Routehulpjes zijn bijna net zo ingeburgerd als mobieltjes. Je krijgt ze nog net niet cadeau bij een pakje boter. Er is veel te doen om de navigatiesystemen. Ze blijken voor een kwart minder CO2 uitstoot te zorgen. Ze maken het verkeer onveiliger of sturen je door een levensgevaarlijke sloppenwijk. Je wordt geholpen bij het zoeken naar het goedkoopste tankstation, zolang je hulpje nog niet uit de auto gestolen is.
De apparaatjes houden de gemoederen dus goed bezig. Zo ook in de Amerikaanse Staat New Jersey, want daar wil de democraat L. Harvey Smith een verbod op het bedienen van het navigatiesysteem tijdens het rijden.
New Jersey was de eerste Amerikaanse staat die een verbod op het niet-handsfree bellen introduceerde. Als het voorstel van Smith er doorkomt, zal het ook de eerste staat zijn met een verbod op het niet-handsfree bedienen van het navigatiesysteem tijdens het rijden. Enkel de spraak-gestuurde navigatiesystemen mogen nog tijdens de rit worden bediend. Overtreders riskeren volgens het voorstel een boete van 100 dollar.
Natuurlijk is dit weer gemakkelijke een manier om de overheidskas te spekken. Want net als met mobiele telefoons gaat het er niet om dat je het apparaatje vast hebt, maar om het feit dat je bent afgeleid. Ook bij spraakgestuurde navigatiesystemen, zal de bestuurder naar het schermpje kijken of zijn commando’s goed uitgevoerd worden en is hij net zo afgeleid als wanneer hij zijn vinger gebruikt. Bovendien wordt in de meeste handleidingen van tomtommetjes en consorten altijd gewaarschuwd om het apparaat niet te bedienen tijdens de rit.
Het is nu wachten totdat een Nederlandse politicus een ballonnetje oplaat met dit briljante idee. Je kunt op 1001 manieren afgeleid worden tijdens het autorijden. Gaan we die allemaal proberen verbieden, of hopen we dat mensen zelf ook nog wat verantwoordelijkheid nemen. Zo zie ik mensen achter het stuur documenten voor het werk doornemen, vrouwen zich opmaken, mannen zich scheren, ouders in conflict met de kinderen op de achterbank, etc. etc. Er is geen beginnen aan. (via: egmcartech)
Maikel zegt
ja het is toch bijna hetzelfde als met een telefoon in je handen zitten. en het leid zeker wel af
danny zegt
ik doe het ook, en het is best gevaarlijk en leidt de aandacht heel erg af, maar soms kan je niet anders,
je kan moeilijk altijd stoppen als je iets wil veranderen of file-informatie bekijken bv.
danny zegt
en wat met ingebouwde navigatiesystemen ? dan mogen we ook geen radio meer bedienen ….
zo te zien gaan diegene die zich geen dure ingebouwde navigatie kunnen veroorloven, de dupe zijn
Laue zegt
mee eens dat die dingen afleiden en voor gevaarlijke situaties zorgen.
mar ach, over 5 jaar word er geen tom tom meer verkocht, zit zon ding standaard in elke auto.
bakkerst zegt
voor dat soort situaties heb je toch altijd een co-piloot/navigator aan boord?
of verwar ik mijn weekend activiteiten nou met de doordeweekse werkelijkheid?
JPM zegt
En terecht! Vreselijk dat soort dingen! Net zoals de radio, daar zit je ook maar mee te spelen. CD speler idem en als we dan toch bezig zijn moeten we alle medepasagiers verbieden, zeker als die aantrekkelijk zijn!
JPM zegt
@ Laue
Hmm dat denk ik eigenlijk niet. Het leek die kant op te gaan ja daar geef ik je gelijk in maar juist nu zie je een trend richting ontzettend kale en basic autotjes die heel erg goedkoop zijn. Neem een Nano of in mindere vorm een Panda. Die auto’s kunnen alleen zo goedkoop omdat er geen navigatie inzit. Ik denk dat het nog een hele tijd een optie blijft.
Citrofiel zegt
Dennis slaat de spijker op de kop. Je kunt onmogelijk alle afleidingen verbieden. En wat dacht je dan van afleidingen buiten de auto? Alles moet monotoon worden, zodat we niet afgeleid zijn. Geen mooie vrouwen, geen mooie auto’s, geen mooie natuur… :roll:
Frits zegt
Bij ons in de Opel Vectra zit dat al. Als je rijd kan je geen aanwijzingen op het navigatiesysteem invoeren… Heel iritant :-s Maarj wel veilig…
Freez zegt
Ik was met de TomTom regelmatig “aan het klooien” tijdens het rijden. Als je TMC hebt moet je af en toe toch de alternatieven overwegen. Dat kan je automatisch laten doen, maar het is beter zelf je alternatieven te bekijken.
Afleinding ? Jazeker, maar zo heel erg is dat nu ook weer niet.
Protput zegt
Misschien best wel een uitzondering op de autosnelweg?
Op de pechstrook stoppen wat meer in te zoomen op je kaartje is ook niet bepaald veilig..
Jan zegt
Heb ook eens met een GPS onderweg geweest, en zodra hij kon meten dat je 5kmu of sneller ging, en je drukte op het scherm, gaf hij de melding dat de auto in beweging was er de GPS niet kon worden gebruikt.
Als dit in de TomTom in de toekomst ook komt, dan zal er waarschijnlijk wel weer een hack uitkomen om deze softwarematige beveiliging uit te schakelen.
Voor elke vraag een antwoord.
Ik stuur zelfs heel vaak met mijn benen en heb mijn handen dus niet op het stuur nochtans ik dan niets aan het doen ben.
lincoln zegt
ik pleit voor .. iedereen in een burka en een witte Lada ..
al die afleiding zou het leven alleen maar mooier maken ..
timberleek zegt
over een tijdje wordt elke auto verbouwd. zit je zo in je stoel dat je alleen maar naar de weg kan kijken. je handen zitten vast aan het stuur. en er zitten een aantal meters in je auto die automatisch een acceptgiro uitprinten zodra je te hard rijd.
Pim Brussee zegt
Dagelijks zie ik bestuurders van voertuigen in het verkeer kloten met een navigatiesysteem. De gekste capriolen halen ze uit als ze erachter komen dat de voorganger aan het remmen is, of de verkeerslichten op rood staan. Verschillende malen was ik er getuige van dat men in een file tegen zijn voorganger reed, omdat de bestuurder met de navigator bezig was. Navigatiesystemen zijn veiliger dan het kijken op een landkaart, maar dan moet er geen schermpje opzitten.
timberleek zegt
@pim
dan moet men hem gewoon thuis instellen.