duitse autofabrikant een cadeautje. Ja, dat bloemetje. Maar ook een BMW Wallbox inclusief montage en credits om in heel Europa te laden met BMW Charging. Kijk, dat is toch aardig. Mag misschien ook wel als je minimaal 77.300 euro in Duitsland (NL prijs vanaf 86.972 euro) hebt overgemaakt voor een nieuwe BMW iX.
Nog even terugkomend op die miljoen geëlektrificeerde BMW’s. De echte mijlpaal zit hem in volledig elektrische auto’s natuurlijk. De Duitse autofabrikant verwacht twee miljoen volledig elektrische autoverkopen in 2025. We schrijven het op en komen er te zijner tijd op terug. Eens zien of het ze gaat lukken.
neymar zegt
Wauwww prachtige wagen de nieuwe iX
tinnemans zegt
@neymar; ik heb even een afspraak voor je gemaakt bij Specsavers. Je moet er om 2 uur zijn en 2 jampotten meenemen. Ze leggen het je daar wel verder uit wat er moet gebeuren. :P
raoufff zegt
@tinnemans: Ik weet dat het verschrikkelijk is om hier op AB een andere mening te hebben maar ik vindt de iX een prachtige wagen.
tinnemans zegt
@raoufff; van mij mag je hoor. :)
Ik hou zelf niet van alles wat op een SUV of crossover lijkt.
Johanneke zegt
Er is nog nooit iets door BMW geproduceerd waar Arjen Robben Neymar niet een oneliner onder zette in de trend van, wat mooi! Niemand weet ook wat hij zo mooi vindt aan BMW, want hij zegt enkel dat hij het mooi vindt, niks meer, niks minder. Bij ieder willekeurig model, zolang het maar een BMW is.
e38ossie zegt
@Johanneke: Ik heb hetzelfde.
Design_Driven zegt
Ieder zijn ding, ik vind hem echt niet te pruimen. Vraag me sowieso af waarom all die elektrische wagens perse van die rare proporties moeten hebben.
mashell zegt
Deze heeft toch geen vreemde proporties? Gewoon een 13 in een dozijn SUV. Het is de gladde styling op de flank en het imposante front dat deze wagen bijzonder maakt.
detroitv8 zegt
@mashell: ja echt wel. Kijk dat kleine achterdeurtje en dan de wulpse heupen. Op een sedan/coupe prima, maar op een SUV volledig uit proportie. Verder deel ik Design_Driven’s mening, de ID.3 is ook al zo’n gekke hatchback met de vorm van een Renault Scenic enzovoort.
mashell zegt
Ik vind wulpse heupen wel erg enthousiast omschreven voor een lichte spatbordverbreding en de achterportieren juist van normaal formaat (waar naar mijn smaak bij de Audi e-tron de achterportieren een stukje te lang zijn).
De ID.3 is een gewoon een strakke “hochdach” Golf, zoals de Golf sportsvan of de Peugeot 307 dat ook waren, niet echt bijzonder vormgegeven, de ID.4 vind ik qua proporties zelfs een stuk beter dan de Tiguan.
menster zegt
@Design_Driven: ben ik het mee eens. Waarom geen “normale” C klasse, 3 serie of Ford Focus 100% elektrisch? Maar ja, ik ben geen 25 meer en dat wordt de doelgroep, en die hebben andere smaak.
Geen enkele 100% elektrische auto vind ik mooi.
De Tesla 3 is de meest “normale”…. Maar is dat ook zo of zijn we er aan gewend?
gregorius zegt
Vind die iX heel moeilijk overkomen op foto’s.
Maar gister stond ik er naast eentje (met nog wat dealer stickers erop) in de file.
Het is echt meer een MPV-hok. Hij is ook echt groot. Uit vele hoeken ziet de achterkant er best dik en vol uit; gaat prima. De zijkant gaat ok prima en de voorkant; tja, als je die grote nieren van BMW kan accepteren, dan lukt het ook wel.
Enige nadeel is de 2-tone die BMW aanbiedt; die maakt m wat meer ‘standaard versie’. Aangezien je m nu in 5 kleuren kan bestellen, waarbij alleen de zwarte en de grijze geen 2-tone hebben, tja.
Dus, volgend jaar zal er wel een m-look pakketje komen. Even wachten dus nog.
mashell zegt
Een Hans Anders tegoedbon (ofwel voor een oogmeting of voor een heel donkere zonnebril) zou ook passend zijn.
sportabgasanlage zegt
De kopers naast de auto zien eruit als twintigers, hooguit jonge dertigers. Wat moet je op die leeftijd met zo’n enorm bejaardenhok? Ik begrijp steeds minder van Generatie Z.
mashell zegt
Het is natuurlijk veel meer een ruime gezinswagen dan een bejaardenhok. Bejaarden rijden juist graag kleine gebakjes.
tinnemans zegt
@sportabgasanlage; als je iets anders naar ze kijkt zie je een vooral succesvol jong stel. En die moeten laten zien dat ze geld hebben. Dat type kocht eerder een X5 of Range Rover. Ze hebben vast ook nog wel een 911.
PunicaOase zegt
@sportabgasanlage: veel zien dat soort hokken als ‘status’ ;-)
baklava zegt
De meeste jonge mensen in mijn omgeving geven niks om auto’s. Is een gebruiksvoorwerp, niks meer, niks minder.
redbeams zegt
Laatst 1 zien rijden en zo van achter en de zijkant ziet het er prima uit maar de voorkant is niet om aan te zien.
harrie zegt
Wat een toeval dat de miljoenste toevallig een fris jong stel is.
helpp zegt
Ja de gemiddelde bestuurder van een iX3 is natuurlijk oud … oh nee ;)
ffw88 zegt
Nou gefeliciteerd met je dikke BMW.
gebakkenei zegt
Lekker inclusief ook!
Mark zegt
@ Tinnemans. Vanwege de royale subsidies in Duitsland voor het leasen of kopen van een electrische auto stappen met name veel jongeren over. Voor de leaseprijs hier van een BMW 1-serie kan je daar met gemak een BMW iX private leasen. Opvallend veel jonge mensen zie ik in Duitse steden dan ook in een VW ID.4 rijden, die private lease je daar al vanaf € 103, -.
w0ut zegt
De i4 gaat al hard hier in België. De (toegewezen) productie voor 2022 is al volledig uitverkocht. Was gaan kijken voor een i4 M50 6 weken geleden. Helaas….
AudiRS zegt
Gelukkig passen er makkelijk 2 blinden-geleiden-honden achterin.
nicolasr zegt
Noem me raar, maar ik vind het een vette bak. Als de Cayenne niet meer mag vanwege de diesel, denk ik dat dit toch de opvolger moet gaan worden.
Maar goed, ik vind de i3 ook nog steeds mooi, dus er zal wel iets vreselijk mis met me zijn…
Redrum zegt
Ik zag hem laatst rijden. Ik ben niet voor SUVs maar het was wel speciaal. Ik vind de (i)4 ook wel in orde met die grote nieren. (Wel in de juiste plunje anders….moewhaa)
Bastiaan zegt
Hoeveel mag deze trekken?
vondudenstein zegt
Kopers???
Zijn er mensen die dit hok kopen :|
Wtf lol!! Wat een ding weer van BMW. Die gasten zijn soms de weg zo erg kwijt…
Gulli zegt
Ik vind dit weer een moeilijke auto, dat de voorkant polariserend is weten we wel, maar de zijkant weet ik ook nog niet zo hoor.
https://www.bmw.com/content/dam/bmw/marketBMWCOM/bmw_com/events/nextgen/unveilings/unveiling_ix/P16_BMW_iX_Press_Release_22_Content%20Body_Image_1800_1800%20_square.jpg
Is het nou een station met te grote wielen? Is het een SUV? Is het een MPV? Het lijkt wel of de schouders te laag zijn voor de hoge daklijn, en daar proberen ze in de C-stijl met een leuk truukje nog wat van te maken maar de verhoudingen zijn weer eens totaal zoek.