Een tweedehands elektrische auto is helemaal niet zo populair en de verkopen kakken zelfs nog verder in.
Tijdens de coronapandemie floreerde de handel in tweedehands auto´s. Niemand kon, en wilde, met het openbaar vervoer en daarom zocht de Nederlander zijn heil in een tweedehands auto. Logisch natuurlijk, want je zit lekker in je eigen bubbeltje én toen stonden er ook nauwelijks files. Dat is nu wel weer anders. Maar goed, de handel in tweedehands elektrische auto´s kakt in met wel 2% in vergelijking met vorig jaar.
Tweedehands elektrische auto´s
Een tweedehands elektrische auto kopen lijkt verstandig: ‘tanken’ is wat goedkoper en het onderhoud is minder. Daarnaast, de auto’s kunnen enorm veel kilometers aan. Toch lijkt de consument er niet warm voor te lopen. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van autodata-analist RDC. Volgens Jan Jaap Koops van RDC is er weinig vraag naar gebruikte elektrische auto’s in Nederland, dit zegt hij in De Nationale Autoshow.
Kijk, als je een auto gaat kopen is de prijs natuurlijk belangrijk. Zeker bij gebruikte auto’s, aangezien je wat meer risico loopt omdat er al een x aantal kilometers op staat. Een elektrische auto is niet alleen duur als hij nieuw is, maar tevens als hij tweedehands is. Daarom kiezen veel mensen toch nog voor een auto op benzine. Zelfs met de huidige brandstofprijzen durven veel mensen het nog niet aan om een EV te kopen.
Te koop
Leek het nog dat verleden jaar de handel op gang kwam, nu zien we een knauw in de verkopen. Een EV staat gemiddeld 100 dagen te koop, verleden jaar was dit ongeveer 60 dagen. Een elektrische auto verkopen is dus een stuk lastiger geworden. Veel EV’s die in Nederland op de occasionmarkt komen, vinden hun weg naar het buitenland. Hier worden ze simpelweg niet verkocht en op buitenlandse markten is er klaarblijkelijk meer vraag naar. De export is dan ook met 35% toegenomen in vergelijking met verleden jaar.
Hiernaast, veel EV’s worden geleased. Mensen kopen dus vaak de auto niet en kiezen naar een aantal jaar gewoon een nieuwe uit. Of het nou zakelijk of privé is. Wat je wel steeds vaker ziet is dat je tweedehands auto’s kan leasen. Maar daar speelt hetzelfde probleem: de prijs is gewoon aan de hoge kant.
Foto: Audi e-tron GT, gespot door @joepvandenbergh op Autoblog Spots.
fanboy zegt
Dus er zijn maar 2% minder EV occasions verkocht en dan zit “niemand er meer op te wachten” ?
Hoeveel meer/minder benzine/diesel occasions zijn er dan verkocht?
De wegenbelasting zal vast iets van invloed zijn.
Maarja, EV als je thuis kan laden is nog steeds fantastisch, gisteren kreeg je 25 euro om je lege EV helemaal op te laden als je uur contract hebt.
melcon zegt
Als je het artikel iets beter leest en eventueel wat van de podcasts luistert heb je al snel door dat de onderbouwing niet die 2% minder verkopen is. Het gaat niet zo zeer om hoeveel meer/minder er verkocht is, van benzine/diesel zijn er namelijk ook minder verkocht (totale occasion verkoop is met 12% gedaald in 2022). Echter de reden bij de benzine/diesel ligt in de beschikbaarheid, er zijn simpelweg niet genoeg 2e hands auto’s te koop om aan de vraag te voldoen. De sta tijd van een benzine occassion ligt gemiddeld ruim onder de 60 dagen, dat is meer dan een maand korter dan een EV. Daarbij worden deze veel minder geëxporteerd als de EVs en dure hybrides. In feite herhaald de geschiedenis zichzelf, zie de b.v. de Prius, 90% daarvan is inmiddels geëxporteerd.
Ter illustratie, zoek maar eens op een willekeurige auto site voor tussen 15k en 20k naar een auto van max 3 jaar oud. Ik neem MP als voorbeeld, je krijgt dan 2269 benzine auto’s en 234elektrische auto’s als je de bedrijfsauto’s er uit filtert. Als je dan in de categorie elektrische auto’s kijkt heb je keuze uit alle varianten van de E-Up (afhankelijk welk stickertje ze er bij VAG op geplakt hebben), de Zoe & de e-208 of de opel variant daarvan. Haal je het vinkje weg bij elektrisch dan heb je opeens de keus uit veel meer auto’s waar je wel fatsoenlijk met een gezin in past om maar een voorbeeld te noemen. Met 15k-20k heb je het al over een behoorlijk fors bedrag dat boven de mediaan ligt voor spaargeld tot 45 jaar(https://bieb.knab.nl/sparen-investeren/hoeveel-spaargeld-hebben-mensen-gemiddeld-per-leeftijd). Daarbij zullen de meeste mensen – als ze verstandig zijn – niet al hun spaargeld in een auto dumpen. Als je gaat kijken naar auto’s tussen de 5k en 10k kun je simpelweg geen fatsoenlijke EV scoren. De mediaan voor occasion verkopen ligt op 12k, gemiddelde op 18k maar dat wordt uiteraard flink opgetrokken door de groep die dure auto’s koopt (waarschijnlijk door dezelfde groep die het gemiddelde van het spaargeld flink op trekt).
Granted, sommige mensen zullen hun auto financieren en daardoor iets boven de 12k uit komen. Zoals je ziet is het vrij logisch dat het gros van de dure EVs verdwijnt naar het buitenland, er is simpelweg geen grote markt voor occasions van 25k of duurder. De mensen die 25k of meer van hun eigen geld in een auto stoppen kopen zijn daarbij over het algemeen ook nog liefhebbers die een leuke sportauto voor erbij kopen (over het algemeen geen EV).
Hubert zegt
Leuk weekend gehad?
fanboy zegt
@melcon: Goed verhaal, echter vind ik nog steeds de kop totale onzin.
Er zijn juist erg veel mensen die wel een EV willen, maar het inderdaad niet realistisch beschikbaar is in hun budget.
Ik zou graan een initiatief zien om de auto’s in Nederland te houden, dat je met exporteren je het belastingvoordeel moet terugbetalen. Dat is weliswaar een beetje geforceerde marktwerking maarja.
Als half leasend Nederland een Model 3 er weer uit gooit na 4 jaar (waarom eigenlijk), en ze nieuw ook al flink goedkoper zijn, dan heb je op een gegeven moment rond de 20K wel flink wat keuze (is nu nog net te vroeg).
Zo moet dat gaan. En zo gaat het ook, alleen nu nog niet.
Overigens heb ik zelf een EV die wel tussen de 15 en 20K waard is momenteel. Een Ampera-E. Die kan heel Nederland door, en zo gebruiken we hem ook met het gezin. Waarschijnlijk dit jaar er mee op vakantie, al hebben we daar meestal nog een camper voor.
melcon zegt
Mensen willen niet per definitie een auto (ongeacht af dat een EV is). Mensen willen van A naar B met een vervoerswijze die binnen hun budget past (aanschaf, vaste lasten) in een zo kort mogelijke tijd. Als het openbaar vervoer goedkoper zou zijn en korter in reistijd dan zou dat een heleboel auto’s en files schelen. Helaas is dat niet het geval en wordt zelfs gesproken over een spitsheffing omdat er niet genoeg treinen rijden (of de treinen te klein zijn), hoe zorg je ervoor dat er nog meer mensen met de auto gaan?
Het lijkt mij ook wel wat als ik in redelijke tijd met het OV zou kunnen (helaas is het 1,5 uur reistijd versus 20 minuten, het kosten verschil in mijn situatie valt nog wel mee maar dat geld niet voor iedereen). Dan zou ik nog steeds een auto hebben overigens maar dan volledig liefhebberij (Clio V6 oid :-)).
Ampera-A snap ik overigens, niet zo veel verkocht maar wel een auto met gewoon voldoende ruimte en een prima actie radius.
karhengst zegt
Dit effect zou een extra zetje kunnen krijgen, juist als er dus middelen zijn de export tegen te houden. Je noemt het een geforceerde marktwerking, maar dat is natuurlijk sowieso reeds van toepassing met kortingen op MRB, BPM en bijtelling. Het probleem is dat die investering nu dus enkel baat heeft voor de eerste 4/5 jaar van een auto en daarna volledig verdwijnt.
Haal je de export weg, zal het voor de eerste berijders ongetwijfeld duurder worden (want hogere afschrijving, dus hogere leaseprijs), maar waarschijnlijk nog altijd goedkoper dan een in de lease veel duurdere benzine. De wet van vraag en aanbod zal in ieder geval de tweedehandsprijs laten zakken.
Misschien zie ik het ook nog wel gebeuren, zodra er dus verplicht EV’s geleased moeten worden. De kans is nu immers nog aanwezig, met de gestegen bijtelling, dat een EV leasen niet meer interessant is wanneer de restwaarde herzien moet worden.
fanboy zegt
In principe zou het naar open marktwerking terug kunnen gaan.
Tesla verkoopt nu heel betaalbare auto’s. Ik vind het ook wel veel geld op stuk te slaan op een nieuwe auto, maar als je dan 1 of andere SUV met een kleine benzine motor neemt van een Duits merk, ben je ook al veel kwijt. Dit uiteraard verergert door CO2 BPM, maar zelfs zonder.
Helaas zitten de andere merken nog niet in die modus van “overvloed” echter verwacht ik wel dat er nog wat prijzen dalen (want VW verkoopt niet zomaar alle ID modellen, valt tegen dus hopelijk prijs naar beneden)
Habanero zegt
Misschien in Nederland, maar in Belgie en Frankrijk is het thuis laden van een EV een peperduur verhaal. Ook zeer onpraktisch want erg traag. Zonnepanelen op het dak – als je er tenminste kan over beschikken – verlichten de pijn een klein beetje maar een gemiddeld gezin consumeert qua koken, wassen en verwarming meer dan er ooit zal overblijven om de EV te laden, tenminste als je niet in een luxe-villa met een dak zo groot als een voetbalveld woont. Wie op een appartement woont is er helemaal voor de moeite aan en mag in België de volledig absurde prijsstelling op basis van piektarieven doorslikken, haast niet ten doen. Als ik het snelladen langs de autostrade bekijk aan tarieven van 0,6-0,7€/kWh dat is ronduit duur. Daar komt een zuinige diesel qua kost nog steeds een stuk bovenuit in langere trajecten hoor en het is alleen het verhaal van de (nog) niet aangerekende wegentaks die eventueel het verschil zou kunnen maken. Komt bovenop dat ALLE batterijen na 6-7 jaar chemisch het allerbeste toch wel gehad hebben. Wie een tweedehands auto koopt wil daar nog wel best een jaar of 5-6 mee verder zonder exorbitante kost. Electrische auto’s zijn misschien de toekomst als nieuwere types (solid-state) batterijen het levenslicht zien, die compacter en lichter zijn en daarom alleen al ook minder (zinloos) vermogen door het eigengewicht absorberen. Geef toe, de huidige rage van +100kWh batterijen is ronduit absurd, geen enkel land kan voor zo’n concept voldoende aan stroom verzorgen. Straks zijn er dus twee klassen van EV’s – de oude met absurd dure, grote batterijen (qua kost om te laden) en de nieuwe, met kleine efficiëntere en veel goedkopere batterijen. De mensen zijn niet dom – vooraleer ze hun zeer zuurverdiende geld (na aftrek van hyperinflatie voor de basis levenskost) over de draad gooien denken ze tweemaal na. En het oog van de consument staat nog steeds met heel veel argwaan op de energiefactuur hoor, niets is wat die maatschappijen voor ons in petto hebben is te vertrouwen op lange termijn… de electrische auto zou wel eens een onbetaalbaar duur geschenk kunnen worden.
fanboy zegt
@Habanero: 60 a 70ct langs de snelweg voor snelladen, dat is piektarief ja. Overigens bij de Tesla superchargers weer een stuk goedkoper.
Ik weet niet waarom het thuis langzaam zou laden. 2 tot 4kW is vaak al genoeg voor de dagelijkse kilometers, en veel EVs kunnen thuis 11kW laden.
Belgie heeft zijn eigen ellende ja, met de piektarieven op huisaansluitingen. Maar volgens mij is het in Frankrijk prima elektrisch rijden, met de normaal gesproken lage continue energieprijzen van de kernenergie daar.
Maar ook in Belgie kan je energie per uur afnemen, en kon je dus gisteren geld toe krijgen om je EV op te laden.
Ik snap niet dat je denkt dat als de batterij groter is dat het land het dan zwaarder heeft om ze te voeden. Ik kan ook wel een 2x zo grote diesel tank monteren in een auto, maar het verbruik wordt voornamelijk bepaald door hoeveel je rijdt.
Dat accu’s op zouden zijn na 6 of 7 jaar is echt complete onzin. Onze EV zit nog op nagenoeg origineel rijbereik na 6 jaar. En met een beetje minder capaciteit gaat dat nog heel lang mee.
Ik heb ook EV accu’s uit 2016 in gebruik als huisaccu, en die doen ook nog heel goed hun werk.
rwdftw zegt
Een auto koop je voor de langere termijn. En daar kleven op dit moment teveel onbekenden aan.
– de stroomprijs is verdubbeld
– laadpaaltjes in de straat zijn er te weinig, vaak defect, of niet aanvraagbaar
– er zal binnenkort wegenbelasting worden geheven maar niemand weet hoeveel
– vakantie is en blijft een dingetje met een EV
Dus tenzij je veel thuis bent, een eigen oprit hebt, en een overschot aan panelen of dynamisch contract…. is het gewoon niet zo interessant.
Hubert zegt
Dan blijft er evengoed nog een gigantisch grote groep over.
En de transitie gaat ook in stapjes.
fanboy zegt
@rwdftw: De stroomprijs is niet echt verdubbeld. Je kan nu 3 jaar contract krijgen net onder de 40 cent, dat is weliswaar meer dan het afgelopen 10 jaar is geweest, je rijdt toch nog altijd goedkoper dan benzine of diesel.
En inderdaad met dynamisch kreeg je gister geld toe om je auto te laden.
rutgerg zegt
Toch wel dubbel dan, ik heb nog een vast contract tot 2024 met een kwh tarief van 17 cent.
rwdftw zegt
@fanboy : Tesla Superchargers waren tot een jaar geleden 25ct/kWh, tegenwoordig 50. Tot einde contract (02-2023) betaalde ik thuis 20 cent, dat is nu 38. Allego heeft de prijzen ook fors verhoogd, net als Fastnet.
Allemaal leuk en aardig, maar de belasting op stroom is gewoon bizar. Dynamisch contract is leuk maar je moet maar net thuis zijn. Als ik zie hoe druk het bij de SC is, dan laadt lang niet iedereen thuis.
TheMaster zegt
Welke Tesla Supercharger is €0,50? Dat is er geen 1 in NL. De Tesla supercharger waar ik nu dichtsbij ben is €0,31 per kwh.
En vakantie met een EV een dingetje? In welk jaar leef jij?
koeberg zegt
Tegenstrijdig artikel. De vraag is laag omdat de prijzen hoog zijn? Maar de prijs wordt toch bepaald door vraag en aanbod? Als het aanbod ook laag is, ja dan begrijp ik lage verkoopaantallen.
Robert zegt
Ik denk dat er meer factoren zijn die meespelen.
Allereerst is de spoeling dun. Onze overheid ‘stimuleert’ groen rijden al dik twintig jaar lang met miljarden aan subsidies, maar doet dat vooral op de aanschafprijs en zonder tegenprestaties te verlangen. Dus voor de vele fleet owners die deze auto’s aanschaffen (voor particulieren is een EV nieuw aanschaffen nooit echt interessant geweest) is het zelfs dubbel verdienen als deze auto’s na vier of vijf jaar richting de export worden geduwd i.p.v. de lokale tweedehands markt.
Daarnaast is de aanschafprijs ook nog steeds een struikelblok. Wil je als particulier voor minder dan 10 mille een gebruikte EV kopen, is de keuze zeer beperkt. Een goede hand vol Nissan Leaf’s van de eerste generatie (24 kWh accupakket, effectief rijbereik 100-150 km) of een verdwaalde Renault Zoe (huuraccu’s!) of Twizzy (2-zitter!), dan heb je het eigenlijk wel gehad. Of je komt uit bij exoten als de elektrische probeersels uit de jaren negentig, waarbij er nog nikkel-cadmium batterijen in een auto werden gezet en je alleen met wind mee en heuvel af nog 90 km/u en 75 km bereik kan halen.
Een ander -opvallend- fenomeen is de tweedehands Tesla. De eerste Model S’ die hier werden geleverd kregen ‘levenslang gratis laden’ optie mee, wat zelfs 10 jaar oude exemplaren met 4 ton op de teller in prijs nog boven de 20k houdt. Daarbij is ditzelfde merk er ook erg happig op geworden oude(re) exemplaren terug te kopen ‘voor recycling’, wat op zich een nobel doel is, maar er ook toe leidt dat veel goede exemplaren al als donor voor tweedehands onderdelen doet eindigen.
Ook het ombouwen van ICE aangedreven auto’s naar elektrisch, hier heel vaak verguisd, is geen reële optie. De eigenaar zit én met ombouwkosten die makkelijk richting de 20 mille gaan (en soms ver daar overheen) én met een auto waarvan de praktische inzetbaarheid vaak beperkt is vanwege het gebrek aan actieradius.
Johanneke zegt
Is gewoon nog niet het moment. Ik ben van plan om over een jaar of 7 wel een EV6 ofzo te kopen. Die dit jaar of volgend jaar geproduceerd wordt.
marcomanta zegt
Ik snap het wel, vanaf 2025 worden ook EV’s langzamerhand aangeslagen voor wegenbelasting, eerst kwarttarief en dat loopt dan langzaam op. Een beetje EV zit al gauw op 1700 kilo, plus de verzekering is hoger, dus waar ligt het omslagpunt. Juist, ergens slaat men de plank mis in Den Haag.
fanboy zegt
@marcomanta: Ja prima dat wegenbelasting terug komt maar die had op 60% ofzo van benzine moeten zitten (dat is dan in de praktijk meer, omdat ze zwaarder zijn)
Die van ons zit op 1600 kilo, dus dat valt wel mee.
mashell zegt
De wegenbelasting tarieven verschillen ook tussen benzine en diesel. Een separaat tarief voor EV’s kan best. Dat niet doen is gewoon sabotage van de klimaatdoelen door de regering.
Robert zegt
Als het gaat om het vergroenen van onze automobiliteit, saboteert onze regering de eigen klimaatdoelen al meer dan twintig jaar. Het enige milieu wat er daadwerkelijk beter van is geworden is het ‘gegoede’ milieu van leaserijders en (zowel faciliterend als profiterend) de auto-importeurs, -dealers en leasemaatschappijen.
marcomanta zegt
Een vrij licht EV dus.
hanstadema zegt
Niemand wil een tweedehands elektrische auto want de handel kakt in met wel twee procent … nou nou, u lijkt de Telegraaf wel.
kniesoor zegt
#jesuisniemand (over een jaar of twintig dan).
kas_par zegt
Een combinatie van onwetendheid (hoe slecht is de accu van een tweedehands is vaak een argument om niet te kopen, dat kun je echter makkelijk en goedkoop laten nameten) maar ook veel onduidelijk over de toekomst en vooral regelgeving rondom elektrische auto’s. Eerst werd het volop gestimuleerd met allerlei financiële voordelen, dat wordt nu in noodzaakt teruggedraaid. En dan blijft enkel nog een heel dure auto over met voldoende betaalbare alternatieven met brandstofmotor. Het stimuleren van elektrisch rijden heeft zo veel gekost voor de belastingbetaler, maar levert uiteindelijk weinig op. Zonde. Typisch gevalletje regeren zonder vooruitkijken.
Bert zegt
Helaas is de vergroeiing (middels de subsidieregeling) door de overheid eigenlijk gewoon mislukt.
De hoop dat (met de fleetowners voorop) Nederland op de EV overstapt, werkt niet.
Fleetowners hebben 1 doel.en dat is geld verdienen en dat gaat met de EV makkelijker. Dat ze nu massaal via export verdwijnen past in dat plaatje.
Voor de particulier ( wat wel de markt is), is een EV niet interessant,tenminste niet voor Jan Modaal.
En die kleine subsidieregeling voor de 2e hands ….. die hebben de verkoopkanalen allang in de prijs verdisconteerd, waarmee de handel extra verdient en de geïnteresseerde een niet realistische prijs moet betalen
shicomm zegt
De aanschaf prijs en beperkte keuze blijven toch grote issues.
Toch is aan huis / in de buurt kunnen laden ook een te groot probleem ; zelf voor wie een hoop moeite wil doen om de aanschaf te doen gaat vaak flink nat bij het laden.
Er zijn gewoon teveel mensen die in een flat / appartement wonen of in een straat wonen met een grote parkeerdruk en te weinig laadpunten.
Ronald zegt
Het is helemaal niet goedkoper als je geen eigen laadpaal hebt. Ik betaal bij de openbare laadpaal voor mijn deur. €0,57 per kWh. Het is een plugin hybride. Op benzine rijden is net zo duur. Ik ga niet elektrisch rijden zolang ik geen mogelijkheid heb om thuis te kunnen laden. Veel te duur die stroom.
marcomanta zegt
Nog even op de website gekeken wat gaat over wegenbelasting. Vanaf 2026 betaal je dus de volle mep wat gelijk staat aan een benzine auto. Dus voorbeeld, een Kona op benzine weegt een stuk minder dan een Kona EV, maar je betaald wel het gewicht van de klasse van 1700 kilo. Goh, volgens mij valt de hele EV vloot dan op zijn gat. Wat een beleid.
driver79 zegt
Niet geheel verrassend. Degene met EV zien het probleem niet en zonder EV (ervaring) blijven alle nadelen oprakelen.