Er wordt massaal thuisgewerkt en dus ligt de zakelijke leaseauto onder een vergrootglas Hoe ga je als bedrijf om met dit ‘nieuwe normaal’?
Thuiswerken is in een rap tempo de norm geworden en dat gaat het waarschijnlijk blijven ook. Bijna een kwart van de thuiswerkers wil namelijk ook na corona thuis blijven werken. Dit heeft consequenties voor de manier waarop je als bedrijf het vervoer van je werknemers regelt en dus invulling geeft aan de mobiliteitsvraag.
De onbelaste reiskostenvergoeding voor je werknemers mag je alleen verstrekken wanneer er daadwerkelijk reiskilometers worden gemaakt en deze reiskostenvergoeding valt dus voor veel mensen (gedeeltelijk) weg! Dit levert nieuwe vraagstukken op.
Gemiddeld kost een leaseauto €9.000 per werknemer per jaar. De vraag is of alle werknemers dat nog wel nodig hebben op het moment dat er op grote schaal thuisgewerkt wordt. Daar komt bij dat leasecontracten vaak niet flexibel zijn. Dat kan dus efficiënter. Voor de genoemde €9.000 zijn er ook een hoop andere mogelijkheden.
Driven – onderdeel van de Louwman Group – biedt een oplossing voor de veranderende behoeftes op dit vlak. Sterker nog: Driven biedt een hele reeks oplossingen, afhankelijk van de situatie van je bedrijf. Maatwerk dus. Driven helpt ondernemers in drie stappen: van onderzoek, naar advies tot implementatie. Daarbij wordt er gekeken naar de bedrijfsdoelstellingen, maar ook naar de behoeften van de individuele werknemers. Hoe zet je mobiliteit zo efficiënt mogelijk in zodat je kan inspelen op onverwachte gebeurtenissen?
Deze mobiliteitsprovider biedt de mogelijkheid om (deel)auto, fiets en OV te combineren in één overzichtelijk pakket. Daarnaast zijn ook de looptijden flexibel, van één dag tot onbeperkt. Om dus te komen tot een persoonlijke oplossing die voor het hele bedrijf werkbaar is en past binnen de bedrijfsdoelen. Meer weten? Op de website van Driven vind je alles over de mogelijkheden die zij jouw bedrijf kunnen bieden.
E550 zegt
Hoeveel procent van de Tesla 3 berijders is een particulier?
padoempats zegt
Uiteindelijk is iedereen toch een particulier? :)
faalhaas zegt
@padoempats: padoempats!
MarcoM zegt
@E550: 1 procent?
E zegt
Het percentage van de bevolking dat een nieuwe auto kan betalen kan je op 1 hand tellen.
Ik ben blij dat ik daar gewoon bij hoor en al een nieuwe EV gekocht heb. Als je nu een nieuwe EV kan betalen heb je best wat zekerheid om in de toekomst nog prive een auto te rijden als particulier. Anderen zijn waarschijnlijk aangewezen op deelplatformen, dat wil je niet als autoliefhebber.
MJ zegt
Jammer dat het een advertorial is, interessant onderwerp voor een kritisch artikel.
karhengst zegt
Dat viel me helaas ook wat tegen.
Interessant voer voor discussie: Kan/mag een werkgever aan de ene kant een fraaie arbeidsvoorwaarde schrappen en aan de andere kant ook nog eens verwachten dat de werknemer meerkosten voor thuiswerken tevens voor eigen rekening neemt?
Zoiets zou een duur geintje voor mijn werkgever kunnen worden namelijk.
Henk zegt
Juist,
Er gaat veel afscheid genomen worden van lease voertuigen voor elke manager lege dozen..
In plaats van 3 “gratis benzine” middenklassers komt er dan 1 deel-auwtootje.
De Model -X- voor de baas blijft natuurlijk.. ;)
flutterby zegt
Leasevergoeding uitlaten betalen en 19ct/km declaren wordt zo ook steeds aantrekkelijker en gangbaarder. Daar kan je vaak best iets leuks voor rijden.
MarcoM zegt
@flutterby: dan kun je ook je eigen auto tenminste kiezen.
melkkoe zegt
Ik weet niet in welk land jij woont? Maar in NL kun je voor 19ct/km echt geen auto rijden. Alleen de afschrijving van een beetje auto is al 5K per jaar. Dan moet je al 26.000km per jaar rijden voor de baas om alleen nog maar de afschrijving te kunnen betalen.
Brandstof/stroom, onderhoud, wegenbelasting en verzekering hebben we het nog niet eens over gehad.
karhengst zegt
Een werkgever mag gewoon meer betalen hè. Hooguit 19 ct/km accepteren is jezelf af laten schepen, maar je bent er zelf bij wanneer je het contract ondertekent.
goodvibrations zegt
Als die bijtelling hoger wordt (ook voor elektrisch) zijn er genoeg mensen die van hun lease auto af willen.. (en dan bij inkomen optellen uiteraard ;-) ). Alleen met lage bijtelling is het “goedkoop” nieuw rijden.