Het meesterbrein doet een boekje open over de gang van zaken binnen het team van Red Bull Racing.
Hoewel Adrian Newey de laatste jaren iets van zijn glans verloren lijkt te hebben, zal het jullie niet ontgaan zijn dat ik enige bewondering heb voor de man. Dat heeft dan vooral te maken met zijn brein, dat waarschijnlijk is opgebouwd uit aerodynamisch gevormd carbonfiber met een netwerk van grafeen om de signalen van punt A naar punt B te transporteren.
De grootste wapenfeiten van Newey zijn de oppermachtige Williamsen uit begin jaren ’90, de McLarens van eind jaren ’90 en de Red Bulls die Vettel viervoudig kampioen maakten. De oplettende toeschouwers hadden echter al door dat de man talent had toen hij de slanke bolides van Leyton House tekende. Check hieronder een schaalmodel ter illustratie.
Maar zoals bij wel meer mensen die een talent als dat van Newey hebben het geval is, kan Adrian soms ook wat horkerig uit de hoek komen. Eerder gooide hij zijn collegae al onder de bus door ze als reden aan te wijzen voor Red Bull’s terugval na de succesperiode van 2010 tot en met 2013. De structuur die Red Bull opgericht had om Newey’s tanende betrokkenheid bij het team op te vangen, zou volgens de designheld niet werken. Newey voelde zich daarom naar eigen zeggen verplicht om zelf weer de teugels in handen te nemen.
Inmiddels staat het volgende seizoen alweer voor de deur en Red Bull komt voor het tweede achtereenvolgende jaar met veel hoop de winter uit. Net als in 2016 werd in 2017 het gat met de top gedurende het seizoen flink gedicht. De (te) logische gedachte is daarom dat het seizoen goed starten alles is wat Red Bull moet doen. Want met de ontwikkeling zit het wel snor. Maar afgezien van wat je van die theorie denkt, is het sowieso wel interessant om de oorzaak van Red Bull’s matige seizoenstarts te duiden.
Newey heeft hier wel een verklaring voor en kiest wederom voor het wijzende vingertje. In zijn boek met de veelbelovende doch simpele titel How to build a car geeft Newey aan dat hij de kopstukken binnen Red Bull maar moeizaam kan overtuigen om te blijven komen met nieuwe onderdelen. Toch een opvallende uitspraak van de man die naar verluidt een blanco cheque van Ferrari weigerde omdat hij het zo naar zijn zin heeft bij het Brits-Oostenrijkse team. Volgens Newey speelde dit overigens al tijdens de vette jaren.
Door het tegenstribbelen van de rest van de organisatie komen nieuwe onderdelen later door de pijplijn dan Newey zou willen, bijvoorbeeld pas tijdens of zelfs na de wintertests. Dit zou een van de redenen zijn voor de matige seizoenstarts. Het goede nieuws is dat dit jaar de ontwikkeling wel op stoom zou liggen. Kijk, dat willen wij en Max horen.
mashell zegt
Vorig seizoen was Newey in de winter toch afgeleid door gehobby aan de Aston Martin Valkyrie?
MaartenD zegt
Zal aankomend seizoen geen bal veranderen.. gewoon weer een wereldkampioenschap voor Mercedes
lekkaah zegt
@maarten020: thx voor de spoiler alert..
MaartenD zegt
@lekkaah: hahaha
maarteno zegt
@maarten020: nouuwww die spaghetti vreterts hebben al dikke 1000pk jonguh!! ;-)
Rick-dos zegt
“Hoewel Adrian Newey de laatste jaren iets van zijn glans verloren lijkt te hebben,…”
Iedereen die ook maar een beetje denkt dat Newey z’n glans verloren heeft is niet goed bij z’n paasei. De man is een kampioenenmaker en steekt ver boven de rest uit.
jaapiyo zegt
@rick-dos: De glans was heeeeel intens en nu ietsje minder.
griffendahl zegt
@jaapiyo: hij heeft juist over de jaren veel meer glans gekregen… In de beginjaren zat er nog wel wat haar overheen.
Zonder gekheid, de man is nog steeds een genie die zijn eigen werkwijzen op na houdt, het Red Bull chassis staat er jaar na jaar bekend om dat het een van de, zo niet de beste, uit het veld is…
griffendahl zegt
@griffendahl: en dat correlatie probleem tussen windtunnel en de praktijk wat ze begin dit seizoen hadden is hem ook eerder gebeurd zoals je in zijn boek kunt lezen had hij met de Williams uit 1994 ook een soortgelijk probleem…
simon550i zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ikschrijfookoverautos zegt
Ik zie dat het kerstcadeau van @autoblogger en @wouter goed gebruikt wordt @jaapiyo :)
kilum zegt
@ikschrijfookoverautos: Een woordenboek?
87sandyd zegt
De afgelopen jaren blinkt deze man toch echt uit in het kopiëeren van onderdelen van andere auto’s.
Hopen dat hij dit seizoen weer iets geniaals uit zijn hoed tovert. Want geniaal kan hij weldegelijk zijn..