Dat zijn de echte Duitsers.
Normaliter is de week voor een grote autobeurs vrij oppervlakkig. De meeste merken weten hun nieuws en primeurs redelijk geheim te houden. Om ervoor te zorgen dat niet alles ondergesneeuwd wordt het ‘kleinere’ nieuws alvast getoond. Wat dat betreft is de onthulling van de Taycan een zeer welkome geweest. Het was meteen leuke publiciteit voor Tesla, want de nieuwe Taycan kun je niet anders vergelijken dan met de Tesla Model S. De auto’s hebben heel erg veel overeenkomsten. Zoals je in dit artikel kunt lezen, zijn er ook een paar verschillen. De Tesla is goedkoper, sneller en veel ruimer, maar de Porsche Taycan Turbo S moet sneller op de Nurburgring zijn.
Elon Musk gooide een knuppel in hoenderhok door te bevestigen dat de Model S gebruikt gaat worden om een snelle tijd neer te zetten op de Nordschleife. Echter, de voorbereidingen lijken niet al te soepel te verlopen. Volgens Ringridder Misha Charoudin is de Model S niet heel erg geschikt voor de Nordschleife, terwijl ze bij de Nordschleife er geen eens weet van hebben dat Tesla een bezoekje komt brengen.
Gek genoeg is het onderwerp wie de rondetijd gaat neerzetten (als dat al lukt) nog niet besproken. Er zijn voldoende Amerikanen die de Nordschleife uitstekend kunnen doen. Ook is het mogelijk om hulp in te huren op het circuit. Er zijn altijd wel coureurs te porren voor een leuke PR-actie. Iemand die PR goed begrijpt is Nico Rosberg. De Duitser werd slechts éénmaal wereldkampioen, nadat hij jarenlang in de meest dominante auto reed. Na zijn ternauwernood behaalde wereldkampioenschap werd hij vlogger, commentator en ‘Villeneuve-opvolger’.
We kunnen zeggen van Rosberg wat we willen, maar hij weet zich goed zichtbaar te houden. Zo heeft hij begrepen wat je kunt doen op het communicatiemedium ‘Twitter’. Aldaar bood hij zijn diensten aan:
give me a call if you need a decent driver to do the lap!
— Nico Rosberg (@NicoRosberg) September 7, 2019
Je zou denken, zo’n grote onderneming heeft natuurlijk alles al in kannen en kruiken. Die hebben helemaal geen Local Hero nodig om succes te behalen. Maar wat blijkt, Musk vindt het wel een goed plan:
Thanks for offering! Sure, that would be great.
— Elon Musk (@elonmusk) September 7, 2019
Kortom, verwacht binnenkort een Amerikaans feestje. Een Amerikaans partijtje, mogelijk gemaakt door een Duitser. Benieuwd of zijn fanbase in Duitsland nu wel zal groeien.
kadett83 zegt
Nico Rosberg doet tegenwoordig alles voor de views… als een echte YouTube vlogger. :S
Van geluk hebbend F1 kampioen worden naar Youtube vlogger. Je moet het maar willen.
Volvo_440_turbo zegt
@kadett83: ik heb jou ook wat aandacht gegeven door je post te liken, blij? :D
niex zegt
@kadett83: Ik vind zijn vlogs een stuk leuker in informatiever dan onze lokale “helden”. Sinds ik zijn vlog soms kijk vind ik hem veel leuker en hij is gewoon aan het doen wat hij leuk vindt. Prima..
niex zegt
@niex: ik zie nu dat ik 4x lek zeg, zou fijn zijn als je je hele reactie kunt zien ipv de laatste 5 woorden.
jpsienen zegt
@niex: ok, leuk!
jpoers zegt
@niex: jaa, inderdaad gewoon een fatsoenlijk blokje tekst in de app. Kan je het nalezen.
hotze zegt
@niex: en de mogelijkheid om te editen, vnl.voor tickvouten ?
phaeton zegt
@niex: Mwah, ik keek twee jaar geleden zo nu en dan, maar de helft bestaat uit semi interessant doen met elektrische meuk. Echt alles draait bij die man om het milieu, want kijk mij eens begaan zijn. Da’s goed, maar ik vind het gespeeld over komen.
borrelnoot zegt
@kadett83: die gast is financieel gezien gewoon binnen en doet nu wat ie leuk vindt. Prima toch.
mark997gt3 zegt
@kadett83: hij is als coureur toch wat onderschat vind ik. Duidelijk dat ie veel beter is dan Bottas. Ook heeft ie heel wat geld laten lopen door te stoppen, had makkelijk kog een miljoen of 40 kunnen verdienen in de F1. Maar heeft gekozen voor wat voor hem belangrijk is: vrijheid, familie en hobby’s. Toont karakter. Leuke vlogs ook. Je moet eens kijken naar die met Briatore…..nu al legendarisch imo.
HzR zegt
@mark997gt3: dit
rijnounsdoor zegt
Vraag is alleen welke decent driver Rosberg bedoeld..
potver7 zegt
@rijnounsdoor: en of ‘decent’ goed genoeg is
shibby zegt
@rijnounsdoor: misschien schuift ie Lewis naar voren… Of zouden ze nog niet on speaking terms zijn?
hotze zegt
@rijnounsdoor: zichzelf uiteraard. Voor een juist vergelijk moet ie dan ook even een rondje met de Taycan doen.
alcantara zegt
Net alsof Tesla genoegen zou nemen met een uitgerangeerde coureur.
Dreke zegt
Dit hele verhaal gaat dus eigenlijk over 1 tweet, waarin een ex-coureur zich vrijblijvend aanbied?
willeme zegt
@dreke: Vergeet vooral de tweet niet waarin Elon Musk zijn aanbieding accepteert!
Dreke zegt
@willeme: je bedoelt het “bedankt, dat ZOU fantastisch zijn”?
Die reactie zegt welgeteld 0,0.
phaeton zegt
@dreke: Nou nou, dit he-le verhaal… Een blog van drie alinea’s. Wat ben je dan gewend?
willeme zegt
@phaeton: we kunnen niet elk uur een rijtest, special, advies, video, mijn-auto aflevering of lijstje maken.
Daarnaast zijn we afhankelijk van het nieuws dat er daadwerkelijk is. Dus soms is er hap-slik-weg nieuws en soms is het wat uitgebreider ;)
phaeton zegt
@willeme: Oh het was helemaal geen kritiek, ik doelde meer op @dreke. Als je het echt alleen van autonieuws moest hebben was je met drie blogs per dag wel klaar. Nee hoor, ga zo door, ik kom al tien jaar met plezier :)
wildewesten zegt
@willeme: ik vind dit soort dingetjes wel erg grappig altijd. Ga zo door!
detroitv8 zegt
Bijzonder dat Tesla dit 7/8(?) jaar na introductie van de S nog een interessant topic vindt. Of nu pas omdat er een concurrent misschien beter is? Desalniettemin. Er zijn 2.0L voorwielaangedreven auto’s die deze tijden ook halen (Megane RS). Snap al die heisa niet. Next!
willeme zegt
@detroitv8: Het is een prestigestrijd. Niets meer en niets minder :)
alfapeter zegt
@willeme: Meer een publiciteitsstrijd denk ik, iets wat Musk vrij goed in is.
alfapeter zegt
@alfapeter: wat = waar
torsen zegt
@detroitv8: 1.8L overigens. Speciaal geprepareerd om snel te zijn op de Nordschleife waardoor het ding ruwweg twee keer zo duur is als een normale Megane RS.
Maar dan kun je je net zo goed afvragen waarom Renault al die heisa maakte terwijl een opgevoerde Engelse skelter, die minder kost dan die Megane Trophy R Record edition overigens, een 7:19 neerzet.
Als je daar een antwoord op kunt bedenken kun je het hiervoor ook.
jbeer zegt
Bijzonder, ik dacht dat Rosberg juist ambassadeur van Porsche is op het moment.
ukbob zegt
@jbeer: das Mark Webber
lacker zegt
@ukbob: Hmmm, Rosberg heeft al in de Porsche gereden, op uitnodiging van Porsche https://youtu.be/bwt6H7vTB_w
plofmotor zegt
@jbeer: Rosberg reed in een silberpfeile, het mooiste en oudste auto merk ter wereld.
Jammer dat hij zich met Tesla in laat, in alle opzichten inferieur.
reactief zegt
Oww zo makkelijk. Rosberg krijgt een sneer van Max en meteen is hij het lulletje.
Echt fantastisch als F1 coureur was hij niet, maar hij heeft wel de titel. En dan ben je gewoon wel goed. Klaar.
Zijn vlogs zijn trouwens best interessant. Hij weet hoe het wereldje werkt en krijgt velen te spreken.
Ook heeft hij gereageerd op de irritatie van Max, dat hij zich gaat aanpassen omdat hij het zelf vervelend vond om dusdanig door oud-coureurs becommentarieert te worden.
Dat vind ik wel voor hem spreken. Kritiek aannemen en er iets mee doen.
woudloper zegt
@reactief: ok neem dan mijn kritiek aan en bestudeer de dt regel nog eens :)
reactief zegt
@woudloper: Yes Sir! Ik ga m’n besd doen ;)
phaeton zegt
@reactief: Nou nee hoor, wat Verstappen zei over Rosberg vinden heel veel mensen.
reactief zegt
@phaeton: Zeker, en heel veel vinden dat vooral nadat Max het zei.
vaakbenjetebang zegt
@reactief: Het is natuurlijk ook lekker makkelijk om Rosberg af te fakkelen. Zijn bijnaam was niet voor niets ‘Britney’, in de regen was hij geen held, en hij is slechts ternauwernood één keer wereldkampioen geworden in veruit de snelste auto van het veld, en dan zat het bepaald niet tegen in dat seizoen ten opzichte van zijn teamgenoot. En dan waagt hij het ook nog om op dat hoogtepunt te stoppen en niet zijn titel te verdedigen en na zijn F1-carrière kritiek te leveren op de mensen waar hij mee en tegen geracet heeft… Dan leg je jezelf wel aardig op de penaltystip. Zeker in Nederland kan Rosberg niet veel goed doen, omdat hij het in zijn hoofd heeft gehaald om kritiek te leveren op ons aller Max Verstappen, de halfgod en Verlosser van het Vaderland.
Onder de streep is de man echter wel één van de weinigen die zichzelf wereldkampioen Formule 1 heeft mogen noemen en hoe je er ook tegenaan kijkt, dat bereik je niet zomaar. Nee, hij was niet de meest getalenteerde, spectaculaire of moedige coureur, maar hij was wel goed genoeg om in de beste auto van het veld plaats te mogen nemen. Daar kreeg hij te maken met een teamgenoot die eigenlijk in alles beter was dan hij en leek hij gedoemd om eeuwig tweede te zijn. Dan blijft er maar één ding over: alles uit de kast om die betere coureur uit balans te brengen en zo met hangen en wurgen toch die titel naar je toe te trekken. Verdient dat de schoonheidsprijs, en ga je daar de harten van het publiek mee veroveren? Nee, natuurlijk niet. Maar daar moet je lak aan hebben als je Rosberg bent, en dat had en heeft hij. Pure scorebordjournalistiek, maar winnen is winnen. Vooralsnog is hij de enige die Hamilton echt aan het wankelen heeft gekregen, en laten we niet vergeten dat diezelfde Hamilton ook niet vies is van spelletjes spelen. Alleen op dat vlak heeft hij het wel af moeten leggen tegen Rosberg en dat heeft hem misschien wel een kampioenschap gekost. En dat is dan toch maar mooi Rosbergs verdienste.
Lang verhaal kort: wij buitenstaanders kunnen van alles van Rosberg vinden, maar hij kan meer in een F1-auto en weet meer van het F1-wereldje dan wij allemaal bij elkaar.
reactief zegt
@vaakbenjetebang: Haha.. inderdaad een lang verhaal. Maar ben het er helemaal mee eens.
vaakbenjetebang zegt
@reactief: Nog een wat korter verhaaltje dan, in de hoop dat de rabiate Verstappen-fanclub het leest.
Wat Rosberg met zijn F1-titel eigenlijk heeft gedaan, is precies waar mensen Verstappen altijd voor bewierroken, maar dan in het groot. Verstappen weet namelijk af en toe een race te winnen waar zijn auto ‘op papier’ eigenlijk niet zou moeten kunnen winnen. Dat is knap. Rosberg heeft het voor elkaar gekregen om een kampioenschap binnen te slepen waar hij eigenlijk niet toe in staat werd geacht. Hij heeft er meer uitgehaald dan er ‘op papier’ eigenlijk in zit en ik denk dat maar verdomd weinig mensen, autobloggers inclusief, dat (op zo’n jonge leeftijd ook nog eens) al kunnen zeggen.
mp014 zegt
Ik blijf het belachelijk vinden dat mensen (en auto sites/blogs) een Porsche Taycan met een Tesla Model S vergelijken. In mijn ogen snap je dan helemaal niks van de autoindustrie!
Ik vergelijk een Ford Fusion toch ook niet met een Bentley Continental omdat ze toevallig alletwee op benzine rijden?
Evenmin vergelijk ik ook geen Lamborghini Urus met een SsangYong Rexton omdat het alletwee zogenaamde SUV zijn?
Ik ben geen tesla hater, sterker nog, ik overweeg een model S, maar stop aub met belachelijke vergelijkingen te trekken tussen auto’s die totaal geen concurrenten zijn!
Tesla heeft in Nederland enkel en alleen een podium gekregen omdat de overheid dat zo gewild heeft. Waren de subsidies er niet geweest dan reden we nu lekker allemaal in onze golfjes, Mondeos en (voor de geluksvogels onder ons) de V60.
reactief zegt
@mp014: Maar Porsche vergelijkt zich duidelijk met Tesla ( ‘… met de Taycan kan je wel altijd sprinten… ‘) en andersom dus ook.
ty5500 zegt
@mp014: Het gebrek aan andere concurrenten maakt ze juist helemaal concurrenten. Als je geld hebt en een elektrische sedan wilt van deze groote zal de keuze tussen deze twee auto’s moeten gebeuren.
ty5500 zegt
@mp014: Zelfs Porsche gebruikte de Tesla model S als benchmark bij het testen ( https://www.google.com/amp/s/electrek.co/2018/10/23/porsche-taycan-spotted-benchmarked-against-older-tesla-model-s/amp/ )
bramprins zegt
@mp014: en waarom kan dat niet dan? De Tesla model S is in huidige vorm een zeer serieuze auto. Op veel gebieden echt een stuk geadvanceerder dan de Porsche. Vind je kijk erop wel wat kortzichtig. En als je zegt dat Tesla enkel bestaat bij de gratie van subsidie dan bestaat de Taycan enkel vanwege de Tesla dus indirect…
mp014 zegt
@bramprins: geen probleem dat je mijn kijk er op “kortzichtig” noemt, zo vind ik namelijk dat de “kijk er op” van heel veel mensen veel te ver gezicht is.
Ik durf te beweren dat het verkoop aantal van de S Z en 3 dramatisch zou kelderen mochten de subsidies verdwijnen en dat de toekomstige verkoop van de Taycan daar een heel stuk minder last van zal/zou hebben. Maar ja, dat is dat pure speculatie he.
Oh en ja, idd, de S is in de loop van de jaren zeker verbeterd, vooral qua interieur, en nog steeds erg innovatief (zeker qua gadgets). Juist daarom, en natuurlijk door de subsidie, overweg ik hem. Lekker betaalbaar ??
bramprins zegt
@mp014: Ik denk dus dat je een beetje een verhaaltje ophoudt. Je krijgt namelijk geen subsidie maar een belastingvoordeel. Die bij de model S nu juist sinds 2019 flink tegenvalt waardoor het gewoon een hele dure auto is. En daarom wordt hij nu veel minder aangeschaft, dat klopt dan weer wel aan je verhaal. ;-)
mp014 zegt
@bramprins: je mag denken wat je wilt prins. Ik woon in belgie, hier gaat het (voorlopig) net ff wat anders allemaal en niet perse beter.
bfvo zegt
@bramprins: welke gebieden?
healey zegt
In het begin volgde ik hem nog wel. Maar nu z’n ego steeds meer op pompt en hij constant denkt te moeten zien hoe hij “the good and rich life” leidt, ben ik afgehaakt. Met name het “welke hypercar zal ik nu weer eens kopen” is zo afgezaagd. Als ik dat wil zien kijk ik wel naar Schmee150. Overigens denk ik niet dat de heer Rosberg binnen is. De inkomsten zijn groot, maar door levenstijl en uitzuigers gaat het ook snel weer de deur uit. Dus om je aangewende levensstijl aan te kunnen houden, moet je dus flink blijven verdienen. En met slechts 630k abonnees valt dat niet mee.
Dutchdriftking zegt
Die hoeft voorlopig geen Porsche te bestellen.