Koenigsegg presenteerde de Gemera met een driecilinder, maar die blijkt totaal niet in trek te zijn.
Het was een van de grootste verrassingen van 2020: de Koenigsegg Gemera. In de verlaten hallen van de gecancellede Autosalon van Genève presenteerde Koenigsegg een vierzits hybride met een driecilinder. Dit was echter niet zomaar een driecilinder, maar een technologisch hoogstandje dat 600 pk leverde.
De ‘Tiny Friendly Giant’ mag dan een wonder der techniek zien, niet alle klanten kunnen dit waarderen. Zij willen gewoon een dikke V8. Daarom besloot Koenigsegg de productieversie van de Gemera – die vorig jaar werd onthuld – ook optioneel aan te bieden met V8.
Wat blijkt nu? Klanten kiezen massaal voor de V8. Dusdanig massaal, dat Koenigsegg heeft besloten om de driecilinder te laten voor wat het is. Koenigsegg heeft het handjevol klanten dat een driecilinder wou over kunnen halen om ook voor de V8 te kiezen, waardoor de Gemera nu dus alleen met V8 gebouwd wordt.
Met de V8 is de Gemera nóg sneller dan eerst, want deze wordt nog steeds bijgestaan door drie elektromotoren. Dit resulteert in een systeemvermogen van een bizarre 2.300 pk. Met de driecilinder had de Koenigsegg Gemera ‘maar’ 1.724 pk.
Heeft Koenigsegg dan Tiny Friendly Giant dan voor Jan met de korte achternaam ontwikkeld? Niet per se, want Christian Von Koenigsegg zegt dat er later misschien alsnog een Gemera met een driecilinder komt. Maar dan moet er tegen die tijd geen optie meer zijn voor een V8, want anders krijg je weer hetzelfde verhaal.
Bron: Christian Von Koenigsegg himself in de Top Gear Podcast
alpina007 zegt
Ahhh! Mijn favoriete family car :-)
Dutchdriftking zegt
Jij was de enigste met 3 pitter zeker🤣
alpina007 zegt
😁😁😁
rollingstoned zegt
“Dit resulteert in een systeemvermogen van een bizarre 2.300 pk.”
Ze kunnen beter wat aan de kwaliteit en rijeigenschappen doen i.p.v. die totaal nutteloze pk race.
anthwan zegt
Op dat afgebrande exemplaar na zat het wel goed bij Koenigsegg.
Heb nog geen klachten zien van ‘panel-gaps’ zoals bij Mclaren.
rollingstoned zegt
Ik doel niet op panelgaps, Google voor de gein eens op “Koenigsegg crashes”…
alpina007 zegt
Dat ligt echt niet aan de auto’s, maar aan de mensen die er heel goed mee kunnen rijden
i3bestuurder zegt
@rollingstoned
Verhalen van Google halen om daarmee te onderbouwen dat een Koenigsegg geen goede wegligging heeft. Het mooie in zulke verhalen is dat de bestuurders van zo’n auto “denken” te kunnen autorijden. Alleen om zulke auto’s op de weg te kunnen houden moet je wel iets meer kunnen dan autorijden. Denk bijvoorbeeld eens aan het feit dat natuurkunde ook zijn grenzen heeft.
rollingstoned zegt
Dit: “kwaliteit en rijeigenschappen”
moest “kwaliteit van de rijeigenschappen” zijn.
rendomjoeser zegt
Vertel, je hebt er ervaring mee…
Dutchdriftking zegt
Vertel, je hebt er ervaring mee?
av_diver zegt
€400.000 optie was de 8 cylinder volgens mij.
En je wilt toch niet te boek staan als die ene persoon die niet genoeg geld heeft voor een ‘echte’ koenigsegge
I Love Porsche zegt
Wat een verrassing zeg… en water is nat. Ook zo’n verrassing.
moveyourmind zegt
Een driecilinder hybride Koenigsegg…
Dat klinkt als een auto voor bejaarde Priusrijders die nog in de ontkenningsfase zitten dat ze bejaard én een Priusrijder zijn.
petroldrinker zegt
En toch he, zou ik liever een prius rijden dan welke full EV dan ook….
PrettyAwesome zegt
Had ik het geld: direct deze gekocht, 600 pk en maar 3 cilinders, geniale enginering noem ik dat!
cjdg zegt
Damn, Alleen die 3-cilinder paste in m’n leasebudget.
Jammer weer.
verdebosco zegt
Wat een mooie auto. Normale deuren erop, een hybride 3-cilinder erin met 500 pk, iets hoger op de wielen, Saab op de neus (lukt niet meer, weet ik, dan maar NEVS Emily GT-R by Koenigsegg) en voor 125.000 euro in de prijslijst. Wordt een succes.
jippie zegt
Als geld geen rol speelt en je kan kiezen uit een kogelbiefstukje en een wagyu biefstukje… waarom dan kiezen voor een kogelbiefstuk?
brammetjedeb zegt
Tuurlijk, zou ik zoveel geld hebben laat ik zo’n lapje invliegen uit Japan. Maar een goede biefstuk van de boer drie dorpen verderop is net wat minder belastend voor het milieu lijkt me. De meeste kopers van die koenisegg hadden daar schijt aan, op een paar na. Vind ik toch mooi eigenlijk…
kniesoor zegt
Als ze die Giant dinges nou eens in een Yaris GR zouden lepelen. Hebbie bij 200 km/u nog wielspin als je een toefje gas bijgeeft 😆
tortuga zegt
Jammer men vrouw heeft net haar Micra verkocht anders had ik wel een 3 cilinder van het schap er in willen lepelen.
admiajfe zegt
Ja ga je vrouw mennen
ericc zegt
Er zou een twee-zitter uitkomen met enkel de drie cilinder in de nabije toekomst!
herve11f zegt
Binnen 30 jaar is het juist deze wat ze gaan willen omdat hij nog unieker zal zijn.
mashell zegt
Misschien is een marktonderzoekje toch wel een goed idee voordat je een motor gaat ontwikkelen.
Frankypanky zegt
Nou, dat zal vast meevallen.
De driecilinder kunnen ze nog altijd aanbieden aan een andere fabrikant.
Even terug tunen en je hebt een driecilinder van ca. 400 pk in je BMW/Ford/Toyota coupe/Spider …
mashell zegt
Die drie cilinder is gemaakt voor hoogstens 10 duizend kilometer, die andere merken ontwikkelen voor tien keer dat per jaar.
petroldrinker zegt
Lijkt mij vrij logisch… Als je zoveel op een auto stukslaat wil je ook een fatsoenlijke motor, er is een reden dat de EV sportwagens zoals rimac niet verkopen…. vrijwel niemand wil zulke shit