Hoe zou dat nou komen?
Van alle start-ups die uit de grond zijn komen zetten door het succes van Tesla, is het Amerikaanse Faraday Future een vrijwel perfect voorbeeld van hoe het niet moet. Het bedrijf kampt al tijden met financiële problemen en heeft weinig succes met het tot stand brengen van concrete zaken. Het drama groeide overigens vrolijk verder, want terwijl de start-up naarstig op zoek was naar steun, hadden ze al wel aan auto aangekondigd.
Faraday Future onthulde namelijk op het CES, een techbeurs in Las Vegas, hun eerste bolide: de FF 91. Deze wagen verbaasde de wereld direct met indrukwekkende specs en een bijzonder uiterlijk. De elektrische crossover zou beschikken over 1.050 pk, waarmee hij in ongeveer 2,5 seconden naar de 100 km/u zou kunnen schieten. Geïnteresseerden konden $ 5.000 aanbetalen om er een te reserveren, maar of hij er ook ooit komt?
Nu we bijna een jaar verder zijn, ziet de toekomst van Faraday Future er allesbehalve rooskleurig uit. In de afgelopen maanden heeft de staat Nevada de geldkraan dichtgedraaid en zijn er verschillende figuren op belangrijke posities van boord gegaan. Zo ook Richard Kim, een ex-BMW ontwerper, die deze week besloot er genoeg van te hebben gehad. Zijn vertrek heeft echter behoorlijk wat teweeg gebracht, zo vertelt The Verge. Er komt bijna meer niemand meer naar zijn werk! Uit een email die The Verge wist te bemachtigen blijkt zelfs dat er op een gegeven moment maar twee personen op het kantoor aanwezig waren.
“I would like to make it clear that we will be on time to the work starting from 9:00 am every day and closing of business by 6:00 pm, unless you have your managers pre-approval for late come or early leave,” the email reads. Lu writes that the company is “very close obtaining investment,” and encouraged employees “WE MUST go back to our “fight mode IMMEDIATELY!”
Hoewel deze persoon er nog alle vertrouwen in lijkt te hebben, heeft het er alle schijn naar dat dit wel eens de laatste maanden van de start-up kunnen zijn. Desondanks geven ze aan ook de volgende editie van het CES bij te zullen wonen, al kunnen wij ons alleen maar afvragen waarmee ze dan op de proppen zullen komen.
sunder94 zegt
Vaarwel future zegmaar
qoekje zegt
High five for trying
!
moveyourmind zegt
De Far-away Future…
Die naam klinkt bijna hetzelfde als Tesla Model 3…
Erg brutaal, als ik Musk was zou ik een rechtszaak aanspannen…
berlinetta zegt
@moveyourmind: Ik dacht even dat ik een reactie van lincoln aan het lezen was.
depsycholoog zegt
@berlinetta: hoezo…
porker zegt
@berlinetta: nee dit waren 3 zinnen dat redt hij niet..!
Maar idd een negatief stuk dit, musk klaagt wie allemaal aan dan? Moest er even gif gespuwd worden op tesla? Fijn hè.
renegade zegt
@berlinetta: dat is met spatie en dan twee puntjes ..
henk_he zegt
Zonder mislukking geen succes. En succes is altijd tijdelijk. Als je kijkt naar de afgelopen 50 jaar zijn er maar weinig bedrijven langdurig succesvol gebleken en een veelvoud heeft het succes nooit gehaald. Dat hoort nu eenmaal bij ondernemen. Dus: Bedankt voor de goede poging, volgende!
reactief zegt
Je moet als beginnend merk ook niet investeren in de daadwerkelijke auto…
Beter neem je de beste marketing dodo aan, om je merknaam zo heilig als de nieuwe Messias te maken.
Want dan doen alle valse beloftes er niet meer toe, zijn al problemen ‘opstartproblemen en liggen mensen in de rij om een aanbetaling te doen!
Henk_he zegt
@reactief: hahaha, leuk grapje over Tesla
stfu zegt
@reactief: Opel maakte jaren en jaren verlies, is verstoten en hun elektrische Ampera-e heeft ook opstartproblemen. Maar dat is minder tof om te roepen zeker.
reactief zegt
@stfu: Ik wilde niemand op z’n tenen trappen hoor. Gewoon sarcasme.
mashell zegt
@stfu: wat zijn er bout opstart problemen met de Ampera-E? Er schijnen juist vrij veel Chevy Bolts op voorraad te staan. Dat GM die wagens niet aan Peugeot wil leveren lijken me geen opstartproblemen.
mopar zegt
Stond er niet een paar dagen geleden hier een artikel dar Tata 900miljoen in Faraday zou pompen? Blijkbaar is die deal dus toch niet doorgegaan.
HZW zegt
Ik had laatst ergens gelezen dat Ford de boel zou overnemen en dat het project verder zou gaan onder de Ford Faraday.
HZW zegt
Foutje, Ford zou in gesprek zijn om die andere electro autofabrikant “Lucid” over te nemen.
poes zegt
Dit soort ‘start-ups’ zijn natuurlijk ook compleet idioot.
Even los van de elektrische aandrijving, willen ze feitelijk een nieuw automerk opstarten. In een markt met moordende concurrentie, waar efficiency en schaalgrootte van levensbelang zijn. Dat gaat je dus nooit lukken. Of dachten ze echt dat GM, Ford, Daimler, Toyota, en alle anderen er intern een potje van aan het maken zijn?
Ze hebben gewoon geprobeerd gebruik te maken van de elektro-hype zonder echt iets nieuws te brengen. En nu lopen ze tegen de werkelijkheid aan.
stfu zegt
@poes: Uhm, dat is Tesla toch ook gelukt?
poes zegt
@stfu: momenteel is Tesla nog helemaal niets gelukt. In de zin van gezonde bedrijfsvoering dan. Tesla heeft wel z’n eigen hype gemaakt en dat is op zich bijzonder knap. Maar die truc lukt maar één keer.
Edge zegt
Misschien moeten ze de koning van de doorstarts, Victor Muller, maar alvast in dienst nemen.