Vooral niet vergeten dat dit geen Lancia is, maar een reïncarnatie.
Het mag dan inmiddels alweer acht jaar geleden zijn, heel snel vergeten doen we de New Stratos niet. Wat ooit begon als een glorieus plan om de originele Lancia Stratos een waardige opvolger te geven, zakte binnen twee jaar (met wat hulp van Ferrari) dwars door zijn roze wolk zonder enige hoop op redding. Na een klein decennium blijkt er nu toch een oplossing te zijn gevonden.
De initiatiefnemer van het plan, Duits ondernemer Michael Stoscheck, geeft het stokje door aan Manifattura Automobili Torino (MAT) om de New Stratos daadwerkelijk in productie te laten gaan. De naam MAT doet waarschijnlijk ook een belletje rinkelen; het bedrijf werkte in het verleden aan de Apollo Arrow.
De twee bedrijven hebben gezamenlijk een plan opgetekend om, aanvankelijk, 25 bolides te bouwen. Ondanks dat er slechts 25 stuks gebouwd zullen worden, krijgt de New Stratos maar liefst drie verschillende varianten. De wagen komt er als daily driver, GT-racer en, jawel, Safari. De fijne details hebben we vooralsnog niet in handen, maar het klinkt als zalig recept.
Wat we wel weten is dat de New Stratos, vergelijkbaar met de oorspronkelijke onthulling, aangedreven wordt door ‘een motor’ die zo’n 550 pk produceert. De auto kreeg in eerste instantie de 4,3-liter V8 uit de F430 Scuderia waarop hij gebaseerd was, maar die is momenteel ietwat gedateerd. Daarnaast krijgt de New Stratos een onderstel waarmee je de meest uitdagende wegen kunt aanpakken zoals geen andere supercar dat kan.
De door Pininfarina getekende New Stratos zal volgende maand verschijnen op het Autosalon van Genève. We kruisen de vingers dat de New Stratos er in alle configuraties zal staan.
UPDATE: de prijs is €500.000 plus de kosten voor een Ferrari F430 Scuderia donorauto.
reactief zegt
Wauw! Wat een fantastisch ding, nog steeds!
mart144 zegt
Krijg er spontaan braakneigingen van…
trustmeiamanengineer zegt
Super gave bak, maar op nou massaal Ferrari 430 Scuderia’s ervoor te gaan opofferen…. Gelukkig gaan ze hem nu blijkbaar op een andere basis bouwen.
kilicaviation zegt
Doen! Durf te wedden dat het een prachtige wagen zal worden. Maar Ben benieuwd naar de catalogusprijs. Niet bepaald goedkoop denk ik :(
cossiekiller zegt
Ik vind het vooral een geslaagde nieuwe versie van een lelijke auto. Het is heel bruut en de techniek is wow, de raceresultaten waren er ook, maar het design heeft me eigenlijk nooit bekoord. Het lijken wel 3 auto’s die aan elkaar geplakt zijn.
lotuselises2 zegt
@cossiekiller: race resultaten?
posthumus zegt
Nu de Fulvia Coupé nog van een paar jaar geleden en Lancia is weer helemaal terug! (Very wishful thinking)
posthumus zegt
@posthumus: “een paar jaar geleden” zie nu dat dat al in 2003 was. Damn, ik word oud
Orichy zegt
@posthumus: Nu voel jij je oud, maar in die nieuwe Lancia hartstikke jong. Dromen mag en hopen ook, alleen Ome Sergio wil niet meewerken, maar die heeft sowieso weinig begrepen van beleving van merken. Ik merk er in ieder geval niets van, dat die man het snapt, dat emotie ook voor verkoopaantallen kan zorgen.
Het zijn twee Lancia’s die Lancia op de been hadden kunnen houden, of als ondergrond voor de resterende modellen had kunnen bestaan, eeuwig zonde.
Esprit_de_Flandre zegt
@posthumus: Damn, dan ik ook.
Maar de Fulvia van ’03 blijft een fantastisch ontwerp. Jammer dat ze die toen niet gemaakt hebben, want zou nu een zéér leuke okkazzie zijn…
1000bochten zegt
@posthumus: inderdaad! Wat was die Fulvia gaaf! Ik heb er destijds foto’s van gemaakt op de IAA; prachtig!
ikschrijfookoverautos zegt
@posthumus: Dat is het hem dus, het is eigenlijk geen Lancia.
posthumus zegt
@ikschrijfookoverautos: las het idd. Vandaar ook “wishful thinking”…
Ach, een Thema (300C) met HEMI V8 was ook een prachtig manier van heiligschennis geweest (8.32)… of wat nou als de Lybra destijds wél mooi was geweest?!
ikschrijfookoverautos zegt
@posthumus: tja, wat als, wat als.. de dooddoener van alle vreugde.
posthumus zegt
@ikschrijfookoverautos: Je doet het vast goed op feestjes en partijen ;)
“Lancia is dood, einde…”
ikschrijfookoverautos zegt
@posthumus: Ik krijg inderdaad regelmatig opmerkingen :D
lincoln zegt
@posthumus:
Bizar genoeg zijn de Lybra en 300c kwalitatief gezien de beste voertuigen waar ooit een Lancia badge op prijkte ..
posthumus zegt
@lincoln: vandaar dat ze zo’n iconische status hebben
redneckdarian zegt
Dit ding is zoo vet. Als die al komt hopen dat het zo in productie gaat. (Zonder led-lampen)
jorden zegt
“De auto kreeg in eerste instantie de 4,3-liter V8 uit de F430 Scuderia waarop hij gebaseerd was, maar die is momenteel ietwat gedateerd”
PARDON! gedateerd!? style never goes out of fashion.
ikschrijfookoverautos zegt
@jorden: Dat is absoluut waar, maar wie wil er nu een 10+ jaar oude krachtbron in zijn NIEUWE auto? Zeker aangezien hij zo exclusief is en vast een klein vermogen zal kosten, zou ik toch graag een nieuwe motor in mijn wagen willen.
jorden zegt
@ikschrijfookoverautos: denk niet dat er voor zo’n kleinschalig project überhaupt een motor ontwikkeld wordt. Pagani’s hebben in feite ook een oud Mercedes blok als basis voor hun V12 en daar doen ze prima dingen mee! Ikzelf kan wel een paar pk’s/turbo’s missen inruil voor een mooi geluid.
ikschrijfookoverautos zegt
@jorden: Nou ja, nieuw, ik doelde er meer op dat ze waarschijnlijk geen krachtbron zouden gebruiken uit de F430 Scuderia, maar uit een nieuwere Ferrari. Denk ik?
onnes zegt
Ik vind de voorkant al wat gedateerd ogen. Maar toch een bruut en uniek apparaat. De Alitalia livery staat hem erg lekker.
Orichy zegt
@onnes: Voor mijn gevoel is het eerder tijdloos, het kan eigenlijk altijd wel, zo’n type ontwerp. En het gehele concept al helemaal.
tvr1974 zegt
Er zijn een aantal prima alternatieven vwb de motor;
-de V8 uit Maserati GT MC stradale (die dan natuurlijk wat getweakt/moderniseerd),
– de 458/speciale/488
-of de 2.9 V6 bi-turbo uit de Alfa… volgens mij allemaal prima opties voor deze Lancia…
Orichy zegt
@tvr1974: Die laatste, da Alfa/Ferrari 2,9 V6 Bi-turbo, sluit wel aan, om dit concept werkelijkheid te laten worden. Ik zeg doen.
berlinetta zegt
@tvr1974: Dat laatste blok zou inderdaad wel een hele goede optie zijn!
Foramen zegt
@tvr1974: de eerste twee zijn hetzelfde f136 blok als die in de 430 welke volgens het artikel gedateerd is.
tvr1974 zegt
@foramen: daarom zette ik ook neer evt 488 blok.. maar persoonlijk vond ik juist die SPECIALE erg lekker rijden… Maar ok… Als ze zeggen gedateerd neem ik aan dat zij t wel weten..
E34M5Touring zegt
Echt heel gaaf!! Altijd een tof ding gevonden. En met Ferrari power, helemaal top!
stationcar zegt
Wat een gedrocht, dit krijg je als je een kind van 4 een sportauto laat tekenen.
Maar leuk dat ze hem toch gaan maken, dat kan ik dan wel weer waarderen!
dirkv zegt
Ik vind de nieuwe niet echt een mooie auto maar als hij de eigenschappen van de oude Stratos heeft in een modern jasje vind ik hem waanzinnig gaaf.
chimaera zegt
Hondslelijk ding is het eigenlijk…
rufctr01 zegt
Last maar komen, een geweldige machine om te zien.
spykerboy zegt
Ik ben benieuwd als hij onthuld word
MaartenD zegt
Die versie met Alitalia livery is echt heel mooi
suheyl zegt
Wat een lelijke neus joh! Net een cheap omgebouwde 350Z
allesmetturbo zegt
Blok vd 488 GTB erin!
Dutchdriftking zegt
Nu al het beste idee van 2018!
Esprit_de_Flandre zegt
Ik vrees dat ze te laat zijn. Hadden ze dat ding gemaakt destijds, ok, maar ik denk niet dat er nu nog veel mensen gaan staan aanschuiven. Dus, die 25 raken ze niet kwijt, verlies op elk exemplaar, en failliet over vijf jaar…
En dat zeg ik niet met leedvermaak…