BMW is niet van plan om van ieder model een “M” uitvoering te bouwen, aldus BMW topman Howard Mosher in autoweek.com. BMW voelt zich niet verplicht op tegenover ieder Mercedes AMG model een BMW “M” model te plaatsen.
Hiermee zou BMW namelijk haar doel voorbij schieten, want volgens de topman is een BMW “M” model een auto met een veel ruimere filosofie, dan enkel een sterkere motor. De “M” is een totaal concept waarbij alles klopt en niets “over the top” is. Op een “M” zul je geen ondoordachte “quirky body parts” vinden, aldus Mosher.
Hiermee wil hij hopelijk toch niet impliceren dat dit bij AMG wel het geval is, want dan moet ik de beste man op het matje roepen, voor een avondje bijles.
Alwood zegt
nou draait het bij amg volgens mij meer om power en bij bmw erg om ‘circuit’ performance. wat dat betreft heeft ie gelijk, met een amg koop je meer een ‘dragracer’ als ik het goed heb en met bmw meer een race/toerwagen
Junior (BMW Liefhebber) zegt
De M devisie van BMW haalt een hoop technieken uit de racerij en wilt niet domweg een auto produceren met een hoop domme spieren wat alleen snel voorruit gaat, het moet ook nog goed in balans zijn en zeker een lange duurzaamheid hebben. En ik denk dat de meeste BMW liefhebbers het met me eens zullen zijn als ik zeg dat ”ik niet eens behoefte heb aan een M versie van de 1 serie b.v of b.v een M versie van de X3” daar sta ik nou niet echt om te springen. Terwijl er van de nieuwe 1 serie toch echt een M versie gaat komen. De rede dat er van deze 1 geen M versie wordt gemaakt is omdat die niet in de VS is uitgebracht. Maar van de volgende 1 komt wel een M versie ”JIPPIE” AHUM AHUM!!!
Turbopaultje zegt
AMG is wel degelijk tuning over the top voor taxis.
Een monsterachtige 5,5l V8 in een SLK of C Klasse lepelen met slechts 367 pk´s en een automaat…….
de treurig lelijke R 63 AMG met een leeggewicht van 2,5 ton…… om slechts een paar voorbeelden te noemen.
Ga bij BRABUS shoppen, daar krijg je tenminste echte powerplants
Mpower zegt
Ik hoop dat de mensen die verleden keer zich afvroegen waarom het gek was dat er geen M uitvoering was van de 7 serie, het nu wel begrijpen.
vp zegt
@ Junior
Ik snap niet dat je niet zit te wachten op een M1, ik vind het weggedrag van de 1-serie echt top en ik denk juist dat ze van de M1 een ontzettend leuke wagen kunnen maken waar je heel veel lol aan kunt beleven.
Marnix zegt
Ik geef ze en junior volledig gelijk.
Je kunt toch een 130i kopen? Of kun je u daar nie mee amuseren?
En als er vergelijkingen zijn dan vergelijken ze “altijd” wel met een M reeks van bmw. En bij mercedes vergelijken ze enkel op acceleratie en pk’s en niet op weggedrag (en dan heb je de japanse wagens die ook hun mannetje kunnen staan in zulke vergelijkingen met 0-100 en Hp)
S AMG zegt
AMg kan zich echt wel meten met de M versies van bmw. Ik denk dat de meeste die hier zeggen dat M power meer is voor circuit, zelf nooit in een echte AMG en een M5 of M6 hebben gereden. Dan weet je ook niet waar je over praat. Ik zelf hen gereden met een M6 en ik heb een keer een AMG weekend gevolgd heb toen met alle AMG’s gereden was super. Het is trouwens ook niets voor niets dat de safety car in de formule 1 een Mercedes-AMG is!!!
Turbopaultje zegt
die getunnde taxi´s kunnen zich echt niet meten met de M´s op circuit of landwegen.
Overgewicht, laagtoerige motoren, indirekte besturing, strontvervelende automaat om maar een paar dingen te noemen. Heb een tijdje een SLK32 AMG gereden, was echt niet onder de indruk van die auto.
een CLK DTM is misschien de enige uitzondering
JeffreyG zegt
ik geef ze wel gelijk
er hoeft ook niet overal een M van te zijn
er moet alleen een M zijn van de BMW’s die beter kunnen
maar ik vind het wel leuk dat ze van alle mercedes-modellen een AMG versie hebben
M mag zelf bepalen wat ze gaan doen ;)
de Z4M is namelijk niet echt een spectaculaire wagen (in mijn ogen)
de M5 en M6 daarentegen wel (is gewoon meer aan gedaan om het een sportwagen te maken, en dan heb ik het niet alleen over de motor)
Rick zegt
M divisie van BMW zit in een hele andere dimensie dan AMG. AMG was eerst een tuner van Mercedes zoals Alpina van BMW was/is. Mercedes was wanhopig op zoek naar een antwoord op de M divisie van BMW, maar konden die in eigen huis niet vinden. Denk daarbij aan de 190E 2.3 16v vs. M3 (E30) en 500E (die samen met Porsche was ontwikkeld) vs. M5 (E34) allebei geflopte antwoorden. En toen hebben ze maar besloten om AMG op te kopen. Daarom vind ik dat AMG Mercedes nog steeds gepimpte mercedesen zijn. Kijk naar de E63 ook al weer een wanhoopsdaad van Mercedes ze moeten een 6,3 ltr met turbo´s en allerlei soorten gekkigheid verzinnen om BMW het hoofd te kunnen bieden best wel zielig eigenlijk voor zo´n groot bedrijf!!
Guz zegt
[quote]Het is trouwens ook niets voor niets dat de safety car in de formule 1 een Mercedes-AMG is!!! [/quote]
Denk je nou echt dat dit puur en alleen door de preformance komt?
Misschien heeft het meer iets te maken met sponsorcontractjes :)!
w0o0dy zegt
@Rick de E63 AMG heeft geen “turbo’s en allerlei soorten gekkigheid” het gaat om een door AMG ontwikkelde motor die alleen verkrijgbaar is in de AMG modellen…. oftwel precies dezelfde filosofie als de M-divisie (voor wat betreft de motoren).
AMG zegt
haha zoo grappig hoe al die BMW freaks AMG zit af te kraken… kun je zien dat ze jaloers zijn. Hun kunnen alleen dromen van een tuner zoasl AMG.
BMW M is ook wel mooi maargoed het kan niet tippen aan AMG dus BMW freaks gaan jullie nog maar wat smoesjes verzinnen om je beter te voelen!!!!
Martijn zegt
@amg TRIEST!@!! maar maakt niet uit ik ruik juist de frustratie van de andere kant!! en idd niet alle modellen een M model dat zou weer iets té zijn…!! maar een M1 zou wel moeten kunnen.
Tests bewijzen toch keer op keer dat de automaat in Amg modellen echt $)#@*# is en dat ze nu eenmaal beter rechtdoor gaan dan op het circuit… of er is weer zoveel vermogen dat het weinig uitmaakt hoe die door de bocht gaat…!!
feit blijft M divisie doet ze werk beter dan ooit!! Amg blijft twijfelachtig maar blijft natuurlijk wel bruut!!!! ;-)
Maaaaarrrr Driften doe je in een BMW, racen doe je in een BMW, plezier maken doe je in een BMW en genieten doe je in een BMW!!! ;-)
Oul@ zegt
Als Mercedes dan toch wil “concureren” met BMW hadden ze liever BRABUS kunnen opkopen ipv AMG.
Ik vind dat AMG en BRABUS beiden een net spoilerpakket afleveren voor de standaard Benz’s, niet te overdone. Alleen het lijkt of die BRABUS-gasten meer emotie stoppen in “hun” motor.
Ik heb een keer een artikel gelezen over BRABUS dat een klant een eis had dat hij zo min mogelijk voor servicebeurten naar de garage moest.
Hij zou in een korte periode bv 4 ton km met 1 distibutie-riem/ketting willen doen.
Toen hij met zn bak bij BRABUS terugkwam en er ruim 370.000 km op de teller stond waren de monteurs een beetje teleurgesteld dat ze de 4- ton niet hadden gehaald. Niet dat de riem kapot was maar wel aan vervanging toe.
ps: maar puur op gevoel zou ik wel voor een BMW M kiezen. Ieder z’n keuze toch?
Rick zegt
w0o0dy Is dat zo? Dus ze zijn erachter gekomen dat de filosofie van BMW en dus hun M divisie beter is dan hun eigen filosofie (lees: performance engines maken zonder turbo´s en gekkigheden)??? Nou dat vind ik toch een applausje waard voor AMG ze beginnen hun eigen fouten in te zien…..en nu nog alleen betere auto´s bouwen….en misschien wordt het dan toch nog wat met Mercedes
dekster zegt
er bestaat nog altijd alpina
mgs13 zegt
als je alles bijeen raapt is er altijd wel discussie over smaak. er is altijd wel dit of dat beter. even terug naar de feiten. ik ben een BMW fan maar moet toegeven dat de mercedes 190e 23.16 evolution II de beste vierdeurs berline/sportwagen is die er door mercedes ooit is gebouwd. als je het op circuit tijden en duurzaamheid gaat haalt die wel betere cijfers dan pakweg de indertijd gebouwde m5. helaas voor de mercedes fan’s is het huistuning overgenomen door amg. met alle gevolgen vandien. je kan nooit van een tuner verlangen dat hij de streetlegals net zo goed maakt als het racewagentje. dit is nu eenmaal zo omdat een racewagen totaal anders word opgebouwd. de “cagebuild” omzetten in bandwerk/serieprodukt is in mijn ogen nog steeds beter door BMW gebracht. Helaas voor iedereen blijft de beste 2+2 die je nu voor de moment kan kopen wel een porsche. het enige dat een porsche vandaag de dag niet heeft is het cachet en de presence die tegenwoordig ook van tel is. ook is het model nog steeds een beetje oudbollig wat de waarde naar omlaag houd.
in mijn ogen en naar mijn smaak ben je als je alle werelden in beschouwing neemt toch de m6 de betere. coole looks, knoersnel en supercomfortabel. niet te vergeten je kunt hem instellen voor verkeer in de stad en aan de carrefour weet je wel. en net dat laatste maakt van de m wagens nu net dat tikkeltje meer waard. gewoon je kan hem ook als dag dagelijks gebruikwagen nemen. de wolf moet je wakker maken en niet steeds de spierballen tonen. de m wagens hebben dat niet nodig (hehe) ze hoeven zich niet te bewijzen en daarom zien ze er ook zo mondain uit. in de amg wagens heb je inderdad tegen woordig een gevoel van dit is een supertaxi. in zoiets word je gereden en rijd je niet zelf. jammer dat amg niet de wagen anders instelt of net zoals “m” een meervoud aan karakter meegeeft. en porsche ,maserati, ferarri,bugatti diemogen van mij uit wel sneller zijn maar in de long run en quasi gebruiksgemak scoort er geeneen beter dan BMW.
Ralph zegt
BMW ontwikkelt elk M model eigenlijk helemaal opnieuw, niets van het onderstel/ aandrijving blijft hetzelde, wat met zeer hoge kosten gepaard gaat. Wat mercedes doet is 1X een motor ontwikkelen en die vervolgens in elk model lepelen, met verder weinig aanpassingen, deze bakken kunnen eigenlijk alleen hard rechtuit. Dit is natuurlijk een vrij goedkope oplossing.
BMW maakt gewoon wel een complete race/sport auto ervan die ook prima is voor een weekendje Nurbürgring.
Da Motor-Sport zegt
mensen voor de ultieme M3 kijk op damotorsport.com, bmw m3 van 1000pk en meer dan 1000nm, trekt ferraris en lambo’s stront , check maar, en ze maken van een 150 pk bmw een 400 pk bmw, en dus van een m3 , 1000pk
Aston Martin zegt
Ik denk dat de M-series en AMG’s elkaar waardig zijn. Want als BMW iets nieuw uitbrengt gaan ze toch altijd proberen om Mercedes te overtreffen, en omgekeerd. Het is gewoon een kwestie van smaak. Ik zou de auto’s van Mercedes toch niet zomaar getunede taxi’s noemen, iets meer ‘respect’ mag wel vind ik.
m5 zegt
amg bestaat dat nog het is tegenwoordig een bmw m of een audi s of rs
Junior (BMW Liefhebber) zegt
M1 is trouwens wel een rare benaming voor een ”hot hatch”!! Ik bedoel van als ik M1 zeg denken we dan niet allemaal aan de oude supercar van BMW uit de jaren 70. Nu gaan de geruchten over een vervanger van de oude M1 ”BMW schijnt al bezig te zijn aan een nieuwe supercar” (te vergelijken b.v met de mc Laren SLR).
RS zegt
Beamers ik noem het ook wel t*bakken… geef mij maar een mooie AUDI RS4 of RS6!!
jens zegt
1. rs/s
2. amg
3. m
Junior (BMW Liefhebber) zegt
Voorlopig draait de BMW fabriek het best van alle auto fabriekanten die jullie zojuist opnoemen! De BMW heeft er zelfs een fabriek bijgebouwd en zorgt voor extra werkgelegenheid. En wat betreft de toekomst van M-technics ”wachten jullie maar”!!!!!! Er zit zoveel moois in het verschiet voor BMW rijders.
Merken zoals audi en Mercedes-Benz hebben voorlopig turbo’s/4 wielaandrijving of compressors nodig om een beetje voorruit te komen. BMW is pure mechanische power! Bedenk het effect maar van 2 turbo’s op de beroemde en bekroonde V10 van BMW.
w0o0dy zegt
@junior: 2 turbo’s op die V10? ik denk dat het effect dan heel snel *BOEM* zal zijn…..
Junior (BMW Liefhebber) zegt
@wOoOdy: Misschien wel ja! Maar er valt nog een hoop aan te passen.
http://www.boostjunky.com
Junior (BMW Liefhebber) zegt
http://www.boostjunky.com
en dan onder de link 500+ WHP kijken!
Da Motor-Sport zegt
ze zijn ook bezig met de m8, wie weet hier meer over?
Alwood zegt
dat wordt volgens mij de supercar van bmw, ik heb er alleen nog maar heeeel weinig over gehoord…
Don_Mario zegt
AMG de nieuwe 63 heeft 514 PK ( uit een V8) ze bouwen de motor in jaar 2006.
M-POWER 5 Liter V8 uit 1999 heeft 400 PK (E39) . Dus neem dan maar de in houd over van AMG 63. dan zou de BMW in de jaar 1999 zoon 530 PK leveren.
Je kan dus verklaren dat de AMG mannnen zoon dikke 6 jaar achter lopen op M-POWER mannen.
WAT betreft de porsche ,maserati, ferarri, lamborghini…
Die kunnen zelfs een M-V10 niet aan.
Als je ook terug kijkt naar de McLaren F1 (1989) BMW had V12 6L en 627 PK.
Dat zijn nog is cijfers uit de verleden waar zelfs men nu niet aan kan tippe.
Alwood zegt
Don_Mario? waren hier niet al reacties op bij een nieuwer topic???
Don_Mario zegt
@ Alwood
Ik weet niet!
Zoek het maar voor me uit!
Alwood zegt
nou eerlijk gezegd had ik daar een reactie op gegeven en was dat van jou een dubbelpost, dus JA…
Alwood zegt
en hier is de link, waarschijnlijk zou je die anders ook niet vinden.
http://www.autoblog.nl/archive/2006/06/01/bmw-m5-en-m6-op-video#more-5722
Don_Mario zegt
@ Alwood
Leuk dat je hem hebt gevonden ;)
Maar die heb ik niet gepost!!!
Autokenner zegt
Ten 1ste kan AMG bij lange na niet in de buurt komen op Motorengebied bij de M divisie van BMW. De 3.2 liter 6 cilinder in de M3 en Z4 m coupe en roadster is niets voor niets al voor het 6de jaar uitgeroepen tot beste motor in de klasse 3.0 liter tot 4.0 liter. En in verschillende autobladen worden de M5 en M6 vergeleken met de toch veel duurdere Italiaanse raspaardjes. AMG’s zijn zeker geen slechte auto’s maar tegenover de M’s bij BMW en ook wel de RS’en van Audi zijn het gewoon auto’s die alleen maar hard gaan maar het op het gebied van rij-eigenschappen afleggen.