Lekker betuttelend, maar toch zou oud-minister Carla Peijs het graag willen. Peijs stelt dat het aantal verkeersdoden (750 in 2008) hierdoor flink zouden kunnen dalen.
Tegenwoordig is Peijs voorzitter van Veilig Verkeer Nederland en dus vind het ze noodzakelijk een paar onzinnige ideeën de wereld in te slingeren. Ze stelt dat het inhalen onmogelijk moet worden gemaakt op alle 80-kilometerwegen door een afscheiding te plaatsen. “Zes van de tien doden in het verkeer vallen op 50-kilometer- en 80-kilometerwegen”, zo stelt Peijs. In haar ogen moet de menselijke factor worden uitgeschakeld. Dat klinkt wellicht sympathiek in sommige oren, maar er is een ander spreekwoord wat de menselijke aard zo mooi beschrijft: “Bloed kruipt waar het niet gaan kan.”
Het zou nog niet eens zo’n probleem zijn als iedere automobilist ook daadwerkelijk 80 zou rijden op een 80-kilometerweg, maar er is een groeiende categorie die voor de zekerheid een nog lagere snelheid aanhoudt. Het gevolg: een lange sliert gefrustreerde automobilisten er achter, die straks in het scenario Peijs echt niet meer kunnen inhalen. Tot de eerstvolgende rotonde met twee banen, waar iedereen zijn langzamere voorganger zal proberen te verschalken. Als er op dit 80-kilometerwegen met middenberm nou echt geen verkeersslachtoffers zouden vallen, maar ook dat is helaas niet zo.
Met dank aan Koos voor de tip!
Vroegwakker zegt
Fijn om dan achter een 45 km wagentje te hangen.
Mc zegt
dit is echt een slecht plan. Ik ken een stuk 80 kilometer weg vna ongeveer 25 kilometer, waar er nauwelijks ingehaald mag worden. (je mag bijna alleen inhalen in de dorpen!) Dit is alleen maar slecht voor de veiligheid, omdat mensen toch op een gegeven moment in gaan halen als er door anderen 65 wordt gereden.
Misschien nog een ideetje voor peijs: auto’s afschaffen, voorkom je ook verkeersdoden mee…
Laue zegt
wat vroegwakker zeg, je zult maar eens achter een 45km wagentje hangen, of erger een oude tractor die niet harder als 20 gaat. slecht plan. afgekeurd en in de prullenbak.
RubenBaeten zegt
Het is nu al zo dat alle overzichtelijke 80-wegen worden voorzien van twee doorgetrokken strepen en/of een 60 km-limiet. Als dit ook nog wordt doorgevoerd, verhuis ik naar hinkelblog.nl – da’s dan tenminste nog leuk.
Alan zegt
Als ze toch al bezig zijn dan kunnen ze beter lange 80km wegen, 2 baans van maken ipv een berm in het midden.
Barracuda_82 zegt
Er zijn nu al van die wegen waar je bijna niet in kan/mag halen. Bijvoorbeeld de weg van Den Bosch richting Helmond (langs het kanaal). Op de stukken waar je daar wél in kan halen is het altijd een kort stukje oorlog van mensen die elkaar koste wat kost in willen halen.
Maar goed, hoe gaat die afscheiding tussen de twee rijbanen er dan uit zien? Een stalen hek met scherpe punten?
Mika Hakkinen zegt
Het moet niet gekker worden in dit land.. ik moet elke dag over de deurneseweg rijden.. nou dat zou een hel worden als je geen tracktor of iemand die 70 rijd mag inhalen.. pff Lang leve de ambtenaren van nederland pff
Dennis zegt
Deze maatregel is een hele opluchting voor de Lambo rijders…
http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/16/donderdagavond-caption-contest
BreBrep zegt
Barracuda_82
Ik denk eigenlijk aan een vuurmuur van 5 meter hoogte
frikandel zegt
dit gaat nergens over…
Op de meest debiele manieren proberen het aantal verkeersdoden te laten dalen.
Als ze dan gelijk het autorijden verbieden, dan heb je 0,0 verkeersdoden. Probleem opgelost.
Als ze nou gewoon wat meer voorlichting geven over de gevaren van inhalen. Of de berm wat breder maken zodat er meer uitwijkmogelijkheden zijn als het nodig mocht zijn.
Toms zegt
In Frankrijk hebben ze daar een mooie oplossing voor. Drie stroken waarbij de middelste wisselend voor de ene en de andere rijstrook in gebruik is als inhaalstrook. Het kan dus wel maar dan moet er ook wel iets veranderen.
En inderdaad zijn er al veel inhaalverboden geplaatst de laatste jaren en is de snelheid al teruggegaan van 80 naar 50 op sommige wegdelen. Ik rijd iedere ochtend op een tweebaans weg met een berm van tien meter tussen de andere rijstroken zonder invoegend verkeer en deze is nu ook van 80 naar 50 gegaan. Dit strookt dus helemaal niet met het wegbeeld. Je kunt 100 maar mag maar 50. Eens in de zoveel tijd wordt er gecontroleerd en goed geld verdient voor de staat.
Niels zegt
En het dan raar vinden dat er meer doden vallen op landweggetjes door mensen die deze als sluiproutes gaan gebruiken.
En dan nog, van die 450 doden, hoeveel zijn er dan omgekomen door inhaalacties op 80 wegen met een inhaalverbod? En hoeveel op kruispunten en door enkelzijdige ongevallen?
AutoInformatief zegt
En denkt die nu werkelijk dat ze een slim plan heeft bedacht? :shock:
Ten eerste is dit uiteraard zwaar frustrerend als je achter iemand rijdt die 60 of 70 gaat rijden. De bloeddruk zal stijgen, agressie steekt de kop op. En tegen de tijd dat je mag inhalen zie je zwart voor de ogen en rij je 6 wagens total loss. Veilig…….wat een begrip.
Maar volgende week komen ze uiteraard met een maatregel om de mensen te laten inzien dat inhalen niet hoeft. Uiteraard door alle 80 km/u wegen aan te passen naar 45 km/u, voor de brommobielen en dan mogen we toch niet harder.
Of misschien dan maar meteen 20 km/u voor de oude tractor wat hierboven wordt besproken. :roll:
Jeroenmx5 zegt
Ben het eens met Toms. Dit is een perfect voorbeeld van hoe het wel moet. Wie gaat er even op de koffie bij mevr. Peijs?
makkie zegt
Dan is ze vast nog nooit in Italië geweest.
Daar is het zeer normaal om in te halen, want het is toch mogelijk.
gosse zegt
volgens mij is dit een volstrekt zinlose maatregel.
het probleem is niet de wegmarkering of de toegestane snelheid, maar de gemiddelde nederlandse bestuurder. de nederlander kan gewoon niet rijden. de nederlandse automobilist is een echoist die denkt dat het gehele wegennet voor hem is aangelegd waarbij anderen toevallig meedoen op zijn asfalt. een ander probleem is dat de nederlander voornamelijk bezig is om een ander terecht te wijzen. voor rechtertje spelen is de nationale auto sport.
als je met 110 iemand op een 4baans weg inhaald waar 80 de wettelijke limiet is, dan gaat bij het stoplicht het raampje open om jou eens te vertellen hoe slecht je wel niet bent. er wordt niet goed gekeken wanneer er op de snelweg van baan wordt verwisseld. als er een gaatje is dan ga ik hoe hard de achterop komende auto ook rijdt.
nee doe mij maar duitsers. die kijken (meestal) drie keer voor ze invoegen om het snelheidsverschil te bepalen en laten je maar even voor gaan als je meer haast lijkt te hebben dan hen. let maar eens op, het is altijd de nederlander (vaak met zo’n misselijke sleurhut) die hem vlak voor je neus achter een vrachtwagen vandaan gooit terwijl jij net een lekker vaartje hebt opgebouwd.
volgensmij is de enige oplossing om heel nederland het rijbewijs af te nemen en in duitsland opnieuw te laten halen. dan krijgen we tenminste een gedegen opleiding inplaats van een cursusje examenhalen.
GS-Raw zegt
het zijn een stelletje zielige mierenneukers..
ik kan er niks zinnigs over schrijven.
Aike zegt
Dit idee zou wel werken als iedereen ook echt 80 zou rijden. Dan moet ze dus op die wegen wel van die snelheidsmeters met smiley plaatsen zodat mensen zien hoe hard ze rijden. Anders wordt het een grote frustratie en ruzie.
GS-Raw zegt
@Gosse
dat van die duitsers lijkt me wel logisch.. in nederland hoef je niet te verwachten dat er een auto met een gangetje van 200km/h eraan komt jagen, in duitsland daarentegen wel ;) dan kijk je automatisch wel een paar keer om..
Brian zegt
Ik denk dat ik dan een rolmechanisme op mijn voorbumper laat monteren. Kan ik die bejaarden e.a. die de 80 ‘niet halen’ een beetje ‘helpen’om naar de 80 te komen! :twisted:
Of neemt een fishermansfriend :mrgreen:
Aike zegt
Brian: rolmechnisme? Groot licht!
BenjaminvL zegt
Dan toch maar emigreren….
Wat een onzin. Zoals bovengenoemde voorbeelden ken ik er ook nog wel een paar. De n377 bijvoorbeeld, die weg is met een liniaal op de kaart getekend en neergelegd en daar mag je ineens op sommige stukken niet meer inhalen, waar gaat het met dit land naartoe?
De wereld gaat naar de klote….
Foramen zegt
Dit zou dan dus enkel mogelijk zijn wanneer het te langzaam rijden streng bestraft gaat worden?
maar nee, keur maar af…
John zegt
Ben net terug van een enerverende rit door Italië, Zwitserland, Duitsland en NL. Alles ging prima, totdat we de NL grens overkwamen. Het hele verkeer liep vast, iedereen zit bumper aan bumper te emmeren, iedereen ergert zich aan de ander, iedereen rijdt elkaar in de weg, om depressief van te worden :( maar wel heel leerzaam!
Vallen er in Duitsland meer doden in het verkeer? Nee! Het verschil is slechts 0,0011%. We worden dus al jaren bedrogen met de ‘verkeersmaatregelen’ in NL. Het aantal verkeersslachtoffers is om heel andere redenen gedaald, zoals SWOV bevestigt, maar ondertussen laten we ons nog steeds bestelen door de staat.
Veilig Verkeer Nederland? Die club bestaat toch allang niet meer? Dat was toen die voorzitter die tegen iedereen liep te balken dat hardrijden toch wel levensgevaarlijk was (een aantoonbare leugen!) en vervolgens zelf met snelheden van meer dan 40 km/h boven de ter plaatse toegestane snelheid werd gefilmd. Huichelaars en hypocrieten zijn het daar!
Als dit plan landelijk doorgaat (er zijn al een paar wegen waar zoiets werkt) dan koop ik subiet een Mercedes ML320CDI, BMW X5 of X6, of Hummer. Dan heb je geen last van die afscheiding en kun je gewoon door blijven rijden.
Heeft iemand er ook weleens over nagedacht dat je in een noodsituatie dus gewoon opgesloten zit en niet meer uit kunt wijken? Als er wat gebeurd kun je dus geen kant meer op en zijn de gevolgen, met dank aan zo’n onzinnig persoon, veel groter dan nodig was geweest. Kunnen we dan ook bij haar aankloppen?
Kom op zeg, ze heeft eerst in twee kabinetten laten zien dat ze totaal geen verstand heeft van de dagelijkse praktijk van het verkeer, en meer verpest dan opgelost, en nu gaat ze het nog erger maken vanaf de zijlijn als overbetaalde voorzitter van VVN?
Was er niets iets met weerstand onder de bevolking over overbetaalde niet functionerende voorzitters en bestuurders?
Vanquish zegt
Verbieden, prima. Maar maak er dan wel twee stroken per richting van.
Sjappoo zegt
Menselijke factor uitschakelen… Dus zij gaat ook lekker zeuren over volledig geautomatiseerd rijden, dus allemaal bumper aan bumper en zelf niet meer mogen sturen!!
Rijden word ons als steeds minder leuk gemaakt… En voor veel mensen is het puur een vervoersmiddel om van punt A naar punt B te gaan.
Maar voor veel mensen, waaronder jullie bloggers allemaal (neem ik aan), is het iets wat je leuk vind om te doen, lekker sturen en soms doelloos rondrijden!
Maarja ook dat soort dingen worden ons allemaal afgepakt op deze manier. Laten we dan is kijken wat zo iemand als zijn leuk vind om te doen en dan daar iets tegen gaan doen. Want er is vast ook iets slechts op te verzinnen!
Heel jammer dit soort ideen.. want ze zijn gek genoeg om dit soort ongein door te voeren.
Bart_V zegt
Tja zondag nog 2 oma’s ingehaald op een dubbele doorgetrokken streep.
Ze reden 50 op een 80 km/h weg.
Ik weet het het mag niet maar ik ga niet 10 km lang 50 rijden waar je 80 mag
Dus doe aub dat niet of haal alle zondagsrijders van de weg en mij hoor je niet klagen.
Karel zegt
Ik heb een nog beter idee voor Mw. Peijs wat gegarandeerd veel minder doden oplevert. Bovendien is het een beproefd concept waarmee in het verleden goede ervaring is opgedaan:
http://www.carhistory4u.com/content/view/106/195/
racerx zegt
In mijn omgeving zijn ook twee provinciale wegen waar met dubbele doorgetrokken strepen gewerkt wordt. Ik haal er regelmatig in, ik vertik het om achter een agrariër of een bejaarde te blijven hangen die 50 rijdt.
M3rcury zegt
Dan moeten ze op de 80 wegen wel een minimum snelheid van 80 instellen, en daar ook op gaan bekeuren. Al die mensen die 60 gaan rijden op 80 wegen omdat ze niet weten hoe hard ze mogen!
York zegt
Ja.. zal zeker met 1% dalen!!!:o Whoooohooow!
Ludo Verhoeven zegt
Hier in België is die maatregel ook al ingevoerd op bijna alle wegen buiten de bebouwde kom. Eerst de ‘snelheid’ van 90 naar 70 teruggebracht en nu ook inhaalverbod. Het gebeurt hier dus dagelijks dat je achter iemand zit aan te kachelen die tegen 50-60 voorttuft. En als je dan eens met de lichten knippert of toetert gaan ze op de rem staan…
Majinstar zegt
Ja lekker handig als je een ongeluk krijgt op een weg met een midden berm. Niemand die even kan keren. Wat een dom wijf. Zit ze ook bij de PVDA ?
Jellert zegt
@ Gosse, helemaal mee eens.
Op de motor voel ik me in Duitsland vaak veiliger omdat ik het gevoel heb dat mensen nog kijken of er verkeer aan komt uit zijstraten.
Dan voel ik me tevens schuldig met mijn blèrpijp zonder E-keur (A).
Oom Agent zegt
Prima regel. Maar dan moet er ook een verplichting komen om 80 te rijden, en dus geen 70, 60, 50 of zelfs 40. Ik maak het regelmatig mee: bejaarden en vrouwen. Levensgevaarlijk. Rijbewijs innemen!
mr. V8 zegt
Mevrouw heeft wss een chauffeur in de auto voorin en een dvd speler achterin. Toch vervelend hoe mensen die autorijden niet leuk vinden, altijd trachten alles te verpesten voor iedereen :)
Zelf is ze 65, als we al 65+ers eens van de weg bannen, dan zouden de ongevallen ook met 60% dalen. Ze rijden hier in belgie toch ook nog eens gratis met het openbaar vervoer, dus waarom hebben die mensen een auto nodig? En als het rustiger en vooral veiliger wordt op de weg, kan de jongere medemens gemakkelijker een auto kopen. Hebben ze meteen de bus en trein ook nog voor hun alleen en houdt dat geouwehoer op de jeugd ook op.
Eutopia? i think so…
Benjamin1 zegt
Groot gelijk, meteen invoeren.
Als je ziet hoe sommigen mensen inhalen op die 80km weggetjes. En dan vooral de sjonnies in de Audi’s want ik heb toch Quattro dus ik ben snel.
Kom maar op met die verhoogde rijbaanscheiding, en als je echt weg moet kan je daar ook gewoon overheen zonder probleem bv bij een ongeluk oid.
Harry zegt
Hier zal het weinig uitmaken, want hier hebben die geiten-wollen-sokken-figuren alle 80 km wegen ineens omgetoverd in 60 kilometer wegen…
ik zeg, kansloos…
Oom Agent zegt
Hier vlakbij ook zo’n 80KM B-weg. Veel traag verkeer. Tractors, vooral bejaarden. Het is de enige ontsluitingsweg naar de rest van de wereld. Druk dus.
Wat doet de provincie hiertegen? Ten eerste zetten ze er twaalf (12!!!) flitspalen neer. Kosten een ton per stuk.
En men legt er een f*ck*ng busbaan naast. Voor die 2 lege bussen per uur. ‘Omdat de bussen wel eens te laat komen’. Peperduur asfalt.
Had men hier gewoon een derde baan van gemaakt met om de 2 kilometer een wissel, dan kan iedereen inhalen en op tijd komen, inclusief die lege bus!
JanJansen zegt
@ John
Goed punt. Ben het helemaal met je eens dat het hier vechten is om de vierkante mm asfalt. Dit levert zo veel frustraties op. Daarnaast dat laat de propaganda ons geloven dat snel rijden files oplevert en verkeersdoden. Dit heb ik nog nooit zo zwart-wit uit de mond van een verkeersdeskundige gehoord. Wel dat meer asfalt voor een betere doorstroming zorgt. Maar om een stukje extra asfalt aan te leggen welke zorg voor minder files, moet je wel om alle milieu-organisaties heen. Dat kost meer tijd dan een kabinetsperiode en gaan dus vaak niet door. Dat is nou waar Eurlings al de hele tijd tegenaan loopt.
De optie van Peijs zou in mijn ogen goed werken mits er ook extra rijbanen worden aangelegd om de doorstroming te garanderen.
@ Niels
Statistisch gezien gebeuren de meeste dodelijke ongelukken op 80km wegen. Dat is een feit waar we mee moeten leven.
jez zegt
Opdonderen met die regel I say! Er zijn genoeg 80-stukken waar je best 100 kunt rijden, lekker als je dan vastzit achter een opoetje dat niet harder durft dan 70…
Ik begin echt pissig te worden van al die kutregeltjes waarmee ze ‘ons domme verkeersdeelnemers’ tegen onszelf denken beschermen.
En als er zoiets komt neem ik een grote LandCruiser met een enorme bullbar en ga ik AL HUN NIEUWE BORDJES PLATRIJDEN.
Excuus, ochtendhumeur. Om 12u ja.
Jurjen zegt
Lol@ ” Met dank aan Koos voor de tip”
Koos, waar kennen we die van?
bakkerst zegt
laten we eens lekker rationeel doen,
er komen per jaar 750 mensen om in het verkeer, als je dat eens vergelijkt met de miljoenen mensen die een rijbewijs hebben, en de miljarden autoritten die er op jaarbasis gemaakt worden valt dat eigenlijk best mee, die 750 hoeveek procent van ‘enkele miljoenen’ is 750 nou, niet veel volgens mij..
en laten we wel wezen, als je op zo’n weg koste wat kost wil inhalen, met tegemoet komend verkeer, dan verdien je ook gewoon een soort darwin award. blijkbaar is je inschattingsvermogen of je hersencapaciteit niet voldoende om een auto te besturen..
mashell zegt
Beetje overbodig, met die strepen waanzin van tegenwoordig (strepen midden op de weg die het type weg aangeven) wordt er overal pardoes een inhaalverbod ingevoerd. Als rijkswaterstaat klaar met die strepen waanzin is mag je vrijwel nergens meer inhalen.
Sorcerer zegt
Mja, tis inderdaad vervelend… maar inderdaad zal het levens redden.
Hoewel, bij dat ongeval vannacht/gisteren op die 80-weg zag ik dat daar een doorgetrokken streep stond. Maargoed, daar gaan ze dus een scheiding voor bouwen in het midden…
Hoe dan ook is het dan wel zaak dat bijv. 45 km-karretjes verboden worden op 80-wegen. Daar zie ik sowieso al vaak gevaarlijke situaties, bij die dingen in de buurt, want ook al is er een doorgetrokken streep: men moet en zal die dingen inhalen!
AMGJunk zegt
Waarom reageren er nog zoveel mensen hier??
Na het gene wat “Vroegwakker” schreef, hoeft er gewoon niks meer worden gezegd.
“Fijn om dan achter een 45 km wagentje te hangen.”
Klopt, einde verhaal, in de prullebak, slot er op, punt er achter.
Klaar, niemand hoeft meer iets te zeggen want alles is al gezegd met de zin van Vroegwakker.
Laurens zegt
Goed plan. In combinatie met een verbod voor langzaam verkeer zoals landbouwvoertuigen en 45 km/uur karretjes (en hybrides :-) ).
De plattelandscowboys hebben zelf nu eenmaal te weinig verantwoordelijkheidsbesef om te begrijpen dat dit soort wegen gevaarlijk zijn, een beetje hulp als ondersteuning van het IQ kan dan geen kwaad :lol:
Klassiekerrally zegt
O jee, wat een slecht en (hopelijk) kansloos idee!
De menselijke factor is nooit uit te schakelen. Verder liggen er niet langs alle wegen B-wegen, dus hou je last van langzaam verkeer (en sukkelende bestuurders, vlak die niet uit).
Gevolg: een verder groeiende frustratie (wie vind het nu nog leuk op provinciale wegen?), nog gevaarlijkere inhaalmanoeuvres op plaatsen waar het nét (niet) kan, dus meer ongelukken op dat soort plaatsen.
Kortom: het is een verschuiven van het probleem.
The Master zegt
Maak de wegen 2baans, ben je ook van alle problemen af
Silverarrow zegt
Hoe laag moet je IQ zijn om “oplossingen” als deze te bedenken? Is ze dan zo incapabel dat ze zelf niet kan bedenken dat haar voorstel niet gaat werken? Voor zulke mensen moet hulp gezocht worden. Te triest voor woorden dit en het frustrerende is dat ze er nog bakken met geld mee verdient ook…
SaxoVTS zegt
Ja, maar….. Eigenlijk, als je erover nadenkt is het best wel een lompe bedoeling, dat inhalen op provinciale wegen. Wie van jullie heeft niet eens moeten inhouden omdat een tegenligger aan het inhalen was? Ik al best vaak in mijn 8 jarige rij-carriere! Stel dat ik niet aan het opletten was of lekker hard aan het gassen was, was er een grote kans op een dikke vette crash.
Dus goede zaak dat er maatregelen worden genomen. Slechte zaak als dat een algemeen inhaalverbod is zonder aanpassingen aan het baanvak. :(
Ik ben voor de optie van Toms (driebaans wisselende rijstroken zoals in F en D)
stokvis zegt
VVN = De Josti Band??
Archiebald zegt
Leuk, hoe wilt ze dit gaan uitvoeren op de Ring A10 en Ring Rotterdam dan?
super zegt
in mijn ervaring zijn veel nederlanders sowieso bang om in te halen op B wegen. Ik ben opegroeid in het buitenland waar inhalen de normaalste zaak van de wereld was, soms een beetje op de rem voor een tegenliggende inhaler, niets aan de hand, gewoon verder rijden. Hier is dat “doodeng” en begint men direct al met grootlicht te seinen en overdreven de berm in te sturen. Ik begrijp het ook wel want volgens mij komen veel nederlanders nooit in de sitatie dat ze in kunnen/mogen halen, hetzij omdat er altijd 2 rijstroken zijn, hetzij omdat er zo’n belachelijke drempel ligt. Ik was laatst in zeeland, iets van 25km weg waar je niet in mocht halen, terwijl de weg er grotendeels kaarsrecht was, hoe belachelijk en betuttelend is dat? Maar goed, weer reden N+1 om te emigreren; niet meer eten achter het stuur, niet meer roken achter het stuur; totaalverbod op inhalen en dit alles om het verkeer weer 0.000000129% veiliger te maken, vooral doorgaan…
El-Rey zegt
Ach, die ene strook moet toch redelijk breed blijven voor die kutbejaarden.
Ik ga er op m’n fiets dus gewoon tussen de afscheiding en de koekblikjes voorbij.
xjs678qr zegt
Dergelijk frustratie-beleid heeft duidelijk positieve gevolgen: politici worden vermoord, volksmanifestaties worden een doelwit…
Stel je voor dat er dan een tractor rijdt? Of een fietser op de baan? Dan moet je echt wringen om die fietser te passeren, veel veiliger…
Dergelijke mensen zouden monddood gemaakt moeten worden!
tv zegt
In Noorwegen heb je inhaal mogelijk heden(wel bijna een racebaan).
En een stuk socialer als je ieder rekeer er naar toe riet steken ze hun rigting aanwijzer naar rechts.
Citrofiel zegt
Je kan ook gewoon betonnen muren plaatsen tussen alle banen, die net genoeg ruimte laten voor de maximaal toegestane breedte van verkeer. We maken er gewoon een spoorlijn van… :roll:
Zoef zegt
Ach het kentert in NL en dit krijgt ze nooit meer voor mekaar zolang Camiel de baas is van RWS.
In een radioprogramma dat de luisteraar hierover pollde werd het onzalig plan ook van tafel geveegd. De Nederlanders zijn het gebetuttel beu.
HJD zegt
Goed, zolang de trekkers en 45-kilometerautotjes verboden worden of 90 gaan rijden!
databekker zegt
De kloterij is dat het trekkers en grasmaaimachines zijn die de 80 km wegen Russisch roulette spel situaties veroorzaken.
Wanneer iemand de tegenligger daardoor verkeerd inschat volgt nippertjeswerk of een frontale ontmoeting.
Het liefst maaien ze de berm wel 100x per jaar. Niks veiligheid, gewoon automobilisten treiteren.
Laat dat gras gewoon groeien, wij rijden het wel plat.
dennis21 zegt
weer ene met een “oplossing” die toevallig net een ongeluk heeft gezien waarbij een gast inhalen en nu weet ze ut?…
is geen oplossing om een berm in het midden te plaatsen oid…denken ze daar niet aan hulpvoertuigen(ambulance brandweer enz) die dan toevallig door de file moet?? ….
je kan beter 2×2 baans maken met scheiding maar daar is niet altijd ruimte voor….duss
maar ik vind opzich de 80km wegen wel overzichtelijk laatst allemaal stuk breder gemaakt en dubbele lijn in het midden ….en nou nog niet goed?
Pim Brussee zegt
Een muur o.i.d. is de enige manier om inhalen op dergelijke wegen onmogelijk te maken. Het is echter niet de juiste oplossing. Op het moment dat er onverhoopt een ongeval plaatsvindt, kunnen de hulpdiensten er moeilijk of niet bij. De belijning op het wegdek, of verkeersborden, geven duidelijk aan of je al dan niet mag inhalen. Het probleem is dat overtreden van de wet in het verkeer kennelijk een sport is. Stress, haast en onbeschoft gedrag blijken tegenwoordig de ingrediënten te zijn voor “ervaren” bestuurders van voertuigen. Doe je daar niet aan mee, dan ben je een sukkel.
Tot de dag komt dat jou vader, moeder, broer, zus, man, vrouw, kind, vriend, vriendin of familie in het verkeer omkomt door dergelijk gedrag, dan staat je wereld stil, is er een stille tocht of is er op school een condoleance register. Klinkt hard, maar is wel de dagelijkse realiteit, met gemiddeld 2 doden in het verkeer per dag.