Het hoge woord is eruit. Nico krijgt straf en Max schuift een plekje op.
Over de radio instructies krijgen om je bolide te fixen is tijdens een race verboden en het was dan ook maar de vraag of Mercedes-rijder Nico Rosberg hiermee weg kon komen. Nee, oordeelt de F1. Mercedes heeft een penalty gekregen en 10 seconden werden bij Nico’s tijd opgeteld. Dit betekent dat Max op P2 komt te staan en Rosberg derde.
Rosberg had problemen met zijn versnellingsbak tijdens de race en kreeg van Mercedes instructies om het probleem te fixen. Dit is in strijd met het reglement. Rijders moeten rijden en engineers moeten sleutelen. De coureur had vandaag in Engeland behoorlijk ‘last’ van Verstappen. “The young Dutchman was a bit annoying”, aldus de 31-jarige F1 rijder in de video hieronder. De reactie van Max na de race check je in het filmpje daaronder.
UPDATE: Het Mercedes AMG Petronas Formule 1 Team had tot donderdag de tijd om in beroep te gaan tegen de beslissing van de wedstrijdleiding, maar daar zien ze vanaf. Meer info HIER.
axel968 zegt
Was te verwachten natuurlijk. Beetje domme actie natuurlijk maar mooi meegenomen!
lekbak zegt
@axel968: juist niet. Hele slimme actie. Nu heeft hij door kunnen rijden en heeft alsnog de derde plaats veilig kunnen stellen.
axel968 zegt
@lekbak: Heb je inderdaad wel gelijk in. Toch vraag ik me af of hij het zelf niet had kunnen oplossen net als Hamilton in Baku.
dracae zegt
@lekbak: Ik geloof er geen zak van dat hij zou zijn stilgevallen. Dat hele ‘ critical error’ ding is een manier om er onderuit te komen.
Als dat wel waar was dan hadden ze hem moeten diskwalificeren, want dan heeft hij met dit gesjoemel namelijk al die plaatsen gewonnen.
pomoek zegt
@dracae: vind ik ook niet relevant. Stilvallen is natuurlijk niet heel veilig, maar er gebeuren wel gevaarlijkere dingen op e baan.
phaeton zegt
@dracae: Dat kan ook een manier zijn om je problemen te categoriseren. Wat is critical voor een team als Mercedes? Om de auto op race pace te houden zodat je een podiumplaats veilig stelt? Of om de auto überhaupt te kunnen laten rijden?
KEV9 zegt
@lekbak: 1 van de redenen waarom de teams van deze regel afwillen.
mike0709 zegt
Best tof enzo, weer een tweede plek en weer hoger in het klassement. Buiten dit allemaal is de regel echt pure onzin. Als ze bij Mercedes niks hadden gezegd had Nico die wagen regelrecht de muur in gereden oid. Net als bij perez vorige week. Afschaffen die regel. Maakt het veel veiliger.
matje140 zegt
@mike0709: dat is wel heel erg overdreven. Nico’s auto zat vast in de zevende versnelling. Er was niks gebeurd als het team niks had gezegd, naast het feit dat hij de race misschien niet had uitgereden. Volgens de regels mag het team wel iets zeggen als er inderdaad iets aan de hand was wat op wat voor manier dan ook gevaarlijk zou zijn voor hem of de andere coureurs. Dat was hier duidelijk niet het geval, dus wordt hij bestraft.
OT: net zoals vorige week een veel te slappe straf! Als het team niks had gezegd, had hij het probleem niet zelf kunnen oplossen en was hij waarschijnlijk niet eens vierde geworden…
Junior540 zegt
@matje140: hij kon ook naar de pits toe rijden, en de monteurs het daar laten fixen, daar is niets onveilig aan, kost alleen zoveel tijd, maar is in wezen niet veel anders dan een kapotte vleugel of kapotte band, als hij het zelf niet kon oplossen moest hij toch al naar binnen
nickten zegt
@mike0709: Nee, waarschijnlijk had hij hem dan gewoon snel aan de kant gezet.
bouwvakkert zegt
Justice!
klotskuukske zegt
Regels zijn regels, vraag maar aan Churandy Martina. Nu gaat Rosbitch zeker huilen dat Hamilton nog verder inloopt.
john4545 zegt
@klotskuukske: Gek dat die regels nooit voor Hamilton gelden, & hij ongestraft ‘rosbitch’ van d ebaan mag tetteren, maar als het omgekeerd gebeurt komen de straffen.
mrB zegt
@john4545: jij mag Hamilton niet zo geloof ik.
dracae zegt
@mrB: Ik mag Hamilton niet bepaald, maar dat heeft hier niks mee te maken. Hij heeft gewoon erg goed gereden en verdiend gewonnen en wat betreft Rosberg: regels zijn regels, zeker omdat ze ook al specifiek gewaarschuwd waren voor deze race.
Het is simpel: handhaaf regels, of schaf ze af.
OO en m.b.t. Hamilton die nooit straf krijgt.. hebben jullie de kwalificatie uberhaubt gezien?
bassx zegt
@dracae: Hamilton ging off-track en zijn eerst tijd in Q3 werd ongeldig verklaart omdat het bij Copse was. De tweede tijd in Q3 waar hij off-track ging was niet op Copse maar de bocht ervoor, Woodcote. Hier ging Max, Kimi, Lewis en veel meer off-track. De reden waarom het daar wel mag is omdat er niet geprofiteerd wordt wanneer je daar off-track gaat, bij Kimi was duidelijk te zien dat je daardoor tijd verloor. Mensen als Nigel Mansell, die nu het record deelt met Hamilton van Silverstone, hebben dat prima en netjes beoordeeld om het alleen te straffen wanneer je off-track gaat als je er ook daadwerkelijk voordeel bij gehaald. Iets wat ik een beetje slecht vond van de Sky commentatoren dat ze dit niet direct door hadden.
john4545 zegt
@mrB: Ik mag valsspelers niet zo, en verbaas me over de hoeveelheid valsspelerij Hamilton mee wegkomt zonder straf. Hij heeft Ros nog geen 4 weken geleden van de baan gereden in Canada en nul niks geen straf. Mercedes zelf gaf in iedere geval toe dat ook die actie ontoelaatbaar is.
yajouri zegt
@john4545: indd!! Hamilton wordt altijd vertroeteld daar waar dit klein irritant kind eens een flinke tik zou moeten krijgen en in het gareel zou mogen lopen. Reacties als ‘Rosbitch’ zijn totaal irrelevant, Hamilton is hier het verwende menneke
Foramen zegt
“Rijders moeten rijden en engineers moeten sleutelen.”
In dat geval zou je instructies via de radio juist wel toe moeten staan, de coureur hoeft dan niet zelf alle knoppen te proberen tot er iets werkt.
viezefreddyw zegt
Tsja, de meest belachelijke regel ooit. Afschaffen dus en per direct. Slaat nergens op. Maar goed, het brengt Max naar P2 en dat vinden we allemaal leuk.
pomoek zegt
@viezefreddyw: Tja. Vorig jaar werden rijders constant geïnstrueerd wat te doen. knop 1 op stand 6 knop 3 op standje 4 en schakelaar 6 op stand B. Vonden “we” niks. Die regel mag wat mij betreft ook weer worden afgeschaft. Maar niet dit seizoen. Gelijke monniken, gelijke kappen. Op een uitzondering na. Als de veiligheid echt in het geding is.
Dit had weinig met veiligheid te maken. Dat in tegenstelling tot vorige week. Bizar dat toen niks mocht worden gezegd over de remmen van Rosberg en die Mexicaanse jongen.
viezefreddyw zegt
@pomoek: volledig mee eens. Voor wat betreft de standen van de auto mogen de rijders van mij zelf uitzoeken wat het beste is voor op dat moment. Alleen als de veiligheid in het geding komt mag het anders zijn.
Junior540 zegt
@viezefreddyw: precies, dat hoort bij een goede rijder, die weet wat hij wanneer moet doen, anders kun je het ook mogelijk maken dat ze alle aanpassingen vanuit de pit kunnen doorsturen onder het rijden
martinus zegt
@viezefreddyw:
Doe mij maar geen Marionetten show.
Het is toch niet te veel gevraagd dat coureurs weten hoe hun auto te bedienen?
Wie echt houdt van racen, waar de coureur wordt gesoufleerd door een instructeur, gaat maar rallye-cross rijden. Daar zit de instructeur er gewoon netjes naast.
pomoek zegt
@martinus: Bovendien: Er zijn wellicht teams die, toen dee regelwijziging er aan kwam, veranderingen hebben aangebracht aan de interface in de cockpit, het aantal in te stellen motorinstellingen hebben beperkt of de coureurs extra hebben geïnstrueerd en opgeleid. MB heeft daar blijkbaar wat gaatjes in laten vallen. Zowel in Baku, in Oostenrijk en nu hebben ze problemen gehad. It’s all part of racing.
carmasterr zegt
@martinus:
Detail: bij rallycross is er juist helemaal geen navigator.
Edge zegt
@carmasterr: Detail: Bij rallycross (in ieder geval op hoog niveau) maakt elke coureur gebruik van een spotter, die in je oortje roept wie snel en langzaam zijn, die je waarschuwt voor kamikaze-acties van je tegenstanders etc. In feite hebben ze dus wel een soort coach, maar die zit niet zoals bij echt rallyrijden op de bijrijdersstoel te roepen welke bochten er gaan komen.
blo3to3t zegt
@viezefreddyw: ik vind het een eerlijke regel. Je moet ergens een lijn trekken. Whats next? Een doppensetje onder de zetel? ;)
ds3thp zegt
Was te verwachten natuurlijk, en mooi meegenomen voor Max, maar ben nog steeds van mening dat ze het lekker af moeten schaffen of op zijn minst moeten herzien naar bepaalde regels!
Wel nu de vraag, gaan de heren nu ook ruilen van Bokaal en hoe gaat zoiets in zijn werk?
HZW zegt
@ds3thp: Dat van die bokaal wil ik ook wel weten hoe dat gaat.
rolov zegt
@ds3thp: tuurlijk gaan ze ruilen.
sportevo zegt
@ds3thp: in principe worden de bokalen gewoon sportief omgeruild of doorgegeven. Gebeurd achter de schermen zonder veel poespas. Alleen in 2003 was er in Brazilië een rode vlag vanwege een zware crash van Alonso op onderdelen van de gecrashte Webber. De regel is dat bij een rode vlag de stand van de ronde ervoor geldt. Dat werd niet goed uitgevoerd en bij de podium ceremonie stond Räikkönen 1 en fisichella 2 omdat Kimi in de ronde waarin de rode vlag werd gegeven fisichella had ingehaald en de wedstrijdleiding dus die uitslag pakte.
Dat is pas later op de avond rechtgezet en mede omdat het de eerste zege van fisichella zou zijn was er voorafgaand aan de race in imola een soort kleine ceremonie gehouden voor de pers waarin de bekers werden geruild.
http://ichef.bbci.co.uk/onesport/cps/624/mcs/media/images/70841000/jpg/_70841706_1937995.jpg
Overigens werd de gecrashte Alonso toen nog derde maar kon niet op het podium komen vanwege de gevolgen van zijn crash.
HZW zegt
Ik denk dat er nog wel meer rijders gedupeerd zijn door de actie van Mercedes richting Rosberg.
Ik denk dat Rosberg er nog redelijk goed van af komt met 10 sec straf, hij had ook gediskwalificeerd kunnen worden.
stijnn zegt
Jahoeeeeeeeeeeeee!!!!!
HZW zegt
Als zijn auto stil gevallen was hadden er veel meer rijders doorgeschoven in de uitslag.
VeniVidiVici zegt
Nu hebben ze gewoon Max zijn eerste 3de plaats afgenomen…
hamerhaai zegt
Rosberg en Verstappen (en andere coureurs) delen vaak genoeg een vliegtuigje terug naar Manaco. Pakken ze zo de andere bokaal mee :)
kempenaer zegt
Maximaaaaaaaal! Maxi! Super!
Dutchdriftking zegt
Kansloze regel, maar komt voor ons nu wel lekker uit.
rolov zegt
Maar max is matties met hem toch? Hij vliegt altijd mee in het vliegtuig van rosberg? Dus hoelang zal dat nog kunnen dan?
awesome zegt
@rolov: door de bonus die aan de extra punten hangt heeft Max net zelf een vliegtuig bij elkaar gereden…
ruzzz zegt
@awesome: Jij overschat het prijzengeld of jij onderschat de prijs van een vliegtuig.
Rick-dos zegt
Als dit alles is. Hier kunnen teams strategische beslissingen mee nemen. Als ze wat willen overbrengen via de radio gewoon bekijken wat het gat is naar de achterligger en dan alsnog doen.
De regel op zich is niet vreemd. Het moet meer vanuit de coureur komen en niet vanuit de pits. Echter heb ik er geen problemen mee als ze de coureurs tijdens een race mee helpen. Dat gedeelte zouden ze dus naar mijn mening moeten afschaffen. Maar bijvoorbeeld helpen met de settings op de startgrid dat moeten ze gewoon verbannen. dat moet de coureur allemaal zelf regelen of niet communiceren wat de coureur z’n positie is op de baan tot de anderen. Allemaal dingen wat de coureur allemaal zelf moet inzien en bepalen.
Edge zegt
@Rick-dos: Ik neem aan dat ze ook wel rekening gaan houden met in hoeverre de straf de race beinvloedt. Als Nico of Lewis doodleuk op 30 seconden voorsprong ten opzichte van P2 ligt, zullen ze wel iets harder straffen. En ja, dat is raar, want je zou zeggen dat gelijke overtredingen ook om gelijke straffen vragen, maar de FIA staat erom bekend inconsistent te zijn met straffen.
Rick-dos zegt
@Edge: Dat zou inderdaad vreemd zijn. Maar volgens mij zijn dit standaard straffen. Voor het ene vergrijp krijg je 5 seconden zoals Vettel, voor het andere 10 seconden en weer andere krijg je 5 of 10 plaatsen grid penalty.
Gezien het vergrijp denk ik ook niet dat ze dit veel harder kunnen afstraffen. Denk dus dat 10 seconden wel de standaard is voor dit soort situaties.
john4545 zegt
@Rick-dos: Het is discreditionair aan de stewards. Ze hadden ook een dsq kunnen geven. Eens dat dit wel een ongewenst precedent kan gaan scheppen, zeker met oppermachtigheid van Mercedes. Zonder die hulp was Ros niet verder gekomen.
HZW zegt
Max kan gewoon 3de worden in het kampioenschap.
8 punten achter Vettel, 10 punten achter Ricciardo en 16 punten achter Räikkönen.
Als hij derde wordt in het Kampioenschap, dan heeft hij er het maximale uit gehaald.
pomoek zegt
@HZW: Hij is al sinds Barcelona de meest scorende coureur, op Hamilton na ;-). Even onzin denken: Als hij dit hele jaar al in de RB had gereden had hij al op P2 kunnen staan!
yipikaye zegt
@HZW: hij loopt snel in ja ?
sleurs zegt
Ben ik de enige die die Rosberg hoort praten en het gewoon maar een naar mannetje vindt?
HZW zegt
@sleurs: Nope.
koeckenbacker zegt
Dus, versnellingsbak hapert. Gaan we de coureur helpen met een straf van 10 seconden? Of laten we hem gaarkoken en uitvallen met nog een bakwissel erbij?
De formule 1 is ten dode met deze “regels”
Knap waardeloos is ook dat als je je verremt dat je daar ook straf voor krijgt.
Oh, pirelli? Waarom nemen jullie full wets mee?
Nou, zeggen ze. Dan kunnen we achter de pacecar de baan droogrijden op die dingen, en zodra er intermediates gemonteerd kunnen worden, kan de poppenkast van start.
Wat een circus zeg, dat er nou niemand even opstaat tegen deze veel te ingewikkelde optocht.
mrrallycross zegt
@koeckenbacker: bakwissel zal alsnog wel worden gedaan denk ik. Maar die 5 plaatsen maakt hij toch wel goed
pomoek zegt
Overigens, een aantal jaar geleden konden de engineers nog gewoon vanuit de pits van alles resetten op de rondrijdende bolides. Er is dus al behoorlijk wat teruggedraaid wat dat aan gaat.
sleurs zegt
Waarom is die regel er eigenlijk? Is het omdat het niet te controleren is welke coderingen ze geven en er misschien gesjoemeld kan worden? En nee, ik bedoel niet vw style
sportevo zegt
@sleurs: om het meer op de rijder aan te laten komen. Anders kunnen ze van alles doorgeven. Zelfs hoe ze bepaalde bochten beter kunnen nemen of in wat voor versnelling. Dus niet alleen mapping posities voor de motor/versnellingsbak/remmen/etc. maar ook rijders tips.
HZW zegt
Volgens de regels had Rosberg zelf een oplossing moeten vinden voor het probleem.
Als hij niet de instructies had gekregen van het team dan had hij waarschijnlijk in de eerste de beste langzame bocht tot stilstand gekomen ten gevolgen van een gesmoorde motor doordat hij vast zat in de 7de versnelling.
10 seconden straf is zeer mals.
john4545 zegt
Fijn voor Max.
Nu met zn allen brieven schrijven aan Renault:
Voulez vous snel une moteur avec plus peekaas silvousplait, zodat Max El Cheat om zn oren kan rijden.
Amour,
Les frommageheads.
pomoek zegt
@john4545: Namens alle Fransozen: Si nous gagnons ce soir, le championnat d’Europe qui sera très bien!
audicoupe84 zegt
@john4545: ce qu’est une langue putain
dailydriver zegt
Hoor niemand over het vgevecht om P9 met alonso. Vond dat wel vermakkelijk namelijk.
clarkson zegt
@dailydriver: Alonso is nogal gefusteerd aan het worden. Hij ging als een kip zonder kop de baan over. Hij is wel ook wel een stuk of 5x af gegaan.
sportevo zegt
Mercedes gaat in beroep tegen de straf volgens racexpress.nl. http://www.racexpress.nl/formule-1/mercedes-gaat-in-beroep-tegen-de-straf-voor-nico-rosberg/n/75178
awesome zegt
@sportevo: lekker kort dat bericht, maar daar hebben ze bij RaceXpress wel vaker een handje van.
Motorsport.com is toch wel een betere site, en als je een oranje bril op het F1today.
dedokter zegt
@sportevo: vooral een formaliteit.
Maar desalniettemin ik ben wel nieuwsgierig.
rob5nismo zegt
Ik ben wel nieuwsgierig of hij volgende race een nieuwe bak nodig heeft.
Of dat deze orders de bak gered heeft en dat deze nog te reviseren is als dat mag
bassx zegt
@rob5nismo: reviseren mag niet, zelfs 1 tandwiel verwisselen wordt gezien als een nieuwe bak.
rob5nismo zegt
@bassx: dus vette kans dat hij volgende race 5 plekken straf krijgt want dit probleem zal niet opeens verdwijnen
clarkson zegt
@rob5nismo: Ja of het is weer iets met de software. Ik hoop het niet want dan kan max weer voor p2 gaan. Die rosberg gun ik trouwens helemaal niets.
Erik zegt
http://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/341979/mercedes-tekent-protest-aan-tegen-straf-rosberg/
Erik zegt
http://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/341979/mercedes-tekent-protest-aan-tegen-straf-rosberg/
Nog 96 uur slapen :-)
cthijs zegt
Ik snap sowieso niet waarom er tweewegverkeer op de radio zit,je mag toch niks zeggen tegen de coureur en de overige dingen zoals bandenwissel word van tevoren al bepaald dus als ze alleen radioverkeer richting pits toelaten zijn ze hier ook vanaf
exclusieviteitsfreak zegt
Heb de race live gezien op La deux : https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiP_uDY9enNAhUsBcAKHZBPCOwQFggnMAE&url=https%3A%2F%2Fwww.rtbf.be%2Fauvio%2Femissions%2Fdetail_f1-revoir-le-gp%3Fid%3D6111&usg=AFQjCNFeMxB5Cf4k-9CbZ7_7HSGlfbBJAg&sig2=j1U_9seca9eb6xBZU8_eWg , echter, dat Rosberg problemen had met de versnellingsbak was nochtans visueel niet echt zichtbaar, en dat een probleem tijdens de race door de piloot zelf kan opgelost worden met behulp van z’n team via de radio, zonder de pits te moeten inrijden, kan en mag vindt ik persoonlijk, zolang een collega coureur daar geen last van heeft, daarmee laten ze zien in hoeverre digitalisering al geëvolueerd is, echter, een versnellingsbak en peddels (knoppen) in het stuur is naar mijn mening nog altijd mechanisch, dus had Rosberg het uiteindelijk toch moeten stellen met een derde plaats, zonder digitaal gesjoemel, daar komt het volgens mij uiteindelijk op neer, en ik denk volgens velen ook . . . , dus, volgens mij een dik verdiende P2 voor Max.