Wil jij nog wel een Chinese elektrische auto.
Stel, je bent eventjes tien jaar iets anders met je leven wezen doen. Werken in een hotel in Venezuela, meehelpen in een ziekenhuis in Indonesië of stokstaartjes fokken in Mozambique. En dan kom je terug naar Nederland en bekijk je de prijslijsten: dan verbaas je je toch over het aantal nieuwe merken die je echt helemaal niets zeggen?
Een paar jaar geleden begon de invasie van Chinese elektrische auto’s en even hadden we een idee dat ze aan konden slaan. De MG ZS EV was een aardig succesje. Een kordate auto voor een interessante prijs.
Het ding deed niets fout en kostte niet zoveel. Als de Chinese merken met meer van dit soort auto’s gingen komen, kon de rest wel inpakken.
Stortvloed aan nieuwe modellen
De angst was dan ook groot toen in korte tijd er een stortvloed van nieuwe Chinese elektrische automerken erbij kwam. Denk aan JAC, Seres, Aiways, XPeng, Nio. En slaan ze een beetje aan? Nou, nee, niet helemaal. Dat concludeert branche-analist JATO Dynamics die altijd de Europese verkoopcijfers strak in de gaten houdt.
JATO stelt dat de vraag naar de Chinese elektrische auto’s terugloopt. De enige uitzondering van de nieuwe Chinese elektrische automerken lijkt BYD (Build Your Dreams) te zijn. Daarnaast doet MG ook goede zaken.
Niemand wil meer een Chinese Elektrische auto?
In totaal zijn 2,22% van alle verkochte auto’s in Europa Chinees. Dat is een kleine daling ten opzichte van april 2023, toen 2,35% een Chinese auto betrof. Volgens de brancheanalist ligt het aan de perceptie die we als consument hebben van een merk. MG kennen we nog van vroeger, ondanks dat dat merk nauwelijks een rol van betekenis heeft gespeeld met een paar sportwagens en wat omgekatte Rovers.
Autoblog honcho, hoofdredacteur en eindbaas @michaelras wijst ons er fijntjes op dat wij Europeanen geen probleem hebben met Chinese elektrische auto’s, maar dat we simpelweg de badge niet begrijpen. De Volvo EX30 is namelijk de op één na best verkochte EV van heel Europa…
Alle informatie kun je hier bekijken!
Fotocredit: Gele Volvo EX30 door @anoniemeautofan via Autoblog Spots!
Joris24 zegt
Ben sowieso geen fan van het datastofzuigen door moderne auto’s. Aangezien mijn auto’s tussen de 19 en 37 jaar oud zijn hoef ik me daar nog niet zo’n zorgen om te maken. Ook als er wat nieuws komt, gaat het nog geen auto zijn vol sensoren, camera’s en microfoons die al je opnamen rechtstreeks ergens een cloud in flikkert. Dat is wel een van de bezwaren die ik bij moderne auto’s heb. Enerzijds ben ik absoluut niet interessant, maar met de snelle opkomst van AI, deepfakes, identiteitsdiefstal en cybercrimes (om het maar niet over westen vs china te hebben) hoef ik ook niet alles gratis weg te geven.
Maar als het dan toch fabrieks- of overheidsmederwerkers zijn die al mijn persoonlijke data in handen krijgen, dan liever westers gezinde dan chinese. Je gooit hier natuurlijk volvo als knuppel in het hoenderhok, maar ik heb even hun privacybeleid gecheckt: https://www.volvocars.com/us/legal/privacy/privacy-customer-privacy-policy. Daar staat al snel
“Your vehicle will also automatically collect data relating to the vehicle and its surroundings. Vehicle-recorded data may include:
System functionality status (of the engine, throttle, steering, and brakes, etc.);
Driving data (vehicle speed, brake and accelerator pedal use, steering wheel movement, etc.);
Location data (the position of the vehicle in case of an accident, etc.); and
Surroundings data (temperature outside the vehicle, images, etc.).” –> let op, dus ook images, ofwel de beelden van in en om de auto.
“Volvo Cars may transfer your Personal Data to recipients in countries outside of the European Economic Area which may have differing data protection laws. This includes countries which the EU Commission does not consider to have an adequate level of protection for Personal Data. “.
Nou, als ik ooit van m’n leven een auto zou kopen dan heb ik toch liever dat alles in europa blijft. Uiteraard ben ik wel benieuwd hoe europese autobedrijven daarmee om gaan.
En nee, ik ga niet in een hutje op de hei wonen voor die dooddoeners weer komen, er is een verschil tussen enigszins bewust met data om gaan en je volledig isoleren van alle digitale voorzieningen.
gregorius zegt
Hoeveel % van de mensen die een auto rijden met dit soort taal in de kleine letters, zouden dit hebben gelezen?
Hoeveel % van de mensen zouden die auto dan dus niet kiezen omdat men dit doet.
Je zou kunnen zeggen dat de EU hier wetten zou kunnen maken die verplichten dat dergelijke info, vergaard door de auto, in de EU moet blijven, op EU servers. Dat die data NIET verkocht mag worden aan non-EU klanten. En als men een auto hier wil verkopen, dat men dan ook geaudit moet worden op deze punten. En als men dan de wet overtreed dat de boete automatisch 150% van de nieuwwaarde van alle auto’s van dat model bedraagt. + dat bedrijven die buitenlandse eigenaren hebben maar in de EU verkopen, verplicht zijn reserves of verzekeringen te hebben waarmee ten allertijde dit soort boetes betaald kunnen worden!
Is dat teveel gevraagd?
Richmond zegt
Als men het eist van Google, meta, Microsoft en Amazon zou het van autofabrikanten ook moeten. Het is sowieso nog een groot grijs vrijwel ongereguleerd gebied de data in auto’s. Ook ikv cybersecurity.
Redrum zegt
Euhm, GDPR gewijs kan je zetten wat je wil in je kleine lettertjes maar dat ontheft je niet van de GDPR regelgeving door de data buiten de EU op te slagen.
Ik vind dit redelijk vreemd.
RAW zegt
Ik zou dan naar de Nederlandse site linken (ipv US site), daar staat het wel iets genuanceerder, aangezien wordt aangegeven in welke gevallen welke data wordt gebruikt (bv ongeval onderzoek) en met een verwijziging naar de AVG:
https://www.volvocars.com/nl/legal/privacy/privacy-car
Blijft een feit dat er heel veel data generereerd en vastgelegd wordt in een moderne auto.
Dutchdriftking zegt
Hoe werkt dit met aftermarket Android radio’s uit het verre oosten met hieraan gekoppelde smartphone’s en achteruitrijcamera’s? Ik vraag dit voor een vriend.
RiKe zegt
Het probleem zit hem vaak niet in het feit of de auto Chinees is of niet, maar meer in de horrorverhalen van de aftersales als er iets niet goed is met de auto. Bovendien is het vaak geen gekochte auto, maar lease, en veel leasemaatschappijen zijn niet zo happig op de Chinese merken (ivm onduidelijkheid over restwaarde en dezelfde horrorverhalen) waardoor de afzet dus ook minder is.
maotje zegt
Louwman staat achter byd.
Een van de grootste namen, wellicht de grootste naam binnen de nederlandse autobranche.
Waar ben je bang voor?
Rokende Wielen zegt
Dat Louwman er zelf voor gaat zorgen dat jaren opgebouwde reputatie gebruikt wordt afbrokkelt omdat de verleiding van nog meer geld verdienen nu toch te groot geworden is? Louwman zou nu nog een enigszins goede reputatie hebben, maar de afgelopen tien jaar ben ik klant bij een Louwman vestiging en ik zie de service en gratis diensten afnemen hoor. Wachttijden lopen op en de kwaliteit van het werk is ook niet altijd wat het geweest is…
monsieurleloure zegt
Het zal nog wel even duren voordat Louwman is afgegleden tot het niveau van PON. Lager dan dat is haast onmogelijk.
maotje zegt
@rokendewielen.
Wachttijden lopen overal op. En service gratis diensten nemen overal af. Dat is een gevolg van grote prijsstijgingen. Jij denkt dat ze daar dom zijn? Als ze dr geen brood in zouden zien zou louwman echt niet ermee in zee gaan en zn naam eraan verbinden.
Rokende Wielen zegt
Ik zeg niet dat ik denk dat ze dom zijn, dit vul je kennelijk voor me in.
Ik denk dat er meer aan de hand is dan prijsstijgingen. Personeelstekort lijkt me er ook een. Als bestaande dienstverlening van het huidige portfolio als lastiger wordt ervaren door klanten, denk je dat die ervaring dan beter wordt door nog meer producten op te nemen? Nog meer kanalen te onderhouden maar het personeelstekort blijft?
Rokende Wielen zegt
Inderdaad, van wat ik zo her en der gehoord en gelezen heb is de service afhandeling vergelijkbaar met een reclamatie op een willekeurige Chinese webwinkel. Nee dank je.
gekketurbo zegt
De chinezen zijn ook totaal niet interessant geprijsd. Met een aantal uitzonderingen daargelaten. NIO, XPENG etc zijn even duur of zelfs duurder dan de concurrentie…
maotje zegt
@gekketurbo Neem eens een 2 tal voorbeelden met daarbij ook de concurerende modellen?
gekketurbo zegt
@maotje: Nio ET5 vs ID7
Xpeng G6 vs Enyaq vs Model Y
Deze modellen zijn gelijk of ietsje duurder. Ja je krijgt misschien iets meer uitrusting, maar het prijs verschil is te laag.
Chinezen moeten 20% lager willen ze serieuze aantallen wegzetten in Europa…
MrSkyline zegt
Je kan hier geen minuut over de snelweg rijden zonder een lync&co, zeekr of ander chinees onding tegen te komen. Die 2,2% zullen wel voornamelijk in Nederland zijn verkocht, want het zit er hier vol mee.
gregorius zegt
Je vergeet iets @Willeme: als je 10 jaar in het buitenland hebt gewerkt en je komt terug naar NL, dan mag je je hebben en houden gratis meenemen naar NL. Als je dus kan aantonen dat je een auto in dat land hebt en al even had, dan mag je m gratis invoeren. 2 maanden van te voren een Aventador kopen, dat wordt niet geaccepteerd; mar 2 jaar van te voren een Aventador kopen waar je elk jaar 2000 km in rijdt: die mag je gratis meenemen naar NL.
M.a.w. en terugkomende NLer in NL schikt zich een hoedje van de prijs, maar lacht zich de eerste jaren nog rot (terwijl hij in de file staat, natuurlijk).
Ik woon al bijna 15 jaar (tering he) in Zwitserland waar ik nauwelijks Chinese EV’s zie. Er zijn hier ook geen lijfstraffen voor het kopen van een Benzine auto. Van de EV en PHEV die je hier voorbij ziet komen, zijn het voornamelijk topversies van westerse merken, de nodige Tesla, gemixt met wat EV6, EV9 en Ioniq5’s. EX30’s zie je hier niet; maar her en der een verloren Enyaq en een BYD heb ik nog niet in levende lijve gezien .
Maar als het moet en als de prijs dermate lager is, neem ik best een China-EV.
petroldrinker zegt
2 maanden lukt inderdaad niet, je moet als persoon minimaal 1 jaar uitgeschreven zijn uit nederland, en de auto moet je al 6 maanden in bezit hebben voor de verhuizing, en mag niet binnen 1 jaar verkocht worden, doe je dat wel krijg je een naheffing voor de invoerrechten, btw en bpm (wij hebben diverse keren via verhuisinboedel autos mee naar nl genomen)
wimof zegt
Heet “verhuisgoed”
Johanneke zegt
Hmm, een nieuwe auto, en dus erg veel geld, uitgeven aan een product van een bedrijf dat zich bewezen heeft, een dealernetwerk heeft, aftersales support, en een enigszins te voorspellen restwaarde, of dat geld uitgeven aan een product van een onbekend merk, zonder dealernetwerk of aftersales, en een onbekende restwaarde. En dan komt het ook nog uit een land dat wordt geleid door communisten.
Moet hier wel even goed over nadenken hoor.
DeWitteCondor zegt
De Chinezen hebben dit in zekere zin zelf veroorzaakt door de markt compleet te overspoelen met volstrekt overbodige modellen en merken die geen USPs hebben en ook lang niet altijd aantrekkelijk geprijsd zijn. Waarom zou je als consument dan het risico nemen dat je met een onverkoopbare auto zit waarvan het maar de vraag is of daar volgend jaar nog aftersales en onderhoud voor beschikbaar is lokaal.
audirs3 zegt
Precies dit. Toen de Japanners en Koreanen vorige eeuw naar Europa kwamen was het redelijk overzichtelijk, beperkt aantal merken en elk merk had ook wel een duidelijke uitstraling. Ook was de kwaliteit en betrouwbaarheid erg hoog. De huidige Chinese EV vloedgolf doet precies het tegenovergestelde
maotje zegt
Vanwaar de aanname dat ze ineens onnverkoopbaar zouden zijn?
Waar heb je die aanname op gebaseerd?
Ultimora zegt
Ik denk dat er ook een ander probleem is. Er komen zoveel nieuwkomers tegelijkertijd, dat er veel meer verdeling tussen de auto’s zit. Daardoor worden ze minder herkenbaar voor de mensen die een auto gewoon als vervoersmiddel zien. Als er maar één of twee merken bijgekomen waren, had de merkidentiteit voor die merken veel sneller waardevol kunnen worden. Je kiest makkelijker voor een merk welke je kent en welke een historie heeft dan wat nieuws.
petroldrinker zegt
Ik rijdt het liefst helemaal geen moderne autos die al mn data opslaan en naar who ever toesturen….
pomoek zegt
Veel Chinese merken hebben, vooralsnog, geen “unique selling point”. Ze zijn niet goedkoper, ze hebben geen betere kwaliteit, ze rijden niet harder, niet verder, ze laden niet sneller, en de auto’s zijn niet echt “uitgesproken” ontworpen. nu ja, misschien de Hongqi E-HS9. Maar die is gewoon over the top.
Daarbij komt dat er voor veel Chinese merken niet of nauwelijks een dealer netwerk is.
De enige uitzondering daarop lijkt inderdaad BYD. Die heeft dan ook een serieuze Nederlandse partner, biedt scherp geprijsde auto’s met een beetje range en nu ja het uiterlijk is niet aanstootgevend.
Wanneer je iemand vraagt om tenminste 25k op te hoesten voor een nieuwe auto verwacht de koper natuurlijk dat er wel een beetje een deugdelijk service apparaat achter staat. En dat is bij veel Chinese merken nog maar de vraag.
tenslotte lijken de Chinese merken niet echt haast te maken met de verovering van Europa. Blijkbaar hebben ze hun handen voorlopig vol aan het vullen van de lokale Chinese behoeften
mashell zegt
Scherpe analyse. Het lijkt vooral nog experimenteren en proof of concept van de Chinezen. Want als de prijs echt zo laag zou zijn door subsidies van de communistische partij dan waren ze hier niet aan te slepen. Veel geweten vindt je immers ook niet in de rij voor de kassa van de action of primark.
Redrum zegt
Idd, ik zou ook nog niet te vroeg victorie kraaien
duke3 zegt
Wat mij betreft blijft het marktaandeel dalen. Ik rij ook een Chinese kloon (Volvo). Afgezien dat het een drama auto is, zie ik regelmatig een pop-up in het scherm. Rij data opgeslagen. Ik denk dan… Welke data, waarom en waar naar toe?
Om de Geely/Volvo fatsoenlijk te kunnen gebruiken MOET je, je telefoon helemaal open zetten. Daar pas ik voor. Als ze data willen dan betalen ze daar maar voor. Echter wat ik nu heb is een halfbakken functionerend infotainmentsysteem. Ik heb het idee dat ze het bewust zo slecht maken zodat wel moet overstappen op het gebruik van Carplay of Andriod auto. Wat dus resulteert in massale data collectie van de Chinezen.