Een absoluut recordjaar heeft Porsche achter de rug zitten. De verkopen gingen voor het eerst over de 300.000 auto’s.
Met drie ton auto’s, mag je dan nog eigenlijk van een exclusief automerk spreken? Een Porsche is net zo gewoon als een kop soep bij de lunch. In 2019 had Porsche een recordjaar achter de rug, met meer dan 280.000 verkopen. Een jaar later volgde een dip met 272.000 verkopen, maar in 2021 heeft de Duitse autofabrikant alles overtroffen. Maar liefst 301.915 Porsches werden er verkocht wereldwijd.
Een stijging van 11 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Het goede nieuws voor Porsche is dat alle markten wereldwijd het beter deden. De grootste winnaar was het Amerikaanse continent. Terwijl China het land blijft waar de meeste Porkers over de toonbank vliegen. Maar wat kopen de mensen dan? Hieronder een overzicht van de verkopen per model.
Porsche verkoop 2021 wereldwijd per model
- Macan – 88.362
- Cayenne – 83.071
- Taycan – 41.296
- 911 – 38.464
- Panamera – 30.220
- 718 Boxster & Cayman – 20.502
In Amerika zag Porsche een toename van de verkoop in 2021 van 22 procent in vergelijking met 2020. Het continent was goed voor 84.657 leveringen. Nog indrukwekkender zijn de verkopen alleen in China. Het land is, op eigen kracht en dus niet als continent met andere landen, goed voor 95.671 leveringen.
Kijken we naar Europa dan heb je het over 86.160 verkopen. Opvallend is dat zo’n 40 procent van de verkochte Porsches een elektrische variant is. Het gaat hier om zowel een plug-in hybride als volledig elektrisch. Thuisland Duitsland was goed voor 28.565 verkopen, een stijging van negen procent.
nicolasr zegt
Alleen paupers rijden Porsche… ;-)
katoenboer zegt
@nicolasr: ik ben echt benieuwd wat jij rijdt, Skoda of toch een Volvo?
nicolasr zegt
@katoenboer Ik ben een pauper…
https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-garage-update-doei-z4-welkom-cayenne-919964
alloallo zegt
:-) zelfspot = +1
flatsixx zegt
@nicolasr: m’n bankrekening zegt toch wat anders ;p
sportabgasanlage zegt
Jep, en ik ben er trots op!
https://www.autoblog.nl/spot/2021/7/mijn-porsche-cayman-981
JanJansen zegt
Toch opvallend dat de best sturende Porsche, de 718, meteen het minst verkoopt.
Blijkbaar is de badge belangrijker dan de auto zelf.
Ach ja, als ik iets heb geleerd van de Corona crisis, dan is het wel dat mensen niet rationeel zijn.
mashell zegt
Vreemde conclusie. In dit lijstje scoren de meer rationele modellen beter dan de niet zo rationele modellen. Rationeel is bijvoorbeeld dat heel het gezin mee kan en niet alleen je maitresse.
petroldrinker zegt
@JanJansen: ik denk meer dat dat komt door de motor, ik zou ook echt geen boxster of cayman willen met die 4 cilinder….
sportabgasanlage zegt
Alleen de T en S hebben 4 cilinders. Vanaf de GTS hebben ze een 6-cilinder. De oude Boxsters en Caymans (986, 987 en 981) hebben allemaal 6-cilinders.
flatsix010 zegt
Laat toch zien dat de Panamera dood is. Buiten de 911 vind ik de panamera toch de parel van de line-up.
basman147 zegt
30.000 stuks per jaar is niet slecht voor het F-segment (S-klasse, 7 serie). Ik kon nog geen cijfers van vorig jaar vinden, maar ik denk dat alleen de S-Klasse beduidend beter verkoopt wereldwijd, met de 7 en de Panamera al op grote afstand.
Ter vergelijk, in 2019 werden er 31000 verkocht, en 22000 in 2020. In 2017 en 2018 waren het er nog wel rond de 38000 maar dat lijken uitschieters te zijn, en tevens was 2018 het laatste jaar van de Panamera’s met dieselmotoren dus was een daling sowieso te verwachten.
thjvanvlerken zegt
Wel leuk dat een cayman en boxter dus het meest exclusief lijkt van de gangbare modellen 😂.
techniec zegt
Sinds eind vorig jaar trotse eigenaar van een Taycan 4S, heerlijke auto en hoge kwaliteitsbeleving.
Wel hanteren ze bij Porsche een absurd optiebeleid, sodeju (reed hiervoor Audi en daar konden ze er ook wat van, maar dit overtreft alles: niet eens standaard inklapbare buitenspiegels en verwarmde voorstoelen op een auto met een vanafprijs van EUR 110K, zaken die tegenwoordig standaard op een Ford Focus zitten).
Cross Turismo zegt
Yep, sinds december eigenaar van een Cross Turismo. Heel voorzichtig geweest met opties maar voor je het weet ben je 30K verder. Maar als je de pijn eenmaal hebt gepakt is de beleving geweldig. Bij Porsche gaven ze aan dat sinds de Taycan op stoom is de verkoop van de Panamera helemaal is ingezakt.
dree16v zegt
Doen ze goed, als ik ooit de kans heb komt er ook één! Enige premiummerk waar ik hebberig van wordt en in mijn ogen ook een echt liefhebbersmerk. Je kan discussiëren over hoe sportief auto’s als de Cayenne nou zijn maar binnen hun klasse behoren ze toch echt tot de top als het om rijeigenschappen gaat.
techniec zegt
Eens, de verschillende modellen zijn de benchmark binnen hun respectievelijke klasse. Kijk, een Taycan zal mede vanwege zijn hoge gewicht nooit een 911 evenaren maar voor een EV rijdt het bizar goed, de concurrentie komt niet eens in de buurt !
Wolflow zegt
Wat mij betreft zijn alleen de modellen met een cijfer het Porsche logo waardig
Variomatic zegt
@wolflow: had Porsche er ook zo over gedacht dan bestonden ze nu niet meer, o.a. de Cayenne is destijds hun redding geweest. Die omzet kunnen ze dan weer fijn steken in de verdere verfijning/ontwikkeling van de modellen met nummertjes: je zou er dus blij mee moeten zijn :-)
ty5500 zegt
Doen ze goed bij Porsche! Denk dat het een combinatie is van imago, dagelijkse inzetbaarheid (exclusief buitenbeentjes als de Rs modellen), sportiviteit, luxe en toch relatief nieuwe technologie is dat maakt dat ze populair zijn.
Brol zegt
zijn er verkoopcijfers van de Boxster/Cayman gekend ten tijde van de flat-6 ?
sportabgasanlage zegt
De 718 GTS, GT4 en GT4-RS hebben ook gewoon een 6-cilinder. Alleen de T en S Hebben een 4-cilinder.
Overigens grappig dat dat bij een Alpine geen minpunt is, maar bij een Porsche valt iedereen erover.
gebakkenei zegt
Weet iemand waar Charles is ?
Variomatic zegt
@gebakkenei: winterslaap?