Goedkoop is relatief in dit verhaal. De prijs voor benzine en diesel is in Nederland nog steeds fors natuurlijk. Nu is echter een gunstig moment om je bolide vol te gooien.
Terwijl het coronavirus de wereldwijde economie verstoort, heb je als doodgewone consument ook met wat voordeeltjes te maken. Door de dalende olieprijs kun je goedkoper brandstof tanken.
Uit cijfers van brandstof-zoeker blijkt dat je in Nederland al voor 1,52 euro per liter Euro95 (E10) kunt tanken. In vergelijking met 1-1-2020 is de adviesprijs voor een liter benzine al met zo’n zes cent gedaald. Zolang de vraag naar olie niet toeneemt zullen de brandstofprijzen ook niet stijgen. Tot nu toe is vandaag het gunstigste moment om de auto af te tanken, maar het kan zomaar zijn dat je de komende dagen nog wat centjes per liter goedkoper uit gaat zijn.
Hoewel de olieprijs keiharde klappen heeft te verwerken, is de brandstofprijs niet extreem goedkoper in vergelijking met bijvoorbeeld het najaar van 2019. Dit komt omdat een groot deel van de brandstofprijs in Nederland bestaat uit BTW en accijnzen. Vergeet ook niet dat er een accijnsverhoging heeft plaatsgevonden per 1-1-2020.
Extra geld besparen
Natuurlijk stoppen de goedkopere brandstofprijzen niet bij de grens. Voor mensen die in de buurt van de grens wonen loont het extra om peut bij de buren te halen. In België ligt de benzineprijs op het laagste niveau sinds een jaar. Uit cijfers van FOD Economie blijkt dat de maximumprijs voor Euro95 (E10) is gedaald naar 1,414 euro per liter. De maximumprijs voor Euro98 (E5) ligt in België op 1,499 euro per liter.
Foto: Lamborghini Aventador Superveloce via @shelldewetering op Autojunk
Dutchdriftking zegt
Altijd prettig. Maar het blijft raar dat met een stijgende olieprijs de benzine net zo hard stijgt, en dat deze met een dalende prijs niet net zo hard daalt….
kennone zegt
@dutchdriftking: dan krijg je het vreemde oude voorraad verhaal wat eerst op moet? telt idd niet andersom.
jack_abarth zegt
@dutchdriftking:
Dat is toch logisch.
Goedkoop ingekocht kun je voor meer verkopen dan verwacht. De duur ingekochte liters ga je niet voor minder verkopen, dus die moet eerst op. Niks vreemds aan.
baklava zegt
Goedkoper tanken, maar met E10 heb je ook meer kosten aan onderhoud
loberg zegt
Bewijs?
baklava zegt
@loberg: mijn eigen auto. Verstopte injectoren als gevolg van e10
gandini zegt
@baklava: Hoe kan dat nu door E10 komen dan?
bartteeuwen zegt
@gandini: mijn vorige auto had ook een flink hoger verbruik vanaf oktober 2019. Ben niet de enige als ik internet forums afzoek.
C220AMG zegt
@bartteeuwen: een hoger verbruik is niet zo vreemd, dit komt doordat de energiedichtheid/calorische waarde van e10 lager is dan die van benzine, de dichtheid verlaagd door de toevoeging van ethanol (de dichtheid is ook wel bekend als de lower heating value).
redneck zegt
Ethanol is een toevoeging die de rubbers aantast en heeft minder energie dan ongelode brandstof . De aangetaste rubbers gaan door het brandstof systeem dwarrelen en zorgen voor verstoppingen. Tevens gaat het verbruik van je auto omhoog omdat er minder energie in de brandstof zit door de ethanol toevoeging. Gevolg meer brandstof nodig voor zelfde energie. Gevolg: meer vrachtwagens die de benzinestations moeten bevoorraden . Gevolg meer diesel uitstoot van de vrachtwagens. Conclusie : Den Haag snapt het allemaal niet en doet voor CO2 ” vermindering”” alles. Ze doen eerst en denken dan pas na over de resultaten of gevolgen. Typisch Den Haag
loberg zegt
Dat is geen bewijs. Bewijs is als je iets onomstotelijk kunt vaststellen. Je stelt vast dat er verstopte injectoren zijn, maar komt dit ook door E10? Er wordt voor op fora geroepen over de gevolgen van E10, maar ook een fora is geen bewijs. Ik heb gewoon nog geen deugdelijk onderzoek gezien dat laat zien dat E10 meer klachten zou geven dan brandstof zonder ethanol.
michaelb zegt
@loberg: E10 is een mindere brandstof helaas. Dit merk je heel goed in je verbruik. Mocht je een trip in EU maken tank voor de grap ‘echte’ benzine. Je merkt echt een verschil. In de Megane gt van mijn vrouwe Schilde het een liter per 100km.
lekbak zegt
@loberg: denk zelf toch eens na man ipv dat door een onderzoeker te laten doen.
Als je de eigenschappen van ethanol bekijkt dan hoef je echt niet een geleerde te zijn om te begrijpen dat er erg veel potentie voor ellende is.
Maarja, zelf nadenken is natuurlijk moeilijker dan je handje ophouden en vragen om informatie…
racerx zegt
@baklava: auto van mijn vriendin liep ook bar slecht op E10 terwijl het geen probleem zou moeten zijn, na de zoveelste motorstoring 3 tanks Excellium 98 erdoor gejaagd en het vermogen is weer terug, geen storingen meer. Betreft een 206CC 1.6 16v, met net een goede 120.000km gereden.
trabbit zegt
Ben blij dat ik op LPG rijd (55cent p/l), geen gedoe met ethanol. Voor die paar liter per maand voor het starten gooi ik er wel premium benzine in.
jdeboer zegt
Niet de brandstof de schuld geven van wederom falende VAG techniek.
E10 is een probleem in oude onaangepaste gebakjes van voor 2000.
In een moderne turbo motor kan het zelfs een voordeel hebben door de koelende werking van ethanol op de inlaatlucht. Bovendien is de klopvastheid van ethanol hoger dan van de E95 waar het aan toegevoegd wordt.
Maar dat ga je die schreeuwlelijk van een Lekbak niet uitleggen, die blaat graag de ongeletterden na.
cossiekiller zegt
Ik heb de afgelopen week nog 98 getankt aan 1.42/L
Dat voordeel van België is wel weg met optrekken na elke diepe put in het wegdek…. Dat dan weer wel.
maferick74 zegt
Dit jaar…. het is maart, pfff
lekkerlinksrijden zegt
En nog steeds te veel( belasting)
kapitein zegt
Nu koken op gas een taboe begint te worden ben ik er maar op gaan rijden. Dat is gewoon lachen aan de pomp met 54 centen per liter.
gewoondirk zegt
Mooi moment om de Cadillac van stal te halen, vanavond maar in België volladen met E98.
toyotafortuner zegt
Wat voor een Cadillac? Een 90s Seville?
gewoondirk zegt
Een 1995 Eldorado.
juulzz zegt
Liter diesel 1.19 in Germany
janhenvol zegt
@juulzz: gister voor 1,13 getankt ?
cloverleaf zegt
1.08 in Letzebuerg voor een litertje diesel
B00G1E zegt
mag dan wel geen diesel tanken maar heb toch laatst $1.99 voor een gallon benzine betaald. Komt uit op 47 eurocenter per liter.
iphonistvongates zegt
Een (hoge) olieprijs is een zeer effectieve economische tool zelfs in een periode waar externe factoren (zoals de coronavirus-hype) de algemene productiviteit beïnvloed. Brandstof is een extreem prijs-inelastisch goed net zoals rookwaar, tarwe enz.
imarinos zegt
Vanmorgen blij aan de pomp in Hoogstraten, Euro 95 voor €1,315
tvr1974 zegt
@imarinos: gisteren in Mechelen 1,24.5 betaald.. voor E95
redneck zegt
E10 heeft dezelfde prijs gekregen als voorheen de E5. Dit terwijl het milieu vriendelijker zou zijn ( ook een leugen ) en goedkoper zou worden dan E5. E5 is nu ongeveer 10 cent per liter duurder. En maar volhouden dat het om het milieu gaat in De Haag. We betalen ons scheel aan de milieu lobby. En Den Haag maar 1 euro per liter aan accijns en btw binnen harken .
bartsss zegt
@redneck: precies zo dacht ik er ook over. Diesel was altijd 30cent goedkoper als benzine. Dat zou nu 28cent moeten zijn door de e10 zeiden ze want e10 werd 2cent goedkoper als voorheen. Nou nee hoor, ’t prijsverschil is nog steeds 30cent tussen diesel en benzine.
thomasthomas zegt
Tank toch altijd voor 80 euro boeien!
intimrasiert zegt
Ik wou dat tanken 10 euro per liter kostte, en dat ik wel overal naartoe kon. Nu kan je nergens heen, heb je er niks aan.
kniesoor zegt
Met Brent rond de 45 Dollar per vat en een Euro/Dollar van rond de 1.1350 moeten de brandstofprijzen flink omlaag kunnen. Niet van de ene op de andere dag, maar toch.
wheresmycossie zegt
Ik had de Bmw lekker vol getankt met 98 voor de trip naar Oostenrijk prima rit gehad en merkbaar verschil met 95e10. Terugweg net voor de grensincident Oostenrijk vPower 100 getankt voor €1,54! en door stampen op de fileloze autobahn voor 800 hemelse km’s?
Ik haalde ruim 100km meer op de terugweg met skibox, volle bepakking en een (verantwoordelijke) zware rechtervoet dan normaal stad/snelweg in Nl met 98. En E10 is helemaal drama. Trage motor, veel toeren, hoog verbruik
E10 is absoluut meuk in vergelijking met de oude 95/98
VPower 100 is dan weer het andere uiterste ?