Midden 2009 spraken het CDA en PvdA de naïeve en onrealistische ambitie uit om in het jaar 2020 totaal 2 miljoen elektrische auto’s in Nederland te hebben rondrijden. Door de val van het kabinet zitten er nu andere poppetjes met andere prioriteiten. Op die 2 miljoen hoef je niet te rekenen, maar het onderwerp leeft nog wel. Zo houdt het bijna alle autobouwers bezig en bijvoorbeeld Audi heeft al geroepen in 2020 de grootste premium fabrikant van elektrische auto’s te willen zijn. Dus het is goed om te blijven inschatten hoe de markt voor EV’s zich op korte tot middellange termijn zal ontwikkelen.
Het economische bureau van ING zit er bovenop. In 2020 rijden er volgens de ING in Nederland ongeveer 140 duizend elektrische auto’s. Dit komt overeenkomt met een kleine 2 procent van het totale wagenpark. Op jaarbasis worden zo’n 30.000 nieuwe EV’s verkocht, 7 procent van de totale nieuwverkoop en 5 procent van de omzet bij autodealers.
De ING schat in dat de impact van EV’s op de onderhoudsafdeling van autobedrijven gering zal zijn. De onderhoudskosten van een EV zullen 15 procent lager liggen dan voor een diesel- of benzineauto. De onderhoudsmarkt voor elektrische wagen zal in 2020 hooguit goed zijn voor 55 miljoen euro op een totale onderhoudsomzet van circa 3 miljard.
Het elektrisch rijden zal toenemen naar mate de prestaties van de accu’s verbeteren. Voor bedrijven die zich specialiseren in de verkoop en het onderhoud van de elektrische auto, liggen hier kansen om een groot deel van deze groeiende omzet naar zich toetrekken. (via: de zaak)
Jochempie zegt
De benzine-lover mogen even gniffelen.
Jochempie zegt
@Jochempie: loverS, Jochempie, loverS.
Cantago zegt
@Jochempie: *gniffelt
Jokkebrok zegt
Logisch, er is nog te weinig keuze en de accu’s zijn nog te slecht!
Jokkebrok zegt
Leuke poll btw!
Joerek zegt
Tja, gaat en staat dus met de ontwikkeling op het gebied van accu’s en voornamelijk op het gebied van meer energie bij dezelfde grootte. En dat is het probleem. Gemiddeld genomen zijn de accus de afgelopen tientallen jaren nog geen 3% per jaar verbeterd op dat gebied. Het zijn allemaal verbeteringen in de marge. Kijk maar eens naar de laptops… ze gaan nog steeds even kort mee. Dat telefoons tegenwoordig langer meegaan heeft meer te maken dat ze zuiniger zijn geworden dan dat ze meer energiecapaciteit heben gekregen.
Het is meer wachten/hopen op een toevalstreffer dat er ergens een stofje / metalen combi wordt gevonden die een flinke verschuiving teweeg brengt.
Elektrische aandrijving kent eigenlijk enorm veel voordelen. Kleine / lichte motoren, evt. motor per wiel (perfecte 4-wiel aandrijving), geen uitstoot, stil (comfort), etc.. Alleen de energiebron (MEGA pakket aan accus) is verre van ideaal.
Orichy zegt
@Joerek: Misschien is die er wel, maar is de toepassing nog te ingewikkeld. Ik dacht aan draadloze stroomvoorziening, dus draadloos afgifte van stroom, het staat nog in de kinderschoenen en moet verder ontwikkeld te worden, het zal niet voor 2020 zo ver zijn, maar misschien dat het daarna in een sneltrein vaart raakt. Als het maar voor 2050 gerealiseert is. Dat is het jaartal waarvan men verwacht, dat de olieproduktie naar een zeer laag niveau gereduceert is.
laurensje zegt
Daihatsu specialist worden lijkt me winstgevender.
OT: geloof nooit een beleggingsanalist die posities inneemt.
henkdetank zegt
Je moet wel een nerd en erg naief zijn wil je in de eerst genoemde cijfers geloven …Electriciteit is niet de toekomst …..Gewoon een afleidingsmanouvre ….denk je echt dat men de know-how over verbrandingsmotoren zomaar even weg kiepert ….En wie wil er nu in een auto met een stofzuigermotor rijden, ja wie ??
mashell zegt
@henkdetank: ik! Die motor maakt namelijk minder geluid (in tegen stelling tot jouw stofzuiger) zodat de muziek beter klinkt. Electriciteit is zeker wel de toekomst, misschien niet vanwege het milieu, het opraken van de olie maar wel om uit de machtsgreep van die arabieren te kunnen ontsnappen!
Het zal nog wel even duren maar electriciteit wordt het helemaal (misschien later aangevuld met waterstof stroom generatoren). Ik durf je wel een voorspelling te doen, de komende jaren zal de benzineprijs sneller stijgen dan de acceptatieratio van electro auto’s.
Jochempie zegt
@henkdetank: Ik ook. Op waterstof haal ik er gelijk eentje!
besaram zegt
HAhaha vag wil eerst de grootste zijn in 2018 waarvan ze er nu zelf achter zijn gekomen dat het em niet gaat worden.
En nu roepen ze het weer. HAHAHA grappige duitsers. Lexus heeft al genoeg hybrides rond rijden in the usa,azie en midden oosten.
Jipp zegt
@besaram: Kun jij wel lezen? dit gaat niet over wat VAG wil, maar de politiek.
boygeorge zegt
De uitspraak van CDA en PvdA was zo realistisch dat alleen daarom toestemming gegeven was voor de bouw van elektriciteitscentrales in de Eemshaven. De nu verwachte overcapaciteit is al verkocht aan landen waar ze wel inzien dat electrische auto`s toekomst hebben.
Er zijn teveel olie-domme kansarme auto-isten die te hard schreeuwen. Zoiets als de overgang van paard en koets naar een auto. Waarom kunnen al die verschillende technieken niet naast elkaar rijden/leven. Soms is dat heel simpel.
Er zijn nog steeds auto-journalisten die brallen.
Gesteund door een Alfa-dealertje om de hoek een Prius afschieten. Blind zijn voor een toekomst die verder gaat dan je eigen schoenmaat 38. Op het ING werken overbetaalde snotneuzen onder leiding van oude diesels. Ik ben er van overtuigd dat niemand bij ING op persoonlijke titel een voorspelling kan doen voor de Lente van dit jaar, laat staan voor 2010.
Esprit_de_Flandre zegt
@boygeorge: 2010?
boygeorge zegt
@Esprit_de_Flandre: Dank je wel, het moet zijn 2020.
Megakix zegt
….zucht…zonder een schrikbarend sturend overheidsapparaat worden zelfs de getallen van 140.000 te hoog ingeschat ! Dus beste kabinetskeien; SUBSIDIËREN !!!! Van banden tot…banden..? ;-)
Truttenschudder zegt
Als je ’t mij vraagt is het allemaal koffiedik-kijken wat ze nu doen, je weet nooit hoe snel het gaat met technologie: Kijk maar hoe snel het is gegaan met de Personal Computer.
Ik denk trouwens niet dat de échte petrolhead voor een EV gaat, dat geluid is….slaapverwekkend. Liever een lekkere grom/roffel van een benzinemotor die me wakker houdt, dan POMPEN MET DIE SUBWOOFER!
http://www.youtube.com/watch?v=iiVL64kWUL0
Truttenschudder zegt
@Truttenschudder: Niet meer luisteren na 0.30, dan ga je deaud/d00t
marbre zegt
Het grote probleem is dat de accutechniek nog veel verder ontwikkeld moet worden. Daarin liggen inderdaad kansen voor bedrijven. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij telefoons, een smartphone kan je in de regel ook elke nacht aan de lader leggen.
bpc zegt
ik heb het hier al vaker vermeld de EV wordt het (weer) niet !
mattraket zegt
@bpc: Wacht maar tot je aan de pomp (minimaal) 4 euro mag aftikken.
Esprit_de_Flandre zegt
@bpc: Met een naam van een oliemaatschappij maak je die uitspraak niet echt geloofwaardig.
Ik wil wel een EV.
bpc zegt
@Esprit_de_Flandre: ik heb niet de naam van een oliemaatschapij ! en er is nogaltijd lpg of in de ecotoekomst bio-ethanol
Esprit_de_Flandre zegt
@bpc: Ok, correctie:
Met een naam van de
Belgische Mongolympics en het logo van een oliemaatschappij maak je die uitspraak niet echt geloofwaardig.
bpc zegt
@Esprit_de_Flandre: flink opzoekwerk gedaan jongen , hoe zit het met e sociaal leven ? zou je niet wat buiten gaan spelen met je vriendjes op de schommel?
die letters zijn gewoon mijn initialen maar daar kwam je niet op zeker ?
Esprit_de_Flandre zegt
@bpc: Oeioei, zo felle reactie. Ik maakte maar een grapje hoor. Niet slecht bedoeld.
bpc zegt
@Esprit_de_Flandre: ja sorry ik had die dag blijkbaar mijn dag zo niet , spons erover
Esprit_de_Flandre zegt
@bpc:
erikvanerne zegt
Geweldig hoe het gaat met voorspellingen. Niemand die het precies weet natuurlijk en iedereen rekent zich suf.
Blijft koffiedik kijken en het is al vaak genoeg bewezen: ontwikkelingen gaan vaak ineens een stuk sneller dan men vooraf denkt. http://bit.ly/3rF4J
Zou aardig zijn om in 2020 nog even terug te komen op dit artikel. Denk dat het tussen 2015 en 2020 waanzinnig hard zal gaan met elektrische auto’s. Alle merken produceren dan volop, battrijen zijn beter (meer kilometers) en goedkoper.
Bovendien zullen de waanzinig hoge brandstofprijzen http://bit.ly/b9pp7 voldoende reden zijn om heel snel een elektrisch karretje aan te schaffen. Die zijn er dan volop in soorten en maten.
Esprit_de_Flandre zegt
@erikvanerne: Maar nu doe je zelf voorspellingen waar je niet zeker van bent. Ja, het KAN dat die tech in een stroomversnelling geraakt, en ik hoop het met je, maar zeker is het niet.
Sommige voorspelde ontwikkelingen gingen ook gewoon veel trager dan men dacht/hoopte.
Bvb:
*1950: kernfusie zal tegen 2000 economisch haalbaar zijn.
*2000: kernfusie zal tegen 2050 economisch haalbaar zijn.
*2050: ??
NLBUURMAN zegt
ze moeten met kleine goedkope EV’s komen, even groot als de smart bijvoorbeeld, maar dan goedkoper, Elektromotor die maximaal 70 km/h kan, actieradius van 200 km, en dan rond de 3500-4000 euro, dan zit je goed. maar ja, accu’s zijn zo duur, dus dat wordt ‘m niet.
MichaelvdBroek zegt
@NLBUURMAN: mee eens, ze zijn gewoon veels te duur! :)
mattraket zegt
@NLBUURMAN: De verwachtingen (ja, ik geef toe, die hoeven niet uit te komen) zijn dat de accuprijs per kWh zal dalen van 900 dollar dit jaar naar 300 dollar in 2015 en 100 dollar in 2030. Een Volt/Ampera heeft een accu van 16 kWh, een Fisker Karma 20 kWh, dus het is duidelijk dat zo’n prijsdaling zoden aan de dijk zet. Als een accupakket straks 2000 dollar kost ipv 18.000 dollar, dan kun je zo’n auto echt laten concurreren met een auto met benzine- of dieselmotor.
Cantago zegt
En toch zie ik er nog weinig toekomst in… Leuk als 2e auto, maar verder gewoon niet.
pascalbouwman zegt
Die twee miljoen is ook gewoonweg niet haalbaar. Heb je ooit de rekensom wel eens gemaakt.
Er worden in een goed jaar ongeveer 500.000 auto´s verkocht. In tien jaar tijd moeten er dus 200.000 EV´s per jaar worden verkocht. Dat is 40% van alle nieuw verkochte auto´s. Ik geloof dat iets van 3 a 4% van de nieuwe auto´s EV´s zijn.
Justawheelchairguy zegt
ik heb er toevallig gister 1 gezien! Zelfs in Winterswijk.