Adrian Newey luidt de noodklok over het nieuwe motorenreglement in de Formule 1 dat van kracht wordt vanaf 2026.
Vroeger zei men dat niks zeker was behalve de dood en belastingen. Maar dezer dagen ligt dat helemaal anders. Jeff Bezos werkt aan een oplossing voor die dood. En de erven van Heineken en dergelijke hebben al lang een oplossing voor dat vervelende belastingverhaal. Zodoende weet je in dit tijdsgewricht vooral twee dingen zeker: gave dingen moeten sneuvelen op het altaar van de klimaatgod en groen lijken voor de buitenwereld, is daarbij veel belangrijker dan groen zijn.
Neem bijvoorbeeld de Formule 1. De auto’s verbruiken momenteel ongeveer 100 liter brandstof per race, misschien iets meer. Laten we zeggen 200 liter per weekend en dan is dat ruim berekend. Doe het maal 20 en maal 24, en je hebt 96.000 liter peut. Klinkt als een grote slok brandstof. Maar vergeet niet dat er alleen al in Nederland vorig jaar 5,99 miljard liter dinosap is getankt.
Bekijk je het wereldwijd is die 96.000 liter dus letterlijk een minuscuul druppeltje op een gloeiende plaat. Alleen Max’ privéjet verstookt al meer liters per jaar vermoedelijk. En dus is er geen enkele, reële reden dat F1 motoren niet gewoon kunnen klinken zoals het hoort. Bruut geweld met 20.000 toeren per minuut. Maar ja, dit soort fun, mag dus simpelweg niet meer. Dat zie je ook aan de soft limiters voor revvende straatauto’s. Nu is revven in een stilstaande auto dan wel weer redelijk sneu. Maar alsnog zijn de afgedwongen betuttelende limiters, eng.
Maar helaas, de fabrikanten willen niet per se groen zijn, maar dat wel lijken. En dus hebben we al een tijdje de stofzuigeresque hybride aandrijflijnen. En dat wordt alleen maar erger in 2026. De motorenbouwers hebben namelijk aangestuurd op een formule waarbij, grofweg, 50 procent van het vermogen van de verbrandingsmotor komt en de rest door elektropower. Engineering Explained doet de details hieronder uit de doeken voor de nerds.
Velen houden hun hart vast wat dit gaat betekenen voor de sport. Binnen Red Bull is men sowieso niet blij met deze koers. Tot vreugde van Mercedes overigens. En nu heeft ook aerodynamisch meesterbrein Adrian Newey zich hierbij aangesloten. Tegenover Autosport bloedt Newey de waarheid:
Probably even the FIA would acknowledge that only the engine manufacturers wanted this kind of 50/50 combustion engine with electric. I guess it is what their marketing people said that we should be doing and I understand that: it’s potentially interesting because F1 can be a fast-track developer of technology. The problem is what we need, or what the F1 regulations need out of the batteries in terms of power density and energy density, is quite different to what a normal road car needs.
That in itself means that the battery chemistry, and possibly battery construction is different. So, there’s a risk that it won’t be directly road-relevant. But perhaps that’s not the key aspect anyway. The key aspect, certainly for the manufacturers although they will never admit it, is the perception of relevance in the showroom.
Adrian Newey, laat de microfoon vallen
Newey is zeer kritisch op het reglement dat wat hem betreft, door de fabrikanten er doorheen gedrukt is. Hij stelt dat omdat de verbrandingsmotoren praktisch ‘generatoren’ worden (denk BMW i3), het zou kunnen dat coureurs volgas moeten gaan door de fameuze hairpin in Monaco, de scherpste bocht van het seizoen. Of dat ze op lange rechte stukken zoals dat in Monza, juist van hun gas moeten gaan. Dat wordt dus ‘interessant’.
Kennelijk wil de sport de ‘verliezen’ qua power en spektakel nu compenseren met de herinvoering van actieve aerodynamica. Maar als aerodynamisch meesterbrein, ziet Newey hier problemen in. Begin jaren ’90 was Williams (met Newey) oppermachtig met actieve aerodynamica. Maar dat leidde tot saaie races daar één team veruit de beste auto had en die ook nog eens erg makkelijk te besturen was. Moeten we dan toch maar IndyCar gaan bekijken in 2026?
e38ossie zegt
Die Williams BMW staat nu bij BMW dealer Oostland Enschede in de showroom.
drtim zegt
Begin jaren 90 reed de Williams van Newey met Renault V10 motoren het hele veld op een hoop. De BMW periode was begin deze eeuw en maar wisselend succesvol.
drtim zegt
Ai, ik zie nu dat de BMW Williams ook aan bod komt in het artikel. Shame on me. Verrekte wijsneus die ik ben.. excuus
Richmond zegt
heeft ook bij Renova in Tilburg gestaan
dawwg zegt
550hp + een Duracell batterij; wat een sneue bende; F1 auto’s zijn al zo groot en zwaar geworden in vergelijking; wordt meer Formule Fatso op deze manier … Krijgen we straks ook pitstops met batterij-wissels zoals bij Formule E ? Je weet wel, waar je voor 100 euro een weekend VIP kaart met pits-toegang voor kunt kopen ….
Richmond zegt
de auto’s worden wel kleiner met de nieuwe regels
ghini zegt
Idee: stel regels op waarin ev tech uit normale autos gebruikt moet worden en dat ze daarnaast een crazy motor mogen bouwen met passend geluid..
Richmond zegt
iedereen roept wel graag dat de huidige f1 zo slecht is (ik net zo goed) en vroeger alles beter was, maar F1 is nu populairder dan ook. Als het allemaal zo slecht was, dan zouden de toeschouwers en tv kijkers ook achterblijven als duidelijk signaal tegen het huidige beleid..
sportevo zegt
Maar de vraag is waarom het zo populair is. Is dat vanwege de autosport of vanwege de show en het grote festivalgehalte wat een gemiddeld GP weekend tegenwoordig heeft?
In Nederland is de F1 zo populair geworden vanwege Verstappen. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als hij bij wijze van spreken volgend jaar stopt met racen en iets anders gaat doen.
In de rest van de wereld, ik denk eigenlijk alleen Amerika, is de F1 populair geworden mede door het succes van drive to survive. Ik zou wel eens willen zien hoe het zit met de kijkcijfers per land nu en pak ‘m beet 10 jaar geleden.
ronnys zegt
Op de TV merk je anders weinig van het hele festival gebeuren. Dat de TV kijkers zo enorm stijgen kan niet liggen aan de toeschouwers op de paddock.
Bovendien zijn er maar een paar races waar het heel erg druk is met toeschouwers. De rest moet het toch van de TV hebben.
Ik vind de races nog steeds heel erg leuk om te volgen.
Dus niks mis mee. Zolang je net doet of Max niet mee doet is het toch nog heel erg spannend!
Wolflow zegt
Als ik Max was zou ik het in 2026 voor gezien houden
ouwedibbes83 zegt
Wss kennen een hoop nieuwe toeschouwers en kijkers die goeie ouwe tijd helemaal niet (meer). Ander publiek, mss ook minder geïnteresseerd in de motortechniek.
Een vriend van me die al lang de F1 volgt, zei wel eens dat t zo jammer is dat er tegenwoordig maar weinig motoren “ploffen”. Door de gridstraffen bij veelvuldig vervangen van motor(onderdelen) wordt er een stuk minder risico genomen. In de tijd van de kwalificatie motoren en blokken die maar 1 race mee hoefden te gaan, konden ze het maximale eruit persen en wist je dat ze op t randje zaten van wat haalbaar was als er wel geregeld een blok over de limiet werd gejaagd en t begaf.
ronnys zegt
Jaapiyo:
Je moet ophouden te zeiken over de groenen dat niets meer mag.
De populisten zijn al 20 jaar aan de macht dus die bedenken de regels. Het is logisch dat er regels komen om het revven te beperken. Normaal denkende mensen kunnen zelf bedenken dat het in de bewoonde wereld not done is om overlast te veroorzaken.
Gezien het feit dat er zoveel mensen zijn die vinden dat de wereld alleen om hen draait, moeten je blijkbaar regels maken om sommige mensen in te binden.
Die regels zijn er dus niet door de groenen, maar door de mensen die zich niet kunnen gedragen en een straat leverbaar kunnen houden.
Als iedereen een beetje normaal kon nadenken waren deze regels er ook niet geweest!
petroldrinker zegt
@ronnys Als overlast in de bewoonde wereld not done is, waarom zijn er dan geen regels tegen honden hebben in de bewoonde wereld? Geeft ook veel overlast en zijn diezelfde mensen die de autos not done vinden vaak. Het is dus wel weer iets vd groene kant.
jaapiyo zegt
Nou ja dat is niet helemaal waar. Ik ben zelf fan van (grote) doggo’s en auto’s.
ronnys zegt
Dat hangt in de eerste plaats er vanaf wat je afspreekt wat overlast is.
Er zijn ook best zaken geweest waarbij is bepaald dat honden overlast kunnen geven.
Het revven van een auto, geeft in de regel veel meer geluid als een hond en is bovendien veel makkelijker om dat te voorkomen/verplaatsen naar een plek waar minder mensen er last van hebben.
Als jij TV zit te kijken en je moet hem constant op pauze zetten omdat je er niets van hoort, zijn er echt maar weinig mensen die dat prettig vinden.
Wolflow zegt
Vanaf 2026 wordt het dus een grasmaaier race 🤮
Wellicht komt Eurocircuit Valkenswaard dan ook in the picture, kunnen ze er ook nog een sleurhut achter hangen
adbrotjeknor zegt
Als je de uitleg van Engineering Explained in de YouTube-video hierboven bekijkt, zie je dat;
1. de hoeveelheid brandstof dat een F1-race vraagt, eigenlijk peanuts is. Ongeveer wat een auto per jaar verbruikt. Dus 24 auto’s gebruiken evenveel brandstof als alle f1-wagens in een seizoen.
2. Voor het milieu is het vooral belastend dat honderdduizenden mensen naar een race reizen. Maar dat geldt ook voor een mega popconcert of Champions League voetbalwedstrijd. Honderdduizenden mensen die reizen, in hotels verblijven, etc. Maar af en toe ‘live’ meemaken is veel leuker dan op een beeldscherm volgen.
3. De nieuwe regels voor F1 in 2026 maken dat de teams alle hens aan dek zetten om met minder brandstof veel vermogen te blijven houden. DAT is de reden dat F1 nog steeds bestaat; het levert revolutionaire innovaties op. Al vele jaren.
Daarnaast is F1 natuurlijk een heerlijke sport om te beleven.