Audi stopt mogelijk eerder met de Q8 e-tron dan verwacht.
Het is december 2022 als Audi de Q8 e-tron presenteert. De facelift van de elektrische SUV die eerder als e-tron door het leven ging. In Nederland best een succesvol model, geholpen door gunstige bijtelling het verleden. Maar we leven nu in een andere wereld.
Luxe elektrische auto’s niet in trek
Grote, dure elektrische auto’s zijn helemaal niet zo populair. Auto’s in het dikkere segment zijn meestal gevoelig voor afschrijving, bij een elektrische auto lijkt een soort verdubbelaar van kracht. Als anker in de zee zakt de restwaarde van een luxe EV.
Kijk bijvoorbeeld naar een Porsche Taycan, waarvan de eerste exemplaren inmiddels voor minder dan 60.000 euro te koop staan. Het aanbod luxe elektrische auto’s met een prijskaartje van 80.000 euro of meer is relatief groot. Je hebt wat dat betreft genoeg keuze. Er is echter een klein groepje die daadwerkelijk overgaat tot aanschaf. Hoe vaak kom jij een Model S Plaid, een Lucid, of een Mercedes EQS SUV tegen?
Voortijdige stop productie Audi Q8 e-tron
Hoewel de Audi Q8 e-tron er nog helemaal niet zo lang is, overweegt de Duitse autofabrikant voortijdig de productie te staken vanwege tegenvallende vraag naar duurdere EV’s. Dat maakt het merk bekend in een persbericht. De elektrische SUV rolt van de band in het Belgische Vorst. Het staken van de productie betekent een sluiting van de fabriek, waardoor de baan van zo’n 3.000 medewerkers op de tocht staat.
Dat komt omdat de Audi Q8 e-tron nog de enige auto die is die ze in Vorst produceren. Er zijn ook geen indicaties dat er nog andere modellen gebouwd gaan worden in de toekomst. Een eventuele opvolger van de Q8 e-tron zal niet in België, maar in Mexico van de band gaan rollen.
Audi voert gesprekken met lokale partijen over het lot van de duizenden medewerkers. Het zou na jaren een einde betekenen van de productiefaciliteit. Voordat Audi er voertuigen ging produceren was het een fabriek waar Volkswagens van de band rolden.
Johanneke zegt
Mijn broer heeft net nog een gloednieuwe in ontvangst mogen nemen toevallig.
Ik snap wel dat dure EV’s niet in trek zijn. Als je rond een ton aan een auto uit kunt geven kan je ook de peut en het onderhoud wel betalen. Interessant wordt het als je een golf gaat vergelijken met bijvoorbeeld een model 3, en je bent van plan het ding een jaar of 8 te rijden, je hebt zonnepanelen, dan wordt de total cost of ownership waarschijnlijk lager voor de EV.
clemensa zegt
Het probleem van de Audi Q8 e-tron is niet zozeer de prijs, maar het zijn vooral de matige specs (range, laadsnelheid, efficiency etc).
B-Wizzle zegt
Exact!
Robert zegt
@clemensa: dit is inderdaad precies het probleem. Ik heb een zakelijke relatie die zo’n Q8 e-tron rijdt, maar nu al weet deze dat z’n volgende auto weer een (stekker)hybride zal worden, precies om de redenen die jij opgeeft.
Allison Burgers zegt
Precies. Op EV-gebied is het een dinosaurus en zal men in de Audi-showroom nu de Q6 pakken.
mashell zegt
Ik dacht eigenlijk dat het probleem de Q6 e-tron was, die biedt voor minder geld meer range, meer laadsnelheid en meer efficiency en ongeveer net zoveel ruimte. Neemt niet weg dat de Q8 e-tron een fijne wagen is, je krijgt relatief veel wagen voor je geld.
krisp zegt
Het verschil tussen een goedkope en een dure BEV is gewoon kleiner dan het verschil tussen een goedkope en dure ICE. Een dure ICE is sneller, luxer, stiller en rijdt comfortabeler. Maar tegenwoordig heb je voor 60-70k een BEV meer meer dan voldoende vermogen, een meer prima onderstel, heb je bij wijzen van spreken in een B-segmenter alle luxe die je maar wensen kunt, en met een BEV is geluid ook een non-issue geworden. Qua comfort is het een beetje hit&miss, ook in het premium segment. Standaard stoelen zijn ook daar matig, terwijl de AGR-stoelen in C-segmenter meer dan prima zijn. Blijft over: imago. Voor een deel van de samenleving erg belangrijk, maar auto’s zijn al lang niet meer het statussymbool van vroeger. Daar komt bij dat de ontwikkelingen in de BEV-markt bijzonder snel gaan, en de specifiek de E-Tron gewoon achterloopt ten opzichte van de concurrentie (al dan niet van eigen huis), die zuiniger is, sneller laadt en dus verder komt in kortere tijd.
Anders gezegd: een dure BEV heeft gewoon onvoldoende meerwaarde. Waarom zou je 100k uitgeven als je met 60k ook een meer dan prima auto hebt?
panam1 zegt
Hear hear – ik zeg dit al jaren – ik denk dat de Duitse auto industrie binnen 15 jaar heel anders (lees gehalveerd of erger) gaat zijn, zeker als daar nog autonoom rijden bij komt – dan maken alleen de stoelen nog uit , of het bed waarin je van A naar Z wordt gebracht .
petroldrinker zegt
Het ergste scenario wat ik mij kan bedenken voor de toekomst, niet meer zelf kunnen autorijden
gekketurbo zegt
@krisp: helemaal waar. Ik ben van een eerste generatie Etron overgestapt naar een Enyaq. Enige wat ik mis zijn luchtvering, massagestoelen, stoelventilatie en 360camera. Voor de rest is het krek eender qua beleving. Als ik het in getallen zou moeten uitdrukken is het 10% verschil in kwaliteit voor 55% minder geld…
petroldrinker zegt
Logisch toch, ik ben echt wel van dure autos etc, dat heeft mij altijd getrokken en niet de modale auto’s, maar als ik mijn eigen geld in een EV ZOU MOETEN steken (lees hoeft gelukkig voorlopig nog niet), word het 1 vd 3 goedkoopste op de markt, gezien ik mn autos toch echt koop met emotie, en een EV die totaal niet in mij opwekt, maar afkeer, dus als het moet zo goedkoop mogelijk…
ty5500 zegt
Dat de volgende in Mexico gebouwd zal worden zegt wel wat welke richting de Europese autofabrikanten zullen uitgaan voor grotere elektrische auto’s. De Amerikaanse belastingsverminderingen op elektrische auto’s vereisen dat de auto’s in Amerika of Mexico gemaakt worden. Europa past bij mijn weten niet een soortgelijke regel toe. Dus voor auto’s waarvoor Amerika een belangrijke markt is, loont het om deze in Amerika/Mexico/canada te maken en niet in Europa, ook al worden deze ook voor een groot deel verkocht in Europa. Het worden nog spannende tijden voor de Europese auto-industrie.
ty5500 zegt
Dat de volgende in Mexico gebouwd zal worden zegt wel wat welke richting de Europese autofabrikanten zullen uitgaan voor grotere elektrische auto’s. De Amerikaanse belastingsverminderingen op elektrische auto’s vereisen dat de auto’s in Amerika of Mexico gemaakt worden. Europa past bij mijn weten niet een soortgelijke regel toe. Dus voor auto’s waarvoor Amerika een belangrijke markt is, loont het om deze in Amerika/Mexico/canada te maken en niet in Europa, ook al worden deze ook voor een groot deel verkocht in Europa. Het worden nog spannende tijden voor de Europese auto-industrie.
tommycooker zegt
Europese 38% importheffingen op in china gebouwde ev’s -> fabrikanten gaan fabrieken in (oost)europa, Turkije en als het weer kan, Ukraine neerzetten om die heffingen te ontlopen.
acavs zegt
De vraag naar eerstehands EVs wordt fiscaal en vanuit zakelijke ‘CSR’-motieven flink gestimuleerd, maar er is geen enkele (substantiële) fiscale prikkel om tweedehandskopers over te halen elektrisch te gaan rijden. Dan is het logisch dat de vraag naar tweedehands EVs tegenvalt en restwaardes laag zijn.
Het is de vraag wat de oplossing is (als je dit al een probleem vindt dat een oplossing nodig heeft): of fiscale stimulering voor eerstehands EVs afbouwen, of bezit en gebruik van tweedehands EVs fiscaal stimuleren. Beide zullen overigens niet effectief zijn als het niet Europaweit ingevoerd wordt.
mashell zegt
CSR? Dat noemen we gewoon MVO. Het opmerkelijke is dat bijtelling en dergelijke inmiddels geen stimulans meer zijn. Particulieren kunnen tenminste nog een subsidie met echt geld krijgen die door de uitbetaling via de dealer helaas niet echt bij de particulier terecht komt, maar ja de VVD is er voor het bedrijfsleven niet voor de burger.
padoempats zegt
Hoe bedoel je uitbetaling via de dealer? De SEPP wordt gewoon vanuit RVO direct op de prive rekening overgemaakt
petroldrinker zegt
Bezit word al genoeg gestimuleerd door de subsidies die te krijgen waren en zijn nog dit jaar (in nl dan, rest van eu geen idee van, want het interesseert me echt geen reet), en wat te denken van wegenbelastingvrij zijn, en straks minimaal wat gaan betalen? die hele EV branche word genoeg gepushed en gesubsideerd, maar het feit dat het een slecht product is, zorgt ervoor dat mensen niet over gaan natuurlijk
mashell zegt
Is dat omdat het een slecht product is? Een EV rijdt soepeler dan een V12! Of is het omdat brandstof rijden nog steeds gesponsord wordt door een accijnsverlaging?
pomoek zegt
Geen enkel probleem dit. Te zwaar met een te grote batterij. Hier gaan we de oorlog niet mee winnen.
padoempats zegt
Op zich wel door minder afname van gas en olie :)
HZW zegt
Als een 4,30 meter lange KIA EV3 met grote batterij optie, 1950 Kg weegt, dan weet je gelijk wat er mis is met een BEV product.
Als een batterij 3x zo klein wordt en toch 3x zoveel range heeft, dan kan het misschien wat worden met BEV’s.
William zegt
Dus je zou nu (zeer) grote kortingen moeten kunnen krijgen op een nieuwe Q8 E-tron. Mooi ding, en afgezien van de touchscreen bedieningsellende een goed ontworpen auto. Veilig en zwaar ook.
slickrick zegt
Een grote zware auto nog zwaarder maken met minder range , minder laadruimte , what could go wrong ?
debeier100 zegt
STOP MET DIE ONZIN.
FISCAAL GEEN VOORDEEL
MAAK EEN HYBRID MET 200 RANGE DAAR LIGT DE BUSINESS