Met deze nieuwe regel beweegt de bijtelling mee met de vertraagde leveringen die momenteel spelen in de autowereld. Bijtelling op basis van koopdatum.
Het einde van het jaar nadert. En dat betekent ook weer ouderwets voertuigen registeren! Hup, zoveel mogelijk leaseauto’s kenteken jassen voor 1 januari 2022. Dit jaar verloopt dat wat dramatischer in vergelijking met voorgaande jaren. Dat heeft alles te maken met tekorten. Veel autofabrikanten kunnen niet voor 31 december 2021 leveren als je nu een bestelling plaatst voor een nieuwe auto. En dat betekent strengere bijtelling.
Bijtelling op koopdatum
Wat Vereniging Zakelijke Rijders betreft beweegt de wet mee met deze ontwikkelingen. De organisatie is van mening dat niet de registratiedatum, maar de koopdatum leidend zou moeten zijn in de bijtelling. Dus stel je koopt nu een nieuwe Audi Q4 e-tron en krijgt deze pas in maart 2022 geleverd. Dan zou met het idee van Vereniging Zakelijke Rijders de bijtelling van 2021 gelden. In dit voorbeeld is dat over 12% over de eerste 40.000 euro in het geval van een 48.155 euro kostende Q4 e-tron. Met de 2022 bijtelling kost diezelfde elektrische auto veel meer. Want dan is de bijtelling 16 procent over de eerste 35.000 euro en 22 procent over het resterende bedrag. Dat scheelt nogal.
Vereniging Zakelijke Rijders komt op voor de belangen van zakelijke rijders. Dus niet heel gek dat deze wij van wc eend adviseren wc eend constructie geopperd wordt. Of de overheid ook heil ziet in het plan is nog maar de vraag. Den Haag moet ergens de grens trekken en voorlopig is dat 1 januari van het nieuwe jaar.
Dutchdriftking zegt
Ik rij alleen particulier en betaal dus maximaal aan autorijden, vanuit mijn positie zeg ik natuurlijk dat ik dit niks vind en zonde van het belastinggeld. Maar als je met bijtelling in het achterhoofd op je nieuwe leaseauto wacht dan is het natuurlijk wel erg zuur.
cloverleaf zegt
@dutchdriftking: precies dit. Koopdatum zou lijdend moeten zijn maar particulieren zijn zwaar achtergesteld mbt mobiliteit tov zakelijke rijders
cloverleaf zegt
@cloverleaf: *leidend
tinnemans zegt
@cloverleaf; als mensen zich heel erg verheugen op hun bijtellingsgedreven autokeuze, en dan maanden langer moeten wachten en ook nog eens extra moeten betalen, dat is wel lijden hoor.
dennisdd zegt
@cloverleaf: waarop zijn ze precies achtergesteld? Niet-leasers vergeten nog wel eens dat een simpel Golfje 350 netto in de bijtelling kost én de werkgever nog eens 1000 euro huur betaald per maand. Daarin zit een stuk secondaire arbeidsvoorwaarden die een niet-leaser gewoon netto in zijn loon heeft zitten.
berlinetta zegt
Dus een simpel Golfje zakelijk rijden kost je 1350 euro per maand?
blogie zegt
@berlinetta: dat staat er niet. 1000 zijn zakelijke kosten en 350 is “de compensatie” voor het privé gebruik. Het is aan de werkgever hoe de leasekosten worden verdeelt.
dennisdd zegt
@berlinetta: als je met “je” doelt op de gezamenlijke kosten van werkgever en berijder, ja dat klopt.
weereentankleeg zegt
@berlinetta: nee, maar die €1000 die de werkgever moet neerleggen kan in je salaris verwerkt worden als je geen lease auto hebt. Dat is toch weer enkele honderden euro’s.
Geen leaseauto = hoger salaris + geen bijtelling.
Pas dan kan je rekenen of de leaseauto daadwerkelijk gunstiger is voor de leaser.
Men kijkt alleen naar de bijtelling, maar das het halve verhaal.
berlinetta zegt
@weereentankleeg + de rest: zoals jullie ook al aangeven, ligt het dus aan het leasebeleid van je werkgever. Maar als ik van vrienden hoor wat zij zoal voor hun leaseauto betalen, dan kan ik je vertellen dat je met dat bedrag een stuk voordeliger uit bent dan als je diezelfde auto privé wil rijden.
bernoulli zegt
Blijft lastig vergelijken. Vergelijk gaat al mank met het verschil in bezit. Als ik onze eigen auto morgen verkoop, dan heb ik meteen een stapel poen in handen. Als de baas de andere auto morgen weghaalt. dan heb ik niks. Ongeacht wat ik er voor betaal per maand.
Bij onze eigen auto kan ik er voor kiezen om goedkoop te tanken. Of een keer de fiets te pakken. Of een goedkopere verzekering af te sluiten of een goedkopere garage te zoeken. Dat scheelt geld. Een zakelijke auto kost altijd hetzelfde, of hij nu stof staat te happen in coronatijd of je gaat er mee op vakantie naar Spanje.
Bij de aanschaf van een nieuwe wagen is lease makkelijker. Alleen betaal je dan na 4 jaar nog steeds bijtelling alsof ie nieuw is. Ook al staat er dan 2 ton op de klok. En wat kost een auto met 2 ton op de klok op dat moment als je hem privé zou rijden?
dennisdd zegt
@berlinetta: totdat je het over 48 maanden uitrekent en je als leaser daar niks van terugkrijgt bij verkoop.
berlinetta zegt
@bernoulli: Als je je privé auto verkoopt, dan heb je inderdaad meteen een flink bedrag. Maar je moet ook een flink bedrag betalen om de auto op je oprit te zetten. Een beetje auto kost tegenwoordig al minimaal 30k. Als leaser hoef je niet zo’n bedrag in 1x op te hoesten als je een nieuwe auto wil rijden. Als particulier is dat wel het geval.
En het klopt dat je bij een prive auto de kosten in eigen hand hebt, maar je maakt me niet wijs dat leasemaatschappijen geen kortingen hebben bedongen bij alle onderwerpen die je opnoemt. Onderhoud en verzekering wordt groot ingekocht dus daar wordt zeker iets met de prijs gedaan. Daarnaast is goedkoop tanken in NL tegenwoordig een utopie. Leaserijders met een tankpas lachen zich kapot. De particulier is op jaarbasis een serieus bedrag extra kwijt aan de recente stijging van de brandstofkosten.
En nogmaals, als ik van vrienden hoor wat ze kwijt zijn aan hun leaseauto dan vind ik dat leaserijders niet mogen klagen. Je rijdt echt een stuk goedkoper dan als je die auto prive had moeten rijden.
weereentankleeg zegt
@berlinetta: vertellen je vrienden ook hoeveel extra salaris ze extra krijgen als ze een leaseauto zouden afwijzen/mobiliteitsbudget kiezen?
Ik zit serieus te overwegen om de leaseauto de deur uit te doen. Voor die extra €1000 netto per maand kan ik prima zelf rijden.
berlinetta zegt
@weereentankleeg: Dat extra salaris hebben ze dan keihard nodig om een soortgelijke auto te kopen en de tank te vullen. De tankpas is immers ook de deur uit dan.
berlinetta zegt
@dennisdd: Waarom zou je iets terug moeten krijgen als je ook niet hebt betaald bij de aankoop?
bernoulli zegt
@berlinetta wat merkt een berijder van korting die een leaseboer krijgt op onderhoud?
Mbt de aanschaf zeg je hetzelfde als ik: dan is lease veel relaxter.
berlinetta zegt
@bernoulli: Dat is ook precies mijn punt. Lease is veel fijner, anders zou het niet zo populair zijn. Als het echt zo duur was als sommigen hier op AB beweren dan snap ik niet waarom ze niet gewoon kopen.
hehe zegt
Dit artikel gaat over bijtelling, oftewel zakelijk rijden.
Waarom verwart iedereen dat toch altijd met leasen?
Ik rij al 20 jaar zakelijk, maar heb nog nooit een auto geleased, auto’s worden gewoon gekocht.
Particulier leasen is tegenwoordig ook heel populair, dat heeft dus helemaal niets met zakelijk rijden te maken.
Na 20 jaar kan ik wel zeggen dat het echt een indivdueel rekensommetje is om te bepalen wat gunstiger is, bijtelling betalen of prive rijden met kilometervergoeding.
Die bijtelling is bij niet electrische auto’s niet mals, als je weinig autokosten hebt kan het niet uit.
Of leasen goedkoper is ligt ook maar net aan de omstandigheden, geld lenen kost geld.
detroitv8 zegt
@weereentankleeg: dat klinkt in de theorie misschien zo, maar in de praktijk echter niet. Eigenlijk ziek je alleen de hoge functiegroepen in een bedrijf krijgt een leaseauto. De lage functieschalen vaak niet. Die krijgen dus ook geen vergoeding voor de privé ritten.
weereentankleeg zegt
@detroitv8: bij ons in de praktijk wel hoor, is geen theorie.
Feit is dat een lease auto voor de werkgever extra kosten geeft. Zonder lease auto kunnen ze dat bedrag prima als vergoeding uitkeren. Daarnaast betaald de werknemer geen bijtelling als er geen lease auto is.
Voor de som van extra vergoeding + geen bijtelling kan je aardig privé rijden. Misschien niet als je net een polo’tje mag leasen maar bij grotere auto’s is dat serieus geld.
Is voor mij €1000 netto in de maand, dan is het voor een hoop mensen nog een stuk hoger hoor.
sleurhut zegt
@berlinetta: ligt aan je kilometrage et cetera, maar het ligt daar minder ver vandaan dan je denkt
Robert zegt
@dennisdd: nou verdien ik niet slecht hoor, en in de technische wereld hebben we gemiddeld genomen ook geen slechte CAO voorwaarden en zo, maar een tegemoetkoming ter compensatie van de (ontbrekende) leaseauto heb ik toch zeker niet op het loonstrookje staan.
Sterker nog, de enige compensatie die ik ontvang in de vorm van reiskosten (in sommige bedrijfstakken ook niet vanzelfsprekend) is al sinds 2006 niet meer geïndexeerd. En die keuze is recent nog opnieuw weer gemaakt door mensen met een hele mooie leaseauto – niet zelden zelfs met chauffeur,.
mashell zegt
Hoezo zijn particulieren achtergesteld? Zij worden juist enorm bevoordeeld: particulieren betalen geen bijtelling.
berlinetta zegt
Waarom is lease dan zo populair als leaserijders zo enorm worden achter gesteld?
RutgerK zegt
Totdat de regeling in een volgend jaar voordeliger is.
Op koopdatum heeft vast weer andere negatieve consequenties. Een bijtelling op koopdatum zou denk ik betekenen dat je dus niet meer van de koop af kan zien en ook dat er juridische problemen komen op het moment dat een levering afwijkt van een koopcontract omdat opties niet leverbaar bleken of een ‘optiepakket’ van inhoud afwijkt.
bernoulli zegt
Inderdaad veel te veel haken en ogen. En fraudegevoelig, Een bestelling antidateren is ook niet zo heel moeilijk.
berlinetta zegt
In mijn ogen heb je als zakelijke rijder al genoeg voordelen en moet er niet nog meer belastinggeld in gestoken worden. Steek dat geld maar liever in het aantrekkelijker maken van kopen van schone auto’s door particulieren.
bernoulli zegt
Zakelijke lease levert de staat meer op dan particuliere koop. Ook een leaseauto moet gewoon gekocht worden. Daar komt dan de maandelijkse bijtelling door de berijder nog bij. Op welk punt wordt daar belastinggeld in gestoken?
berlinetta zegt
Als deze maatregel zou worden ingevoerd, wordt er juist minder belastinggeld ontvangen door de staat. Ik zou liever zien dat het dus niet wordt ingevoerd en er meer belastingvoordelen voor particulieren worden ingevoerd.
bernoulli zegt
Minder belastinggeld ontvangen is toch heel iets anders dan ergens belastinggeld in steken?
Sturen d.m.v. belasting is sowieso een brak systeem. Ik rijd sinds 2002 zakelijk en het systeem is in die jaren zo ongeveer elk jaar veranderd.
O, en ik heb ook gewoon particulier een auto. Dus kom maar op met die belastingvoordelen.
berlinetta zegt
Minder belastinggeld ontvangen is ook minder belastinggeld overhouden om ergens anders in te steken. Daarnaast is er heel veel geld gestoken in hybrides. Die zijn daarna veelal naar het buitenland verdwenen. Je ziet nu hetzelfde gebeuren met EV’s. Zorg er dan liever voor dat particulieren die auto’s gaan kopen. Dat zie ik liever dan nog meer voordelen voor zakelijke rijders.
bernoulli zegt
Regels bij die hybrides sloeg inderdaad ook nergens op. 0% of 4% bijtelling op een Outlander die daarna nooit opgeladen werd en 1 op een emmer deed. Maar dat is niet te vergelijken met nu.
Bijtelling nu voor een EV is al bijna gelijk aan een ICE. Met dat verschil dat een EV een klap duurder is. Onder aan de streep ben je nu met een ICE vaak goedkoper uit dan met een EV.
mashell zegt
Particulieren kopen geen nieuwe auto’s. Als we het wagenpark schoner willen krijgen moeten we juist zakelijk schoon rijden stimuleren en de import van dikke gebruikte Duitse bakken door particulieren kapot belasten.
berlinetta zegt
Particulieren kopen inderdaad weinig nieuwe auto’s. De reden daarvan is dat het niet te betalen is. De meeste mensen zijn dus sowieso al aangewezen op de tweedehands markt. Juist daar valt winst te behalen in mijn ogen. Maar goed, jij als leaser wil uiteraard graag dat jij nog meer voordelen krijgt. Ik als particulier zie liever dat wij ook eens een meevaller krijgen.
potver7 zegt
Theoretisch kun je dan ook tegen het garagebedrijf zeggen dat je nu een koopcontract tekent, maar de auto pas over een jaar of 4 geleverd wilt hebben. Maar als de bijtellingstarieven dalen willen ze dan vast weer dat toch maar de registratiedatum leidend is.
bernoulli zegt
Ik ben voor! Heb net die Q4 besteld. Prognose: juli.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
allstar zegt
Hoop voor je dat dit lukt want het is een zooitje bij VAG. Begin dit jaar al getekend voor een reeds bestelde Tiguan welke juni geleverd zou worden. Afgelopen gebeld dat hij “onder voorbehoud” naar week 10 2022 is doorgeschoven. De A3 voor de vrouw staat vooralsnog op Januari 2022 maar verwacht dat dit ook maanden voorruit geschoven gaat worden. Voordeel is dat de inruilprijs van mijn huidige vastligt en de verhoogde BPM niet doorberekend wordt maar verder is het wachten geen pretje… ;)
FiXeR zegt
Daar gaat de youngtimerregeling….
tvr1974 zegt
@FiXeR: hoezo? Je zou als overheid kunnen overwegen dat particulieren bijv geen wegenbelasting betalen (of halve) bij aanschaf van een hybride auto.. (daar electrische helemaal vrij zijn).. en ook voor LPG en cng bijvoorbeeld. Dan houd je de relatief schone auto’s in ons land.. Er zijn nog wel wat dingen te bedenken zo dat particulieren overwegen bepaalde type auto’s te kopen.
mc96 zegt
Kansloos dit. Ik zie de koop overeenkomsten al met leveringsdatums voor 1,5 jaar in de toekomst….
flatsix010 zegt
@mc96: exact, ik bestel alvast mijn auto voor als over 3 jaar mijn huidige contract afloopt…
blogie zegt
@flatsix010: precies. Het is heel vervelend maar je weet dat het risico er is. Wil je dat risico niet lopen, neem je een voorraadauto.
bernoulli zegt
Moet er wel voorraad zijn
Spill1e zegt
Ik vind het persoonlijk echt belachelijk, als zakelijke rijder heb je al zoveel voordelen. Alles voor een dubbeltje op de eerste rij
blogie zegt
@spill1e: verdiep je eens in de materie en je weet dat het echt meevalt met de voordelen. En als het je zo dwars zit, begin een eigen bedrijf;)
Spill1e zegt
Ik snap heel goed hoe het spelletje gespeeld wordt en het is ook logisch als je meer risico neemt dat je meer beloning mag verwachten. Maar het verschil wordt nu wel heel groot. Alle prijzen voor een privé rijder gaan omhoog(brandstof, aanschaf nieuw of 2e hands auto). Maar als dan de bijtelling omhoog gaat is de wereld te klein
flutterby zegt
Inderdaad de koopdatum zodat ik over 10 jaar kan genieten van 8% bijtelling op mijn Cybertruck!
Computer Freak zegt
Pas maar op, straks krijg je de Cybertruck over 15 jaar pas en mag je 35% in de youngtimer regeling betalen.
zesinlijn zegt
Wat een klets weer. En al die VW ID3’s die op 31 december nog snel zijn geregistreerd zodat je die nu nog steeds kunt kopen met 8% bijtelling? Gaan die ook naar 12% dan…?!
wimbers zegt
voeg hier ook nog even bijtelling naar dagwaarde aan toe met een halfjaarlijkse indexering en dan wordt het echt eerlijk.
het is toch ook niet uit te leggen dat je bijtelling betaald naar nieuwwaarde. zelfs als je auto 5 jaar oud is en 150K op de teller heeft?
berlinetta zegt
De bijtelling is in het leven geroepen, omdat de leaseauto een vorm van loon is. Die vorm van loon geniet je zolang je gebruik maakt van de auto. Waarom zou de bijtelling dan moeten afnemen als je de auto langer in gebruik hebt? Je hebt nog steeds evenveel profijt van de auto.
hehe zegt
De afschrijving van een oudere auto is toch veel minder dan van een nieuwe.
De waarde van hetgeen je krijgt en wat gecompenseerd moet worden is dus lager.
Nadeel van de huidige regels is ook dat het eigenlijk niet aantrekkelijk is om een (gekochte) zakelijke auto langer dan 5 jaar te rijden.
Na 5 jaar ben je je afschrijving kwijt, maar de bijtelling gaat onverminderd door.
Uit duurzaamheids oogpunt lijkt het me niet wenselijk dat bevorderd wordt dat je iedere 5 jaar je auto van de hand doet
berlinetta zegt
Maar jij hebt het nu over zakelijk kopen. Ik heb het over zakelijk leasen. De bijtelling is in dit geval gewoon inkomstenbelasting. Je krijgt immers loon in natura, namelijk in de vorm van een auto met tankpas. Als je daar geen belasting over zou hoeven te betalen, word je enorm bevoordeeld op iemand die geen mogelijkheid heeft om zakelijk te leasen.
hehe zegt
Ja, dat klopt wel.
Veel mensen denken dat bijtelling iets met leasen te maken heeft, terwijl dat helemaal niet zo is.
Bij een leaseauto krijg je een leasebudget als loon in natura. Dat bedrag blijft gedurende de looptijd van het leasecontract gelijk en dus is gelijkblijvende bijtelling ook wel terecht.
Als je echter kijkt naar de situatie van een gekochte zakelijke auto, dan wordt het minder eerlijk zoals @wimbers al schreef.
mashell zegt
De bijtelling is de belasting op de mogelijk van privé gebruik van de auto van de zaak. Dat zou logischerwijs een vast bedrag per kilometer moeten zijn. Dat is veel te fraude gevoelig gebleken dus gaat het op basis van cataloguswaarde, al slaat natuurlijk nergens op, met een polo of 5 serie boodschappen doen is dezelfde beleving. Het is stiekem gewoon een afgunst belasting.
berlinetta zegt
Je weet zelf ook wel dat een 5-serie en een Polo niet dezelfde beleving bieden. Waarom zouden mensen anders meer betalen voor een 5-serie? Het is in alle opzichten een betere auto dus logisch dat er ook meer voor betaald moet worden.
En ik verbaas me erover hoe jij en sommige anderen klagen over de kosten van leasen en bijtelling. Als het allemaal zo duur is, waarom bedanken jullie je werkgever dan niet vriendelijk voor de leaseauto en kopen jullie zelf een auto?