Volkswagen neemt alvast maatregelen, want niemand wil een ID.3.
Kever. Golf. ID.3. Dat was de bedoeling van Volkswagen. Die ‘3’ in de naam moet namelijk refereren aan de derde Volkswagen in dit rijtje, want de Kever en de Golf hadden twee dingen gemeen: ze verkochten beiden enorm goed. De ID.3 moest de derde Volkswagen gaan worden die het volk massaal zou omarmen, kopen dus. En wat blijkt? Dat is niet helemaal het geval. Of beter gezegd: dat is helemaal niet het geval.
Het is zelfs zo erg gesteld dat Volkswagen de productie teruggaat schroeven van de Volkswagen ID.3 en zijn Spaanse neef, de Cupra Born. Dat meldt Automotive News Europe. Beide auto’s worden op dit moment gebouwd in Zwickau en Dresden, Duitsland.
Dat doet VW omdat de vraag behoorlijk laag is. De eerste twee weken van oktober zal Volkswagen de productie eventjes overslaan. Dat valt niet geheel ontoevallig mooi samen met de herfstvakantie.
Niemand wil een ID.3 (of Cupra Born)?
VW stopt de productie van de elektrische hatchbacks van 2 tot 13 oktober in Zwickau. In Dresden stopt de productie van 2 tot 16 oktober. De reden voor de dalende interesse is volgens Automotive News Europe de hogere kosten voor de consument. Daarbij zijn we nu aanbeland bij de consument die schijnbaar actieradius en laadinfrastructuur belangrijk vindt. Ook is er enorme concurrentie. Denk aan de nieuwe MG 4, maar ook de standaard Tesla Model 3 is een scherpe aanbieding.
De grootste reden van de lagere productie is de Duitse subsidies op EV’s. Of beter gezegd het vervallen van diverse subsidies. Daardoor ontstond er een enorme run op EV’s. De EV-verkopen waren in augustus van dit jaar 171% hoger dan dezelfde maand het jaar ervoor. Dus in principe een beeld dat we ook in Nederland hebben gezien. Als de bijtellingsvoordelen komen te vervallen, werd er nog eventjes snel groots ingeslagen en zakte het jaar erna de vraag in.
In Nederland ligt het ietsje anders
Het gaat overigens puur om de Born en ID.3 waarvan de productie naar beneden gaat. De elektrische crossovers van Audi (Q4 e-tron en Q4 e-tron Sportback) en Volkswagen (ID.4 en ID.5) zullen gewoon in dezelfde aantallen worden blijven gebouwd.
In Nederland is de ID.3 redelijk populair: vorig jaar (2022) zijn er net geen 2.000 van gebouwd, 500 stuks minder dan de Cupra Born. Dit jaar is de ID.3 al populairder dan vorig jaar met bijna 2.400 exemplaren. De facelift van de ID.3 lijkt dus goed aan te slaan op de wensen van de consument. De vraag naar de Cupra-versie is ingestort naar minder dan 700 units. Misschien dat die hete Cupra Born zorgen voor een verkoopimpuls.
Met dank aan Frank voor de tip!
Imagecredit header: ID.3 Harlekijn in een garage door @jcs via Autoblog Spots!
Meer lezen? Dit zijn de top 10 ultieme vrekkenmobielen!
mmax zegt
Alsjeblieft niet zeg
rwdftw zegt
De populairste BEV van dit moment is de Model Y met 1700 nieuwe registraties in het eerste halfjaar van 2023. Veel ruimte en een vanaf prijs van 47k. Dat rekent Volkswagen al bijna voor een aangeklede ID3. Dan krijg je 385 liter bagageruimte waar de 3 al goed is voor bijna 600 liter.
Ze doen er beter aan door meer ID.Buzz modellen te bouwen, daar zit nu een hele lange wachttijd op.
kas_par zegt
Mij een raadsel waarom men nog steeds massaal voor Tesla gaat. Matige kwaliteit (nog steeds), dodelijk saai, iedereen en z’n moeder rijdt erin, en heel erg overhyped waardoor je vooral betaalt voor het logootje. Enige grote plus van de Tesla is de range, verder zou ik er niet in gezien willen worden!
grrrrrene zegt
Alleen de betrouwbaarheid/kwaliteit zou je tegenhouden om een Tesla Model 3 te kopen. Efficiëntie, looks, rijkwaliteiten, range, prijs… Allemaal prima. Verder interesseert het me weinig wie erin rijdt. Het is niet alsof ik mijn eigenwaarde uit mijn auto haal…
kas_par zegt
Onbetrouwbaar en dodelijk saaie looks voor die prijs? Dat is niet prima. Het is een hype, mensen kopen Tesla omdat iedereen er één heeft, dus precies om die eigenwaarde uit de auto te halen.
petroldrinker zegt
Opvallend wel, de Cupra Born, ondanks zelfde basis oogt leuk, de id3 is een gedrocht, dus opvallend dat de lelijkert uit de familie beter scoort wel….
Robert zegt
Kun je nagaan wat een badge waard is.
kas_par zegt
Smaken verschillen he. Ik vind de Cupra helemaal niks, puberaal design. En juist erg blij met mijn ID.3 en overweeg ook zeker om als volgende auto wederom voor de ID.3 te gaan
rubend zegt
Heb jij het over dezelfde Cupra Born als degene die ik in Nederland voorbij zie komen? :)
leefvrij zegt
Waarom zou je voor een ID3 gaan als de Born goedkoper, rijker uitgerust en mooier is? Maar goed de Born daalt dus ook in de verkopen. Is het prijsverschil met de MG4 te groot?
drtim zegt
Koperkleurige rommel, heel erg subjectief dus, dat mooier.. Ik hoef ze beide niet, maar als ik gedwongen zou worden, dan maar de id3.
kas_par zegt
Dit. Lelijk, goedkoop ogend. Doe mij maar de ID
kas_par zegt
Born is rijker uitgerust met goedkope rommel en ziet er echt niet uit!
audirs3 zegt
Wat een fijn en genuanceerd stuk, beter dan van Bright die zegt dat Volkswagen de ID.3 productie stil legt omdat er geen vraag zou zijn naar EV’s. Dat is niet het geval, modellen als de ID.4 en Model 3 en Y verkopen namelijk prima. Maar de ID.3 is, ook na de facelift, gewoon een matig product. Te lage bouwkwaliteit, te weinig range, te langzaam ladend, en te duur. De ID.3 start vanaf 42k, precies dezelfde prijs als een Model 3 die ruimer is met meer range en snellere laadtijden. Dan moet je wel enorme haat richting Elon hebben om niet voor die Tesla te kiezen.
ericc zegt
Mij lijkt dat de eerste versie een niet afgewerkt design had om absoluut de eerste in zijn klasse te zijn in Europa.
Beter lobbyen en Europa vragen om 2035 deadline te verzetten naar 2055. Zo hebben de constructeurs meer tijd om betere (lees lichtere batterijen te ontwikkelen met een grotere actieradius). En blijven we langer met ICE’s op CO2 neutrale brandstof rijden.
mashell zegt
De eerste versie was al een jaar vertraagd omdat de software het niet deed. En is uiteindelijk nog met een gruwelijk slechte software op de markt gebracht. Die klanten hebben gelukkig inmiddels wel upgrades gehad.
En de deadline van 2035 verschuiven is wel het domste wat ze kunnen doen. Dan valt de ontwikkeling gewoon weer stil voor hoelang de deadline verschoven is.
kas_par zegt
Gruwelijk slecht? Ik had destijds die eerste software. Nog niet alles werkte, maar inmiddels drie jaar later nog altijd geen enkele fout in de software gehad, ooit.
grrrrrene zegt
“nog niet alles werkte”, maar dat mag niet gruwelijk slecht genoemd worden? Het product was gewoon niet af. Dat zien we vaker tegenwoordig, dat er diverse firmware updates nodig zijn om de beloofde functionaliteit uiteindelijk in het product te krijgen. Het is echter gewoon slecht dat het kan en mag.
kas_par zegt
Nee, 90% van de opgeleverde software heeft op dag van release niet alles werkend. En meestal wordt dat stilgehouden. Volkswagen was er heel open en eerlijk in. Geen moment hinder van gehad. Sterker nog: dit is tot op heden na ooit, lang terug de Toyota Prius, de eerste auto waar ik nagenoeg geen problemen ooit mee heb. Qua software én andere zaken. Wil voorlopig niet anders.
Robin zegt
Hahaha. Er hoeft helemaal geen verbod op ICE te komen of subsidies voor EV. De EV wordt automatisch steeds betaalbaarder en is nu al economisch de betere keuze.
Vergelijkbare aankoopprijs, goedkoper tanken, minder tot geen onderhoudskosten, leuker rijden…
ICE wordt alleen maar duurder door de dalende verkopen.
Robin zegt
Hahaha. Er hoeft helemaal geen verbod op ICE te komen of subsidies voor EV. De EV wordt automatisch steeds betaalbaarder en is nu al economisch de betere keuze.
Vergelijkbare aankoopprijs, goedkoper tanken, minder tot geen onderhoudskosten, leuker rijden…
ICE wordt alleen maar duurder door de dalende verkopen.
mashell zegt
Twee weken geen ID.3, gaan ze dan meer Q4 e-tron maken? Want die komt uit dezelfde fabriek en heeft een heel lange levertijd.
alfagtv6 zegt
Er is ook helemaal niets aan die auto die mij doet overwegen er een aan te schaffen. Te. Duur, draak van een ergonomie t.o.v. Bijv. De Golf 7 en een aanslag op je netvlies.
Rokende Wielen zegt
Idd, die ergonomie is opvallend slecht, vergeleken met hun eigen producten die ze tot voor kort bouwden… Alleen dat al zou bij het huidige marktaanbod een reden zijn om niet te kiezen voor deze auto’s…
kas_par zegt
De ergonomie is met een paar missers geweldig! Juist zo goed dat ik op dit moment geen andere auto weet die ik zou overwegen. Met name de Augmented Reality op de voorruit: briljant!
kas_par zegt
Subjectief, ik ben altijd ver, ver weg gebleven bij Volkswagen met hun knopjes, wijzertjes en andere rommel die ik als puber nog wel leuk vond maar als volwassene echt niet in gezien wil worden. Golf, Passat, … never!
Maar met mijn ID.3 ben ik nu alweer een jaar of drie heel gelukkig. Zodanig tevreden mee dat mijn volgende auto zomaar eens weer een ID.3 zou kunnen zijn.
alper zegt
Oei. Harde les voor de linkse politiek. Niet alleen voor NL, maar tevens “globaal”.
Uiteindelijk bepaalt de markt de vraag.
Lang leve kapitalisme.
Kom maar door met de V8! 😎
kas_par zegt
Artikel gelezen? Het gaat om één model… dat boeit de politiek uiteraard weinig
audirs3 zegt
@alper Je leest het artikel verkeerd. Het gaat niet om EV’s in het algemeen, maar puur om de ID.3. Daarvan heeft Volkswagen de vraag overschat.
mashell zegt
Of Volkswagengroep heeft met de ID.4, Enyaq, Born en Q4 aantrekkelijkere wagens dan de ID.3 op de merkt gezet.
mashell zegt
Of Volkswagengroep heeft met de ID.4, Enyaq, Born en Q4 aantrekkelijkere wagens dan de ID.3 op de merkt gezet.
Joost zegt
Schroef de productie van leukere (of minder erge) modellen dan maar op.
Offtopic: wat een drama deze pagina; tekst bleef maar op en neer springen doordat er van alles ingeladen moest worden. Benieuwd wat het Core Web Vitals report laat zien…
Marf zegt
Ik heb er een sinds 2020 en nog steeds niet de laatste software versie gekregen. Ik wacht er al 2 jaar op. Maar goed voor de software moet je geen id.3 kopen. Voor de looks eigenlijk ook niet. Soms vind ik hem mooi, vanuit bepaalde hoeken. Het is net een lelijk meisje die soms wel leuk uit de hoek kan vallen.
De facelift vind ik ook niet geslaagd. Ze hebben het interieur wel verbeterd maar wat ze echt hadden moeten aanpakken was de neus. Stoerdere afgeplatte koplampen zou heel wat schelen.
Maar al met al vind het een lekkere auto om in te rijden. Nooit problemen mee gehad en ook niet qua software. Dat de Cupra born minder verkoopt is voor mij vrij logisch, dat lijkt meer een speelgoed auto voor 5 jarige
MarcoM zegt
Verbaasd mij niet dat de ID3 niemand wil, beetje smaakloos maar met name het vertrouwen in het merk helaas.
Hubert zegt
Zet maar voor de deur. Ik ga er wel mee rijden.
Den zegt
Wellicht over een jaar dit artikel
copy en pasten en ID.3 vervangen door ID.7.
e1000bmw zegt
Ik ben niemand…
dolledries zegt
Nee. Gedrocht.
Bart zegt
Ik zou dolgraag een ID.3 of andere elektronische auto met een actieradius van ten minste 400km rijden. Maar het moet echt goedkoper. Met overheidssteun was electrisch best betaalbaar maar nu zijn de fabrikanten aan de beurt.