Het blijkt dus niet alleen VW te zijn dat vieze dingen deed met diesels.
Het gehele dieselgate-schandaal heeft er lekker ingehakt voor Volkswagen. Sommige kwade tongen beweren zelfs dat sommige van de besparingen die er nu zijn gemaakt op de nieuwe MQB-generatie-auto’s, een direct gevolg zijn van de miljardenboetes die betaald moeten worden. De VW Golf VIII is voorlopig hoogtepunt.
Maar wat blijkt, niet alleen VW deed hieraan. Uiteraard zijn er meerdere autofabrikanten die ook geprobeerd hebben om de tests te manipuleren. Of in elk geval, om er zo gunstig mogelijk uit te komen. In dit geval is het Stellantis dat schuld gaat bekennen. Dat meldt persbureau Reuters.
Fiat Chrysler Automobiles
Het gaat niet om alle merken van Stellantis. Het is een rechtszaak die al een paar jaar loopt met FCA. In dit specifieke geval gaat het om de Jeep Grand Cherokee en Dodge RAM 1500 met de 3.0 zescilinder EcoDiesel-motor van de modeljaren 2014 tot en met 2016.
Al een paar jaar geleden kwam de Amerikaanse overheid erachter dat de daadwerkelijke uitstoot van die motoren te hoog was. Toen deed FCA of hun neus bloedde. Ze riepen 100.000 auto’s terug voor een software-update én betaalde meer dan 265 miljoen euro in boete vanwege de extra vervuiling. Ook werd er toen een project uit de grond gestampt om die extra veroorzaakte uitstoot aan te pakken.
Niet alleen VW
Uiteindelijk bleek dat dus niet genoeg. Er loopt volgens Reuters nog een ‘crimineel aspect’ van de rechtszaak. Ingewijden hebben mede gedeeld dat Stellantis voornemens is om schuld te bekennen. Dit om een deal te sluiten met de overheid. Als ze niet schuldig pleiten, bestaat de kans dat ze nog harder worden aangepakt. Als het bedrijf zich nu aan alle regels houdt, de boetes betaalt en schuld bekent, dan hebben ze er zelf het minste last van.
Stellantis/FCA heeft tot nu toe al een kleine 700 miljoen euro betaald aan boetes in het civiele aspect. Er werd zelfs een ‘class-action’-rechtszaak geschikt, waarbij de getroffen eigenaren gecompenseerd werden met bedragen oplopend tot 3.000 euro. Dat is wel iets anders dan een Pole BlueMotion die nog brakker gaat rijden na een software-update en nog minder waard is bij inruil.
Destijds heeft Stellantis altijd alle boetes betaald, maar er wel bij vermeld dat ze onschuldig zijn. Volgens FCA veranderde de deal er “niets aan dat het bedrijf niet betrokken was bij een opzettelijk plan om manipulatie-instrumenten toe te passen om emissietests te kunnen vervalsen.” Waarvan akte.
Johanneke zegt
Prima reden om gewoon te kappen met diesels, dat hele schandaal. Er is constant gezeik over, laatst ook weer de duitse merken die afspraken maakten ze niet te schoon te maken.
En dan heb je nog alle fijne mensen die zaken als EGR kleppen en roetfilters verwijderen. Dan lees je dat iemand loopt te janken dat we geen 130 meer mogen, en zelf stoot ie een teringzooi aan stikstof uit zonder EGR.
flutterby zegt
@Johanneke: capitalism gone wrong..
waterisnat zegt
@flutterby: u bedoelt dat het nooit om milieu/klimaat ging, maar enkel om kapitalisme kapot maken en communisme (deugroven) te brengen? Wat eerlijk van u. Eerlijkheid past niet echt in dit straatje hoor, dus kijk uit dat uw mede-communisten u nu niet gaan af/aan-vallen.
Het treurigste blijft in dit gehele treurspel bovenal de afbraak van wetenschap in de poging communisme te brengen. Dit gaan we decennia voelen.
flutterby zegt
@waterisnat: als iets kapot is moet je het repareren en niet gelijk in de prullenbak gooien. Kapitalisme werkt uitstekend, maar je moet het reguleren. Helaas heeft het kapitalisme met lobbyen weer de regulering in zijn zak. Kapitalisme werkt het beste met een vleugje socialisme.
dracae zegt
WOW!
Het is al even geleden dat ik zo’n knap staaltje invullen heb gezien. Uiteraard zo invullen dat je ziet wat je wilt zien..
Ik zal het zelf ook eens proberen… je wil ons waarschuwen omdat er overal communisten zijn.. en uiteraard is iedereen die ook maar een klein beetje kritiek heeft op kapitalisme er eentje.. dat kan niet anders..
Wel jammer dat ze in Rusland en China ook gewon keiharde kapitalisten zijn tegenwoordig…
goodvibrations zegt
Het ironische is dat ze in Rusland de Tsaar weg hebben gedaan en er uiteindelijk gewoon weer hetzelfde terug hebben gekregen.. Benieuwd wanneer de cylcus zich weer gaat herhalen
thjvanvlerken zegt
@waterisnat: je naam strookt niet met wat je zegt, de logica ontbreekt mij in deze. Maar goed water is dan weer niet altijd nat.
mashell zegt
Klopt natuurlijk maar hoe ga je dan om met de vraag “Waarom zouden we wel doorgaan met benzinemotoren, die zijn immers bijna net zo slecht?”.
petroldrinker zegt
@Johanneke: niks mis met die filters verwijderen, houden alleen maar vermogen tegen…
rogerzz zegt
@petroldrinker zucht. Extreem vieze diesel-walmen krijg je dan, ik heb zelf een diesel en kan prima met mijn gezicht voor de uitlaat hangen door alle filters en katalysator etc, maar op 50 meter van een diesel-auto rijden zonder roetfilters etc dan ga ik al bijna over mijn nek.
Het is niet zo dat een diesel ietsje viezer is zonder roetfilter, maar echt significant, er zijn zelfs websites die beweren 99% om te zetten. Maar aangezien egoïstisch Nederland ‘mijn auto is maar één auto op het totaal en een roetfilter is duur’ – redenaties heeft.. Prima dat er bij APK keuringen verandering in gaat komen dus :)
petroldrinker zegt
Niet iedereen boeit die hele klimaatdoelstellingen wat etc, ik heb er niet voor gestemd dus waarom moet ik ermee gestraft worden?
Feit is wel dat al die filters vermogen etc tegenhouden, ik heb liever dat stukje extra vermogen dan dat een paar zielige stakkers het fijner vinden om te ademen… ik klaag toch ook niet in een restaurant als er mensen binnenkomen met een koter in een kinderwagentje die irritant doet als ik er zit te eten…
allesmetturbo zegt
@petroldrinker: en dat mooie fluitje van de turbo’s die je hoort als ze opspoelen, heerlijk
Variomatic zegt
@Johanneke: in Nederland niet zo’n issue, maar bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk, Spanje en ongeveer het hele oostblok wil niet anders dan diesel..
erikabarth zegt
Goh dit was reeds in 2015 al bekend.
De praktijk uitstoot was vele malen hoger dan dat leuke testje in het lab, grappige van dit alles is dat de TDI in de praktijk altijd al een van de schonere diesels was.
Andere fabrikanten waren alleen wat creatiever met hun gesjoemel.
erikabarth zegt
Opel heeft vorige week al een schikking getroffen en daarvoor al eens fors beboet.
Mercedes/mitsubishi/Nissan en eerder FCA ook al eens, dit is echter het strafrechtelijke deel.
PSA/Renault zal het volgende slachtoffer zijn, daarvan zijn de onderzoeken nog gaande of beter gezegd men onderhandeld over de hoogte van de boete.
https://www.automobielmanagement.nl/auto-milieu/2021/10/20/opel-betaalt-boete-van-bijna-65-miljoen-euro-voor-dieselgate/
Groninger zegt
@Johanneke: ze schenken pure azijn bij groenlinks?
marcomanta zegt
Ik vraag mij af wie op het welbekende matje moet komen, dit hebben volgens mij vele mensen moeten weten, maar ja, zo was het ook in de jaren 60, 70 en 80 met asbest…..
thjvanvlerken zegt
@marcomanta: ga maar eens goed zitten en nadenken over hoe de verantwoordelijkheid wordt gedragen in grote bedrijven of groepen mensen. Zou me niet verbazen dat iemand van de tech afdeling dacht slim te zijn, legal het niet wist of begreep en de rest dacht van dat deden we al en zal wel goed zijn. Autos bouwen is nogal complex en er is niet iemand die alles weet… nu inmiddels hebben die bedrijven vast en zeker gecontroleerd of ze hetzelfde desen/doen en daar bewust voor gekozen hun bek te houden… deny until you get caught and then apologise. ( best course of action )
meetsysteem zegt
De diesel heeft vele voordelen boven de benzinemotor. Dat de Co2 uitstoot van het wagenpark toeneemt ligt niet aan de toename van de SUV, zoals velen denken, maar aan het afnemen van het aantal verkochte diesel, zoals kenners weten. Een Mercedes E diesel is net zo zuinig als een Yaris hybride. Bovendien, direct ingespoten benzinemotoren kunnen net zoveel of zelfs meer fijnstof uitstoten dan moderne diesels.
Conclusie: verbrandingsmotoren zijn even slecht, één van de twee is de zondebok, met dank aan VW (en anderen om bij het topic te blijven).
sportabgasanlage zegt
Alle fabrikanten sjoemelden met de tests.
En water is nat…