Albert Heijn gaat snelladers installeren bij diverse supermarkten zodat klanten hun elektrische auto kunnen laden tijdens het boodschappen doen.
Het is in Duitsland een heel normaal gezicht. Bij diverse Lidl- en Aldi-filialen in het land kun je de elektrische auto opladen op de parkeerplaats. Kom je terug bij de auto na een boodschap zijn er weer enkele tientallen kilometers bijgeladen. Lekker makkelijk! Bovendien zit er ook slimme marketing achter. De klant blijft wat langer in de winkel omdat de auto toch bezig is met een laadsessie. Dat laatste is met name van toepassing als je op doorreis bent.
Albert Heijn heeft goed afgekeken bij onze oosterburen en gaat in Nederland snelladers aanleggen. Dit jaar verwacht de supermarktketen 240 snelladers te installeren bij winkels van het bedrijf in Nederland en België. De komende jaren worden het aantal snelladers verder uitgebreid naar 2000 stuks tegen 2025.
Albert Heijn snelladers Gratis laden of betalen?
Het installeren van al die snelladers doet Albert Heijn in samenwerking met Eneco eMobility. Onbekend is of klanten moet lappen, of gratis gebruik mogen maken van deze service. Dat heeft de supermarktketen in elk geval nog niet bekendgemaakt. Bij bijvoorbeeld eerder genoemde Lidl en Aldi in Duitsland is het zo dat klanten gratis mogen laden. Mocht je moeten betalen voor de service, dan is het minder interessant om te gaan laden bij de supermarkt. Zeker als je daarna terugkeert naar huis en gewoon thuis, ogenschijnlijk goedkoper dan publiek, kunt laden. Het is dus even afwachting in hoeverre deze ontwikkeling van AH interessant is voor de EV-rijder.
bernoulli zegt
Het gaat om 225 Kw snelladers, dus dan heb je het niet over enkele tientallen kilometers wat je erbij laadt. Met een moderne EV kun je hem tijdens de boodschappen gewoon flink vol laden (met stroom) :+
arthur75 zegt
Niet alleen Duitsland, ook in Nederland kun je bij de Lidl in enkele plaatsen gratis laden.
maarteno zegt
echter zijn dat geen snelladers toch?, met een beetje snellader kan je dus met 20-30m boodschappen doen met veel auto’s al 60-80% bijladen….is best veel vergeleken met zo’n normale lader.
fanboy zegt
@maarteno: Jawel dat zijn volgens mij 50kW laders. Weliswaar langzamer dan die langs de snelweg tegenwoordig, maar heel netjes. Vooral als je bedenkt dat het gratis is en na een half uurtje winkelen dus alweer een stuk voller zit.
flutterby zegt
@fanboy: 50 KW laders zijn véél goedkoper, met name de aansluiting op het net en zorgt daarnaast dat je klanten inderdaad langer binnen zijn. 375 kW laden is leuk, maar je wilt in dit scenario juist voorkomen dat ze maar 10-15 minuten hoeven te laden.
Richmond zegt
@maarteno: Lidl bied 3 type laders aan, ze leveren ook de stekker aan
flutterby zegt
Zelf laad ik regelmatig gratis bij de snellader van de Lidl in Nederland. Bevalt prima alleen vaak wel bezet uiteraard. Ik laad overigens niet langer dan ik boodschappen doe dus bespaar er amper een laadsessie thuis mee. Als ik ervoor moest betalen was het mij de moeite niet waard, ook het gratis AC laden sla ik over als “snel” DC laden bezet is.
toniominestrone zegt
In de bonus!
gregorius zegt
Wow Appie! Snel geanticipeerd.
Hier in Zwitserland is er amper een winkelcentrum / supermarkt-met-parkeerplaats te vinden ‘zonder’ laad oplossing. En dat voor een land zonder belasting-voordelen voor EVs (e.g. waar geen Volvo T8 te vinden is, louter T6en en ik zie eigenlijk nooit non-premium EV’s rijden).
flutterby zegt
@gregorius: jammer, want juist in de bergen kan je enorm profiteren van een accu.
lebeaunl zegt
@gregorius: neutraal land dat CH, alleen niet Co2-neutraal.
Dutchdriftking zegt
Klinkt niet gek, helemaal niet als het gratis is. Aan de andere kant, zaterdags is de winkel al afschuwelijk druk, als de winkelbezoekers dan ook nog eens een half uur langer in de weg lopen voor wat gratis kw’s…..
flutterby zegt
@dutchdriftking: maar dan sta je eerst een half uur bij de laadpaal te wachten tot die vrij is.
vetnek zegt
Dit concept voer ik thuis ook uit en dan komen ze de boodschappen notabene brengen!
mc96 zegt
Hij is leuk!
mashell zegt
Wat was Albert Heijn denkende toen ze allemaal volkswagens rond de winkel fotoshopten?
Volkswagen rijders kunnen boodschappen doen bij zo’n dure supermarkt helemaal niet betalen!
Alfonso_Alfist zegt
Prima initiatief wel benieuwd naar de kosten. Hier in Duitsland slinger ik de XC40 P8 regelmatig bie de Lidl aan de lader, niet mega snel met 11 KW. De Aldi lader is meer premium met tot nu toe een snelheid van zo’n 65 KW per uur. Wel ligt er met het ‘graties’ zijn misbruik op de loer zie regelmatig E-Up en Zoë rijders die op telefoon een spelletje spelen maar geen Einkaufen doen.. nu laad voor 90% van de gevallen op de zaak maar apart is wel.
faalhaas zegt
Dat kan korter!
flyerbunch zegt
Benieuwd hoeveel toeristen de palen bezetten en niet komen winkelen zoals nu al soms het geval is bij Lidl bijvoorbeeld.
rutgerg zegt
@flyerbunch: inchecken met de ah bonuskaart… als ie ziet dat je binnen een uur geen aankoop hebt gedaan bij ah van minimaal X euro dan de stroom doorbereken a 80ct/kwh…
raoufff zegt
Ik rij elektrisch maar ik heb niet eens geld om boodschappen te doen dus rij ik iedere week maar naar de voedselbank.
ometom zegt
Gratis laden zal binnenkort ook verleden tijd zijn. Heb al geruchten van verschillende grote bedrijven gehoord dat ze er vanaf willen. Maar een laadpaal bij iedere supermarkt, lijkt me logisch. Echt indrukwekkend ook dat AH hier nú al mee komt..
flutterby zegt
@ometom: een gratis 50 KW lader kan voor een winkel of restaurant best interessant zijn om klanten aan te trekken. Sneller laders zullen inderdaad eerder betaald zijn omdat daar veel meer kosten voor gemaakt dienen te worden. Persoonlijk zou ik bij bijv een supermarkt best bereid zijn om meer te betalen voor de sneller lader dan gratis voor 50 KW (als ik afhankelijk was van openbaar laden).