Een drama voor de autofabrikanten. Het aantal autoverkopen van nieuwe personenauto’s is in de EU gezakt naar een bijzonder laag getal.
Geen enkel Europees land zit in een lockdown en je kunt gewoon een biertje drinken op een terras. En toch gaat het niet goed in autoland. Met uitzondering van coronajaar 2020 werden er niet eerder zo weinig auto’s verkocht in een maand als april 2022. Alle tekorten in de industrie hebben daarvoor gezorgd.
Volgens de ACEA liggen de EU autoverkopen op een flink dieptepunt. Er werden 684.506 auto’s verkocht in de Europese Unie in april 2022. Een daling van meer dan 20 procent in vergelijking met dezelfde maand, een jaar geleden.
With the exception of the pandemic year in 2020, this was the weakest April result in terms of volumes sold since records began.
ACEA
Er is in principe voldoende vraag naar auto’s, dus dat is het probleem niet. Het probleem zit hem in het feit dat autofabrikanten auto’s niet kunnen afbouwen. Onder andere een tekort aan chips en andere benodigde materialen zorgen ervoor dat merken geen voertuigen geleverd krijgen aan showrooms. Klanten moeten soms maanden wachten op een auto. En dat probleem speelt niet alleen in Europa, maar ook in de rest van de wereld.
Autoverkopen EU april 2022
In Italië kwam de grootste klap. De automarkt daalde daar met 26,5 procent. Ook andere belangrijke Europese markten deden het slecht. Frankrijk leverde 18,6 procent in. Spanje 11,8 procent en Duitsland 9 procent. In Nederland daalde de autoverkopen met 7 procent.
Er is geen indicatie dat de situatie op de korte termijn beter wordt. Het probleem met de tekorten speelt al sinds 2020. Afgelopen jaar, dit jaar en ook volgend jaar zal dit nog een belangrijke rol spelen.
lekkerlinksrijden zegt
Heel raar met die prijzen
Dutchdriftking zegt
@lekkerlinksrijden: De grootste reden zal toch het gebrek aan levercapaciteit zijn, nieuwe auto’s zijn afschuwelijk duur, maar de zakelijke markt ‘moet’ wel. Ze zullen hooguit een segment lager gaan shoppen. De hoge prijzen is vooral iets waar de particulier op de tweedehandsmarkt last van heeft.
petroldrinker zegt
Niet gek, met de prijzen van nu etc, mijn vriendin mag een nieuwe lease auto zoeken, zij was mega enthousiast tot ze zag dat het budget ongeveer hetzelfde bleef, maar dankzij de prijzen van nu, kan ze niet eens een zelfde niveau auto leasen meer, maar moet mijn vriendin gewoon een stap terug nemen (vanuit een fiesta die ze nu rijdt, blijft er weinig over) safe to say, we maken er geen haast van, hoe langer ze in dr huidige gebakje blijft rijden, des te beter gezien wat we kunnen kiezen
William zegt
Beslist geen drama voor de fabrikanten, die behalen recordwinsten. Klanten krijgen geen korting meer, en ze produceren vooral modellen met de hoogste winstmarges.
gezondverstand zegt
Wordt door de fabrikanten zelf veroorzaakt: ze leveren niet.
Nu bestellen en als je veel mazzel hebt krijg je hem nog dit jaar nog geleverd.
Wachten wachten wachten.