Niels van Roij deinst niet terug voor een beetje heiligschennis: hij gaat een Testarossa verbouwen.
Iconische Ferrari’s ombouwen is een gevoelig onderwerp. Niet alleen omdat Ferrari zelf nogal moeilijk is, maar ook omdat Ferrari-fans hier wat van vinden. Toch gaat Niels van Roij zich vergrijpen aan een iconische Ferrari: de Testarossa.
De naam Niels van Roij is jullie inmiddels waarschijnlijk welbekend. Niels is een onberispelijk geklede ontwerper die zich bezig houdt met coachbuilding. Zo zagen we van zijn hand onder meer de Tesla Model SB (Shooting Brake), de Rolls-Royce Silver Spectre, de Range Rover Adventum Coupé en de Ferrari Breadvan Hommage.
De volgende auto waar Niels van Roij de zaag in gaat zetten is dus een echte Testarossa. We kunnen jullie geruststellen: hij gaat er geen shooting brake van maken. In plaats daarvan gaat Niels de Testarossa omtoveren tot Targa. Want die was er ook nog niet.
Sterker nog: van de Testarossa was er überhaupt geen open versie. Ferrari maakte bij hoge uitzondering één Spider voor Gianni Agnelli (zie boven), maar daar bleef het bij. Er zijn wel diverse partijen die zelf de Testarossa van zijn dak ontdeden, maar dit ging buiten Ferrari om.
Nu gaat Niels van Roij dus ook de zaag zetten in een Testarossa, maar hij pakt het net even anders aan. In plaats van een echte Spider wordt het een Targa. Het wordt dus een auto in de traditie van de 308 GTS en de 348 TS.
Niels van Roij haalt zich hiermee potentieel wel de woede van Ferrari op de hals. Daarom zijn er geen Ferrari-logo’s te zien op de foto’s en wordt de naam Ferrari angstvallig vermeden. Niels van Roij heeft het alleen over “een 12-cilinder sportwagen met middenmotor uit 1987.” Het is maar goed dat er foto’s bij zitten, anders zouden we denken dat hij de Countach bedoelde.
Als de Testarossa Targa voltooid is gaan we deze waarschijnlijk niet op de Nederlandse wegen zien. In ieder geval niet voor lang, want de opdrachtgever is een Brit die in Andorra woont. Desalniettemin zijn we heel benieuwd naar het resultaat.
Binnenkort wordt er trouwens ook nog een andere Ferrari-project van Niels van Roij onthuld: de Daytona Shooting Brake, op basis van een 599 GTB Fiorano. Hiermee is Niels sinds 2021 bezig en dit project nadert nu zijn voltooiing.
kniesoor zegt
Nou maar hopen, dat-ie hier wel wat van bakt, z’n geschreven bijdrages op die andere otosite zijn niet echt om over naar huis te schrijven ( . . . ) zal ik maar zeggen.
doublechevron65 zegt
Vertel eens! Vind dit soort activiteiten wel strak van hem.
Motomoto zegt
Je kunt het op smaak natuurlijk oneens zijn met wat hij schrijft maar de man kijkt met een professionele blik naar ontwerpen. Ik lees ze graag, die bijdragen!
moveyourmind zegt
Als je het mij vraagt is dit een uitermate substantiëel geproportioneerde samenhang van uitgesproken merkkenmerkende specifieke stijlelementen in optima forma dankzij de unieke down the road graphics.
Tot zover mijn Autoweek design review voor vandaag.
banderas zegt
Helemaal top zo’n kerel. De Tesla zag er ook van dichtbij echt goed uit. Om nou in een garage te staan met een duur pak vind ik dan weer zo onnozel.
Gulli zegt
Haha echt he, je zou bijna denken dat hij het voor de camera’s deed. Hij staat er een beetje bij als de directeur die na 3 jaar eens komt kijken waarom zijn project niet opschiet en geen idee heeft wat ze eigenlijk precies aan het doen zijn met zijn geld dus maar komt micromanagen.
HzR zegt
Alles voor de foto’s!
moveyourmind zegt
Als je het mij vraagt is dit een uitermate substantiëel geproportioneerde samenhang van uitgesproken merkkenmerkende specifieke stijlelementen in optima forma dankzij de unieke down the road graphics.
Tot zover mijn Autow..k design review voor vandaag.
drdre1 zegt
Wordt het een Targarossa of een Zagerossa.
mjpamsterdam zegt
WAAROM ?
erik911 zegt
Sonderwunsch!
(oftewel: ‘Richiesta speciale’)
mashell zegt
Persoonlijkheidsstoornis wellicht?
bruintje beer zegt
We zagen van zijn hand al diverse modellen; allemaal desktop-modellen, digitale renders, onafhankelijk van de fabrikant, nauwelijks nieuwswaardig te noemen. Ik snap niet dat deze man zo op een voetstuk wordt gehesen. En dat ‘ie nou daadwerkelijk de zaag zet in zo’n iconische auto omdat hij een idee heeft “hoe het beter zou moeten” vind ik grenzen aan misdadigheid.
Edge zegt
desktop-modellen en digitale renders? Heb je gemist dat zijn driedeurs Range Rover, Tesla Model S station, Ferrari 550 Breadvan hommage en gerestomodde Fiat Panda gewoon rondrijden? Of ja, op z’n minst ergens in een privécollectie in de garage staan?
Robert zegt
Zo’n ontwerper die in de werkplaats interessant gaat doen op z’n Bommel schoenen en met z’n fancy gillet aan…
Ik kan ook niet echt onder de indruk zijn van zijn eerdere creaties, dus dat kleurt het beeld wat ik van die man heb ook niet echt positief in.
harrie zegt
Die geforceerde dandy look komt bij mij ook over alsof ie een designer acteert, ipv er echt 1 is.
Wel heel cool dat hij dit soort projecten doet hoor, maar mijn indruk is dat hij dat eerder aan handige commerciële skills te danken heeft dan aan zijn pure ontwerp talent.
ukbob zegt
Haha, ja echt hè..
Meneer moet natuurlijk wel z’n “kijk ik ben een designer” pakje aan tijdens het hands-on zaag werk aan de Ferrari..
lijkt me nou niet echt het type dat ook even zelf de handen uit de mouwen steekt (of kan steken).
okdoei zegt
Hij maakt van alles een shooting brake. That’s it. Ben je in mijn optiek niet ècht een ontwerper. Je past gewoon een bestaand – vaak goed – ontwerp aan en hoopt dat het resultaat goed is.
lecomte zegt
Niels is een omhoog gevallen verbouwer, die niks creëert in verbouwde confectiekleding, waarbij zijn broek in standje hoog water staat.
fanboy zegt
@lecomte: Er zijn enquêtes in Nederland gehouden waarbij de meest gekozen droomauto een Golf GTi is.
Dan moet je dus blij zijn met dit soort mensen.
vbarchetta zegt
Nou van de Testarossa Targa bestaan er al best wel veel. Hij is niet de eerste die de zaag in een Testarossa zet en hem omtovert tot Targa. Beter goed gejat dan slecht bedacht….
willeme zegt
Nederland op internet in een notendop.
Hollandse petrolhead maakt Targa-versie van Ferrari (die Ferrari natuurlijk zelf had moeten bouwen).
Vervolgens:
1. niet afwijkend genoeg
2. De kleren van de man zijn niet goed.
3. Hij verbouwt niets zelf maar laat het doen
4. Is hij omhoog gevallen.
5. Wat hij doet grenst aan misdadig
Heren: wat maakt het uit. Wees gewoon blij dat er dit soort toffe projecten plaats vinden. En laten we het resultaat eens afwachten. De Testarossa is niet de meest zeldzame Ferrari, dus er zijn nog zat andere rode exemplaren als je daar eentje van wil hebben. En ik ken Niels niet persoonlijk, maar volgens mij kun je met hem prima een paar uur over auto’s kletsen.
kniesoor zegt
Wil de man z’n kwaliteiten niet ontzeggen, vind die Tesla SB bijvoorbeeld een zeer geslaagd project. Maar de in mijn ogen nogal pedante toon van z’n bijdrages in AW staan tegen. Z’n pseudo-artistieke uitmonsteringen versterken de indruk, dat-ie een beetje naast z’n schoenen loopt. Naar de reacties kijkend ervaren meerderen dat zo. Dan is een gebrek aan applaus onder een plemp over Van Roij niet zo vreemd, lijkt me.
willeme zegt
@kniesoor: Ik vind het persoonlijk allemaal een beetje suggestief. Meneer heeft de verkeerde kleding aan en omdat hij enkele woorden gebruikt die op de HAVO gebezigd worden, is het een meneer die naast zijn schoenen loopt. Maar stel dat dat zo zou zijn: wat maakt het uit?
Een tof autoproject is een tof autoproject en NVR heeft vaker bewezen iets gaafs te kunnen maken (van een auto die van huis uit ook al tof was ;-). Woordgebruik en kledinggebruik lijken mij daar los van te staan. Ik ken de beste man verder niet, maar de projecten die voorbij komen zijn gewoon erg geslaagd, toch? Wat maakt de rest dan uit?
Bram750 zegt
Die Tesla heeft hij alleen niet gebouwd en ook niet ontworpen. Remetzcars heeft de auto ontworpen voor hun klant en ook gebouwd. Niels is op het laatste moment aangehaakt en heeft de show ermee gestolen.
Gulli zegt
De man heeft absoluut visie, en verstand van auto’s. Het is natuurlijk geen Modeblog, maar het ziet er toch wel een beetje potsierlijk uit met je glimmende pak tussen de monteurs in de garage staan. Dan had een Steve-esque coltrui en spijkerbroek beter gepast.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Haha, dit dus! Als ik de loterij win koop ik een Model S plaid en breng ik hem naar Niels voor een ombouw naar station, een fraaie kleur en een fatsoenlijk interieur.
petroldrinker zegt
Huh?? jij in een konijnenhok? beter gewoon die alfa upgraden naar ander italiaans schoon in dat geval!
Dutchdriftking zegt
@petroldrinker: Gewoon voor er bij. En om de laadpaal bezet te houden zodat die Chinese hokken er niet aan kunnen. Uiteraard staan er andere auto’s hoger op het droomlijstje, geen zorgen. Een MC12 voor het weekend, en een Panamera Sport Turismo V8 TDI als daily. Een 8c om naar te kijken, en vast nog veel meer moois.
Maar dat neemt niet weg dat een S Plaid als station met een fatsoenlijk interieur en met kwaliteitslak best wel een prettige daily moet zijn, en ik de projecten van Niels wel kan waarderen. Op die omgebouwde 550 na dan, die was niet best gelukt.
SpiderIV zegt
Uitstekende reactie WillemE ! Een wat positieve insteek is niet meer de norm helaas.
fanboy zegt
@willeme: Zeker! Boven het maaiveld uitsteken mag allemaal niet hier in Nederland, wat een bekrompen bedoening.
e38ossie zegt
En hoe zit het met de veiligheid van de auto? Constructief klopt het niet meer. Dus deze “creatie” mag nooit de weg op. Doodzonde. Deze man is geen auto liefhebber.
Gulli zegt
Oh je hebt de tekeningen al doorgenomen lees ik? Afgekeurd? Zonde, doet hij alles voor niets!
fanboy zegt
e38ossie: Hoe weet je nou wat ze hebben verstevigd en wat niet?
e38ossie zegt
Crashtest gedaan? Gekeurd door de RDW van het betreffende land waar hij gaat rijden?
heckblende zegt
Dus sommige mensen hier op deze site haten op Mansory én op de kleding van deze meneer.
Sorry, dan is je haatspectrum te groot en ben je gewoon zuur.
kniesoor zegt
We heten in de ogen van kritiekloos klapvee niet voor niets ‘reaguurders’, hè 🙂 NB : Sites als AB bestaan mede bij de gratie van haar kritische lezerspubliek.
rwdftw zegt
Hij is niet de eerste ;). Er is een Ratarossa.
petroldrinker zegt
Niels de roij zet zelf zo te zien er helemaal geen zaag in…
Neemt niet weg dat ik benieuwd ben naar het eind resultaat van de auto straks!
Overigens, woont die man mentaal nog in de jaren 60/70 ofzo met zn kledings stijl?
mashell zegt
Die kledingstijl is helemaal volgens de Thierry Baudet stijlgids. Wat op zich wel een reden is om wat anders aan te doen.
kniesoor zegt
Meer Jort Kelder dan Sherry Bidet-achtig.
ericc zegt
Het wordt in ieder geval wel mooier dan de elektrische Testarossa van Gasmonkey garage. Die mannen hebben zowel de 12-cilinder als de voorruit verwijderd.
MaartenD zegt
Cooler dan deze conversie gaat het niet worden. Bekijk vooral hoe de dakconstructie van coupe naar cabriolet gaat https://www.youtube.com/watch?v=06rc3Ls7Ay8