• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Niemand houdt zich aan 30-zone. Jij wel?

Auteur: sir_smokalot, gepost 11 februari 2012 om 12:01 – 133 Reacties

Belgisch mèiske wil ook 30


Volgens het AD hebben wij met zijn allen poep aan de 30-zones. Maar liefst 92% van de verkeerdeelnemers houdt zich niet aan de snelheidsbeperking. Ben jij de 8%?

In een stukje eigen nieuwsvoorziening stuurde de krant een legertje stagiaires op pad om op 14 verschillende plekken in een 30 km-zone een lasergun te hanteren. Van de 1615 gecontroleerde voertuigen reden er 1492 te hard, een score van 92% dus.

Helaas weten we niet hoeveel te hard, en hoe deze 30-zones er uit zagen (kan iemand een scan van de dode boom van vandaag maken?), maar uiteraard noemt VVN, door de krant om een reactie gevraagd, de resultaten schokkend. Koos Spee reageert op twitter consequent: hij heeft in het verleden al aangegeven dat wat hem betreft alles valt of staat met handhaving van de wet, en hij bestijgt dit stokpaardje wederom. Zo lang er nauwelijks wordt gecontroleerd houdt men zich niet aan de wet.

Rij jij altijd 30 in 30-zones? Of rij je BMW en kán je dit dus gewoon niet? En, belangrijker, ben je zelf wel eens bekeurd in een 30-zone? Ik zie er nooit controles in ieder geval. Tevens is de ene 30-zone de andere niet. Soms is 30 een prima snelheid, maar heel vaak zie je ook zo’n bord waarbij je denkt: ‘echt’? ‘Hier’? Toch zal het artikel ongetwijfeld munitie zijn voor politici als Arie Slob. (via nu.nl)

Ook interessant!

  • Hitte auto
    Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u
  • Grote steden willen lagere maximumsnelheid
    Grote steden willen lagere maximumsnelheid van 30 km/u
  • Maximumsnelheid Spanje naar 30
    Spanje verlaagt maximumsnelheid in bebouwde kom naar 30
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

flitsen, maximumsnelheid, Verkeer

Vorig bericht: « Hobbywerk: zwaar gechopte Kever met GSXR-blok
Volgend bericht: Citroën introduceert DS4 ‘Just Mat’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. mcf1 zegt

    11 februari 2012 om 12:04

    vaak wel, het is meestal niet voor niets zo laag ;p

    Login om te reageren
    • dutchcourage86 zegt

      11 februari 2012 om 12:52

      @mcf1: Inderdaad, bijvoorbeeld in Boskoop is het vrij zinloos. In wijken moet je gewoon voorzichtig zijn.

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      11 februari 2012 om 13:40

      @mcf1: Vaak wel = vaker niet ? Maar 30 rijden is inderdaad vrij moeilijk, rijd er meestal toch echt tussen de 30 en 40 …

      Login om te reageren
    • BMW330Ci zegt

      11 februari 2012 om 15:32

      @mcf1: Gewoon door met 50. dat is al niet normaal traag

      Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      11 februari 2012 om 19:22

      @mcf1: Toen ik in mijn buurt kwam wonen, waren er veel kinderen. Altijd langzaam de straat door gereden. Nu zijn diezelfde kinderen groot, en moet je oppassen dat je niet voor je kl*ten gereden wordt door een bromscooter die met 80 door de straat komt rijden. Dus niet alleen autootje pesten, maar ook die Mocro’s en ander tuig een bon aansmeren!

      Login om te reageren
  2. audi18 zegt

    11 februari 2012 om 12:06

    Ik altijd, met me fiets harder rijden in de 30-zones rijdt meestal niet echt lekker meer

    Login om te reageren
  3. The360box zegt

    11 februari 2012 om 12:07

    Wat betreft die controles in 30Km zones, deze worden gedaan in geblindeerde auto’s zodat je het niet door hebt, maar moet je nagaan dat als dat nou niet 14 stagaires maar 14 politiehonden waren ze heel wat gecast hadden, jesus!

    Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      11 februari 2012 om 16:27

      @The360box: dan kan je hun ook aanklagen want in nederland mag je je auto niet blinderen ;)

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        11 februari 2012 om 18:13

        @spykerboy: Sinds wanneer mag dat nie dan?

        Login om te reageren
      • Bart_V zegt

        11 februari 2012 om 23:20

        @spykerboy: ohjawel
        voorruit niet voorste zijruiten max 50% doorlating
        zijruiten achter volledig en achter ruit ook mits rechter buitenspiegel aanwezig
        en ik haat geblindeerde auto’s

        Login om te reageren
        • spykerboy zegt

          12 februari 2012 om 06:10

          @Bart_V: er is een verschil tussen verdonkeren en blinderen ;) en ik niet bij mij is zelf alles ook geblindeert van voor tot achter :)

          Login om te reageren
  4. burninrubber zegt

    11 februari 2012 om 12:09

    Bij ons in de buurt zit je onder de 30 meestal. Omdat ze alles bezaaid hebben met drempels :s

    Login om te reageren
    • temptation zegt

      11 februari 2012 om 12:55

      @burninrubber: met mijn te standaard wagen neem ik standaard drempels allemaal tussen 50 en 60, en dat gaat lekker zonder enig probleem… Wat bedoel je nou? :-)

      Login om te reageren
      • 4991 zegt

        11 februari 2012 om 13:30

        @temptation: Hij bedoelt dat de mensen die op hun ophanging passen niet zo hard gaan over drempels.

        Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        11 februari 2012 om 16:43

        @temptation: Ben ik benieuwd wat voor een auto en welke drempels. Als ik hier met 30 een drempel pak hoor ik een hoop geschraap, ongeacht welke auto.

        Login om te reageren
        • temptation zegt

          11 februari 2012 om 21:09

          @RoT___: het zal wel behoorlijk van de drempels in kwestie afhangen. Bij de ergere in hun soort (heel hoog, steil of met diepe put erachter) moet ik ook tot 40 afzakken… Wat ook helpt is plankgas van zodra je voorwielen op de drempel zijn ;-) Op dat ogenblik nog wat bijremmen kan inderdaad nefast zijn… Succes

          Login om te reageren
    • meneersander zegt

      11 februari 2012 om 15:53

      @burninrubber: ja pcies, 30 lukt gewoon niet door die pokke drempels:P

      Login om te reageren
  5. Imom zegt

    11 februari 2012 om 12:11

    Nee.

    Login om te reageren
  6. 9000cse zegt

    11 februari 2012 om 12:13

    Ik probeer het meestal wel, omdat er wel een goede reden voor zal zijn. Maar je gaat er zó gemakkelijk overheen.

    Login om te reageren
  7. PolarWolf zegt

    11 februari 2012 om 12:15

    Zo’n beetje elk dorp hiero is volledig 30km zone geworden. Dus antwoord op de vraag: Nee, ik houd me er niet altijd aan.

    Login om te reageren
  8. rotarypowah zegt

    11 februari 2012 om 12:15

    de meeste 30-zones die ik hier in de buurt tegenkom kan je alleen 30 halen tussen de drempels.

    Ik heb meer moeite met 50, 60, 80 en 120 zones.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      11 februari 2012 om 12:57

      @rotarypowah: die snelheden haal ik ook niet..

      Login om te reageren
  9. tuning zegt

    11 februari 2012 om 12:17

    de 30 ga ik bijna altijd overheen, maar verder dan 40 ga ik niet, ook omdat er drempels liggen en dat is geen pretje met een alfa romeo…

    Login om te reageren
  10. Vanquish zegt

    11 februari 2012 om 12:20

    Onze auto is zo laag dat harder dan 30 vaak een beetje lastig wordt ivm drempels.

    Login om te reageren
  11. Vanquish zegt

    11 februari 2012 om 12:20

    @tuning: Lol, herkenbaar :P

    Login om te reageren
    • tuning zegt

      11 februari 2012 om 12:27

      @Vanquish: ja en het feest is ook nog eens dat hij iets verlaagd is, dus harder dan 35 over een drempel is dáág uitlaat + katalysator…..

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        11 februari 2012 om 12:57

        @tuning: katalysator weg laten halen..

        Login om te reageren
        • tuning zegt

          11 februari 2012 om 12:58

          @dennisr: dan komt de hele auto niet meer door de apk heen..

          Login om te reageren
          • dennisr zegt

            11 februari 2012 om 13:01

            @tuning: dan heb je een te nieuwe auto gekocht :mrgreen:

            Login om te reageren
            • tuning zegt

              11 februari 2012 om 13:04

              @dennisr: tsja ach het valt wel te regelen maar, dat was ik pas van plan bij mijn 2e auto, wat een subaru impreza wrx sti gaat worden, dan heeft het gelijk meer zin.

              Login om te reageren
              • dennisr zegt

                11 februari 2012 om 13:09

                @tuning: vanaf 93 is het geloof ik verplicht.. ik heb geen idee hoe oud de Subaru is, maar volgens mij valt er anders weinig te regelen?

              • tuning zegt

                11 februari 2012 om 13:15

                @dennisr: jawel hoor, je kan met vrienden regelen die bijvoorbeeld een garage hebben om de auto apk goed te keuren zonder de katalysator, maar zolang ik mijn alfa nog heb ga ik die fratsen niet uithalen.

              • dennisr zegt

                11 februari 2012 om 13:33

                @tuning: jaa op die manier, als iemand dat risico wil nemen is dat handig :) gebeurd vaker dan je dekt overigens..

              • aallex zegt

                11 februari 2012 om 14:55

                @tuning: ja en dan heeft je maat opeens steekproef aan zn broek hangen en dan is het zwaai-zwaai met z’n apk bevoegdheid

              • spykerboy zegt

                11 februari 2012 om 16:29

                @dennisr: sportkat er onder knallen ;)

      • Vanquish zegt

        11 februari 2012 om 16:30

        @tuning: Bij ons issie naast de standaard verlaging bij een TI model ook nog eens lager omdat ie op kleinere wielen staat. Elke drempel moeten we schuin over xD.

        Login om te reageren
        • tuning zegt

          11 februari 2012 om 20:20

          @Vanquish: Ja dat is helemaal klote, dat heb ik gelukkig niet alleen van die woonerf heuvels willen nog wel eens voor problemen zorgen, vooral als je met meer dan 2 mensen in de auto zit..

          Login om te reageren
          • Vanquish zegt

            12 februari 2012 om 23:06

            @tuning: Alles voor de looks zullen we maar denken! :P

            Login om te reageren
  12. E34M5Touring zegt

    11 februari 2012 om 12:21

    Mijne kan geen 30. Dan slaat ie af….

    Login om te reageren
    • PolarWolf zegt

      11 februari 2012 om 12:23

      @E34M5Touring: Lastig in files, lijkt me.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        11 februari 2012 om 12:25

        @PolarWolf: Zeker, die ontwijk ik ook altijd.

        Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      11 februari 2012 om 12:30

      @E34M5Touring: Maar ff zonder dollen. Zoals de meesten hier al aangeven pas je je snelheid wel aan in een 30 zone. Of dat nou exact 30 is of om en nabij is afhankelijk van de situatie.

      Login om te reageren
  13. cybje zegt

    11 februari 2012 om 12:21

    In principe probeer ik 30 km/u te rijden, om boetes te voorkomen (heel soms controleren ze toch…), maar soms lukt het echt niet. We hebben hier ook zo’n brede geasfalteerde weg in de 30 km/u zone, dan valt het gewoon niet op als je 40 km/u rijdt.

    Daarnaast is het niet altijd mogelijk om constant op de snelheidsmeter te kijken. Soms moet je ook even ander verkeer in de gaten houden of alvast een straat van rechts in kijken.

    Login om te reageren
  14. jzaero zegt

    11 februari 2012 om 12:24

    30 in een BMW gaat prima! Ook in zijn 4, zelfs met een 316i E91. Uitschietertjes van 5 te hard wel eens, maar vaak gewoon 30. Op sommige plekke echter is de weg niet aangepast voor 30 per uur. Dan is het lastig om 30 te rijden als het een lange rechte weg is bijv.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      11 februari 2012 om 12:27

      @jzaero: 30 in z’n derde (of hoger) versnelling is voor mijne onmogelijk dan loopt ie onder stationair.

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        12 februari 2012 om 01:14

        @E34M5Touring: In de 530i wilt 30 in zijn vier ook wel, alleen is dat een automaat, dus ik doe het vrijwel nooit. 30 in zijn vier in de Starlet gaat ook prima, weegt namelijk niks. Ben benieuwd hoe de 2 liter of 2.3 liter 6 inlijn het doet, serieus aan het kijken voor een BMW 320Ci of 323Ci E46 !

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          12 februari 2012 om 01:24

          @jzaero: Ik heb een lichter vliegwiel waardoor erg laag in toeren rijden resulteert in een bokkende motor. Eigenlijk alles onder de 1500rpm vind ie niet fijn. Als ie koud is is er soms haast niet mee te rijden, dan is het net een bokkend paard.

          Login om te reageren
          • jzaero zegt

            12 februari 2012 om 02:25

            @E34M5Touring: Automatische choke hoort toch enigszins te helpen bij kou? Voor de rest snap ik hem wel ja, ach er moet ergens wat concessies gedaan worden om zo’n pareltje te rijden, prima auto !

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              12 februari 2012 om 10:47

              @jzaero: Nou valt tegen hoor. Hij pompt er zoveel peut in als ie koud is dat ie met een soort compressortje werkt die er extra lucht in pompt om het een beetje te kunnen verbranden. De buren zijn er gek op, vooral s’ochtends aangezien hij dan brult alsof de uitlaat eronder uit ligt.

              Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      11 februari 2012 om 12:29

      @jzaero: De x16i kan het inderdaad prima aan, geen enkel spoortje van tegenzin bij lage toeren.

      Login om te reageren
  15. nickelb zegt

    11 februari 2012 om 12:24

    Hier in de straat 3 verschillende 30 zones. Alle 3 voor rkzaamheden waarvan er bij 2 al ruim half jaar niets meer gebeurd. 1x geflitst in een van die zones met 50. 152€ boete. Sindsdien rij ik er wel 30. Word daar nog regelmatig ingehaald. Er elke keer als er een politie wagen langs rijd is dat met 50

    Login om te reageren
  16. Hupke zegt

    11 februari 2012 om 12:24

    Nog nooit bekeurt geweest, ik rijd zeker niet altijd 30 als het moet, ik gebruik gewoon m’n gezond verstand. Aan een school rijd ik trager of dat nu moet of niet, je wil sowieso geen kind aanrijden.
    In een dorp waar er geen reden is om zo traag te rijden (’s nachts of bij slecht weer ofzo), nuja zoals ik al zelf zeg er is geen reden om zo traag te rijden behalve dan dat het ‘moet’ en daar heb ik het niet zo op.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      11 februari 2012 om 18:18

      @Hupke:

      Ohja met de fiets maak ik er een sport van van zo provoceren mogelijk te snel te rijden in 30zones, gewoon om die blauwbloezen te irriteren.

      Login om te reageren
  17. RoT___ zegt

    11 februari 2012 om 12:26

    Ligt er aan welke weg het is, in woonwijken hou ik mij er keurig aan, de meeste wijken zijn ook zo aangelegd dat je het wel moet rijden. Wat meer doorgaande wegen 40-50, die wegen waren tot een paar jaar terug overigens ook allemaal nog 50.

    Login om te reageren
  18. SVDM92 zegt

    11 februari 2012 om 12:29

    Jup, laatst een boete omdat ik te hard hier de buurt uit ging. Waarschijnlijk was ik niet de enige als je ziet wie hier echt 30 de buurt uit rijden…

    Login om te reageren
  19. CBR600rr zegt

    11 februari 2012 om 12:32

    Mijn ouders wonen in een 30-zone en als ik daar kom hou ik me er zeker aan omdat ik weet dat daar ook kids spelen. Maar op andere plekken rij ik meestal iets maar niet veel harder…

    Login om te reageren
  20. WolfKrad zegt

    11 februari 2012 om 12:33

    Ik rij meestal 40 in 30 km zones. In mijn ogen moet je ook niet al te panisch doen over die 30 km grens.

    Als men 50 mag, rijdt men ook 50. En misschien zelfs 60-70. Als men 30 mag, rijdt men 40. Dat is te hard, maar je bent toch veel minder snel geneigd 60-70 te rijden dan als je 50 mag. Daarmee wordt een wijk toch veiliger, zelfs als niemand zich er aan houdt.

    Login om te reageren
    • WolfKrad zegt

      11 februari 2012 om 12:41

      @WolfKrad: Nog even ter aanvulling, klinkt nl. bijna alsof ik rücksichtslos 40 rij: uiteraard moet je wel normaal na blijven denken en goed kijken. Als je ziet dat een aantal kinderen langs de weg aan het spelen is hou je even in.

      Zo rij ik dagelijks langs een basisschool. Op momenten dat deze net begint of net uit is rij ik met liefde 10 km/u op dat stukje, maar om drie uur ’s nachts trek ik mij daar weinig van aan.

      Login om te reageren
  21. Johnnnyboy15nl zegt

    11 februari 2012 om 12:35

    Ik hou me in 30-zones meestal bij de 40KM/h ik vind 30 veelte langzaam!

    Login om te reageren
  22. house zegt

    11 februari 2012 om 12:37

    Ik hou me er vrijwel nooit aan behalve op bepaalde plekken, bijvoorbeeld een lang stuk waar geen voetgangers oversteken.
    Ik reed in december 55 waar je 30 mag en een paar weken later kreeg ik een boete binnen van 158 euro.
    Ik rij graag een beetje door maar probeer nu wel meer aan de 30 te houden aangezien geld niet op mijn rug groeit

    Login om te reageren
  23. baasbas zegt

    11 februari 2012 om 12:37

    Ik vind het allemaal gelul. Het zit in het ontwerp van de weg, niet in simpel een bordje plaatsen met een getal erop. In Zeist zie je dat laatste… Kan er niet echt een goede 30km zone bedenken. Ze hebben wel 50 wegen zomaar veranderd in 30 terwijl dat dan zo’n beetje de ontsluitingsweg is voor 4 woonwijken. 30 is daar kruipend traag, omdat de weg ontworpen is op 50. Aan de andere kant, mijn ouders wonen daar in een woonerf. De maximum snelheid is 30. Maar harder dan stapvoets kan je niet. 30 is daar serieus gevaarlijk.. Kortom, de debiel die verantwoordelijk is voor deze zaken moet een rotschop krijgen

    Mijn conclusie: je moet het falen van beleidsmakers niet afwentelen op de bevolking.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      11 februari 2012 om 12:40

      Even verduidelijken: er staat geen bord ‘woonerf’. Maar de opzet van de woonwijk is gewoon exact een woonerf.

      Login om te reageren
    • Sorcerer zegt

      11 februari 2012 om 14:05

      @baasbas: ontsluitingswegen 30 maken is inderdaad iets achterlijks van de laatste paar jaar. De rage is begonnen in vinexwijken waar ze dan ook drempels leggen in 30-zones waar je hooguit met 10 km/h overheen kan. Ook is het daar een rage om eenrichtingswegendoolhoven aan te leggen, en om te weinig parkeerplaatsen aan te leggen. Als klap op de vuurpijl is er dan geen enkele ontsluitingsweg waar je met 50 doorheen mag zodat je honderden meters en tientallen drempels 30 moet rijden om ergens te komen.

      Auto-ontmoedigingsbeleid noemen ze dat. Ik denk dat het nauwelijks echt effect heeft en vooral mensen chagrijnig maakt. Zeker mensen die sportievere auto’s rijden die net een paar cm lager liggen waardoor een drempel de onderkant van je auto raakt als je er te hard overheen gaat (doordat hij ietsjes door z’n vering zakt). Daarnaast kost het sloten vol extra brandstof, is het extreem oncomfortabel voor gehandicapten die in een busje vervoerd worden, slijt je vering sneller, is er een groter risico op beschadiging en scheuren SUV’s er toch op volle snelheid overheen… Ook worden nieuwe EU-auto’s steeds meer op drempels ingericht waardoor drempels steeds harder genomen worden door mensen. Maar mijn auto is wat lager en de comfort-stand van mijn vering zorgt er dus voor dat mijn auto de drempel raakt bij meer dan 5 km/h. Dus dan maar op sport-stand zodat ik wat harder kan maar wel op en neer geschud word…

      Ach ja, niet te veel over nadenken en gewoon rijden… Of een Ferrari nemen en net als die man in Amsterdam na een korte kantonzaak alle drempels in de hele wijk laten verlagen omdat je met je RDW-goedgekeurde auto er onmogelijk overheen kunt ;) Pijnlijk lesje voor een gemeente, maar wel terecht.

      Zo, even uitgefrust :P

      Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        11 februari 2012 om 16:48

        @Sorcerer: Misschien een idee om dat in Arnhem ook maar eens te proberen dan. Een omhooglopend wijkje met veel drempels daar staat elke keer weer garant voor schrapende geluiden bij een 1-serie met sportonderstel. Lijk daar wel een Sjonnie doordat ik drempels daar schuin pak om het schrapen te voorkomen.

        Login om te reageren
        • Sorcerer zegt

          12 februari 2012 om 09:59

          @RoT___: Je kunt even checken of ze niet hoger zijn dan de stoep; dat mag namelijk niet. En als het schraapt dan klinkt het wel alsof dat zo zou kunnen zijn…

          Als ook je onderkant/bumper aanloopt op heel erg lage snelheid kun je waarschijnlijk de gemeente dwingen om de drempel te verlagen als je auto stock is…

          Login om te reageren
  24. norge zegt

    11 februari 2012 om 12:45

    Sinds ik zelf kinderen heb wel ja ,dan begrijp je pas hoe onberekenelijk die mormels zijn.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      11 februari 2012 om 15:47

      @norge: Dankjewel papa!

      Login om te reageren
  25. patrickae86 zegt

    11 februari 2012 om 12:45

    Normaal gesproken rijd ik 40 in z’n 3 in 30 zone’s, of er moeten van die kinderkopjes of iets dergelijks liggen waardoor ik uit m’n auto rammel.
    Dan rijd ik gewoon 20 ofzo in z’n 2.. maar 30 in z’n 3 is niet te doen. en 30 in de 2 is weer te hard (voor continue rijden)

    overigens ben ik wel van mening dat er meer op snelheid gecontroleerd moet worden binnen de bebouwdekom, gewoon omdat het daar veel minder veilig is om hard te rijden.

    Login om te reageren
  26. dennisr zegt

    11 februari 2012 om 12:47

    soms wel soms niet, is ook een snelheid van niks, kost gewoon een deel van je concentratie om het op 30 te houden en dan let je niet genoeg op het verkeer! tenminste dat zou mijn excuus zijn :mrgreen: als ik 30 rij doe ik het om mn moeder te pesten.. die vind het veeeeel te langzaam..

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      12 februari 2012 om 10:51

      @dennisr: Fijne moeder heb jij, als die van mij naast me zit kan het haar niet langzaam genoeg gaan :(

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        12 februari 2012 om 17:13

        @mopar: moah, is alleen in de 30km zones zo hoor, op de snelweg piept ze al als ik 130 rij om in te halen..

        Login om te reageren
  27. CasperH zegt

    11 februari 2012 om 12:53

    Ik woon in Apeldoorn en daar zijn ze hard bezig om van alles behalve de ringweg een 30 zone te maken. Op sommige plekken is dat prima, maar ik woon zelf bijvoorbeeld in een 30 zone waar je niet zo lang geleden nog 60/80 mocht omdat het buiten de bebouwde kom lag. Het enige wat er in de voormalige weilanden veranderd is, is dat er nu 20 huizen staan op een gebied van een paar vierkante kilometer. Kortom; ik ben een notoire overtreder. So be it. Ik gedraag me wel op plekken waar het wél nodig is.

    Login om te reageren
    • hylkeafeenstra zegt

      11 februari 2012 om 13:00

      @CasperH:
      Precies!

      Login om te reageren
  28. hylkeafeenstra zegt

    11 februari 2012 om 12:59

    In woonwijken 30-35.
    Maar je hebt veel 50 wegen die terug zijn gegaan naar 30, 40 was een betere snelheid geweest.

    Login om te reageren
  29. therealcalover zegt

    11 februari 2012 om 13:07

    Probeer gewoon rond de 100 te rijden dat is het veiligst

    Login om te reageren
  30. SanderB zegt

    11 februari 2012 om 13:09

    Ik heb zo’n 9 jaar geleden een test of moeten leggen bij het CBR, waarbij gekeken werd of dat ik op een verantwoorde manier aan het verkeer deel kon nemen.
    Ze examinator was van mening van wel en als bewijs hiervan heb ik een roze papiertje gekregen.
    Hiermee wordt er dus vanuit gegaan dat ik verkeerssituaties zelf kan beoordelen en mijn snelheid daarop aan kan passen indien nodig. Ik snap dat over betuttelende gedrag daarom ook niet zo goed. vaak slaan maximum snelheden nergens op. Soms mag je ergens 80 waar dat behoorlijk onverantwoord is, de andere keer mag je 30, waar je 60 zou verwachten.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      11 februari 2012 om 13:11

      @SanderB: beetje te simpel gedacht, bij het verkrijgen van dat papiertje word je inderdaad in staat geacht om alleen deel te nemen aan het verkeer, echter betekend dat niet dat jij ALLE situaties kan inschatten.. dat leer je pas NADAT je je papiertje hebt.. maar gedeeltelijk heb je ook gelijk, dat je overal verplicht 30 moet rijden is overdreven, de meeste dingen kun je zelf wel bedenken en/of inschatten..

      Login om te reageren
  31. Lucb zegt

    11 februari 2012 om 13:10

    Ligt eraan wat voor een straat of wijk het is. In mijn dorp zijn veel straten waar je gerust 40 kunt rijden.

    Login om te reageren
  32. Megakix zegt

    11 februari 2012 om 13:17

    Ohja, dat woord hebben we ook nog: “schokkend”…. :lol: . In de politiek gebruiken ze zomaar het woord ‘verbijsterd’..terwijl ze nog nooit een oorlog van nabij hebben gezien, hahaha !

    Login om te reageren
  33. Imom zegt

    11 februari 2012 om 13:22

    Zoals gewoonlijk veel gebrabbel,gaat niet,kan niet,probeer wel,meestal niet,hier wel maar…,nee dus.

    Login om te reageren
  34. michelbmw zegt

    11 februari 2012 om 13:29

    30 rijden.. zeer lastig! Licht trouwens wel aan de weg/situatie ook.

    Login om te reageren
  35. case zegt

    11 februari 2012 om 13:30

    Ik hou me aan die 30 km en dan merk je gelijk hoe verschillend de zones zijn aangelegd. Je mag maximaal 30, maar dan liggen er weer obstakels waar je alleen stapvoets overheen kan. Hele delen van de Amsterdamse grachten zijn goed ingericht: als je netjes rijdt, kun je zonder afremmen over de drempels. Niet iedereen snapt dat, want menig amateurcoureur geeft gas na de drempel om bij de volgende (te) sterk af te remmen. Met als gevolg dat ik daarachter 30 km/u rijdend alsnog remmen, want die aanpak werkt juist nadelig op de snelheid. Zelfs taxi’s, die de omgeving toch als geen ander zouden moeten kennen, zie je zo vaak in onversneden stakkerstijl de grachten nemen.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      11 februari 2012 om 13:41

      @case: Dat verschilt ook echt per auto hoor. Met de meeste Fransen auto’s boek je zo tot 60km over die drempels zonder te remmen, met m’n verlaagde Duitser hoef ik dat echter niet eens met 30 te proberen !

      Login om te reageren
  36. 4991 zegt

    11 februari 2012 om 13:32

    Waar dat dat mogelijk is.

    Login om te reageren
  37. mashell zegt

    11 februari 2012 om 13:40

    Meestal houd ik me er wel aan. Lees: ik zet de cruise control op 30 want zelf bezit ik niet die discipline. Maar ik erger me wel aan sommige 30 zones die liggen soms op plekken waar ze echt niet horen (de rondweg rond het centrum van Hellendoorn als duidelijk voorbeeld).

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      12 februari 2012 om 10:53

      @mashell: Cruise op 30? Die van mij werkt pas bij 40. Wat rijd jij?

      Login om te reageren
  38. alcantara zegt

    11 februari 2012 om 13:43

    Ik doe het soms, uit protest maar dan wel in de 1ste versnelling, lekker hoogtoerig door de woonwijk gieren op een sukkelgangetje!

    Login om te reageren
  39. donvliet zegt

    11 februari 2012 om 13:44

    In krappe woonerven rij ik niet harder dan 30, maar dat zou ook niet verantwoord zijn. Maar regelmatig kom je in 30 zones die nergens over gaan. Daar rij ik vaak sneller, 50 of zo. Soms is het echt idioot waar ze 30 willen. Bij het Bijbels Openluchtmuseum in de Heiliglandstichting bijvoorbeeld was het oorspronkelijk 80 km/h en dat is een paar jaar geleden teruggegaan naar 30. Omdat er in de zomervakantie busladingen vol toeristen komen mag je de andere 10 maanden van het jaar daar kruipen. Zolang de overheden onrealistisch lage limieten willen hanteren zullen mensen ze overtreden, zo simpel is het.

    Login om te reageren
    • statler zegt

      11 februari 2012 om 14:34

      @donvliet: Op de fiets is dat ook zo’n heerlijke kruising bij dat museum, NOT! Mag je lekker vlak na de bocht in een donker bos de weg oversteken om op het fietspad naar Groesbeek verder te kunnen.

      Login om te reageren
  40. nicktexel zegt

    11 februari 2012 om 13:49

    meestal doe ik het wel gewoon maar als er geen er niemand is rij ik er meestal 45-50

    Login om te reageren
  41. dutchiehd zegt

    11 februari 2012 om 13:50

    Mn vader rijd met de renault nooit 30, met de BMW meestal nog onder de 30 want anders blijft er niks van over (verlaagd)
    Laguna is ook verlaagd maar die kan het wel hebben

    Login om te reageren
  42. Sorcerer zegt

    11 februari 2012 om 13:55

    Ik hou me er vaak wel aan. Teller op 35 dus…

    Maar ook erger ik me vaak: er zijn 50-wegen met heel veel geparkeerde auto’s waar ik 30 nog hard vind, maar er zijn ook 30-wegen waar 30 toch echt veel te langzaam is.

    Het is tegenwoordig een rage om een hele gemeente maar tot 30-zone om te toveren. Gevolg is erg onoverzichtelijke gelijkwaardige kruisingen op plekken waar er duidelijk een hoofdweg is (vroeger was dus). Mensen scheuren daar met volle snelheid uit zonder zelf goed te kijken of rechts voorrang heeft en je zit continu af te remmen voor die kut-zijstraatjes (MILIEU was toch zo belangrijk??) Daarnaast leggen ze er ook regelmatig een soort drempels aan met van dat oranje-achtige asfalt waarop je remweg 20% ofzo langer is (wtf???). Heel leuk om juist op DAT punt die remweg zo te verlengen en de stroefheid te verlagen. Ik snap echt niet wie die beslissingen neemt…

    Vervolgens gaat VVN aan de slag met statistieken en gaat iedereen luidkeels schreeuwen dat er veel meer ongevallen gebeuren in 30-zones. Het SWOV zegt nota bene zelf dat de stijging waarschijnlijk vooral te wijten is aan het grote aantal nieuwe 30-zones, maar dat regeltje negeert iedereen in haar persuitlatingen…

    Idem nu met het AD. Ik vraag me af hoe die straten geselecteerd zijn. Van die nieuwe brede 30-zones die een jaar geleden nog gewoon 50 km/h waren? Je kunt at random straten uitkiezen, maar je kunt ook alvast bij voorbaat lekker brede straten kiezen om op te meten. Maar zelfs als je dat niet doet zal inderdaad een hoop volk te hard rijden (hoewel ik denk dat niet heel enorm veel de drempel van 50 zal overschrijden daar).

    Login om te reageren
  43. racerx zegt

    11 februari 2012 om 14:26

    Ik rijd BMW en ik houd me er over het algemeen wel aan, zeker in woonwijken.

    Login om te reageren
    • agera zegt

      11 februari 2012 om 14:47

      @RacerX: Ik rijd een Maybach 62 S en ik houd mij ook keurig aan de 30 km-zone

      Login om te reageren
  44. mclarenmercedes zegt

    11 februari 2012 om 14:31

    Ik rij meestal al harder dan 30 met m’n rijlessen :S

    Login om te reageren
  45. KaCh1ng zegt

    11 februari 2012 om 14:51

    ik rij tss de 35-40 (op teller) in mn 4e vitesse bij 30 zones

    Login om te reageren
  46. Emile_Benz zegt

    11 februari 2012 om 15:24

    Nee, tenzij in de buurt van een school, in een woonwijk en langs wegwerkzaamheden.

    Ik merk hier in 024 dat ze “om het milieu” steeds meer gebieden als 30-zonde bestempelen. Wat nou verkeersveiligheid… Of een doorgaande weg waarbij je gewoon 50 mag dusdanig inrichten dat 30 niet eens haalbaar is.

    Nieuwe Dukenburgseweg mocht je ooit 80. Nu slechts 50 (en het is ondanks de nodige flitskassies moeilijk je daar aan de 50 te houden).

    Laat ze die gaten in de Oranjesingel e.d. maar eens repareren.

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      11 februari 2012 om 16:55

      @Emile_Benz: In 024 (Nijmegen) wil je niet eens meer komen met de auto. Begint al met de belachelijke 50 thv Lent, dat had makkelijk 70 kunnen zijn. Dan nog overal de flitskasten, let meer op de meter dan op de weg. Vervelende staf wat snelheden betreft.

      Login om te reageren
      • Emile_Benz zegt

        11 februari 2012 om 17:57

        @RoT___: Sterker nog: dat was ooit ook 70 en vroegâh 80 a 100.

        Login om te reageren
        • RoT___ zegt

          11 februari 2012 om 21:20

          @Emile_Benz: En ondanks dat ze de weg wel iets aangepast hebben blijf je merken dat je er ooit door kon rijden, daardoor voelt het ook zo belachelijk langzaam aan.

          Login om te reageren
  47. zdev zegt

    11 februari 2012 om 15:30

    Het hangt helemaal af van de situatie.
    Sommige situaties lenen zich niet eens voor 30, dus daar rijd ik nog langzamer.
    Andere straten waren vroeger 50 en daar kun je prima doorrijden.
    Gemiddeld rij ik er 35-40.

    Het is belachelijk dat gemeenten een heel dorp ineens tot 30KM zone bombarderen. Wie heeft er dan gelijk: 100% van de automobilisten, of die paar stoffige ambtenaren achter hun veel te dure ARBO bureau?

    Waar ik me vooral aan stoor dat zijn bejaarden die op de 80KM wegen 50-60 rijden, en dan bij een 30KM zone een dorp binnenrijden en daar ook 50-60 blijven rijden. Die moeten ze direct van de weg plukken.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      11 februari 2012 om 15:44

      @zdev: wat hij zegt

      Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      11 februari 2012 om 15:45

      @zdev: Helemaal mee eens!

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      11 februari 2012 om 16:11

      @zdev: Haha, it’s funny cuz it’s true. En dan denken die mensen nog dat ze veilige chauffeurs zijn. Het is gewoon een gebrek aan aandacht…

      Login om te reageren
  48. isobmw zegt

    11 februari 2012 om 15:34

    Mijn auto is ook zo zeer verlaagd, ik kan geen 30 rijden hier in de wijk, auto’s achter mij moet wachten tot ik de drempels voorbij ben :p

    Login om te reageren
  49. dejviisz zegt

    11 februari 2012 om 15:47

    Allemaal leuk en aardig, maar ik ben best benieuwd hoeveel ongelukken met kinderen of fietsers ontstaan in de 30 km zones !!

    Login om te reageren
  50. Esprit_de_Flandre zegt

    11 februari 2012 om 16:10

    Het zou al veel schelen moesten ze die bordjes groter maken, of een andere vorm geven, zoals die vijfhoek hierboven. Meestal zie ik pas dat ik in een zone 30 ben bij het uitrijden ervan…

    Daar waar ik ze weet zijn rij ik wel 30. En dan krijg je van die gatplakkers… :evil:

    Login om te reageren
  51. spykerboy zegt

    11 februari 2012 om 16:25

    ik hou me nergens aan de snelheids limiet :) regels zijn er om overtreden te worden ;)

    Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      11 februari 2012 om 19:55

      @spykerboy: Jij rijdt jezelf echt nog een keer te pletter vrees ik voor je ouders…

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        11 februari 2012 om 20:05

        @bozewolf: Don’t bother, Hij rijd vast heel normaal.

        Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        11 februari 2012 om 20:15

        @bozewolf: ach dat weten ze toch al :) niemand verwacht dat ik de 25 passeer :) maakt niet uit, ik geniet elke minuut zolang het maar hard gaat, anders totaal niet!

        Login om te reageren
        • bozewolf zegt

          11 februari 2012 om 20:23

          @spykerboy: Ik kan al niet eens meer zeggen of je nu aan het trollen bent of niet…

          dat je jezelf zo nodig te pletter wilt rijden moet jij weten, maar als ’t ff kan hou het bij jezelf en sleep geen anderen mee in je domheid.

          Als ik je vader was had ik je dat rijbewijs en dat BMW’tje subiet afgenomen als je dit soort dingen zou zeggen, maar goed…

          Login om te reageren
          • spykerboy zegt

            11 februari 2012 om 20:32

            @bozewolf: hoezo? ze zien mij als volwassene en vinden dus ook dat ik me eigen beslissingen moet kunnen maken :) ze weten dat ik ook zonder rbw wel achter het stuur stap. zoniet de M3 dan wel de Maserati of de volvo ;)

            Login om te reageren
            • bozewolf zegt

              11 februari 2012 om 22:22

              @spykerboy: Het kan je ouders niet boeien dat je een deathwish rijstijl hebt?

              Leuk gezin.

              Login om te reageren
  52. pax1004 zegt

    11 februari 2012 om 16:52

    Is ook stukje inschattingsvermogen denk ik. Meestal hou ik me eraan, zeker bij scholen en woonwijken. Maar als t doorgaande weg door een dorp heen, rol ik ook rond de 40 verder. Beetje situatie afhankelijk.

    Login om te reageren
  53. kaasboerin zegt

    11 februari 2012 om 18:24

    Grappig plaatje trouwens, Vijfhoek, is 3 mins hier vandaan. Daar kan je dan beter wel weer 30 rijden op de meeste plekken.. :lol:

    Login om te reageren
  54. Larrs zegt

    11 februari 2012 om 19:16

    Ik rij 40, maar als de situatie erom vraagt, dan pas ik mij uiteraard aan.

    Login om te reageren
  55. bozewolf zegt

    11 februari 2012 om 19:31

    Praktisch gezien wel. Niet altijd specifiek 30 natuurlijk want veel situaties verschillen een beetje. Soms rij je flinke 40 omdat je alles kan overzien, soms moet je met 20 op een kruisinkje afkruipen omdat de manshoge heg je elk zicht ontneemt.

    En sommige drempels gaan echt veel te ver. Daar rol je dan overheen met 5kmu en alsnog is t “schraaaaap”. Dat zijn geen drempels meer, dat zijn kliffen.

    Login om te reageren
  56. Homer55 zegt

    11 februari 2012 om 19:46

    Bij ons hier in het dorp is het centrum 30km zone. Overdag is het normaal dat je daar niet harder als 30 kan. Maar rond 9 uur in de avond als er geen kip op straat te zien is rijd iedereen onbewust richting de 50 wat ook gewoon kan zonder problemen. Rijdt dat stuk van 1.5km maar 30. Daar wordt je gewoon chagrijnig van. 85 Euro voor 16 te hard…

    Login om te reageren
    • mout zegt

      11 februari 2012 om 20:29

      @Homer55: Hmmm, klinkt alsof er bij jou ooit is gecontroleerd. Zelf ben ik alleen een keer streng aangekeken door een agent omdat ik een koplamp verving. Hij dacht daar een heftige milieu-overtreding te zien.

      Login om te reageren
  57. Northwestern zegt

    11 februari 2012 om 19:49

    Bij mij is de 30 zone een gevaarlijk gemaakte 50 zone.

    Login om te reageren
  58. PeugeotGTI zegt

    11 februari 2012 om 20:03

    Nee ik rijd geen 30 daar als het niet hoeft.
    Het gros van de 30-zones zijn niet ingesteld om de veiligheid, maar om de eisen waar de weg dan aan moet voldoen. Als je maar 30 hoeft, kunnen parkeerplaatsen en stoepen gewoon blijven liggen. Onder nieuwe regelgeving zouden die vervangen of verplaatst moeten worden. Ook het geluid speelt een rol, huizen in een 30-zone mogen volgens mij dichter bij de weg gebouwd worden. Ik heb in elk geval een hekel aan de vele zinloze zones met zinloze drempels…
    Maarja, aan de andere kant, met mijn onverlaagde 106 GTI kan ik met 80 over elke drempel dus boeiend

    Login om te reageren
  59. vorlox zegt

    11 februari 2012 om 20:22

    Ik haat 30-km zones…en niet omdat ik dan maar 30 mag…daar heb ik Cruise Control voor…maar wel dat als ik dan zo’n godvergeten bult in de weg tekenom waar zelfs 30 te hard is om overheen te gaan.

    Verder heb ik een hekel aan huismoeders die vinden dat ze wel 60 mogen in 30-zones omdat kindlief anders te laat is op school….of van die mensen die 110 rijden op de snelweg en gaan knipperen als ik ze met 140 inhaal…maar dan wel 60/70 blijven rijden in de bebouwde kom….lutsers zijn het.

    Login om te reageren
  60. mout zegt

    11 februari 2012 om 20:26

    Ik reed vandaag een kleine 50 op een heel gewone weg, toen ik een bordje tegenkwam ‘einde 30’.
    Vooral oudere wegen die naar 30 zijn ‘verbouwd’ zijn lastig. Maar bijvoorbeeld de straat waar ik zelf aan woon helpt ook niet. 50, nogal ruim opgezet, een paar drempels. En gedurende 100 meter (op een zo’n drempel) is het een woonerf. Tsja, daar rijden er niet veel stapvoets.

    Login om te reageren
  61. wimbers zegt

    11 februari 2012 om 22:31

    Ik woon in een straat waar aan het begin een bord en op de weg geschilderd “30” staat.
    er zit dan een bocht / Y splitsing in, en er liggen drempels op ieder kruispunt, toch krijgen veel malloten het voor elkaar om tussen 2 drempels de 70 aan te tikken, en zelfs mij in te halen net voor ik mijn eigen inrit op wil draaien.. heeft me al eens een linkerzijkant gekost..

    het is gewoon een woonwijk waar veel mensen gebruik van maken als shortcut, wat mij betreft mogen boetes in 30 km zones met 3-voudig verhoogd worden, net als de pakkans.

    Login om te reageren
  62. Bart_V zegt

    11 februari 2012 om 23:22

    ja ik hou me er aan en zeker die K*t drempels die wel een Mount Everest zijn voor me

    Login om te reageren
  63. doba95 zegt

    12 februari 2012 om 01:42

    Nope, 30 km zone is door iemand bedacht om geld te incasseren, alleen is deze persoon vergeten om personeel te budgeteren waardoor er nooit gecontroleerd wordt. Aangezien de pakkans op snelwegen en 80 km wegen hoger is en de inkomsten daar hoger zijn zal elk politiekorps daar zijn personeel op inzetten. Naar mijn idee zijn de snelheden t/m 50 km/u vrij breed toepasbaar en zal men naar eigen inzicht deze snelheden moeten gebruiken want, ik neem aan, dat de meeste mensen zelf wel weten/kunnen inschatten waar 30 nodig is en dus 40 of 50 teveel is. En waar dus 50 best wel kan en 30 echt wel te laag is.

    Login om te reageren
  64. porsche928 zegt

    12 februari 2012 om 09:03

    In een woonwijk haal ik de 30 niet eens, maar er zijn genoeg stukken waar je een jaar geleden 50 mocht rijden en nu ineens een 30 bordje staat. Die negeer ik inderdaad!

    Login om te reageren
  65. Poll zegt

    12 februari 2012 om 10:19

    Ik heb gehoord dat een 30-zone puur symbolisch zou zijn, en juridisch aanvechtbaar als je een boete krijgt.. Dus voor de wet geldt gewoon binnen de bebouwde kom is 50. Daarom controleren ze nooit? Mn instructeur deed er ook al nooit moeilijk over als ik er wat harder door reed..

    Login om te reageren
  66. Poll zegt

    12 februari 2012 om 10:23

    Zijn wel meerdere voorbeelden van nieuwe ‘regels’ die overtreden worden, waarbij in procedures handhaver in het ongelijk wordt gesteld.

    Login om te reageren
  67. timberleek zegt

    12 februari 2012 om 13:19

    het is bij mij nogal afhankelijk van de situatie. Als ik echt in een woonwijk rijd hou ik me er wel aan rekening houdende met kids enzo.

    Maar ik reed gister ook ergens bij hilversum, daar was een 50 weg die ineens daar 30 ging zonder reden en 100 meter verder was het weer 50. Ik had de 30 nog niet eens bereikt en ik kon alweer gas geven…

    Maar bij 50 wegen heb ik het ook. er loopt hier een 50 weg helemaal door het dorp, een kaarsrechte super overzichtelijke weg, daar rijdt iedereen ook 60-80. Kan ook makkelijk. de weg is ruim gescheiden van de fietspaden (flink stuk gras), er wordt niet gewoond aan de weg. Het is puur een verbindingsweg.

    Bij de dijk is het nog erger. een groot stuk van de weg naar de dijk is 50km/h. Puur omdat ze er ooit een woonwijk naast willen leggen. Alleen is het nu nog totale onzin. Wat dat betreft is het ook een stom beleid. Nu vindt iedereen het onzin en iedereen negeert het (iedereen rijdt 80), tegen de tijd dat er wel een woonwijk ligt gaat men zich er ook niet aan houden. als ze het gewoon 80 gelaten hadden tot er daadwerkelijk een woonwijk was zou er veel meer begrip voor zijn.

    Net als de weg langs het centrum, daar vinden ze het een goed idee om het 15km/h te maken… ‘omdat het een winkelerf is’, terwijl er helemaal geen winkels zijn daar.
    15km/h lukt bijna niet eens zonder constant bij te remmen.

    En het slaat nergens op, daardoor houdt men zich er niet aan.

    Als ze gewoon beginnen met de regels aan te passen aan de situatie. Als mensen begrip hebben voor de regels worden ze ook sneller nageleefd. Een 30 zone neerleggen bij een basisschool is redelijk logisch, maar niet als hij 3 kilometer van tevoren begint…

    Login om te reageren
  68. sportquattro zegt

    12 februari 2012 om 19:10

    om eerlijk te zijn let ik alleen in 30km/h zones op mijn snelheid. op de meter meestal tussen de 30 en 40 KM/H.
    voor de rest rij ik met een snelheid die ik op dat moment veilig vind. de meeste kilometers maak ik snachts en op veldwegen (of hoe je die noemen wil)

    Login om te reageren
  69. Tonnie zegt

    12 februari 2012 om 21:32

    ik rijdt gewoon zo hard als mogelijk is, voorlopig alleen nog met de scooter. Met de auto zal het anders worden, dat weet ik zeker, alleen 30 is gewoon een slakkengang.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North