Dodge krijgt de laatste exemplaren van de Challenger en Charger met V8 niet verkocht.
Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Voor de Dodge Challenger en Charger met die iconische V8 is die tijd om te gaan nu écht aangebroken. Dodge stuurde de Challenger en Charger met pensioen in aanloop naar een elektrische toekomst. De productie van de oude Dodges is inmiddels gestopt. Dat is misschien maar beter ook, want het Amerikaanse Stellantis-merk heeft nog duizenden exemplaren op voorraad.
Je zou denken dat de laatste serie van de Challenger- of Charger-V8 storm zal lopen, maar dat lijkt dus mee te vallen. Of degenen die hem willen en kunnen betalen, hebben er al eentje in de garage staan. Wat de reden ook is, de Amerikaanse dealers raken hun Dodges aan de straatstenen niet kwijt.
Hoeveel nieuwe Dodges zijn er nog?
Dat blijkt uit de officiële verkoopwebsite van Dodge. Zo staan een paar honderd V6-Chargers en -Challengers te koop, maar je wilt natuurlijk de achtcilinder. Er staan nog 2.068 Challengers en 2.220 Chargers met een achtpitter in de schappen. Zo’n beetje alle uitvoeringen zijn beschikbaar. Van de instap R/T tot de opgefokte SRT Hellcat Redeye Widebody.
Wat kost een Challenger of Charger in Amerika?
De goedkoopste nieuwe Dodge Challenger met een V8-motor is een R/T. Dodge vraagt hier $ 42.795,- voor. Omgerekend komt dat neer op zo’n € 40.000,-. Voor een nieuwe Challenger met een V8! De goedkoopste Charger is net wat duurder. Ook dit is een R/T-uitvoering met een omgerekende prijs van ongeveer € 44.000,-.
Interessant genoeg voor je om er een uit de VS naar hier te verschepen? Je zou denken dat een van de laatste Challengers of Chargers met een V8-motor aardig waardevast zal blijven. Of shop je liever een hybride bij de concurrent?
arta zegt
Ik zou voor de Mustang gaan bij import naar NL.
Die Stellantis bakken zijn wel erg op leeftijd onderhuids
Captain zegt
Dat argument heb ik hier nog gehoord maar nooit begrepen, wat mis je in je muscle car doordat die ‘verouderd’ is? LED verlichting in 256 kleuren? Automatisch parkeren? Zo’n spoilertje dat met een druk op de knop tevoorschijn komt?
Het is gewoon een schappelijk geprijsde wagen met een budget dat volledig focust op de motor. Voor (meestal onnodige) extraatjes of mooi interieur zijn er andere merken
Robert zegt
Nog steeds vind ik zo’n Challenger ontzettend fraai vormgegeven, i.i.t. de Mustang, die met de generaties 6 en 7 weer wegdreven van de retro vormgegeven vijfde generatie. Alleen is het inderdaad een auto die sinds z’n ontwikkeling, zo’n 20 jaar geleden, als model en platform nauwelijks nog is doorontwikkeld. Hiermee staat dit model wel symbool voor de staat waarin de Amerikaanse tak van het Stellantis cocnern nu verkeert.
Rudy zegt
Auto’s zijn in basis ook al heel erg lang op de markt, denk dat het een keer afgelopen is met de levensduur van een model. Zeker van dit soort auto’s.
Fernando zegt
Een Challenger, Charger of Mustang is uiteindelijk een auto voor de man of vrouw die het Pure wilt.
Een auto zonder fransjes, met venijnige randjes en streken.
Niet voor iedereen.
Die er gek op zijn hebben die allang of zullen er nooit de nodige middelen voor hebben.
Ik geniet al 8 jaar van mijn Challenger V8 HEMI SRT 8 6.4L Scat Pack met slechts 492PK. Het is autorijden 1.0.
Sinds deze zomer als daily driver een Ford Mustang Fastback 5.0 V8 Dark Horse 454PK.
Deze is niet zo rauw en wild als de Challenger maar ook geen afgerichte tijger.