Timmermansogen opgelet!
Een van de gaafste supercars uit de jaren ’80 is toch wel de Ferrari 288 GTO. In tegenstelling tot de auto uit de Autoblog Special van gisteren, was de naam bij de GTO wél gerechtvaardigd. De auto werd namelijk gebouwd ter homologatie voor het Group B klassement.
Helaas werd de Group B klasse al definitief gecanceld, terwijl Ferrari rond dezelfde periode begonnen was met de productie van de auto. Kortom, slechte timing. Alle exemplaren die gebouwd gingen worden (272 stuks), waren dus allemaal straatauto’s. De hele mythe rond ‘een enorme belofte zijn’, heeft natuurlijk wel zijn aantrekkingskracht op verzamelaars, zeker omdat er Ferrari op staat. Een originele GTO is bijzonder duur. Dus wat moet je dan doen?
Simpel! Maak een replica. Als het om imitatie-Ferrari’s (of, zoals @Jaapiyo zegt, Fugazi-Fezza’s), is er een compleet spectrum. Aan de ene kant heb je de Pontiac Fiero waar men een steigerend paardje heeft geplakt. Aan de andere kant zien we deze 288 GTO replica.
Net als de echte 288 GTO heeft de 308 GTB als basis gediend. Maar deze 308 GTB is flink onder handen genomen door Ferrari specialist Jim Carpenter uit de Verenigde Staten, die ook al eens deze 328 GTB naar 288 GTO heeft omgebouwd. Ze hadden er een polyester 288 body over heen kunnen doen en klaar was Kanye. In plaats daarvan hebben ze de GTO echter minutieus nagebouwd. Aan de buitenkant is het bijzonder lastig te zien dat deze auto niet The Real Deal is: ook deze auto is werkelijk schitterend.
Ze hebben het niet alleen gelaten bij een 288 GTO uiterlijk. De 2.85 achtcilinder boxer was wellicht te exotisch en een stap te ver. Maar onder de kap ligt wel degelijk een originele Ferrari-motor. Deze heeft de motor in lengte geplaatst, terwijl de standaard 308 het blok nog overdwars heeft staan. Dankzij twee turbo’s, twee intercoolers en een Halltech ECU bedraagt het maximum vermogen nu zo’n 550 pk.
Dan nu het grootste voordeel: zijn prijs. De auto kost een fractie van wat een gewone 288 GTO je zou kosten. De prijs bepalen van het origineel is een beetje lastig, maar onder drie miljoen vind je ze sowieso niet. Met deze ombouw heb je dezelfde looks en nog betere prestaties. Een win-win situatie dus. Interesse in deze Fugazi Fezza? De advertentie kun je hier bekijken.
suxez zegt
Dit vind ik fer van een rari.
dirkiii zegt
@suxez: goeie grap
aut0bl0gg3r zegt
Ik zou voor de real deal gaan, of helemaal niet.
mwti zegt
@aut0bl0gg3r: Ik zou Doutsen als replica ook gewoon doen dus waarom niet.
quotama zegt
Voor 225,000 iemand anders zijn hobby projectje kopen… nee dank je? Je rijdt jezelf toch dood in zo’n ding.
JanJansen zegt
@quotama: de originele is superveilig
tvklarenbosch zegt
Betrouwbaarheid kan wel een dingetje zijn lijkt me
babybenz zegt
@tvklarenbosch: Bij het origineel gelukkig niet..
gasskaas zegt
@babybenz: hebben italianen altijd voor elkaar
karaya zegt
Achterkant wijkt zo op het eerste oog af van het origineel.
lluq zegt
@karaya: precies, oogt een stuk smaller als dat ik hem ken
ohoogeveen zegt
@lluq: en hoger
drdre1 zegt
@karaya: voorkant ook. Ter hoogte van de lampen onder de bumper. Of de maat lampen klopt niet (te klein) of ze zitten te ver onder de bumper.
alfaromeospider zegt
€225000 voor een Pontiac Fiero dan koop ik wel wat anders
pindakoning zegt
@alfaromeospider: lezen kan soms nuttig zijn, soms…
alfaromeospider zegt
@pindakoning: ik weet dat de auto is omgebouwd zo slim ben ik nog wel maar het is en blijft een pontiac fiero (ook met ferrari motor)
centocinquantanove zegt
@alfaromeospider: probeer het nog een keer. Herhalen tot je het wel begrijpt.
lompey zegt
@alfaromeospider: kwam laatst een hele mooie alfa Romeo Spider tegen. Bleek een omgebouwde Fiero te zijn.
gasskaas zegt
@alfaromeospider: ik heb zelden zon domme reactie gezien.
momo zegt
@alfaromeospider: leuke avond gehad gisteren?
lincoln zegt
@alfaromeospider:
7.000.000.000 mensen op deze planeet die wat anders kopen ..
En jij zit bij dat selecte groepje ..
alfaromeospider zegt
@lincoln: blijft toch bijzonder ja
daniel1975 zegt
Ziet er zowaar erg goed uit!
Dutchdriftking zegt
Zet maar voor de deur.
Brigadier Broekhoest zegt
Toch klopt hij niet, vooral de neus. Koplampen zitten te laag, en de vorm van de voorschermen is anders.
Verder is de wielbasis te kort, waardoor het geheel er maar raar uit ziet.
-Edit: dank u, is gefixt-
rikv99 zegt
Volgens mij is dit een replica… ik kan het fout hebben hoor.
bobje zegt
@rikv99: hoe kom je daar nou bij?
lincoln zegt
550 peekaa is deze zeepkist ??
Ferrari’s uit deze periode konden hooguit de helft aan ..
drdre1 zegt
@lincoln: mja, maar toch is de originele GTO voorzien van 400pk, het daaropvolgende model 650pk en daarna kwam de F40. Maar misschien konden de bestuurders ’t niet aan…
ff40 zegt
Die hebben dat ding al jaren!
crashingduke zegt
Tja, kansloos kunnje dit niet meer noemen, maar ik zou tevreden zijn met een originele 308 GTS.
mc96 zegt
De achterkant is slecht gelukt. Te hoog en te lang. Ik zou liever gaan voor een originele 308.
lacker zegt
Zullen er überhaupt nog wel Pontiac Fiego’s
lacker zegt
@lacker: Fiero’s bestaan?
drdre1 zegt
@lacker: er komt een dag dat de Fiero net zo gewild wordt en zeldzaam is als de 288 GTO. Ik zou zeggen: kopen er een (of 10!) nu ’t nog kan. En dan is ’t wachten geblazen. ? Spannend! ??
FieRo zegt
Zie er maar 1 te vinden die niet verkloot is.. Na 2050 worden ze wat waard :)
nelson90 zegt
Sorry jongens maar ik ga het verklappen… Dit is geen Pontiac Fiero.. @fiero @lacker @alfaromeospider maar echt dit is geen Pontiac fiero maar echt helemaal niet..
ericc zegt
Ik vind de ombouw van Koenig-specials beter geslaagd!
emping zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
roadster1976 zegt
Een Ferrari ombouwen.. waarom ??