Megabrein Adrian Newey geldt nog altijd als een belangrijke troefkaart voor Red Bull Racing. Maar de enigmatische designer heeft zelf nog niet zo’n trek in het ontwerpen van Verstappens nieuwe bolide.
De beste F1 coureurs krijgen al decennialang een blubberdik salaris. Het is ook niet gek, zij zijn het laatste schakeltje in de keten dat op de zondagen net het verschil kan maken tussen winnen en verliezen. Het resultaat van hun prestaties, is ook het meest zichtbaar. Maak je een mooie inhaalmanoeuvre, dan ben je de hero. Hang je ‘m totaal onnodig in de muur, ben je een zero.
Toch weten de echte kenners dat de kwaliteit van de auto in de F1 eigenlijk belangrijker is dan die van de coureur. Om daar nou precies een percentage aan te hangen, is natuurlijk lastig. Maar de meesten zijn het er wel over eens dat vrijwel alle F1 coureurs in de Mercedes W11 kampioen hadden kunnen worden vorig jaar. Sommigen wellicht alleen met wat meer marge dan anderen.
Maar ja, die kwaliteit van die auto, die hangt af van honderden mensen. Het is over het algemeen moeilijk om nou precies te identificeren wie de man (m/v) met de geweldige ideeën is waardoor de auto zo snel gaat. Dat blijkt wel uit het feit dat Mike Gascoyne door Toyota en later nog door Spyker en Caterham een godsvermogen is betaald om ‘zijn’ snelle Renaults een passend vervolg te geven. Uiteindelijk bleek echter dat waarschijnlijk iemand anders verantwoordelijk was voor die snelheid, of dat Mike’s ideeën gewoon op waren. Hij kwam namelijk niet meer verder dan het bouwen van een aantal trage kippenhokken.
Heel soms is het echter een stuk duidelijker dat iemand een gemene deler is bij de bouw van de ene snelle auto na de andere. Als je in de jaren ’90 kampioen wilde worden in de F1, had je eigenlijk twee opties. De eerste was valsspelen met verboden traction control, de andere was Adrian Newey in dienst nemen. Newey tekende eerst de kampioensauto’s waar zelfs Hill en Villeneuve kampioen mee werden. Daarna stapte hij over naar McLaren en maakte daar pardoes Hakkinen nog twee keer kampioen voor het nieuwe millennium.
Dergelijk succes is kostbaar in de F1 en dus krijgt Newey een vorstelijk salaris. Kennelijk heeft Ferrari hem al minimaal een keer een blanco cheque aangeboden om naar Italië te komen. Maar Adrian is een beetje eigenaardig en heeft kennelijk geen trek in een Italiaans avontuur. Wel stapte hij over naar het in Milton Keynes gevestigde Red Bull Racing. Kennelijk had David Coulthard nog wat te maken met deze overstap. De Schot kende Newey nog van zijn tijd bij McLaren.
En ook voor Red Bull Racing heeft het in huis halen van Adrian geen windeieren opgeleverd. De renstal werd door trucjes als de geblazen diffuser en de setup met veel ‘rake’ (de achterkant staat hoger op de poten dan de voorkant) vier keer kampioen met Vettel achter het stuur. De laatste titel dateert echter alweer van 2013. Is Newey het kwijt? Heeft ‘ie er gewoon geen trek meer in? Het zijn gedachtes die al langere tijd ronddwarrelen in de paddock.
In gesprek met Formule1.nl geeft Newey nu zelf (weer) brandstof aan de geruchten dat hij het niet meer zo enorm naar zijn zin heeft in de F1. De invoering van het budgetcap en het versimpelen van de aerodynamica op de auto’s vullen hem niet van warmte. Newey gooit zijn achterwerk tegen de krib:
Ik vind het gewoon zo jammer en een gemiste kans. Als je met een compleet nieuw reglement op de proppen komt, zorg dan dat het goed is. Maar dat zijn deze regels gewoon niet.
Adrian Newey, slaat niet rondom de struik
Op de vervolgvraag of hij dan nog wel gemotiveerd is om Max Verstappens nieuwe auto te ontwerpen, antwoordt Adrian als volgt:
Ja, al moet ik toegeven dat ik nog wel ‘iets’ moet vinden om deze regels spannend voor mezelf te maken. Het is niet dat ik niet van verandering of vooruitgang houd, maar ik vind dit gewoon geen goed reglement.
Adrian Newey, geen familie van Adrian van Hooydonk
Waarvan akte.
SwiftSport zegt
Dit is geen nieuws. Newey heeft er sinds 2018 al weinig zin meer in. Een aanrader is om zijn boek, how to build a car, te lezen. Daar gaat hij er iets verder op in maar in het kort komt het erop neer dat de regels het niet boeiend voor hem maken. Alles zit zo dichtgetimmerd dat er geen ruimte is om te innoveren en iedereen eindigt eigenlijk net min of meer hetzelfde ontwerp.
De reden dat Newey trouwens voor RBR heeft getekend en niet Ferrari is omdat RBR een “nieuw” teams was waar hij echt nog zelf zijn stempel op kon drukken ipv een team als Ferrari waarbij alle infrastructuur etc. er al is.
Bij Ferrari zou hij trouwens niet alleen het F1 team maar ook de hele auto divisie onder zijn hoede krijgen.
porker zegt
“Op de vervolgvraag of hij dan nog wel gemotiveerd is om Max Verstappens nieuwe auto te ontwerpen, antwoordt Adrian als volgt:
Ja”
Dus?
awesome zegt
Hij heeft geen zin maar antwoord wel ‘ja’ op de vraag of hij gemotiveerd is….
vaakbenjetebang zegt
@awesome: Dat kan toch? Intrinsiek gemotiveerd misschien niet, maar wel gemotiveerd.
Richmond zegt
@awesome: financieel gemotiveerd
JanJansen zegt
Intellectueel en creatief is er inderdaad niet zo veel aan de F1.
Ik snap wel dat hij af en toe een uitstapje maakt met projecten als de Valkyrie.
Zou wel eens willen weten waarmee hij komt als hij een Pikes Peak auto zou mogen ontwikkelen.
Mijn vraag is eigenlijk; hoe zou een auto er anno 2021 uit zien als er totaal geen regels zouden zijn?
XO101 zegt
@JanJansen: Google maar eens op de Red Bull X2014 Fan car. Dat is ongeveer wat je zoekt
JanJansen zegt
Thanks!
Toch wel bijzonder dat 2 van de meest vooraanstaande F1 ontwerpers overtuigd zijn dat een Fan-car de manier is om het maximale aan downforce te behalen.
Turbo S zegt
@xo101: in een spelletje wel. In realiteit eerder de Porsche 919 hybrid evo. Die Red Bull fan car is best wel onrealistisch. Ik heb net een rondje Nordschleife gezien waar de X2014 fan car op het langzaamste punt (Wehrseifen) niet onder de 169 km/h komt. Dat kan gewoon echt nooit. De Porsche zit daar op net onder de 100 km/h wat voor dat punt al ontzettend snel is.
XO101 zegt
@mercedesbenze350cdi: Iets wat nooit fysiek bestaan heeft, is natuurlijk niet te vergelijken met iets fysieks als de 919 evo.
Newey heeft al ooit aangegeven dat de auto zoveel G krachten zou kunnen maken in de bochten, dan hij waarschijnlijk onbestuurbaar zou zijn voor een mens.
Het idee van de Red Bull 2014 was om volledig limietloos een formule auto te maken, vanaf een wit vel. De dikke fan achterop icm een speciaal ontwikkelde vloer zou ‘op papier’ voor een auto met waanzinnige grip zorgen, ook in langzame bochten. Dat Newey het bedacht/getekend heeft maakt dit wel aannemelijk, of het daadwerkelijk zo snel zou zijn als in Gran Turismo… denk het ook niet. Maar zie dit ook meer als een concept waar een paar Japanners prestatie parameters voor een spelletje aan hebben toegekend.
De 919 evo was een auto die ontwikkeld was voor een set regels, en die nadat alles gewonnen was dat er gewonnen kon worden ontdaan is van beperkingen, maar het hele ontwerp was al een compromis voor lmp1 regels. Porsche heeft iets bestaands sneller gemaakt, ipv helemaal overnieuw te beginnen.
HZW zegt
Het zal wel weer het zelfde liedje worden met “Red Bull”.
Te langzaam aan het begin van het seizoen, en vervolgens de opgelopen schade/achterstand niet meer goed kunnen maken in de rest van het seizoen.
sportevo zegt
Ooit een filmpje op YouTube gezien waarbij Christian Horner in het kantoor van Newey rondloopt en vertelt over de ‘clear desk policy’ en zijn ‘filing system’ waarbij er hele stapels papier in de vensterbank lagen.
clubbtraxx zegt
De beste engineers en techneuten werken nou eenmaal zo.
Wij hebben ook een clean desk policy, behalve in het engineers kantoor want dat werkt daar gewoon niet ;-)
ghini zegt
Ik snap hem wel, miss tijd om andere projecten op te pakken. Ik denk dat McLaren wel wat leuke projecten voor hem heeft. Of Aston Martin?
S zegt
Word Newey betaald door Mercedes om een niet winnende auto te tekenen? 🤔
mashell zegt
Newey heeft er al jaren geen zin meer in. Vandaar ook de buitenschoolse activiteiten zoals de oogpijn veroorzakende Aston Martin Valkyrie.
bustertje zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
VeniVidiVici zegt
Newey is en groot talent, maar zijn tijd van gaan is gekomen. Het is tijd voor nieuw ontwerp talent van een volgende generatie!
hondafiel zegt
Net als een F1 coureur heeft een designer een houdbaarheid.