In Europa rijden er minder SUV’s rond dan in de good ol’ US of A. Belangrijke reden hiervoor is het brandstofverbruik gecombineerd met de hogere brandstof prijzen hier. Aan de andere kant van de oceaan zijn ze wel geschrokken van de sterk gestegen benzine prijzen, maar nog steeds is even tanken hier veel duurder.
De hybride versie van een auto is vaak een stuk zuiniger, zodat een eenvoudig rekensommetje kan worden gemaakt of het loont om te investeren in zo’n rijdende pakket met accu’s. Wat blijkt is dat kleine hybride auto’s, zoals de Civic en de Prius, veel makkelijker verkopen dan hybride SUV’s.
Volgens USAToday verkopen de hybride SUV’s minder goed, doordat het prijsverschil absoluut veel groter is. Voordat je prijsverschil terug verdient hebt, ben je al even verder. Daarbij kun je je ook afvragen of het brandstofverbruik nu een echt een belangrijk criterium is voor de gemiddelde SUV koper. Toegegeven de dieselversies zijn in Europa verkopen in Europa het beste, maar echt zuinig kun je die ook weer niet noemen (via autoblog.com).
Slager Korrel zegt
Het gaat er dan ook eerder om dat je moderne techniek onder je gat wil, dan dat je minder aan de pomp uit wil geven, bij bijvoorbeeld de RX400h.
Zijn er al verkoopcijfers van deze SUV? Ik ben benieuwd…
Lexus zegt
Ik vind het zonde, De Rx400h is niet duurder dan de gewoone RX300 hij is sneller en zuiniger, Voor mij is de stap snel gemaakt hoor?? kwa uiterlijk vind ik hem ook cker niet lelijker. Maar je hoeft toch niet te verwachten dat hij ineens heel erg verkoopt want dat is lexus het is een exclusief merk.
w0o0dy zegt
de RX serie van Lexdeed de afgelopen 3 jaar tussen de 200 en 300 stuks. Het aantal loopt op en voor 2006 staan er al meer dan 150 stuks op kenteken. Helaas staat de verdeling RX300 en RX400H er niet bij… Zonde want deze “V8” schijnt erg prettig te rijden bij het verbruik de 3liter 6 cilinder
Christoff zegt
de RX400H verbruikt meer dan de mercedes 320CDI dus is get hier nog niet intresant om al een hybride suv te kopen.
w0o0dy zegt
ja, maar rijdt de ML320CDI als een benzine V8 of als een diesel V6? Ik denk het laatste en dan blijft het argument van de Hybride toch nog wel geldig, denk ik.
lexus zegt
Ja, dat vind ik geen vergelijking, een diesel betaal je ook meer wegenbelasting, en die rx400h rijd als een v8 en vebruikt maar als een 6/4cilinder
w0o0dy zegt
als het allemaal lukt (met de planning) dan kunnen we binnenkort precies vertellen hoe de RX400H rijdt…. ;-)
Niels van der Weiden zegt
Ach, zoveel had dat artikel van USAToday ook weer niet om het lijf. De Lexus RX300, pardon, RX330 in Amerika, zou gemiddeld 27 dagen op een koper wachten, tegen 32 voor een RX400h. Niet significant veel, en beide waarden zijn – voor Amerikaanse begrippen – meer dan uitstekend. Zoals een van de Autoblog.com-commenters al zei: voor dit soort cijfers zouden de ‘Grote 3’ een moord doen.
Christoff zegt
verbruik en topsnelheid van ML320CDI en de Lexus RX400H
verbruik ML320CDI: 10,7l/100KM
verbruik RX400H: 11,7l/100KM
topsnelheid ML320CDI: 215KM/u
topsnelheid RX400H: 200KM/u
Stijn zegt
Mercedes-Benz ML 320 CDI (laatste nieuwprijs € 70.800)
topsnelheid…………………215 km/h
acceleratie 0-100 km/h……….8,6 s
verbruik binnen beb. kom……..12,7 l/100km
verbruik buiten beb. kom……..7,5 l/100km
verbruik gecombineerd………..9,4 l/100km
CO2 uitstoot………………..249 g/km
Lexus rx400h (laatste nieuwprijs € 66.700)
topsnelheid…………………200 km/h
acceleratie 0-100 km/h……….7,6 s
verbruik binnen beb. kom……..9,1 l/100km
verbruik buiten beb. kom……..7,6 l/100km
verbruik gecombineerd………..8,1 l/100km
CO2 uitstoot………………..192 g/km
Ejay zegt
Het is de simpele ziel die denkt dat vervuiling louter uit brandstofverbruik bestaat. Kijk eens naar fijnstof en andere ongewilde bijzaken die bij verbranding vrijkomen. Zoals de gegevens die Stijn aandraagt al laten zien. Een RX400H stoot minder CO2 uit en niet zo’n beetje ook, maar lieft 77% van de ML320. Binnen de bebouwde kom is het helemaal feest, mits de accu’s niet leeg zijn, je niet boven de 50 komt en niet te hard optrekt verbruikt de RX400H helemaal niks nakkes nada. Dit terwijl het grootste vervuilingsprobleem zich in de binnensteden voordoet. Op basis van vervuiling en algehele techniek zoe ik het wel weten. Bovendien het je voor ongeveer 80.000 eu je RX400H helemaal aangekleed met Mark speakers, leren bekleding en Navigatie/Bluetooth tuttemetut. Eer je dat in de ML gebouwt heb ben je daar al ver over heen. Komt nog bij dat ik persoonlijk de RX400H meer status vind hebben, omdat je hem veel minder ziet dan de ML, het lijkt soms wel of op elke straathoek een ML staat en soms is het ook echt zo…
Lexus zegt
@Christoff, waar haal jij die informatie vandaan? en de Rx400h is kwa topsnelheid geen snelle maar kwa optrekken naar de 100 is hij voor zijn klasse erg snel, Voorbeeld ML350 benzine(want de RX400H is ook benzine dus de vergelijking met diesel moetje eigenlijk niet maken)de ML350 verbruikt 11,5 en de RX 8,1 Acceleratie is ML 8,4sec RX 7,6sec en de RX400h is een 3,3 liter en de ML 3,5 liter, en als je gaat vergelijken met de ML320CDI betaal je 1 meer wegenbelasting, moet je dus meer gaan rijden wil je het eruit halen, en hij verbruikt 9,4 dus nog meer ook
Christoff zegt
ik leg gemiddeld een 40000km per jaar af en dan zal dat ongeveer op het zelfde uit komen. ook is de lexus een pak duurder dan de mercedes ML320CDI en de ML350
Lexus zegt
Een pak duurder? wat bedoel je daar mee?
Christoff zegt
dat de lexus in belgie tot €10000 duurder is dan mercedes. en dat om “zuiniger” te rijden.
Lexus zegt
Weet niet hoe het in belgie zit, maar hier is het zo dat lexus heel compleet is voor je geld, alle opties zitten in de paketen executief of president, bij mercedes moetje elke optie zelf uitkiezen enz. dus uit eindelijk ben je bij mercedes altijd duurder uit. als je het zelfde pakket neemt als op de lexus standaard neemt.
Chinabudget zegt
Waar gaat dit bericht over? Dat de verkopen van de Lexus RX 2,5 maal zo hoog liggen als vorig jaar?
2004: 0.06%
2005: 0.06%
2006: 0.14% (tot nog toe)
toch best goed voor een suv met alleen een benzine en een hybride, maar niet zo knap als de Murano met alleen een 3.5 V6 motor:
2005: 0.10%
2006: 0.10% (tot nog toe)
Jacques zegt
Helaas is diesel geen goed alternatief als het om ontzien van het milieu gaat. De roetdeeltjes die bij diesel verbranding vrijkomen zijn sterk carcinogeen en geven tevens aanleiding tot hart en vaatziekten (zie diverse medische publicatie’s) Roetfilters halen wel 90 procent van de roetdeeltjes weg, maar juist de schadelijke kleine deeltjes worden doorgelaten. Iemand die naast de snelweg woont heeft dezelfde gezondheidsschade als iemand die 1 pakje sigaretten per dag rookt. Juist in de binnensteden met veel stilstaand verkeer en remmen en optrekken geven een hoog brandstofgebruik en veel uitstoot van schadelijke verbrandingsgassen. De hibride auto’s zijn juist dan werkzaam, de electromoren werken juist bij lage (stads) snelheden. Diesel lijkt een gunstigere verbranding op te leveren dan benzine, maar diesel is een olie met lange koolwaterstofketens, waardoor per lilter 30 a 40 procent meer CO2 ontstaat (en schadelijke bijprodukten).
De vraag is waarom wij deze discussie aanmoeten, uit diverse publikatie’s blijkt koude kernfusie een fantastisch alternatief. Enige jaren is deze vinding in het nieuws geweest, en daarna stilgezwegen. Terwijl juist deze vinding de bron kan zijn van waterstofproduktie voor b.v.auto’s (BMW heeft al zo’n auto).
Blijkbaar heeft zelfs president Bush (die de wereld een olieverslaving verweet) onvoldoende invloed om de macht van de olie-industrie te keren.
kjell zegt
tis niet moelijk want hij kost bijna 60.000 euro en het is verdomme een dome auto
Pieter S. zegt
Ik rij nu een zelf alweer enige tijd met de Lexus RX400H hybride die ik uit milieur overwegingen heb gekocht, maar ik kan nog helemaal niks merken van de zuinigheid van hybride rijden.
11 liter op 100 kilometer i ( 1 op 9 ) s heel normaal gemiddeld verbruik bij een normale rijstijl, rij je wat sportiever dan loopt het gebruik nog verder op.
Zelfs op cruise control, 80 kilometer gebruikt hij nog altijd meer dan 1:10
dat staat in schril contrast bij de 1: 13,6 die de brochure aangeeft.
De vermeende zuinigheid van deze auto is dus flauwekul waarmee mooie sier wordt gemaakt en waar niks van klopt. De dealer geeft aan dat hij ” eerst moet inrijden en dan zuiniger wordt ” ja, ja !