Kwestie van prioriteiten stellen.
Als je eigenlijk niets nieuws te tonen hebt op een grote internationale autoshow en heel krap bij kas zit, heeft het dan wel nut om er een stand te hebben? Saab vond van niet, en is dan ook absent op deze editie van de Frankfurt Motor Show.
Ik geef ze geen ongelijk, het bedrijf moet nu alles op alles zetten om de productie, die al maanden op zijn gat ligt, te proberen op te starten. Onderdeel daarvan is een nieuwe aandelen-uitgifte, die vandaag wat concreter is geworden. Mocht je dus de Phoenix graag met eigen ogen willen aanschouwen, dan hoef je niet naar Frankfurt te komen.
The360box zegt
Saab moet heel snel gaan vernieuwen, een instapper of iets anders maar niet de zelfde trend aanhouden, want in feite is Saab nog steeds hetzelfde.
germancarsftw zegt
jammer voor alle tandartsen
bigcar zegt
wie koopt er nou een saab… sorry saab liefhebbers, maar als voorbeeld: de huidige 9-3: als je dat koopt rijd je eigenlijk op het onderstel van een opel.. dus, dat zegt al wat over het merk.
het is gewoon een emotioneel merk, maar of iemand er zo snel er een zal kopen..
dennisr zegt
@bigcar: de huidige 9-3 en 9-5 zijn anders wel 2 mooie wagens, en zeg nou zelf.. is met de hedendaagse techniek een opel nou zo veel slechter ? mocht het al zo zijn.. dan betaal je misschien wat meer onderhouds kosten.. maar de aanschaf is wel vele malen goedkoper..
anakiet zegt
@bigcar:
Probleem met de 9-3 is niet zo zeer dat het Opel techniek is, maar vooral dat het 10 jaar oude Opel techniek is.
En een ondertel kan ook nog worden aangepast, een Audi A1 rijdt ook anders dan een Seat Ibiza ondanks (bijna) het zelfde platform / onderstel.
De 9-5 schijnt kwa rijgedrag en wegligging goed met de concurrentie mee te komen, technisch, zo ver ik heb mee gekregen, niets mis mee.
Exterieur vind ik ook mooi, maar wat men in algemeen daarvan vind, god mag et weten ;)
Alleen het interieur is naar mijn mening een drama, ik kan me niet voor stellen dat iemand die een behoorlijk bedrag aan een auto uitgeeft, naar een dergelijk interieur wilt kijken.
bigcar zegt
@anakiet: dus het interieur vind je eigenlijk belachelijk. ik meen in de ondertoon te horen dat als je 30 / 40 duizend euro had je waarschijnlijk geen saab (9-5) zal halen (wat terecht logisch is).
@dennisr: opel / saab, in dit geval zelfde: geef toe, je zou er niet dood in gevonden willen worden.
dennisr zegt
@bigcar: nee dat geef ik niet toe, dan zou ik namelijk liegen :) ik vind de Saab 9-5 en 9-3 mooie auto’s.. en wat opel betreft, de Insignia vind ik ook een geweldige auto :D en tegenworodig bestaan er toch geen slechte auto’s meer ;) wel ‘mindere’ en ‘betere’ maar slechte niet..
mercedesclsfan zegt
@dennisr: Nee? Laatst heb ik in een Dacia Logan gereden, volgende keer kruip ik liever naakt door een brandende berg duimspijkers…
peterr zegt
@bigcar: Heb je ooit wel eens een Saab 9-3 / 9-5 gereden?
Het rijdt namelijk overheerlijk.
bigcar zegt
@peterr: al sla je me dood…
the-budel-guy zegt
jammer.
saab moet gewoon het nieuwe volkswagen worden.
betaalbare kleine (en grote) auto’s voor het volk.
anakiet zegt
@the-budel-guy:
GM had gewoon fatsoenlijk beleid moeten voer mbt SAAB, dan had SAAB nu nog 100 a 150 duizend auto’s verkocht, hadden ze een goed (sub) premium merk voor Europa en hoefden ze nu niet Opel premium proberen te maken.
Wat overigens niet gaat lukken, want dan zouden ze spontaan 1,5 miljoen premium auto’s (gaan) verkopen.
Dus of niet premium en gewoon nog veel auto’s verkopen of wel premium een een stuk minder gaan verkopen.
De strategie van Citroen lijkt me dan handiger, een premium serie naast de huidige modellen, maar ja dat was SAAB ook al een beetje maar dan met meer eigen design.
robbie zegt
@anakiet: zelfs 100k-150k (verdeeld over 3 modellen) is veel te weinig om te overleven.
Saab is (by far) het kleinste “reguliere” automerk ter wereld. Elk ander merk dat jij kan bedenken is of veel groter, of verkoopt extreem dure auto’s.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@robbie: Ja super he! Alleen al daarom is het zo’n schitterend merk. Ik bedoel, de grootste zijn is best leuk, maar dat is de Zeeman ook, en daar ga ik echt mn kleding niet kopen…
Ferdinand1 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: zeg je nou dat je alleen geld wilt investeren in zaken die minder goed lopen? Dat is dan een dure grap, waarbij kwaliteit niet eens inbegrepen is..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Ferdinand1: Nee, dat zeg ik niet. Het is voor mij (en ik ken genoeg anderen) wel een way of life om nooit mainstream te kiezen. Dus geen McDonalds, Iphone, Met de caravan naar Frankrijk, Gstar jeans of VAG auto voor mij! En juist dan, door eigen keuzes te maken en je geen zak van anderen aan te trekken, wordt het leven interessant…
Ferdinand1 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: ik snap je hoor. Zo leef ik ook. Enige verschil is dat ik bijvoorbeeld vag niet uitsluit. Kwaliteit blijft bij mij ook belangrijk, niet alleen exclusiviteit. Niet dat de 9-5 uit elkaar valt hoor.
dennisr zegt
verbaast me niks, hebben immers niks nieuws kunnen maken de afgelopen tijd.. hoop dat ze verder weer vooruit gaan maar ik zie het nog steeds zomber in voor heer Muller ;)
ampelmann zegt
Tijd voor een retro model SAAB 94!
robbie zegt
Durft er al iemand te gokken wanneer de opvolger van de 9-3 bij de dealers zal staan? Zal ik aftrappen?
– Nooit.
anakiet zegt
@robbie:
Daar ben ik wel bang voor helaas.
Had nog een klein beetje hoop met de 9-4X.
Ik denk leuk een Q5 concurrent, kunnen ze misschien wel 20K stuks van verkopen. Audi verkoop imers 90K stuks van de Q5, een derde daarvan is wel erg optimistisch, dus ik dacht 20 a 25K max.
Blijkt dat hok verrekte groot te zijn en niet echt in de klasse van mega aantallen / cash cows te vallen.
Daaag laatste beetje hoop.
We zullen zien…
robbie zegt
@anakiet: de nieuwe 9-4X doet het geweldig hoor! Ze hebben er vorige maand maar liefst 17 verkocht. En op dit moment produceren ze er wel 58 per week. Loopt dus als een trein! (voor Saab begrippen)
dennisr zegt
@robbie: om het positief te houden.. halverwege 2012 :)
robbie zegt
@dennisr: dat wordt het sowieso niet ;) Saab roept zelf altijd: “onthulling eind 2012”. Dat onthullen zal (wellicht) nog wel lukken (als ze niet failliet zijn), maar het daadwerkelijk in productie nemen en uitleveren aan dealers gaat dan nog zeker duren tot eind 2013.
Dat zou betekenen dat de huidige 9-3 op dat moment ruim 11 jaar oud is. Dat is hoogbejaard voor een auto tegenwoordig.
dennisr zegt
@robbie: dat houd dus sowieso in dat Saab veel klanten gaat verliezen aan andere merken.. na 11 jaar hebben de meesten al wel een andere auto en als er dan geen opvolger van saab zelf is gaan ze dus naar een ander merk.. tja op die manier gaan ze zeker failiet lijkt me..
maar is die nieuwe 9-3 niet allang onthuld ? heb namelijk een boekje waar in staat dat hij al in 2011 te koop zou zijn.. net als de 9-5.. sterker nog ik tel 28 uitvoering van de 9-3… waarschijnlijk allemaal van de baan door de problemen die er spelen maar ze zijn in elk geval al wel onthuld.. toch ?
desjonnies zegt
’t is jammer als er een roemruchtmerk ten onder gaat
De vernieuwende techniek die SAAB heeft geintroduceerd over de gehele lijn en het eigenwijze van SAAB.
Jammer genoeg denken Amerikaanse concerns vaak Amerikaans en haaft het Amerikaanse gezegde What’s good for GM is good for the world dit keer bakzeil gehaald.
Amerikanen kunnen een massa produkt met een redelijk kwaliteit en een redelijke prijs in de markt zetten.
Maar een Ferrari of SAAB kunnen ze gewoon niet, iets individualistisch IS typisch Europees omdat wij de verlichting hebben megemaakt.
Ik denk dus ik besta.
Ik vrees echter dat het voor SAAB te laat zal zijn en het licht uit zal gaan.
En dat vind ik jammer Opel onderstel of niet, SAAB gebrukte met de tweetaktjes een DKW afgeliede motor en later een Triumph 2 liter krachtbron, echter door henzelf -gelukkig- gefabriceerd.
Dus een ander onderstel is geheel Des SAAB’s
verstelbarevoorwielen zegt
Binnenkort zal je een ‘final edition’ van alle modellen kunnen bestellen. Per direct een klassieker! Toch hoop ik dat ze het redden, het merk heeft wel ‘iets’.
autobart zegt
Volkswagen wilde opel toch kopen? Koop Saab, gooi er een 14% bijteller in en gaan met die hap…
Oke, het kost ze een flinke mep geld om het draaiende te krijgen en te houden, maar ik weet zeker dat Saab met de nodige verbetering qua motorisering (zuiniger maken) en uitbreiding van het gamma enorm winstgevend zal zijn!
dennisr zegt
@autobart: Denk niet dat VW zit te wachten op een bedrijf waarvan ze eerst nog een hoop achterstallige betaling moeten afhandelen..
jaguarsaab zegt
lang geleden dat ik weer online kwam ;) toch lullig als je zo`n berichtje schrijft dat saab niet meedoet aan frankfurt motorshow.
mercedesclsfan zegt
@dennisr: Nee? Laatst heb ik in een Dacia Logan gereden, volgende keer kruip ik liever naakt door een brandende berg duimspijkers…
@autoblog: nee dit lijkt niet op iets dat ik al heb gezegd