Laat ik eens van wal steken met een super vrouw-onvriendelijke stelling. Sorry dames zo ben ik normaal écht niet, gewoon even domme mannenpraat moeten jullie maar denken…
Waar kies je als man voor wanneer het voor je vrouw of vriendin (of beide?) tijd wordt voor een facelift, maar je tegelijkertijd de mogelijkheid hebt om haar in te ruilen voor een nieuw, jong, fris en fruitig exemplaar? Is dit een heel erg zwaar dilemma?
Uit onderzoek van J.D. Power blijkt namelijk dat we veel liever échte vernieuwing zien, dan (subtiele) face-liftjes. “Nou nou, wat een schokkende uitkomst…”, hoor ik je denken. En terecht hoor, want daar heb je volgens mij ook geen onderzoek voor nodig. Maar je moet wel oppassen dat je in je vernieuwzucht niet compleet doorschiet, want mensen willen je nog wel kunnen herkennen.
Uit de elfde jaarlijkse APEAL survey van J.D. Power blijkt dat modellen waarvan het ontwerp ingrijpend is aangepast, gemiddeld betere verkoopcijfers en hogere winsten laten zien. Ook hier doet Porsche het weer erg goed, want onlangs kwam Porsche al als beste uit de bus bij een kwaliteitsonderzoek van J.D. Power en als het gaat om APEAL, dan gooit Porsche opnieuw de hoogste ogen. Je zou bijna denken dat Porsche aandelen heeft in het onderzoeksbureau. Het is met name de Cayman, die sterk heeft bijgedragen aan Porsche’s APEAL. Modellen die in 2005 onveranderd zijn gebleven scoren gemiddeld lager, maar verandering is niet altijd een garantie voor een hoge score.
Nog even een lijstje uitslagen:
Sub-Compact Car
Highest Ranked: Suzuki Aerio
Scion xA
Chevrolet Aveo
Compact Car
Highest Ranked: MINI Cooper
Volkswagen Jetta
Honda Civic
Compact Sporty Car
Highest Ranked: Scion tC
Hyundai Tiburon
Pontiac Solstice
Compact Premium Sporty Car
Highest Ranked: Porsche Cayman
Porsche Boxster
Mercedes-Benz SLK-Class
Entry Premium Car
Highest Ranked:
Lexus IS 250/IS 350
BMW 3 Series
Mercedes-Benz C-Class
Midsize Premium Car
Highest Ranked: Infiniti M-Series
Audi A6 (tie)
BMW 5 Series (tie)
Lexus GS 300/GS 430 (tie)
Large Premium Car
Highest Ranked: BMW 7 Series
Lexus LS 430
Mercedes-Benz S-Class
Premium Sporty Car
Highest Ranked:
Mercedes-Benz SL-Class
Porsche 911
Chevrolet Corvette
Midsize Sporty Car
Highest Ranked: Ford Mustang
Chevrolet Monte Carlo
Pontiac GTO
Midsize Car
Highest Ranked: Ford Fusion
Volkswagen Passat
Mazda6
Large Car
Highest Ranked: Hyundai Azera
Chrysler 300 Series (tie)
Dodge Charger (tie)
Compact MAV
Highest Ranked: Toyota RAV4
Nissan Xterra (tie)
Suzuki Grand Vitara (tie)
Midsize MAV
Highest Ranked: Nissan Murano
Buick Rainier
Toyota 4Runner
Large MAV
Highest Ranked: Nissan Armada
GMC Yukon
Ford Expedition
Midsize Premium MAV
Highest Ranked:
Lexus GX 470 (tie)
Porsche Cayenne (tie)
BMW X5
Large Premium MAV
Highest Ranked: Infiniti QX56
Land Rover Range Rover Sport
Lexus LX 470
Large Pickup
Highest Ranked: Nissan Titan
Chevrolet Avalanche
GMC Sierra HD
Midsize Pickup
Highest Ranked: Honda Ridgeline
Toyota Tacoma
Mitsubishi Raider
Van
Highest Ranked: Honda Odyssey
Toyota Sienna
Nissan Quest
(via: autoblog.com)
mbvt zegt
Ik snap er niks van; als er één auto juist NIET ingrijpend veranderd is, is het wel de 911. Die is al 40 jaar bijna het zelfde :-) En de cayman is nou ook weer niet zó heel veel meer dan een Boxster-met-dak. Qua uiterlijk dan, onder water is er natuurlijk wel wat meer aangepast.
Dr. 156 zegt
Ik vindt idd de inleiding niet echt passen bij de uitkomst van het onderzoek.
De meest conservatieve merken, qua design, staan bovenaan; Porsche, Audi, Mercedes, Jaguar. Enige wel inovatieve merk qua design is BMW, al zijn ze daar nu wel heel erg blij met hun nieuwe “bangle” design.
VincentB zegt
Je gedachtengang over het faceliften is leuk, maar de insteek van dit verhaal klopt niet. Er worden conclusies getrokken met betrekking tot het al dan niet succesvol zijn van een facelift, terwijl het uitgangspunt en de resultaten van het onderzoek daar op geen enkele manier iets mee te maken hebben.
benny zegt
Nou, de BMW 7 is laatst juist heel subtiel gewijzigd, en ook de facelift van de Ford Fusion is niet bepaald schokkend te noemen. Niet helemaal correct dus, die inleiding.
JR zegt
Ik roep al jaren dat die 911 er gaat komen, en ik zie alleen maar meer argumenten :)
Punto zegt
Elke porsche is voor mij hetzelfde… ik begrijp niks van dit onderzoek :P
silasse zegt
De cayman heeft de doorbraak gedaan waardoor ze nu porshe ophemelen.
Porsche Fan zegt
Porsche The Best:D
Stefan00 zegt
ja indd porsche fan, maar toch vind ik de oude porsches nog het mooiste… oude turbo is echt mij favo.
autoblogger zegt
Volgens mij is de bovenstaande insteek ook een beetje anders dan het daadwerkelijke onderzoek: http://www.jdpower.com/corporate/news/releases/pressrelease.asp?ID=2006100
Ik vond het ook al raar dat Porsche het meeste bezig zou zijn met vernieuwing, we weten allemaal dat de designers van Porsche bekend staan als lui;)
Anyway, volgens mij toont het onderzoek aan dat Porsche design het meest gewaardeerd wordt (en dat Volkswagen design het meest vernieuwend is) ?
Dennis zegt
Als je mij vraagt het meest vernieuwende merk te noemen, denk ik eerlijk gezegd ook niet meteen aan Porsche. Toch komt Porsche als beste uit de bus bij het onderzoek van J.D. Power (let wel, dit is een Amerikaans onderzoek). Het is dan inderdaad even de vraag hoe je de uitslag van dit onderzoek moet interpreteren. Hierbij heb ik mij aangesloten bij de conclusie die onze vrienden van Autoblog.com hieraan verbinden, maar ik sta natuurlijk open voor een andere uitleg.
Als ik even wat stukjes uit het onderzoek quote…
…
The study finds that all-new models or models that have undergone a major redesign generally receive APEAL scores that are higher than average. This is critical, since models with higher APEAL scores tend to have more satisfied owners, sell more quickly and generate more profit.
Conversely, carryover models (those with virtually no changes from 2005) have APEAL scores that are slightly lower than average. Surprisingly, models that have received what the industry refers to as a “freshening” from the previous year typically earn APEAL scores that are no better than carryover models.
…
…
Porsche, which ranked highest in the 2006 IQS, is also the highest-ranking nameplate in APEAL. Volkswagen is the most improved nameplate in APEAL.
The 2006 APEAL Study is based on responses from more than 63,000 purchasers and lessees of new 2006 model-year cars and trucks who were surveyed after the first 90 days of ownership.
…
Hoewel Porsche dan misschien in werkelijkheid niet het meest vernieuwende merk is, is Porsche in de ogen van de ondervraagden wel degelijk vernieuwend.
w0o0dy zegt
ik denk dat het feit dat, iedereen kan ZIEN dat jij de 997 hebt ipv de 996, voor veel mensen belangrijk is. Het gaat in dit onderzoek dan ook niet zozeer om of het technisch schokkende wijzigingen zijn, maar of de auto aantrekkelijker is geworden na de facelift. Dat gewijzigde lampen op een Porsche een grotere wijziging zijn dan gewijzigde lampen op een Toyota dat lijkt me duidelijk.
De gewoonte van Amerikaanse aanbieders om ieder jaar iets anders te doen, is volgens mij wat bedoeld wordt met “Freshening”.